kpb

hEduOferta

OFERTA EDUKACYJNA

Organizujemy specjalne pokazy dla szkół w indywidualnie ustalonych terminach.
Zapraszamy wszystkich uczniów wraz z nauczycielami.

Specjalna cena biletu dla grup zorganizowanych*:
- powyżej 15 osób, od poniedziałku do czwartku - od 13 zł
- powyżej 15 osób, od piątku do niedzieli - od 14 zł
- filmy 3D: od 14 zł
*ostateczne ceny biletów zależne od filmu

Istnieje możliwość wygłoszenia prelekcji przed filmem za dodatkową opłatą.

Proponujemy Państwu organizowanie w Kinie Pod Baranami specjalnych pokazów dla Państwa uczniów dowolnego filmu, korespondującego z realizowanym przez Państwa szkołę programem edukacyjnym.
Poszerzamy naszą ofertę dla szkół o filmy trójwymiarowe.  
 
Informacje i zgłoszenia:
Wojciech Drąg
wojtek@kinopodbaranami.pl
509 082 149


----------------------------------------- 

Zima 2019

MARY POPPINS POWRACA | MARY POPPINS RETURNS
reż. Rob Marshall, USA 2018, 130’

Znana z książek oraz klasycznego filmu z 1964 roku Mary Poppins powraca do Anglii by pomóc nowemu pokoleniu rodziny Banksów odnaleźć radość i zachwyt życiem. Pełna magii i porywającej muzyki opowieść o sile wyobraźni oraz pozytywnym nastawieniu do rzeczywistości.

Akcja filmu Mary Poppins powraca rozgrywa się 24 lata po wydarzeniach z legendarnego filmu z udziałem Julie Andrews. Michael Banks ma już własną rodzinę i pracuje w tym samym banku, co jego ojciec i dziadek. Rodzinna tragedia oraz problemy finansowe doprowadzają do tego, że mężczyzna z trudem radzi sobie z opieką nad trójką dzieci. I kiedy wszyscy obawiają się jeszcze gorszych problemów, pojawia się Mary Poppins.

Postać Mary Poppins, obdarzonej magicznymi mocami guwernantki, pojawiła się na kartach ośmiu książek autorstwa PL Travers. Film Mary Poppins powraca nawiązuje do motywów ze wszystkich wydanych tomów. W rolę tytułowej bohaterki wcieliła się Emily Blunt (Ciche miejsce, Dziewczyna z pociągu, Sicario), a towarzyszą jej m.in.: twórca przebojowego musicalu Hamilton Lin-Manuel Miranda, Ben Whishaw (Pachnidło, Skyfall), Emily Mortimer (Księgarnia z marzeniami), Colin Firth (Jak zostać królem, Dziennik Bridget Jones) i Meryl Streep (Mamma Mia!, Boska Florence). Reżyserem filmu jest Rob Marshall, twórca takich produkcji jak Chicago, Nine - Dziewięć i Tajemnice lasu.

 

ZWIASTUN:

 

Jak podkreśla reżyser Rob Marshall, dorastając stajemy się rozczarowanymi cynikami i zapominamy jak to jest patrzeć na życie oczami dziecka. Mary Poppins powraca stara się przywrócić widzom dziecięcą radość i przypomnieć o potędze wyobraźni. Tym samym staje się doskonałą propozycją zarówno dla najmłodszych, jak i tych nieco starszych widzów, którzy w codziennej bieganinie nierzadko zapominają o niesamowitościach, jakie kryje świat.

Film prezentowany jest w polskiej wersji językowej (dubbing PL) lub w oryginalnej wersji językowej z polskimi napisami.

 

MÓJ PIĘKNY SYN | BEAUTIFUL BOY
reż. Felix van Groeningen, USA 2018, 121' dla uczniów szkół licealnych

Nominowany do Złotego Globu Timothée Chalamet i Steve Carell w pierwszej tak szczerej i poruszającej opowieści o losach rodziny, która musi zmierzyć się z uzależnieniem dorastającego chłopaka.

