kpb

MOS - 53. KFF: Konkurs krótkometrażowy 2 (26 maja: MOS1 | 28 maja: MOS2)

KONKURS KRÓTKOMETRAŻOWY 2 (102’)

FUTON | FUTON
reż. Yoriko Mizushiri, Japonia 2012, 6’ (anim.)

Futon czyli tradycyjny japoński materac w ujęciu Yoriko Mizushiri staje się wehikułem sennych fantazji, w których łączą się najprzyjemniejsze z doznań. Poranna kawa, ciepło rozgrzanej pościeli i miękki ryżowy dywan pod stopami. W leniwym przeciąganiu się swój początek bierze zmysłowa, senna gimnastyka. Bezwolne ciało płynnym ruchem przeniesie się jeszcze z lewej, na prawą stronę materaca, by już po chwili zanurzyć się w fantazje jeszcze większej nieświadomości.


DYKTATOR | GREAT
reż. Andreas Henn, Niemcy 2012, 23’ (fab.)

Jugosławia 1942 rok. Młody mężczyzna - Nikola Radosevic - szmugluje przesyłki dla grupy partyzanckiej. W pudłach zamiast broni przenosi jednak filmy. Kiedy podczas wykonywania kolejnego zadania Nikola wpada w ręce niemieckiego patrolu życie ratują mu zamknięte w drewnianej skrzyni dwie rolki propagandowego Wunschkonzert Eduarda von Borsodego. Wkrótce mężczyzna wykorzysta szansę by odpłacić się oprawcom pięknym za nadobne. Oparta na faktach historia Radosevica udowadnia, że walczyć można nie tylko bronią oraz pokazuje jak zadziwiająco uniwersalna potrafi być radość kina.


SPOJRZENIE | LOOK
reż. Justine Klaiber, Jane Mumford, Szwajcaria 2012, 5’ (anim.)

W ciemnej grocie żyją humanoidalne postaci. Trwają w śmiertelnym bezruchu, wpatrzone w wielki świetlny krąg u wylotu groty. Co jakiś czas rozświetlająca ich puste twarze kropla światła pozwala im widzieć. Jednak ta niezwykła zdolność widzenia i odkrywania znaczeń jest atrakcyjna tylko dla jednostek. Większość niczym w transie patrzy w jasność, która przyciąga, ale i niesie niebezpieczeństwo. Spojrzenie to pełna napięć filozoficzna przypowieść przywołująca platońską koncepcję jaskini.


SFATYGOWANI PRZYSTOJNIACY | TIRED OF BEING HANDSOME
reż. Léo Marchand, Anne-Laure Daffis, Francja 2012, 30’ (fab.)

Meksyk. W opuszczonym domku na środku pustyni dwójka kowbojów czeka na resztę bandy. Nuda tężeje w powietrzu. Doświadczony Duc cierpliwie przyjmuje godziny próżnego oczekiwania podczas gdy młodszy od niego Cécile znacznie gorzej znosi bezczynność. Wystrzelona z rewolweru Cécila kula nada nowy kierunek ich działaniom. Daffis i Marchand traktują konwencję kina kowbojskiego z ciepłą ironią czyniąc osią opowieści starania dwójki znudzonych kowbojów by określić trajektorię niesionej na 600 kroków kuli.


PLUG&PLAY | PLUG&PLAY
reż. Michael Frei, Szwajcaria 2012, 6’ (anim.)

W kontrastach bieli i czerni, na przykładzie humanoidalnych stworzeń noszących zamiast głów elektryczne wtyczki Michael Frei ilustruje napięcia, które rodzą się nie tylko miedzy ludźmi, ale są także integralnym motorem działania każdego z nas. Ciemność - jasność. Kocham - nie kocham. Tak - nie. Świat w animacji Freia jest wielkim zamkniętym obwodem elektrycznym, ciągiem włączników i odbiorników, w ramach którego krąży życiowa energia. Tak - Nie.


AMERYKAŃSKI MARZYCIEL | AMERICAN DREAMER
reż. Thomas Haley, Francja 2012, 32’ (dok.)

Julian żyje ze swoją matką w małym miasteczku na Florydzie. 11 września, w dziesiątą rocznicę terrorystycznego ataku na Nowy Jork, pisze wiersz i jak co roku udaje się w podróż do Strefy Zero - by uczcić pamięć ofiar. Podczas gdy dla Juliana obecność w Strefie jest doświadczeniem niemal duchowym, dla wielu staje się idealnym pretekstem do manifestacji. W kraju podziałów każdy nosi w sobie zgoła odmienną wizję szczęścia. Mimo że amerykański sen w filmie Haleya jest mocno poblakły, Julian mocno wierzy w lepsze jutro Ameryki.


Fotos: Dyktator

Pokaz w ramach 53. Krakowskiego Festiwalu Filmowego.

Bookmark and Share