kpb

53. KFF: seanse w Małopolskim Ogrodzie Sztuki

53. KRAKOWSKI FESTIWAL FILMOWY
26 maja - 2 czerwca 2013


PROGRAM projekcji w MAŁOPOLSKIM OGRODZIE SZTUKI:

Małopolski Ogród Sztuki
ul. Rajska 12

MAŁOPOLSKI OGRÓD SZTUKI 1
MAŁOPOLSKI OGRÓD SZTUKI 2


26 maja (niedziela | Sunday)

MOS1  20.00  KONKURS KRÓTKOMETRAŻOWY 2 
(102’)


FUTON | FUTON
reż. Yoriko Mizushiri, Japonia 2012, 6’ (anim.)
Futon czyli tradycyjny japoński materac w ujęciu Yoriko Mizushiri staje się wehikułem sennych fantazji, w których łączą się najprzyjemniejsze z doznań. Poranna kawa, ciepło rozgrzanej pościeli i miękki ryżowy dywan pod stopami. W leniwym przeciąganiu się swój początek bierze zmysłowa, senna gimnastyka. Bezwolne ciało płynnym ruchem przeniesie się jeszcze z lewej, na prawą stronę materaca, by już po chwili zanurzyć się w fantazje jeszcze większej nieświadomości.

DYKTATOR | GREAT
reż. Andreas Henn, Niemcy 2012, 23’ (fab.)
Jugosławia 1942 rok. Młody mężczyzna - Nikola Radosevic - szmugluje przesyłki dla grupy partyzanckiej. W pudłach zamiast broni przenosi jednak filmy. Kiedy podczas wykonywania kolejnego zadania Nikola wpada w ręce niemieckiego patrolu życie ratują mu zamknięte w drewnianej skrzyni dwie rolki propagandowego Wunschkonzert Eduarda von Borsodego. Wkrótce mężczyzna wykorzysta szansę by odpłacić się oprawcom pięknym za nadobne. Oparta na faktach historia Radosevica udowadnia, że walczyć można nie tylko bronią oraz pokazuje jak zadziwiająco uniwersalna potrafi być radość kina.

SPOJRZENIE | LOOK
reż. Justine Klaiber, Jane Mumford, Szwajcaria 2012, 5’ (anim.)
W ciemnej grocie żyją humanoidalne postaci. Trwają w śmiertelnym bezruchu, wpatrzone w wielki świetlny krąg u wylotu groty. Co jakiś czas rozświetlająca ich puste twarze kropla światła pozwala im widzieć. Jednak ta niezwykła zdolność widzenia i odkrywania znaczeń jest atrakcyjna tylko dla jednostek. Większość niczym w transie patrzy w jasność, która przyciąga, ale i niesie niebezpieczeństwo. Spojrzenie to pełna napięć filozoficzna przypowieść przywołująca platońską koncepcję jaskini.

SFATYGOWANI PRZYSTOJNIACY | TIRED OF BEING HANDSOME
reż. Léo Marchand, Anne-Laure Daffis, Francja 2012, 30’ (fab.)
Meksyk. W opuszczonym domku na środku pustyni dwójka kowbojów czeka na resztę bandy. Nuda tężeje w powietrzu. Doświadczony Duc cierpliwie przyjmuje godziny próżnego oczekiwania podczas gdy młodszy od niego Cécile znacznie gorzej znosi bezczynność. Wystrzelona z rewolweru Cécila kula nada nowy kierunek ich działaniom. Daffis i Marchand traktują konwencję kina kowbojskiego z ciepłą ironią czyniąc osią opowieści starania dwójki znudzonych kowbojów by określić trajektorię niesionej na 600 kroków kuli.

PLUG&PLAY | PLUG&PLAY
reż. Michael Frei, Szwajcaria 2012, 6’ (anim.)
W kontrastach bieli i czerni, na przykładzie humanoidalnych stworzeń noszących zamiast głów elektryczne wtyczki Michael Frei ilustruje napięcia, które rodzą się nie tylko miedzy ludźmi, ale są także integralnym motorem działania każdego z nas. Ciemność - jasność. Kocham - nie kocham. Tak - nie. Świat w animacji Freia jest wielkim zamkniętym obwodem elektrycznym, ciągiem włączników i odbiorników, w ramach którego krąży życiowa energia. Tak - Nie.

AMERYKAŃSKI MARZYCIEL | AMERICAN DREAMER
reż. Thomas Haley, Francja 2012, 32’ (dok.)
Julian żyje ze swoją matką w małym miasteczku na Florydzie. 11 września, w dziesiątą rocznicę terrorystycznego ataku na Nowy Jork, pisze wiersz i jak co roku udaje się w podróż do Strefy Zero - by uczcić pamięć ofiar. Podczas gdy dla Juliana obecność w Strefie jest doświadczeniem niemal duchowym, dla wielu staje się idealnym pretekstem do manifestacji. W kraju podziałów każdy nosi w sobie zgoła odmienną wizję szczęścia. Mimo że amerykański sen w filmie Haleya jest mocno poblakły, Julian mocno wierzy w lepsze jutro Ameryki.


27 maja (poniedziałek | Monday)

MOS1  12.15  KONKURS KRÓTKOMETRAŻOWY 3
(98’)


POKÓJ 606 | ROOM 606
reż. Peter Volkart, Szwajcaria 2012, 15’ (fab.)
Milczący sprzedawca porcelanowych oczu - Jonathan Fish - zatrzymuje się na noc w prowincjonalnym hotelu. Biorąc do ręki klucz do pokoju 606 niczego się jeszcze nie spodziewa. Zapada w głęboki zimowy sen nie wyczuwając istnienia równoległego świata, który znacząco wpłynie na jego percepcję czasu. W filmie Volkarta będącym historią jednej nocy z życia komiwojażera wątki Podróży Gulliwera łączą się z atmosferą dusznego, futurystycznego totalitaryzmu okraszonego motywem romantycznej ucieczki.

LIST | LETTER
reż. Siergiej Łoźnica, Rosja 2012, 20’ (dok.)
Loznitsa w swoim najnowszym dokumencie portretuje mieszkańców zakładu dla umysłowo chorych w północno-zachodniej Rosji. Stylizowany i udźwiękowiony, czarno-biały materiał tworzy wrażenie zakotwiczenia w czasie dziesiątki lat wstecz. W małej wiosce życie płynie w zupełnie innym tempie. Na tle onirycznego, ospałego uniwersum zakład dla chorych staje się alegorią kraju, który zamieszkują ludzie nieświadomi zmian, jakie dokonują się wokół nich.

KINIARZ Z BAWARII | MR. SIEBZEHNRUEBL
reż. Tuna Kaptan, Niemcy 2012, 19’ (dok.)
„Środy są zazwyczaj bardzo spokojne. Na filmach gejowskich jest zawsze dużo ludzi, ale dzisiaj będą hetero” - mówi 81-letni, jowialny staruszek - pan Siebzehnruebl, który prowadzi w Monachium małe kino porno. Od 17 roku życia pracuje jako kiniarz. Kocha ten zawód, a o sobie mówi, że jest biznesmenem. Do jego kina, które dawno już zapomniało o latach dawnej świetności przychodzą wyłącznie stali klienci. W domu, po godzinach niewiele się dzieje, od śmierci żony staruszka.

JAK EDMUND STAŁ SIĘ OSŁEM | EDMOND WAS A DONKEY
reż. Franck Dion, Kanada/Francja 2012, 15’ (anim.)
Edmond jest pracownikiem ogromnego archiwum. Dni mijają mu beznamiętnie, w żaden sposób nie różniąc się od siebie. Każdy kolejny tydzień potęguje w nim coraz większą obojętność i wycofanie. Pewnego dnia jego współpracownicy zakładają mu na głowę papierową czapkę z oślimi uszami. Ten pozornie błahy epizod otworzy bohaterowi nową, niezbadaną dotąd perspektywę. Animacja Francka Dijona to przejmujące i niezwykle sugestywne studium odmienności.

SCENY SPRZED | PREVIOUS SCENES
reż. Aleksandra Maciuszek, Kuba 2012, 29’ (dok.)
Enrique mieszka razem ze swoją córką i kilkunastomiesięcznym wnukiem. Lekarze zdiagnozowali u niego nieuleczalną chorobę płuc i obliczyli, że do końca życia zostało mu najwyżej pięć miesięcy. Mimo złych wiadomości życie rodzinne płynie swoim dotychczasowym rytmem, a mały Luís Enrique rośnie pod bacznym okiem dziadka, który nie przestaje snuć kolejnych planów. Niezwykle skromny, a jednocześnie wyrazisty wizualnie dokument Aleksandry Maciuszek to portret rodziny oczekującej na śmierć.