Mój piękny syn to opowieść o nastolatku, który poszukuje swojej drogi, o marzeniach, które prowadzą go na skraj przepaści, a także o miłości rodziców, którzy nie potrafią wypuścić swego dziecka z objęć. To pierwszy tak szczery, prawdziwy i poruszający film o rodzinie, bezwarunkowej miłości, dumie, rozczarowaniach i nadziei. Mój piękny syn to najnowsze dzieło Felixa van Groeningena (nominacja do Oscara za film W kręgu miłości). W rolach głównych wystąpili Steve Carell (Foxcatcher; Kocha, lubi, szanuje) i Timothée Chalamet (Tamte dni, tamte noce; Lady Bird).

 

ZWIASTUN:

 

Scenariusz do filmu powstał na podstawie wspomnień Davida Sheffa (Mój piękny syn) i jego syna Nica (Na głodzie), które stały się bestsellerami, zajmując pierwsze miejsca na liście New York Timesa. Mój piękny syn to szczera do bólu opowieść o uzależnieniu i jego wpływach na otoczenie. Podwójna perspektywa przyjęta przez twórców filmu, pozwala spojrzeć na problem nie tylko oczami osoby uzależnionej, ale także jej najbliższych, również przeżywających ciężkie chwile, choć czasem nie zdających sobie z ogromu zmagań jakie niesie ze sobą uzależnienie. Film Mój piękny syn to świetny punkt wyjścia do dyskusji z młodzieżą na temat różnych wymiarów uzależnienia. Ponadto wspólny seans może stanowić uzupełnienie zajęć wychowawczych z profilaktyki uzależnień.


EKSPERCI O FILMIE:


Film Mój piękny syn odpowiada na edukacyjne zapotrzebowania związane z programami wychowawczo-profilaktycznymi szkół ponadgimnazjalnych, a także ofertą pedagogizacji rodziców. Kino nie pierwszy raz opowiada o uzależnieniach, ale po raz pierwszy w tym filmie koncentruje się również na temacie relacji uzależnionego dziecka i członków rodziny. To nie tylko nastolatkom pozwala na inne spojrzenie na potencjalne zagrożenia, ale także jest cenną nauką dla rodziców, jak kochać, jak wzmacniać poczucie wartości dziecka i jak być wsparciem dla niego w sytuacjach granicznych.
-
Anna Równy (trenerka edukacji filmowej PISF, liderka Filmoteki Szkolnej na Mazowszu, członkini grupy „SUPERBELFRZY RP” i Koalicji Edukacji Medialnej i Cyfrowej, przewodnicząca Rady Nauczycieli Narodowego Instytutu Audiowizualnego).

 

POWRÓT BENA | BEN IS BACK
reż. Peter Hedges, USA 2018, 103' dla uczniów szkół licealnych

Wielka moc matczynej miłości zderzona z potworną siłą uzależnienia. Znakomici Julia Roberts i Lucas Hedges w przejmującym dramacie o próbie wyrwaniu młodego chłopaka ze szponów narkotykowego nałogu.

Gdy Holly wraca do domu ze świątecznych zakupów, zastaje na schodach nieoczekiwanego gościa – swojego syna Bena, który nie powinien był opuszczać ośrodka odwykowego. Kochająca matka, mimo obaw, przyjmuje go z otwartymi ramionami. Ma nadzieję, że Ben jest „czysty” i będzie mogła cieszyć się Bożym Narodzeniem z nim i resztą rodziny. Okazuje się jednak, że wizyta Bena może sprowadzić poważne kłopoty. Podczas kolejnych 24 godzin, które mogą zmienić na zawsze ich życie, Holly zrobi wszystko, by uratować ukochane dziecko.

W głównych bohaterów filmu Powrót Bena wcielili się Julia Roberts (Pretty Woman, Notting Hill, Erin Brockovich) i Lucas Hedges, który zwrócił uwagę widzów swoimi znakomitymi rolami w filmach Manchester by the Sea, Lady Bird oraz Trzy billboardy za Ebbing, Missouri. Scenarzystą i reżyserem Powrotu Bena jest ojciec młodego aktora, Peter Hedges, autor scenariuszy do filmów Był sobie chłopiec i Co gryzie Gilberta Grape'a.

 

ZWIASTUN:

 

Powrót Bena to przejmujący portret matczynej miłości, skutecznie przekonujący o mocy nadziei i rodzinnych relacji. Dzięki mistrzowskiej grze aktorskiej, film perfekcyjnie oddaje zarówno różne oblicza rodzicielskiego uczucia, jak i osoby uzależnionej, przechodzącej od diabolicznej manipulacji do skrajnej bezradności i potrzeby pomocy. Powrót Bena to kolejne wstrząsające przedstawienie mechanizmów uzależnień, mogące stać się uzupełnieniem szkolnej lekcji wychowawczej oraz zajęć poświęconych profilaktyce uzależnień.

 

PRASA O FILMIE:

Julia Roberts na dużym ekranie nie była tak dobra od lat. Perfekcyjnie oddaje różne aspekty matczynej miłości: zarówno ufność i wiarę w lepsze jutro, jak również stalową bezwzględność, surowość i determinację w bronieniu syna przed całkiem realnym zagrożeniem. Jest przekonująca w każdej scenie. - Marcin Pietrzyk, Filmweb.pl

 

Wybitne aktorstwo. Roberts i Hedges są perfekcyjnie dobrani. Między filmową matką a synem, których łączy nierozerwalna więź, nie wybrzmiewa ani jedna fałszywa nuta. - Pete Hammond, Deadline.com

 

Porywający dramat o bezwarunkowej matczynej miłości i zaufaniu, ale i o bólu, który potrafią zadać nam bliscy. - Jordan Ruimy, Theplaylist.net

 

SERGIO I SERGIEJ | SERGIO AND SERGEI
reż. Ernesto Daranas, Hiszpania/Kuba 2017, 93'

Ledwo wiążący koniec z końcem Kubańczyk przypadkowo nawiązuje kontakt radiowy z rosyjskim kosmonautą, który po rozpadzie ZSRR utknął na stacji orbitalnej Mir. Postanawia nagłośnić sprawę z pomocą amerykańskiego dziennikarza.

Rok 1991. Sergio, profesor filozofii marksistowskiej, próbuje związać koniec z końcem, gdy w wyniku rozpadu ZSRR Kubę dosięga wielki kryzys ekonomiczny. W tym samym czasie, Siergiej, ostatni sowiecki kosmonauta zostaje zapomniany i uwięziony na popsutej stacji orbitalnej Mir. Przypadkowo, Rosjanin nawiązuje radiowy kontakt z Sergio. Kubański profesor, będący jedyną nadzieją na ratunek Siergieja, postanawia nagłośnić sprawę i kontaktuje się ze znanym amerykańskim dziennikarzem, którego z kolei śledzi CIA.

W filmie obok kubańskich aktorów Tomása Cao i Héctora Noasa wystąpił również znany z szeregu amerykańskich produkcji Ron Perlman (Hellboy, Pacific Rim, serial Synowie anarchii). Wyróżniony Złotym Globem aktor wciela się w postać dziennikarza z USA, starającego się pomóc Siergiejowi wrócić na ziemię. Reżyserem filmu Sergio i Sergiej jest Ernesto Daranas – wszechstronny kubański scenarzysta, dramaturg i dokumentalista.

 

ZWIASTUN:

 

Sergio i Siergiej to rzadka okazja na spotkanie z kinem kubańskim, a także możliwość pełnej humoru powtórki z najnowszej historii powszechnej. Rozgrywający się w latach 90. film, w lekki sposób portretuje burzliwe czasy historycznych przemian. Opowiada o rozpadzie Związku Radzieckiego, zmierzchu Zimnej Wojny, transformacji ustrojowej oraz głębokiej przemianie światowego układu sił. Równocześnie przypomina także o sile przyjaźni, której nie są w stanie zatrzymać różnice kulturowe czy polityczne.  