MOS1   15.15   KONKURS KRÓTKOMETRAŻOWY 4 (102’)


KONIEC | THE END
reż. Ülo Pikkov, Estonia 2012, 6’ (anim.)
Eksperymentalny Koniec Ülo Pikkova jest refleksją nad materią, przez którą manifestuje się każdy rodzaj filmowej twórczości. Choć dla wielu optyczna taśma filmowa pozostaje ponadczasowym symbolem przywiązania do tradycji powoli staje się ona reliktem dawnych lat. Dla Pikkova taśma jest kolejnym wyzwaniem, materiałem, w którym kształtuje swoją twórczą wypowiedź. Koniec jest wymownym hołdem filmowca, który koncentrując się na czysto fizycznym aspekcie filmu z bezużytecznych fragmentów taśmy komponuje rozbłyskającą światłem mozaikę.

W DESPERACJI | THE MASS OF MEN
reż. Gabriel Gauchet, Wielka Brytania 2012, 17’ (fab.)
Bezrobotny Richard Burke spóźnia się 3 minuty na spotkanie w urzędzie pracy. Urzędniczka wymierza mu karę dwutygodniowego wstrzymania zasiłku. Wiedząc, że bez pieniędzy nie ma szans na przeżycie, mężczyzna podejmuje próbę negocjacji z głuchą na jego argumenty kobietą. Film Gaucheta ilustruje desperacką ucieczkę z pułapki rzeczywistości, w której znalazły się wszystkie osoby dramatu - niezależnie od pozycji w hierarchii społecznej.

PO GODZINACH | SPARE TIME
reż. Myriam Rachmuth, Szwajcaria 2012, 22’ (dok.)
Dwie rumuńskie dziewczyny - Silvia i Larisa - mieszkają razem w szwajcarskim burdelu. Starsza i bardziej dojrzała Silvia chce wrócić na studia do Hiszpanii, młodsza Larisa zajmuje się prostytucją by zapełnić wolny czas. Mimo codziennych sporów i zgoła odmiennego usposobienia dziewczyny stają się sobie bliskie. Żadna z nich nie wstydzi się swojego wyboru. Obecną pracę traktują jak kolejny etap w życiu. Ich marzenia jednak nie różnią się wiele od marzeń ich rówieśniczek.

NIEORYGINALNE | UNORIGINAL
reż. David Jackson, Wielka Brytania/Dania 2012, 15’ (fab.)
Nieokreślona przyszłość. Przez ostatnie 3872 dni nie powstała ani jedna oryginalna opowieść. Formuły wyczerpały się, a odnalezienie narracji, która nie została jeszcze zapisana graniczy z niemożliwością. Stłoczeni w podziemnych celach pisarze pracują bez znużenia, by usłyszeć jedno krótkie słowo - „oryginał” - kres ich nieustannych trudów. Sukces jednego z nich - Dantego - rozpocznie zwodniczą grę, w której stawką będzie dotarcie do prawdy.

UGRYŹĆ OGON | BITE OF TAIL
reż. Song E Kim, USA/Korea Południowa 2012, 9’ (anim.)
Animowany portret małżeństwa, które zmaga się z kryzysem. Ona cierpi na wyimaginowaną chorobę żołądka, która pozwala jej zapomnieć o obojętności ze strony męża i jego jednoczesnych naciskach w kwestii dziecka. On znajduje ciągłe wymówki w pracy lub udaje się na swoje przechadzki w poszukiwaniu węży. W ich trudną relację wkracza siostra kobiety, przynosząc odpowiedzi na niektóre z pytań. Jednak czy prawdę można tak łatwo odgadnąć?

PIĘKNA BELINDA | BELINDA BEAUTIFUL
reż. Marianne Blicher, Dania 2012, 24’ (fab.)
14-letnia Belinda pracuje w barze na wybrzeżu. Nie należy do najpiękniejszych dziewczyn w klasie. Sukcesów nie osiąga też na treningach piłki ręcznej, mimo wielu starań i skrywanej fascynacji trenerem. Belinda przyjaźni się z młodszym od siebie Frederikiem - amatorem kolekcjonowania martwych insektów i gryzoni. Wkrótce ich beztroska przyjaźń przejdzie pierwszą próbę. Piękna Belinda jest historią dojrzewania - pełnego niepewności, momentów prawdziwego uskrzydlenia i nieposkromionej ciekawości nowych doświadczeń.

ACHILL | ACHILL
reż. Gudrun Krebitz, Niemcy 2012, 9’ (anim.)
Filmowy esej Gudrun Krebitz przypomina obracany w dłoni kryształ, przez który świat widziany jest za każdym razem z coraz to innej perspektywy. Temu dynamicznemu spojrzeniu towarzyszy ekscytacja, pośpiech i ciągłe drganie. Ruch jest domeną odkrywania tajemnic zaklętych w rzeczywistości. Animowany Achill to refleksja autorki nad własną sztuką, związkami z ludźmi i otaczającym ją światem.

MOS2  15.45  KONKURS DOKUMENTALNY 1 (120')


POSZUKIWACZE | SEEKERS
reż. Yishai Oren, Izrael 2012, 60’ (dok.)
Co się stało z naszą klasą? - mogliby zapytać bohaterowie filmu. W kibucu łączyła ich przyjaźń, fantastyczna zabawa i bunt przeciwko ideałom dorosłych. Po odbyciu służby wojskowej drogi bohaterów częściowo się rozeszły. Jeden stał się wyznawcą ortodoksyjnego judaizmu, drugi zajął się robieniem interesów, trzeci wybrał narkotykowy trip na Goa, a Yishke, twórca tego filmu, postawił na życie rodzinne. Przez ponad czternaście lat reżyser filmował siebie i swoich przyjaciół, na różne sposoby poszukujących w życiu szczęścia.

GILAD I CAŁY TEN ZGIEŁK | GILAD AND ALL THAT JAZZ
reż. Golriz Kolahi, Wielka Brytania 2012, 60’ (dok.)
Gilad Atzmon, znakomity saksofonista mieszkający obecnie w Londynie, w rodzinnym Izraelu jest traktowany jak persona non grata. Choć wychowany w syjonistycznej rodzinie, otwarcie krytykuje politykę swego kraju, przez co doczekał się łatki antysemity i negacjonisty. Mistrz improwizacji porównywany z samym Charlie Parkerem, swoją muzyczną karierę połączył z działalnością polityczną. Radykalne poglądy przysporzyły mu licznych wrogów, ale i wielu przyjaciół - zwłaszcza w krajach islamskich.

MOS1  18.15  KONKURS DOKUMENTALNY 3
NIE NASZ ŚWIAT
| A WORLD NOT OURS
reż. Mahdi Fleifel, Wielka Brytania/Liban 2012, 93’ (dok.)

Reżyser filmu jest częstym gościem Ain al-Hilweh, największego obozu dla palestyńskich uchodźców w Libanie. Tu się wychował, zanim wyemigrował do Danii, tu też od lat prowadzi swój wideo-dziennik, zapis fragmentów życia swoich przyjaciół i krewnych. Szczególnym momentem dla mieszkańców obozu są mistrzostwa świata w piłce nożnej - choć nawet mundialowa gorączka nie pozwala im zapomnieć o pozbawionym perspektyw życiu na wygnaniu.

MOS2  18.30  KONKURS DOKUMENTALNY 4
KAPITAN I JEGO PIRAT
| THE CAPTAIN AND HIS PIRATE
reż. Andy Wolff, Niemcy/Belgia 2012, 76’ (dok.)

W 2009 roku niemiecki statek przewozowy „Hansa Stavanger” został uprowadzony przez somalijskich piratów. Przez 121 dni marynarze byli zakładnikami Ahado i jego bandy. Kiedy załoga statku wypowiedziała posłuszeństwo kapitanowi, osamotniony dowódca nieoczekiwanie znalazł wspólny język z... hersztem piratów. Na podstawie relacji obu protagonistów poznajemy okoliczności porwania i szczególną więź, jaka zrodziła się między nimi w warunkach niewyobrażalnego stresu.

MOS1  21.15  KONKURS DOKUMENTALNY 5
COLOMBIANOS | COLOMBIANOS
reż. Tora Mårtens, Szwecja/Finlandia 2012, 90’ (dok.)

Pablo i Fernando, kolumbijscy bracia wychowani w Szwecji, wracają po latach do rodzinnej Bogoty. Pierwszy przyjechał tu na studia medyczne, po czym ściągnął młodszego brata, by pomóc mu w zerwaniu z uzależnieniem od alkoholu i narkotyków. Pablo nie ustaje w wysiłkach, by zorganizować Fernandowi czas i przez minimum sześć miesięcy zatrzymać go z daleka od ryzykownych sytuacji. Ich braterska relacja zostaje wystawiona na bardzo ciężką próbę.

MOS2  21.45  KONKURS KRÓTKOMETRAŻOWY 5 (103’)


KOCHANIE | DARLING
reż. Izabela Plucińska, Niemcy/Polska 2013, 7’ (anim.)
Czym jest utrata pamięci? W labiryncie strachu bliski staje się nieznajomym, a dom pułapką. Poruszając się po omacku, śladem znajomych przedmiotów i kształtów bohaterka stara się wrócić do życia, które kiedyś było jej własnym. Najnowsza plastelinowa animacja Izabeli Plucińskiej jest przejmującym obrazem zagubienia i wyobcowania oraz próby poskładania całości z nieprzystających do siebie fragmentów.

ALLAH JEST WIELKI | ALLAH IS GREAT
reż. Andrea Iannetta, Indie 2012, 25’ (fab.)
Bohaterem tej przewrotnej fabuły jest Frank Asmus - duński inżynier przebywający na delegacji w indyjskiej elektrowni wiatrowej. Ostatniego dnia pobytu mężczyzna poznaje Salima - lokalnego taksówkarza, który ma go bezpiecznie odwieźć na lotnisko. Długa podróż przez indyjskie bezdroża początkowo daje Frankowi wiele powodów do zadowolenia, jednak im mniej czasu zostaje do odlotu jego samolotu tym bardziej napięte stają się jego relacje z Salimem. Kiedy ostatecznie Frank spóźnia się na samolot odprawia taksówkarza bez słowa. Przyjdzie jednak moment, kiedy będzie tego żałował.

SPRAWY, O KTÓRYCH SŁYSZAŁEM W ŚRODY
| THINGS I HEARD ON WEDNESDAYS
reż. Abu Bakr Shawky, Egipt 2012, 9’ (dok.)
Kanwę dokumentu Shawkiego tworzą fotografie, do których tak chętnie pozowała egipska rodzina reżysera. Dziś zostały one jedynym śladem minionego czasu. Choć niektóre fakty, imiona i twarze zaciera czas, w pamięci zostają wciąż najbardziej dramatyczne momenty, chwile pełne strachu, niepewności czy zwykłej bezradności. Na każdym rodzinnym czy intymnym momencie swoje piętno odciska historia. Fotograficzny dokument Abu Bakra Shawkiego pokazuje jak silna jest więź, która splata ludzkie losy z historią narodu.

MAŁY STAW PRZY WIELKIM MURZE | A LITTLE POND BY THE GREAT WALL
reż. Dmitry Geller, Rosja/Chiny 2012, 6’ (anim.)
Mężczyzna pracujący przy budowie wielkiego muru spada z ciągnącego się po niebo rusztowania. Spadł, bo zapatrzył się na górujące na horyzoncie szczyty. Animacja Dmitry’ego Gellera to przywołująca echa chińskiej rewolucji kulturalnej historia marzyciela, który nie bał się odkrywać i kontemplować piękno świata mimo trudnej sytuacji politycznej. Film poświęcony jest życiu i pamięci chińskiego animatora Te Wei.

JĄKAJĄCA SIĘ MIŁOŚĆ | STAMMERING LOVE
reż. Jan Czarlewski, Szwajcaria 2012, 20’ (fab.)
23-letni Tim jest inteligentym, uroczym lecz trochę nieśmiałym chłopakiem. Gdyby nie jąkanie się cieszyłby się pewnie tak dużym zainteresowaniem płci przeciwnej jak jego przyjaciel i współlokator Walter. Biorąc sobie do serca jego rady Tim postanawia po raz kolejny przezwyciężyć swoją nieśmiałość i zbliżyć się do Victorii - dziewczyny, którą poznał na zajęciach z boksu. Jąkająca miłość Czarlewskiego, twórcy nagrodzonego na ubiegłorocznym KFF dokumentu Ambasador i ja, to ciepły film o przyjaźni, zaufaniu i rodzącym się uczuciu.

MARIA | MARIA
reż. Claudiu Mitcu, Rumunia 2012, 19’ (dok.)
Maria dożyła długich lat. Teraz, u kresu życia gromadzi się wokół niej rodzina, sąsiedzi i przyjaciele by być z nią w ostatnich momentach. Nie jest to jednak pożegnanie pełne smutku. Umierającej towarzyszą rozmowy, plotki, wspomnienia, a także śmiechy i żarty. W intymnym dokumencie Mitcu śmierć zdaje się być kompletnie oswojonym zjawiskiem oraz kolejnym, zupełnie naturalnym etapem wpisanym w odwieczny porządek świata.

MIELIZNA | SHALLOW
reż. Will Bridges, Wielka Brytania 2012, 17’ (fab.)
Wąska droga na przełaj jesiennego lasu. Richard Dove - nowo wybrany parlamentarzysta ćwiczy w samochodzie przemówienie wyborcze. Litanię wypowiadanych z wielkim przekonaniem, żarliwych obietnic przerywa telefon żony. Niespodziewanie wprost pod koła samochodu Richarda wpada mała dziewczynka. Desperacka i histeryczna próba zatarcia śladów wypadku i ukrycia ciała dziecka prawie dochodzi do skutku, gdy przed samochodem mężczyzny pojawia się matka dziewczynki prosząc polityka o pomoc w poszukiwaniach dziecka.


28 maja (wtorek | Tuesday)

MOS1  12.15  KONKURS DOKUMENTALNY 7
(111')


BIAŁY CZARNY CHŁOPIEC | WHITE BLACK BOY
reż. Camilla Magid, Dania 2012, 57’ (dok.)
Bycie albinosem w Tanzanii wiąże się z nieustannym zagrożeniem. Wedle tamtejszych wierzeń albinosi mają w sobie magiczną moc, dlatego na czarnym rynku części ich ciała osiągają zawrotne ceny. Mały Shida z obawy przed okaleczeniem zostaje umieszczony w prywatnej szkole z internatem. Trudno mu się odnaleźć w obcym środowisku i sprostać wymaganiom nauczycieli. Wie jednak doskonale, że tylko dzięki wykształceniu ma możliwość odmiany swego losu.

MIĘDZY NIEBEM A PIEKŁEM | WHERE HEAVEN MEETS HELL
reż. Sasha Friedlander, USA 2012, 54’ (dok.)
W jednym z epizodów głośnego dokumentu Śmierć człowieka pracy Michael Glawogger pokazywał katorżniczy wysiłek indonezyjskich robotników wydobywających siarkę z wnętrza wulkanicznego krateru. Sasha Friedlander postanowił przyjrzeć się bliżej ludziom pracującym w tym piekle - sprawdzić, jak wygląda ich sytuacja rodzinna, obyczaje religijne i marzenia o lepszym życiu. To, co dla przybyszów z bogatego świata stanowi oryginalną atrakcję turystyczną, dla bohaterów jest warunkiem przetrwania.

MOS2  13.15  KONKURS DOKUMENTALNY 8 (111')


KOLEJNA NOC NA ZIEMI | ANOTHER NIGHT ON EARTH
reż. David Munoz, Hiszpania 2012, 52’ (dok.)
Jesteśmy w Egipcie, tuż po Arabskiej Wiośnie. W ten gorący czas, podczas przedzierania się przez zakorkowany Kair, między taksówkarzem a pasażerem tworzy się specyficzna więź. Filmując toczące się między nimi rozmowy, reżyser przedstawia mały przekrój egipskiego społeczeństwa, przybliża jego nadzieje i rozczarowania. Taksówka, w której każdy może wyrazić swoje poglądy czy nastroje i każdy zostaje z równą uwagą wysłuchany, staje się symbolem rodzącej się demokracji.

KOBIETA Z KAMERĄ | CAMERA/WOMAN
reż. Karima Zoubir, Maroko 2012, 59’ (dok.)
Khadija z Casablanki nie pasuje do konserwatywnego wyobrażenia marokańskiej kobiety. Po rozwodzie była zmuszona wrócić wraz z synkiem na łono swojej rodziny, która nie potrafi zaakceptować jej obecnego stylu życia. Bohaterka, by zarobić na utrzymanie, filmuje uroczystości weselne. Jej atutem jest możliwość wejścia z kamerą wszędzie tam, gdzie mężczyźni nie są mile widziani. Krewni Khadiji uważają tę pracę za niestosowną, choć chętnie korzystają z jej owoców.

MOS1  15.15  KONKURS KRÓTKOMETRAŻOWY 6 (95’)


GOŚĆ | THE GUEST
reż. Daniel Montanarini, Wielka Brytania 2013, 11’ (fab.)
Matthew otrzymuje od swojego byłego profesora literatury zaproszenie na kolację. Mężczyzna chce, by chłopak poznał jego żonę Margueritte, z którą z pewnością znajdzie wiele wspólnych tematów. W wieczór spotkania okazuje się, że Matthew jest jedynym gościem. Atmosfera gęstnieje z minuty na minutę, a zainteresowanie i gesty Margueritte stają się dla chłopaka coraz bardziej krępujące. Wkrótce Matthew zaczyna się domyślać, że para skrywa mroczną tajemnicę. Na krok w tył może być już jednak za późno.