 

Zima 2018 

PETTSON I FINDUS - NAJLEPSZA GWIAZDKA
PETTERSSON UND FINDUS ‒ DAS SCHÖNSTE WEIHNACHTEN ÜBERHAUPT
reż. Ali Samadi Ahadi, Niemcy 2016, 82' 
dla przedszkolaków i uczniów klas 1-3 szkół podstawowych

(polski dubbing)

Aktorska adaptacja uwielbianych przez dzieci książek ilustrowanych, w której para bohaterów, kot Findus i opiekujący się nim Pettson, przygotowują się do nadchodzących Świąt.

Stary Pettson i kot Findus przygotowują się do Świąt Bożego Narodzenia. Jest tyle do zrobienia! Trzeba znaleźć choinkę, wysprzątać, przygotować świąteczne potrawy i zrobić wiele innych poważnych rzeczy! Na dodatek Findusowi marzą się święta z przyjaciółmi, ale Pettson wstydzi się zaprosić innych na wigilijną kolację. Rezolutny kot bierze więc sprawy w swoje łapki.

Pettson i Findus – Najlepsza gwiazdka to ekranizacja książek autorstwa Svena Nordqvista, przetłumaczonych również na język polski. Życie sympatycznych bohaterów ze skandynawskiej prowincji pełne jest przygód i niespodzianek, które autor przedstawił także na wspaniałych, pełnych szczegółów ilustracjach.

 

ZWIASTUN:

 

Pettson i Findus - Najlepsza gwiazdka to ciepły i wzruszający film aktorski z elementami animowanymi, stanowiący doskonałe uzupełnienie przygotowań do Świąt Bożego Narodzenia. Produkcja pomoże małym widzom wczuć się w świąteczną atmosferę, zachęci do włączania się w domowe obowiązki oraz spędzania ważnych uroczystości wspólnie z bliskimi i przyjaciółmi.

Film prezentowany jest w polskiej wersji językowej.
Zalecany wiek widzów: od 4 lat

 

Jesień 2018

303. BITWA O ANGLIĘ | HURRICANE. SQUADRON 303
reż. David Blair, Polska/Wielka Brytania 2018, 107’

Pełna rozmachu i emocjonujących podniebnych walk superprodukcja opowiadająca niesamowitą historię Dywizjonu 303 imienia Tadeusza Kościuszki – legendarnych polskich lotników, którzy stali się najskuteczniejszymi pilotami podczas bitwy o Anglię w czasie II wojny światowej.

Film 303. Bitwa o Anglię rozpoczyna się w roku 1940. Władze i ludność Wielkiej Brytanii z rosnącym przerażeniem patrzą na inwazję niemieckiej armii na Europę. Rozpoczyna się bitwa o Anglię, w której doskonale wyszkoleni i doświadczeni piloci Luftwaffe zaciekle atakują alianckie samoloty RAFu. Z pomocą przybywają doborowi polscy lotnicy: Jan Zumbach, Witold Urbanowicz, Mirosław Ferić i Witold „Tolo” Łokuciewski. W głównych rolach w filmie 303. Bitwa o Anglię występują m.in. znany z serialu Gra o tron Iwan Rheon, Milo Gibson (Przełęcz ocalonych), Marcin Dorociński (Jack Strong, Pitbull. Ostatni pies) i Filip Pławiak (Listy do M. 3). 

 

ZWIASTUN:

 

Do filmu przygotowano materiały edukacyjne.

 

53 WOJNY | 53 WARS
reż. Ewa Bukowska, Polska 2018, 83' dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych


fot. Robert Jaworski

On jest korespondentem wojennym, ona nieustannie czeka, aż mąż wróci do domu. Magdalena Popławska i Michał Żurawski w poruszającym studium samotności w związku.