DWIE WYSPY | TWO ISLANDS
reż. Éric Lambé, Francja 2012, 6’ (anim.)
W mroczonym świecie, nakreślonym graficznym granatowym atramentem, kobieta i mężczyzna błądzą ulicami miasta, które nie pozwala im się spotkać. Każde z nich zostawia ślady swojej obecności i odnajduje te, już pozostawione. Chociaż mijają się tak często, nigdy nie dochodzi między nimi do spotkania. Dwie wyspy to surrealistycznie zabarwiony obraz dojmującej samotności człowieka w społeczeństwie.

ŚWIĘTY I DZIWKA | SAINT & WHORE
reż. Anne Zohra Berrached, Niemcy 2012, 28’ (dok.)
Gero i Claudia przeżywają kryzys małżeński. Za milczącym przyzwoleniem Claudii, Gero oddaje się swoim pozamałżeńskim upodobaniom seksualnym - w przebraniu kobiety spotyka się z mężczyznami. Claudia - matka dwójki dzieci, postanawia za wszelką cenę ratować swój związek, dlatego daje mężowi kolejną, być może ostatnią już szansę. Święty i dziwka pokazuje próbę ponownego zbliżenia się do siebie w obliczu problemu, który dla większości byłby wystarczającym powodem do rozstania.

BYĆ JAK PORUCZNIK COLUMBO | COLUMBOS
reż. Kawai + Okamura, Japonia 2012, 9’ (anim.)
Film rozpoczyna scena śmierci mężczyzny, wyrwana z serca dobrego filmu kryminalnego z lat 70. Jest więc detektyw, aktorka w czerwonej sukni i tajemniczy zabójca. Jednak ta specyficzna rekonstrukcja wydarzeń nie tyle demonstruje kolejne etapy zbrodni, co pozwala zanurzyć się w absolutnie zniewalający, oniryczny teatr, w którym jedna scena przedstawiona jest jednocześnie z czterech perspektyw czasowych. Być jak porucznik Columbo to hipnotyzujące studium zbrodni, łączące rzeczywistość z fantazją.

NOMADOWIE | NOMADIC
reż. Artykpai Suiundukov, Moldoseit Mambetakunov, Kirgistan 2012, 26’ (dok.)
Mała społeczność pasterzy jaków zamieszkuje surowe górskie tereny Kazachstanu. Grupa przemieszcza się z miejsca na miejsce, by szukać dla swoich rodzin i stad lepszych warunków do życia. Wędrówka jest nie tylko tradycją, która spaja społeczność, ale także kwestią podstawowej potrzeby. Dokumentalni Nomadowie stają się zapisem pięknej tradycji, która w starciu z współczesnością, coraz częściej jest traktowana wyłącznie jako etnograficzna ciekawostka.

KARMICIEL LARW | THE MAGGOT FEEDER
reż. Priit Tender, Estonia 2013, 15’ (anim.)
Brutalny myśliwy całe dnie spędza na polowaniach, by każdego wieczoru na zakrwawionych saniach zwieźć do namiotu upolowaną zwierzynę. Pewnego dnia bezpłodna żona staje się dla niego ciężarem - i postanawia ją zabić. Kobiecie, którą szczęśliwie ostrzegł pająk, udaje się jednak uniknąć gniewu męża i ujść cało z zastawionej przez niego zasadzki. Oparty na czukockiej legendzie Karmiciel larw jest mroczną historią zbrodni i kary, dotykając także tajemnicy nowego początku.

MOS2  15.45  KONKURS DOKUMENTALNY 9
DROGA: OPOWIEŚĆ O ŻYCIU I ŚMIERCI
| THE ROAD: A STORY OF LIFE AND DEATH
reż. Marc Isaacs, Wielka Brytania 2012, 75’ (dok.)

Dzisiejsza A5 to historyczna droga ciągnąca się przez 420 kilometrów z Londynu aż do walijskiego Holyhead. Spotkani przez reżysera bohaterowie uosabiają los człowieka w drodze: młoda Walijka marząca o karierze piosenkarki, sędziwa Żydówka, która tuż przed wojną uciekła z Austrii, birmański kucharz pracujący w buddyjskiej świątyni, portier z Kaszmiru czy urodzona w Niemczech była stewardessa, prowadząca domowy hostel. Wszyscy przybyli do brytyjskiej stolicy w poszukiwaniu lepszego życia.

MOS1  18.15  KONKURS DOKUMENTALNY 10
SALMA
| SALMA
reż. Kim Longinotto, Wielka Brytania/Indie 2013, 90’ (dok.)

Jest znaną poetką indyjską i lokalną aktywistką polityczną. Kiedy jako trzynastolatka stała się kobietą, muzułmańscy rodzice zmusili ją do zakończenia edukacji i odizolowali od świata, by chronić jej dziewictwo. Podczas lat spędzonych w zamknięciu Salma zaczęła potajemnie pisać wiersze. Po wyjściu za mąż również musiała ukrywać swoją pasję. Dziś jest autorką kilku tomików poezji i prozy, pisanych w języku tamilskim. Stała się głosem wielu indyjskich kobiet buntujących się przeciwko patriarchalnej tradycji.

MOS2  18.30  KONKURS KRÓTKOMETRAŻOWY 2 (102’)


FUTON | FUTON
reż. Yoriko Mizushiri, Japonia 2012, 6’ (anim.)
Futon czyli tradycyjny japoński materac w ujęciu Yoriko Mizushiri staje się wehikułem sennych fantazji, w których łączą się najprzyjemniejsze z doznań. Poranna kawa, ciepło rozgrzanej pościeli i miękki ryżowy dywan pod stopami. W leniwym przeciąganiu się swój początek bierze zmysłowa, senna gimnastyka. Bezwolne ciało płynnym ruchem przeniesie się jeszcze z lewej, na prawą stronę materaca, by już po chwili zanurzyć się w fantazje jeszcze większej nieświadomości.

DYKTATOR | GREAT
reż. Andreas Henn, Niemcy 2012, 23’ (fab.)
Jugosławia 1942 rok. Młody mężczyzna - Nikola Radosevic - szmugluje przesyłki dla grupy partyzanckiej. W pudłach zamiast broni przenosi jednak filmy. Kiedy podczas wykonywania kolejnego zadania Nikola wpada w ręce niemieckiego patrolu życie ratują mu zamknięte w drewnianej skrzyni dwie rolki propagandowego Wunschkonzert Eduarda von Borsodego. Wkrótce mężczyzna wykorzysta szansę by odpłacić się oprawcom pięknym za nadobne. Oparta na faktach historia Radosevica udowadnia, że walczyć można nie tylko bronią oraz pokazuje jak zadziwiająco uniwersalna potrafi być radość kina.

SPOJRZENIE | LOOK
reż. Justine Klaiber, Jane Mumford, Szwajcaria 2012, 5’ (anim.)
W ciemnej grocie żyją humanoidalne postaci. Trwają w śmiertelnym bezruchu, wpatrzone w wielki świetlny krąg u wylotu groty. Co jakiś czas rozświetlająca ich puste twarze kropla światła pozwala im widzieć. Jednak ta niezwykła zdolność widzenia i odkrywania znaczeń jest atrakcyjna tylko dla jednostek. Większość niczym w transie patrzy w jasność, która przyciąga, ale i niesie niebezpieczeństwo. Spojrzenie to pełna napięć filozoficzna przypowieść przywołująca platońską koncepcję jaskini.

SFATYGOWANI PRZYSTOJNIACY | TIRED OF BEING HANDSOME
reż. Léo Marchand, Anne-Laure Daffis, Francja 2012, 30’ (fab.)
Meksyk. W opuszczonym domku na środku pustyni dwójka kowbojów czeka na resztę bandy. Nuda tężeje w powietrzu. Doświadczony Duc cierpliwie przyjmuje godziny próżnego oczekiwania podczas gdy młodszy od niego Cécile znacznie gorzej znosi bezczynność. Wystrzelona z rewolweru Cécila kula nada nowy kierunek ich działaniom. Daffis i Marchand traktują konwencję kina kowbojskiego z ciepłą ironią czyniąc osią opowieści starania dwójki znudzonych kowbojów by określić trajektorię niesionej na 600 kroków kuli.

PLUG&PLAY | PLUG&PLAY
reż. Michael Frei, Szwajcaria 2012, 6’ (anim.)
W kontrastach bieli i czerni, na przykładzie humanoidalnych stworzeń noszących zamiast głów elektryczne wtyczki Michael Frei ilustruje napięcia, które rodzą się nie tylko miedzy ludźmi, ale są także integralnym motorem działania każdego z nas. Ciemność - jasność. Kocham - nie kocham. Tak - nie. Świat w animacji Freia jest wielkim zamkniętym obwodem elektrycznym, ciągiem włączników i odbiorników, w ramach którego krąży życiowa energia. Tak - Nie.

AMERYKAŃSKI MARZYCIEL | AMERICAN DREAMER
reż. Thomas Haley, Francja 2012, 32’ (dok.)
Julian żyje ze swoją matką w małym miasteczku na Florydzie. 11 września, w dziesiątą rocznicę terrorystycznego ataku na Nowy Jork, pisze wiersz i jak co roku udaje się w podróż do Strefy Zero - by uczcić pamięć ofiar. Podczas gdy dla Juliana obecność w Strefie jest doświadczeniem niemal duchowym, dla wielu staje się idealnym pretekstem do manifestacji. W kraju podziałów każdy nosi w sobie zgoła odmienną wizję szczęścia. Mimo że amerykański sen w filmie Haleya jest mocno poblakły, Julian mocno wierzy w lepsze jutro Ameryki.

MOS1  21.15  KONKURS DOKUMENTALNY 11
OJCIEC
| THE FATHER
reż. Marat Sargsyan, Litwa 2012, 60’ (dok.)

Jeden z ojców chrzestnych sowieckiej mafii wiedzie dziś ubogie, ale szczęśliwe życie gdzieś na litewskiej prowincji. Vidas Zenonas Antonovas zasłynął niegdyś kradzieżą około miliona rubli z instytucji państwowych, ma też na koncie porwanie samolotu. Po spędzeniu dwudziestu lat w więzieniach całą swoją energię poświęcił rodzinie. Krzepki siedemdziesięciolatek spłodził dotychczas dziesięcioro dzieci, ale nie ustaje w wysiłkach, by powiększyć swoją gromadkę.

MOS2  21.45  KONKURS DOKUMENTALNY 12
OSTATNI KORSARZE MORZA CZARNEGO
| THE LAST BLACK SEA PIRATES
reż. Svetoslav Stoyanov, Bułgaria 2013, 72’ (dok.)

Nad bułgarską plażą Karadere powiewa flaga z trupią czaszką. Jak głosi legenda, gdzieś tutaj XIX-wieczni piraci ukryli skarb zrabowany z otomańskich galer. Marzą o nim dzisiaj samozwańczy potomkowie dawnych korsarzy, czyli outsiderzy żyjący na marginesie kapitalistycznego społeczeństwa. Pewnego dnia ich wolność, marzenia i niekonwencjonalny styl życia staną wobec realnego zagrożenia: firma deweloperska planuje zbudowanie kurortu na dzikiej czarnomorskiej plaży. Czy piratom uda się ochronić swój skarb?


29 maja (środa | Wednesday)

MOS2
  13.15  KONKURS DOKUMENTALNY 3
NIE NASZ ŚWIAT
| A WORLD NOT OURS
reż. Mahdi Fleifel, Wielka Brytania/Liban 2012, 93’ (dok.)

Reżyser filmu jest częstym gościem Ain al-Hilweh, największego obozu dla palestyńskich uchodźców w Libanie. Tu się wychował, zanim wyemigrował do Danii, tu też od lat prowadzi swój wideo-dziennik, zapis fragmentów życia swoich przyjaciół i krewnych. Szczególnym momentem dla mieszkańców obozu są mistrzostwa świata w piłce nożnej - choć nawet mundialowa gorączka nie pozwala im zapomnieć o pozbawionym perspektyw życiu na wygnaniu.

MOS2  15.45  KONKURS DOKUMENTALNY 13
SÂDHU
| SÂDHU. SEEKER OF TRUTH
reż. Gaël Métroz, Szwajcaria 2012, 91’ (dok.)

Porzucił wszystko, by w samym sercu Himalajów zaszyć się w jaskini i tam oddawać medytacji. Suraj Baba to sadhu, czyli hinduski asceta, który wyrzekł się dóbr materialnych, wszelkich przyjemności oraz kontaktów z innym ludźmi - i dąży do odkrycia najwyższej prawdy. Po ośmiu latach izolacji bohater postanawia wziąć udział w niezwykle ważnej pielgrzymce zwanej Kumbh Mela. Będzie to okazja do spotkania z podobnymi mu ascetami, a zarazem próba skonfrontowania własnej duchowości ze światem zewnętrznym.

MOS1  18.15  KONKURS DOKUMENTALNY 1 (120')


POSZUKIWACZE | SEEKERS
reż. Yishai Oren, Izrael 2012, 60’ (dok.)
Co się stało z naszą klasą? - mogliby zapytać bohaterowie filmu. W kibucu łączyła ich przyjaźń, fantastyczna zabawa i bunt przeciwko ideałom dorosłych. Po odbyciu służby wojskowej drogi bohaterów częściowo się rozeszły. Jeden stał się wyznawcą ortodoksyjnego judaizmu, drugi zajął się robieniem interesów, trzeci wybrał narkotykowy trip na Goa, a Yishke, twórca tego filmu, postawił na życie rodzinne. Przez ponad czternaście lat reżyser filmował siebie i swoich przyjaciół, na różne sposoby poszukujących w życiu szczęścia.

GILAD I CAŁY TEN ZGIEŁK | GILAD AND ALL THAT JAZZ
reż. Golriz Kolahi, Wielka Brytania 2012, 60’ (dok.)
Gilad Atzmon, znakomity saksofonista mieszkający obecnie w Londynie, w rodzinnym Izraelu jest traktowany jak persona non grata. Choć wychowany w syjonistycznej rodzinie, otwarcie krytykuje politykę swego kraju, przez co doczekał się łatki antysemity i negacjonisty. Mistrz improwizacji porównywany z samym Charlie Parkerem, swoją muzyczną karierę połączył z działalnością polityczną. Radykalne poglądy przysporzyły mu licznych wrogów, ale i wielu przyjaciół - zwłaszcza w krajach islamskich.

MOS2  18.30  KONKURS KRÓTKOMETRAŻOWY 4 (102’)


KONIEC | THE END
reż. Ülo Pikkov, Estonia 2012, 6’ (anim.)
Eksperymentalny Koniec Ülo Pikkova jest refleksją nad materią, przez którą manifestuje się każdy rodzaj filmowej twórczości. Choć dla wielu optyczna taśma filmowa pozostaje ponadczasowym symbolem przywiązania do tradycji powoli staje się ona reliktem dawnych lat. Dla Pikkova taśma jest kolejnym wyzwaniem, materiałem, w którym kształtuje swoją twórczą wypowiedź. Koniec jest wymownym hołdem filmowca, który koncentrując się na czysto fizycznym aspekcie filmu z bezużytecznych fragmentów taśmy komponuje rozbłyskającą światłem mozaikę.

W DESPERACJI | THE MASS OF MEN
reż. Gabriel Gauchet, Wielka Brytania 2012, 17’ (fab.)
Bezrobotny Richard Burke spóźnia się 3 minuty na spotkanie w urzędzie pracy. Urzędniczka wymierza mu karę dwutygodniowego wstrzymania zasiłku. Wiedząc, że bez pieniędzy nie ma szans na przeżycie, mężczyzna podejmuje próbę negocjacji z głuchą na jego argumenty kobietą. Film Gaucheta ilustruje desperacką ucieczkę z pułapki rzeczywistości, w której znalazły się wszystkie osoby dramatu - niezależnie od pozycji w hierarchii społecznej.

PO GODZINACH | SPARE TIME
reż. Myriam Rachmuth, Szwajcaria 2012, 22’ (dok.)
Dwie rumuńskie dziewczyny - Silvia i Larisa - mieszkają razem w szwajcarskim burdelu. Starsza i bardziej dojrzała Silvia chce wrócić na studia do Hiszpanii, młodsza Larisa zajmuje się prostytucją by zapełnić wolny czas. Mimo codziennych sporów i zgoła odmiennego usposobienia dziewczyny stają się sobie bliskie. Żadna z nich nie wstydzi się swojego wyboru. Obecną pracę traktują jak kolejny etap w życiu. Ich marzenia jednak nie różnią się wiele od marzeń ich rówieśniczek.

NIEORYGINALNE | UNORIGINAL
reż. David Jackson, Wielka Brytania/Dania 2012, 15’ (fab.)
Nieokreślona przyszłość. Przez ostatnie 3872 dni nie powstała ani jedna oryginalna opowieść. Formuły wyczerpały się, a odnalezienie narracji, która nie została jeszcze zapisana graniczy z niemożliwością. Stłoczeni w podziemnych celach pisarze pracują bez znużenia, by usłyszeć jedno krótkie słowo - „oryginał” - kres ich nieustannych trudów. Sukces jednego z nich - Dantego - rozpocznie zwodniczą grę, w której stawką będzie dotarcie do prawdy.

UGRYŹĆ OGON | BITE OF TAIL
reż. Song E Kim, USA/Korea Południowa 2012, 9’ (anim.)
Animowany portret małżeństwa, które zmaga się z kryzysem. Ona cierpi na wyimaginowaną chorobę żołądka, która pozwala jej zapomnieć o obojętności ze strony męża i jego jednoczesnych naciskach w kwestii dziecka. On znajduje ciągłe wymówki w pracy lub udaje się na swoje przechadzki w poszukiwaniu węży. W ich trudną relację wkracza siostra kobiety, przynosząc odpowiedzi na niektóre z pytań. Jednak czy prawdę można tak łatwo odgadnąć?

PIĘKNA BELINDA | BELINDA BEAUTIFUL
reż. Marianne Blicher, Dania 2012, 24’ (fab.)
14-letnia Belinda pracuje w barze na wybrzeżu. Nie należy do najpiękniejszych dziewczyn w klasie. Sukcesów nie osiąga też na treningach piłki ręcznej, mimo wielu starań i skrywanej fascynacji trenerem. Belinda przyjaźni się z młodszym od siebie Frederikiem - amatorem kolekcjonowania martwych insektów i gryzoni. Wkrótce ich beztroska przyjaźń przejdzie pierwszą próbę. Piękna Belinda jest historią dojrzewania - pełnego niepewności, momentów prawdziwego uskrzydlenia i nieposkromionej ciekawości nowych doświadczeń.

ACHILL | ACHILL
reż. Gudrun Krebitz, Niemcy 2012, 9’ (anim.)
Filmowy esej Gudrun Krebitz przypomina obracany w dłoni kryształ, przez który świat widziany jest za każdym razem z coraz to innej perspektywy. Temu dynamicznemu spojrzeniu towarzyszy ekscytacja, pośpiech i ciągłe drganie. Ruch jest domeną odkrywania tajemnic zaklętych w rzeczywistości. Animowany Achill to refleksja autorki nad własną sztuką, związkami z ludźmi i otaczającym ją światem.

MOS1  21.15  KONKURS DOKUMENTALNY 15
W CIEMNI
| IN THE DARKROOM
reż. Nadav Schirman, Niemcy/Izrael/Finlandia/Rumunia 2012, 88’ (dok.)

Jak to jest być żoną najbardziej poszukiwanego terrorysty świata? Niemiecka fotografka Magdalena Kopp, działająca w latach 70. ubiegłego wieku w lewackim ugrupowaniu terrorystycznym „RZ”, związała się z Ilichem Ramírezem Sánchezem, znanym pod pseudonimami „Carlos” i „Szakal”. Niegdyś widziała w nim przede wszystkim charyzmatycznego rewolucjonistę, dziś patrzy zupełnie inaczej na swojego byłego męża. W filmie pojawia się także ich córka Rosa, która musi się zmierzyć z terrorystyczną przeszłością swoich rodziców.

MOS2  21.45  KONKURS DOKUMENTALNY 16
KIEROWCA I JEGO LIS
| TRUCKER AND THE FOX
reż. Arash Lahooti, Iran 2012, 78’ (dok.)

Mahmud Kiani Falavarjani to irański filmowiec amator, specjalizujący się w filmach z udziałem tresowanych zwierząt. Na co dzień pracuje jako kierowca ciężarówki, jednak każdą wolną chwilę poświęca swojej wielkiej pasji. Kiedy ginie jego ukochany lis, bohater wpada w depresję, z której podźwignąć może go tylko jedno: znalezienie podobnego zwierzaka i przysposobienie go do pracy na planie kolejnego filmu Mahmuda. Ale schwytać lisa, a tym bardziej go wytresować, wcale nie jest tak łatwo...


30 maja (czwartek | Thursday)

MOS1  15.15 
KONKURS DOKUMENTALNY 4
KAPITAN I JEGO PIRAT
| THE CAPTAIN AND HIS PIRATE
reż. Andy Wolff, Niemcy/Belgia 2012, 76’ (dok.)

W 2009 roku niemiecki statek przewozowy „Hansa Stavanger” został uprowadzony przez somalijskich piratów. Przez 121 dni marynarze byli zakładnikami Ahado i jego bandy. Kiedy załoga statku wypowiedziała posłuszeństwo kapitanowi, osamotniony dowódca nieoczekiwanie znalazł wspólny język z... hersztem piratów. Na podstawie relacji obu protagonistów poznajemy okoliczności porwania i szczególną więź, jaka zrodziła się między nimi w warunkach niewyobrażalnego stresu.

MOS1  18.15  KONKURS KRÓTKOMETRAŻOWY 5 (103’)


KOCHANIE | DARLING
reż. Izabela Plucińska, Niemcy/Polska 2013, 7’ (anim.)
Czym jest utrata pamięci? W labiryncie strachu bliski staje się nieznajomym, a dom pułapką. Poruszając się po omacku, śladem znajomych przedmiotów i kształtów bohaterka stara się wrócić do życia, które kiedyś było jej własnym. Najnowsza plastelinowa animacja Izabeli Plucińskiej jest przejmującym obrazem zagubienia i wyobcowania oraz próby poskładania całości z nieprzystających do siebie fragmentów.

ALLAH JEST WIELKI | ALLAH IS GREAT
reż. Andrea Iannetta, Indie 2012, 25’ (fab.)
Bohaterem tej przewrotnej fabuły jest Frank Asmus - duński inżynier przebywający na delegacji w indyjskiej elektrowni wiatrowej. Ostatniego dnia pobytu mężczyzna poznaje Salima - lokalnego taksówkarza, który ma go bezpiecznie odwieźć na lotnisko. Długa podróż przez indyjskie bezdroża początkowo daje Frankowi wiele powodów do zadowolenia, jednak im mniej czasu zostaje do odlotu jego samolotu tym bardziej napięte stają się jego relacje z Salimem. Kiedy ostatecznie Frank spóźnia się na samolot odprawia taksówkarza bez słowa. Przyjdzie jednak moment, kiedy będzie tego żałował.

SPRAWY, O KTÓRYCH SŁYSZAŁEM W ŚRODY
| THINGS I HEARD ON WEDNESDAYS
reż. Abu Bakr Shawky, Egipt 2012, 9’ (dok.)
Kanwę dokumentu Shawkiego tworzą fotografie, do których tak chętnie pozowała egipska rodzina reżysera. Dziś zostały one jedynym śladem minionego czasu. Choć niektóre fakty, imiona i twarze zaciera czas, w pamięci zostają wciąż najbardziej dramatyczne momenty, chwile pełne strachu, niepewności czy zwykłej bezradności. Na każdym rodzinnym czy intymnym momencie swoje piętno odciska historia. Fotograficzny dokument Abu Bakra Shawkiego pokazuje jak silna jest więź, która splata ludzkie losy z historią narodu.

MAŁY STAW PRZY WIELKIM MURZE | A LITTLE POND BY THE GREAT WALL
reż. Dmitry Geller, Rosja/Chiny 2012, 6’ (anim.)
Mężczyzna pracujący przy budowie wielkiego muru spada z ciągnącego się po niebo rusztowania. Spadł, bo zapatrzył się na górujące na horyzoncie szczyty. Animacja Dmitry’ego Gellera to przywołująca echa chińskiej rewolucji kulturalnej historia marzyciela, który nie bał się odkrywać i kontemplować piękno świata mimo trudnej sytuacji politycznej. Film poświęcony jest życiu i pamięci chińskiego animatora Te Wei.

JĄKAJĄCA SIĘ MIŁOŚĆ | STAMMERING LOVE
reż. Jan Czarlewski, Szwajcaria 2012, 20’ (fab.)
23-letni Tim jest inteligentym, uroczym lecz trochę nieśmiałym chłopakiem. Gdyby nie jąkanie się cieszyłby się pewnie tak dużym zainteresowaniem płci przeciwnej jak jego przyjaciel i współlokator Walter. Biorąc sobie do serca jego rady Tim postanawia po raz kolejny przezwyciężyć swoją nieśmiałość i zbliżyć się do Victorii - dziewczyny, którą poznał na zajęciach z boksu. Jąkająca miłość Czarlewskiego, twórcy nagrodzonego na ubiegłorocznym KFF dokumentu Ambasador i ja, to ciepły film o przyjaźni, zaufaniu i rodzącym się uczuciu.

MARIA | MARIA
reż. Claudiu Mitcu, Rumunia 2012, 19’ (dok.)
Maria dożyła długich lat. Teraz, u kresu życia gromadzi się wokół niej rodzina, sąsiedzi i przyjaciele by być z nią w ostatnich momentach. Nie jest to jednak pożegnanie pełne smutku. Umierającej towarzyszą rozmowy, plotki, wspomnienia, a także śmiechy i żarty. W intymnym dokumencie Mitcu śmierć zdaje się być kompletnie oswojonym zjawiskiem oraz kolejnym, zupełnie naturalnym etapem wpisanym w odwieczny porządek świata.

MIELIZNA | SHALLOW
reż. Will Bridges, Wielka Brytania 2012, 17’ (fab.)
Wąska droga na przełaj jesiennego lasu. Richard Dove - nowo wybrany parlamentarzysta ćwiczy w samochodzie przemówienie wyborcze. Litanię wypowiadanych z wielkim przekonaniem, żarliwych obietnic przerywa telefon żony. Niespodziewanie wprost pod koła samochodu Richarda wpada mała dziewczynka. Desperacka i histeryczna próba zatarcia śladów wypadku i ukrycia ciała dziecka prawie dochodzi do skutku, gdy przed samochodem mężczyzny pojawia się matka dziewczynki prosząc polityka o pomoc w poszukiwaniach dziecka.

MOS2  18.30  KONKURS DOKUMENTALNY 7 (111')


BIAŁY CZARNY CHŁOPIEC | WHITE BLACK BOY
reż. Camilla Magid, Dania 2012, 57’ (dok.)
Bycie albinosem w Tanzanii wiąże się z nieustannym zagrożeniem. Wedle tamtejszych wierzeń albinosi mają w sobie magiczną moc, dlatego na czarnym rynku części ich ciała osiągają zawrotne ceny. Mały Shida z obawy przed okaleczeniem zostaje umieszczony w prywatnej szkole z internatem. Trudno mu się odnaleźć w obcym środowisku i sprostać wymaganiom nauczycieli. Wie jednak doskonale, że tylko dzięki wykształceniu ma możliwość odmiany swego losu.

MIĘDZY NIEBEM A PIEKŁEM | WHERE HEAVEN MEETS HELL
reż. Sasha Friedlander, USA 2012, 54’ (dok.)
W jednym z epizodów głośnego dokumentu Śmierć człowieka pracy Michael Glawogger pokazywał katorżniczy wysiłek indonezyjskich robotników wydobywających siarkę z wnętrza wulkanicznego krateru. Sasha Friedlander postanowił przyjrzeć się bliżej ludziom pracującym w tym piekle - sprawdzić, jak wygląda ich sytuacja rodzinna, obyczaje religijne i marzenia o lepszym życiu. To, co dla przybyszów z bogatego świata stanowi oryginalną atrakcję turystyczną, dla bohaterów jest warunkiem przetrwania.

MOS1  21.15  KONKURS DOKUMENTALNY 9
DROGA: OPOWIEŚĆ O ŻYCIU I ŚMIERCI
| THE ROAD: A STORY OF LIFE AND DEATH
reż. Marc Isaacs, Wielka Brytania 2012, 75’ (dok.)

Dzisiejsza A5 to historyczna droga ciągnąca się przez 420 kilometrów z Londynu aż do walijskiego Holyhead. Spotkani przez reżysera bohaterowie uosabiają los człowieka w drodze: młoda Walijka marząca o karierze piosenkarki, sędziwa Żydówka, która tuż przed wojną uciekła z Austrii, birmański kucharz pracujący w buddyjskiej świątyni, portier z Kaszmiru czy urodzona w Niemczech była stewardessa, prowadząca domowy hostel. Wszyscy przybyli do brytyjskiej stolicy w poszukiwaniu lepszego życia.

MOS2  21.45  KONKURS KRÓTKOMETRAŻOWY 3 (98’)


POKÓJ 606 | ROOM 606
reż. Peter Volkart, Szwajcaria 2012, 15’ (fab.)
Milczący sprzedawca porcelanowych oczu - Jonathan Fish - zatrzymuje się na noc w prowincjonalnym hotelu. Biorąc do ręki klucz do pokoju 606 niczego się jeszcze nie spodziewa. Zapada w głęboki zimowy sen nie wyczuwając istnienia równoległego świata, który znacząco wpłynie na jego percepcję czasu. W filmie Volkarta będącym historią jednej nocy z życia komiwojażera wątki Podróży Gulliwera łączą się z atmosferą dusznego, futurystycznego totalitaryzmu okraszonego motywem romantycznej ucieczki.

LIST | LETTER
reż. Siergiej Łoźnica, Rosja 2012, 20’ (dok.)
Łoźnica w swoim najnowszym dokumencie portretuje mieszkańców zakładu dla umysłowo chorych w północno-zachodniej Rosji. Stylizowany i udźwiękowiony, czarno-biały materiał tworzy wrażenie zakotwiczenia w czasie dziesiątki lat wstecz. W małej wiosce życie płynie w zupełnie innym tempie. Na tle onirycznego, ospałego uniwersum zakład dla chorych staje się alegorią kraju, który zamieszkują ludzie nieświadomi zmian, jakie dokonują się wokół nich.

KINIARZ Z BAWARII | MR. SIEBZEHNRUEBL
reż. Tuna Kaptan, Niemcy 2012, 19’ (dok.)
„Środy są zazwyczaj bardzo spokojne. Na filmach gejowskich jest zawsze dużo ludzi, ale dzisiaj będą hetero” - mówi 81-letni, jowialny staruszek - pan Siebzehnruebl, który prowadzi w Monachium małe kino porno. Od 17 roku życia pracuje jako kiniarz. Kocha ten zawód, a o sobie mówi, że jest biznesmenem. Do jego kina, które dawno już zapomniało o latach dawnej świetności przychodzą wyłącznie stali klienci. W domu, po godzinach niewiele się dzieje, od śmierci żony staruszka.

JAK EDMUND STAŁ SIĘ OSŁEM | EDMOND WAS A DONKEY
reż. Franck Dion, Kanada/Francja 2012, 15’ (anim.)
Edmond jest pracownikiem ogromnego archiwum. Dni mijają mu beznamiętnie, w żaden sposób nie różniąc się od siebie. Każdy kolejny tydzień potęguje w nim coraz większą obojętność i wycofanie. Pewnego dnia jego współpracownicy zakładają mu na głowę papierową czapkę z oślimi uszami. Ten pozornie błahy epizod otworzy bohaterowi nową, niezbadaną dotąd perspektywę. Animacja Francka Dijona to przejmujące i niezwykle sugestywne studium odmienności.

SCENY SPRZED | PREVIOUS SCENES
reż. Aleksandra Maciuszek, Kuba 2012, 29’ (dok.)
Enrique mieszka razem ze swoją córką i kilkunastomiesięcznym wnukiem. Lekarze zdiagnozowali u niego nieuleczalną chorobę płuc i obliczyli, że do końca życia zostało mu najwyżej pięć miesięcy. Mimo złych wiadomości życie rodzinne płynie swoim dotychczasowym rytmem, a mały Luís Enrique rośnie pod bacznym okiem dziadka, który nie przestaje snuć kolejnych planów. Niezwykle skromny, a jednocześnie wyrazisty wizualnie dokument Aleksandry Maciuszek to portret rodziny oczekującej na śmierć.


31 maja (piątek | Friday)

MOS1  15.15
  KONKURS DOKUMENTALNY 12
OSTATNI KORSARZE MORZA CZARNEGO
| THE LAST BLACK SEA PIRATES
reż. Svetoslav Stoyanov, Bułgaria 2013, 72’ (dok.)

Nad bułgarską plażą Karadere powiewa flaga z trupią czaszką. Jak głosi legenda, gdzieś tutaj XIX-wieczni piraci ukryli skarb zrabowany z otomańskich galer. Marzą o nim dzisiaj samozwańczy potomkowie dawnych korsarzy, czyli outsiderzy żyjący na marginesie kapitalistycznego społeczeństwa. Pewnego dnia ich wolność, marzenia i niekonwencjonalny styl życia staną wobec realnego zagrożenia: firma deweloperska planuje zbudowanie kurortu na dzikiej czarnomorskiej plaży. Czy piratom uda się ochronić swój skarb?

MOS2  15.45  KONKURS DOKUMENTALNY 5
COLOMBIANOS
| COLOMBIANOS
reż. Tora Mårtens, Szwecja/Finlandia 2012, 90’ (dok.)

Pablo i Fernando, kolumbijscy bracia wychowani w Szwecji, wracają po latach do rodzinnej Bogoty. Pierwszy przyjechał tu na studia medyczne, po czym ściągnął młodszego brata, by pomóc mu w zerwaniu z uzależnieniem od alkoholu i narkotyków. Pablo nie ustaje w wysiłkach, by zorganizować Fernandowi czas i przez minimum sześć miesięcy zatrzymać go z daleka od ryzykownych sytuacji. Ich braterska relacja zostaje wystawiona na bardzo ciężką próbę.

MOS1  18.15  KONKURS DOKUMENTALNY 13
SÂDHU
| SÂDHU. SEEKER OF TRUTH
reż. Gaël Métroz, Szwajcaria 2012, 91’ (dok.)

Porzucił wszystko, by w samym sercu Himalajów zaszyć się w jaskini i tam oddawać medytacji. Suraj Baba to sadhu, czyli hinduski asceta, który wyrzekł się dóbr materialnych, wszelkich przyjemności oraz kontaktów z innym ludźmi - i dąży do odkrycia najwyższej prawdy. Po ośmiu latach izolacji bohater postanawia wziąć udział w niezwykle ważnej pielgrzymce zwanej Kumbh Mela. Będzie to okazja do spotkania z podobnymi mu ascetami, a zarazem próba skonfrontowania własnej duchowości ze światem zewnętrznym.

MOS2  18.30  KONKURS DOKUMENTALNY 11
OJCIEC
| THE FATHER
reż. Marat Sargsyan, Litwa 2012, 60’ (dok.)

Jeden z ojców chrzestnych sowieckiej mafii wiedzie dziś ubogie, ale szczęśliwe życie gdzieś na litewskiej prowincji. Vidas Zenonas Antonovas zasłynął niegdyś kradzieżą około miliona rubli z instytucji państwowych, ma też na koncie porwanie samolotu. Po spędzeniu dwudziestu lat w więzieniach całą swoją energię poświęcił rodzinie. Krzepki siedemdziesięciolatek spłodził dotychczas dziesięcioro dzieci, ale nie ustaje w wysiłkach, by powiększyć swoją gromadkę.

MOS1  21.15  KONKURS DOKUMENTALNY 8 (111')


KOLEJNA NOC NA ZIEMI | ANOTHER NIGHT ON EARTH
reż. David Munoz, Hiszpania 2012, 52’ (dok.)
Jesteśmy w Egipcie, tuż po Arabskiej Wiośnie. W ten gorący czas, podczas przedzierania się przez zakorkowany Kair, między taksówkarzem a pasażerem tworzy się specyficzna więź. Filmując toczące się między nimi rozmowy, reżyser przedstawia mały przekrój egipskiego społeczeństwa, przybliża jego nadzieje i rozczarowania. Taksówka, w której każdy może wyrazić swoje poglądy czy nastroje i każdy zostaje z równą uwagą wysłuchany, staje się symbolem rodzącej się demokracji.

KOBIETA Z KAMERĄ | CAMERA/WOMAN
reż. Karima Zoubir, Maroko 2012, 59’ (dok.)
Khadija z Casablanki nie pasuje do konserwatywnego wyobrażenia marokańskiej kobiety. Po rozwodzie była zmuszona wrócić wraz z synkiem na łono swojej rodziny, która nie potrafi zaakceptować jej obecnego stylu życia. Bohaterka, by zarobić na utrzymanie, filmuje uroczystości weselne. Jej atutem jest możliwość wejścia z kamerą wszędzie tam, gdzie mężczyźni nie są mile widziani. Krewni Khadiji uważają tę pracę za niestosowną, choć chętnie korzystają z jej owoców

MOS2  21.45  KONKURS DOKUMENTALNY 10
SALMA
| SALMA
reż. Kim Longinotto, Wielka Brytania/Indie 2013, 90’ (dok.)

Jest znaną poetką indyjską i lokalną aktywistką polityczną. Kiedy jako trzynastolatka stała się kobietą, muzułmańscy rodzice zmusili ją do zakończenia edukacji i odizolowali od świata, by chronić jej dziewictwo. Podczas lat spędzonych w zamknięciu Salma zaczęła potajemnie pisać wiersze. Po wyjściu za mąż również musiała ukrywać swoją pasję. Dziś jest autorką kilku tomików poezji i prozy, pisanych w języku tamilskim. Stała się głosem wielu indyjskich kobiet buntujących się przeciwko patriarchalnej tradycji.


1 czerwca (sobota |
Saturday)

MOS2  13.15 
KONKURS DOKUMENTALNY 15
W CIEMNI
| IN THE DARKROOM
reż. Nadav Schirman, Niemcy/Izrael/Finlandia/Rumunia 2012, 88’ (dok.)

Jak to jest być żoną najbardziej poszukiwanego terrorysty świata? Niemiecka fotografka Magdalena Kopp, działająca w latach 70. ubiegłego wieku w lewackim ugrupowaniu terrorystycznym „RZ”, związała się z Ilichem Ramírezem Sánchezem, znanym pod pseudonimami „Carlos” i „Szakal”. Niegdyś widziała w nim przede wszystkim charyzmatycznego rewolucjonistę, dziś patrzy zupełnie inaczej na swojego byłego męża. W filmie pojawia się także ich córka Rosa, która musi się zmierzyć z terrorystyczną przeszłością swoich rodziców.

MOS1  15.30  KONKURS DOKUMENTALNY 16
KIEROWCA I JEGO LIS
| TRUCKER AND THE FOX
reż. Arash Lahooti, Iran 2012, 78’ (dok.)

Mahmud Kiani Falavarjani to irański filmowiec amator, specjalizujący się w filmach z udziałem tresowanych zwierząt. Na co dzień pracuje jako kierowca ciężarówki, jednak każdą wolną chwilę poświęca swojej wielkiej pasji. Kiedy ginie jego ukochany lis, bohater wpada w depresję, z której podźwignąć może go tylko jedno: znalezienie podobnego zwierzaka i przysposobienie go do pracy na planie kolejnego filmu Mahmuda. Ale schwytać lisa, a tym bardziej go wytresować, wcale nie jest tak łatwo...

MOS2  15.30  KONKURS KRÓTKOMETRAŻOWY 6 (95’)


GOŚĆ | THE GUEST
reż. Daniel Montanarini, Wielka Brytania 2013, 11’ (fab.)
Matthew otrzymuje od swojego byłego profesora literatury zaproszenie na kolację. Mężczyzna chce, by chłopak poznał jego żonę Margueritte, z którą z pewnością znajdzie wiele wspólnych tematów. W wieczór spotkania okazuje się, że Matthew jest jedynym gościem. Atmosfera gęstnieje z minuty na minutę, a zainteresowanie i gesty Margueritte stają się dla chłopaka coraz bardziej krępujące. Wkrótce Matthew zaczyna się domyślać, że para skrywa mroczną tajemnicę. Na krok w tył może być już jednak za późno.

DWIE WYSPY | TWO ISLANDS
reż. Éric Lambé, Francja 2012, 6’ (anim.)
W mroczonym świecie, nakreślonym graficznym granatowym atramentem, kobieta i mężczyzna błądzą ulicami miasta, które nie pozwala im się spotkać. Każde z nich zostawia ślady swojej obecności i odnajduje te, już pozostawione. Chociaż mijają się tak często, nigdy nie dochodzi między nimi do spotkania. Dwie wyspy to surrealistycznie zabarwiony obraz dojmującej samotności człowieka w społeczeństwie.

ŚWIĘTY I DZIWKA | SAINT & WHORE
reż. Anne Zohra Berrached, Niemcy 2012, 28’ (dok.)
Gero i Claudia przeżywają kryzys małżeński. Za milczącym przyzwoleniem Claudii, Gero oddaje się swoim pozamałżeńskim upodobaniom seksualnym - w przebraniu kobiety spotyka się z mężczyznami. Claudia - matka dwójki dzieci, postanawia za wszelką cenę ratować swój związek, dlatego daje mężowi kolejną, być może ostatnią już szansę. Święty i dziwka pokazuje próbę ponownego zbliżenia się do siebie w obliczu problemu, który dla większości byłby wystarczającym powodem do rozstania.

BYĆ JAK PORUCZNIK COLUMBO | COLUMBOS
reż. Kawai + Okamura, Japonia 2012, 9’ (anim.)
Film rozpoczyna scena śmierci mężczyzny, wyrwana z serca dobrego filmu kryminalnego z lat 70. Jest więc detektyw, aktorka w czerwonej sukni i tajemniczy zabójca. Jednak ta specyficzna rekonstrukcja wydarzeń nie tyle demonstruje kolejne etapy zbrodni, co pozwala zanurzyć się w absolutnie zniewalający, oniryczny teatr, w którym jedna scena przedstawiona jest jednocześnie z czterech perspektyw czasowych. Być jak porucznik Columbo to hipnotyzujące studium zbrodni, łączące rzeczywistość z fantazją.

NOMADOWIE | NOMADIC
reż. Artykpai Suiundukov, Moldoseit Mambetakunov, Kirgistan 2012, 26’ (dok.)
Mała społeczność pasterzy jaków zamieszkuje surowe górskie tereny Kazachstanu. Grupa przemieszcza się z miejsca na miejsce, by szukać dla swoich rodzin i stad lepszych warunków do życia. Wędrówka jest nie tylko tradycją, która spaja społeczność, ale także kwestią podstawowej potrzeby. Dokumentalni Nomadowie stają się zapisem pięknej tradycji, która w starciu z współczesnością, coraz częściej jest traktowana wyłącznie jako etnograficzna ciekawostka.

KARMICIEL LARW | THE MAGGOT FEEDER
reż. Priit Tender, Estonia 2013, 15’ (anim.)
Brutalny myśliwy całe dnie spędza na polowaniach, by każdego wieczoru na zakrwawionych saniach zwieźć do namiotu upolowaną zwierzynę. Pewnego dnia bezpłodna żona staje się dla niego ciężarem - i postanawia ją zabić. Kobiecie, którą szczęśliwie ostrzegł pająk, udaje się jednak uniknąć gniewu męża i ujść cało z zastawionej przez niego zasadzki. Oparty na czukockiej legendzie Karmiciel larw jest mroczną historią zbrodni i kary, dotykając także tajemnicy nowego początku.


Pokazy w ramach 53. KRAKOWSKIEGO FESTIWALU FILMOWEGO.

Bookmark and Share