Anka i Witek są kochającym się małżeństwem. On jest korespondentem wojennym, który większość roku spędza na wojnie. Ona nieustannie czeka, aż mąż wróci do domu. Anka stara się żyć normalnie, jednak niepewność o życie Witka coraz bardziej zatruwa jej rzeczywistość. Gdy mąż po raz kolejny wyjeżdża w rejony objęte wojną, ona zaczyna szykować się na najgorsze… 

Scenariusz do filmu powstał na podstawie książki Miłość z kamienia. Życie z korespondentem wojennym autorstwa Grażyny Jagielskiej, żony Wojciecha Jagielskiego - cenionego dziennikarza i autora reportaży z konfliktów zbrojnych w Afganistanie, Czeczenii i Gruzji. Odtwórcom głównych ról Magdalenie Popławskiej i Michałowi Żurawskiemu partnerują Krzysztof Stroiński, Dorota Kolak, Kinga Preis i Mirosław Haniszewski.

 

ZWIASTUN:

Reżyserka filmu, Ewa Bukowska, opisuje go następująco: 53 wojny to studium samotności w związku. Historia miłości, historia uzależnienia od niej, uzależnienia od partnera, uzależnienia od wojny. Opowieść o stopniowym wewnętrznym zapadaniu się i rozpadaniu się w sobie. Mam nadzieję, że ten film wpisuje się w dyskusję na temat kondycji współczesnego człowieka, współczesnej kobiety.

53 wojny to przejmujący portret cierpiącej kobiety, nieustannie niepokojącej się o losy narażającego życie męża. To także niezwykle ciekawy głos w dyskusji na temat pracy korespondentów wojennych, którzy uzbrojeni jedynie w legitymację prasową, pracują na pierwszej linii frontu, narażając swoje życie dla prawdy.

 

BIAŁY KIEŁ | CROC-BLANC
reż. Alexandre Espigares, Francja/Luksemburg/USA 2018, 85’
dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjalnych

(polski dubbing)

Pełna mądrości, przygód i wzruszeń opowieść o sympatycznym czworonogu, w którego żyłach płynie zarówno krew psa, jak i wilka. Pierwsza animowana adaptacja przetłumaczonej na 89 języków ponadczasowej książki Jacka Londona.

Biały Kieł rozgrywa się na przełomie XIX i XX wieku na terytorium północno-zachodniej Kanady. Tytułowy bohater to rezolutny i bardzo nietypowy szczeniak – mieszanka wilka i psa. Po rodzicach odziedziczył najlepsze cechy obu ras, więc szybko uczy się jak przetrwać w mroźnych i nieprzyjaznych krainach dzikiej północy. Niestety szczeniak gubi się. Z pomocą przychodzi mu szef indiańskiego plemienia, który przygarnia go do swojej wioski. Pośród nowych przyjaciół, Biały Kieł szybko dorasta i uczy się współpracy z innymi psami i członkami wspólnoty. Niestety na skutek nieszczęśliwego splotu wydarzeń Biały Kieł dostaje się w niepowołane ręce i zaczyna grozić mu niebezpieczeństwo.

Reżyserią Białego Kła zajął się nagrodzony Oscarem Alexandre Espigares – współtwórca animacji Happy Feet: Tupot małych stóp 2 i serialu Gwiezdne wojny: Wojny klonów. Nad scenariuszem pracował m.in.: Dominique Monfery, który ma na swoim koncie nominację do Oscara oraz pracę przy hicie Sekretne życie zwierzaków domowych. Biały Kieł jest dostępny w polskiej wersji językowej, w której bohaterom głosu użyczyli m.in. Michał Żebrowski, Sławomir Pacek i Jakub Wieczorek.

 

ZWIASTUN:

 

 

Materiały edukacyjne do pobrania TUTAJ.

 

Historia dumnego i odważnego Białego Kła jest doskonałą okazją do rozmowy z uczniami na temat relacji ludzi ze światem zwierząt oraz roli natury w życiu człowieka. Film inspiruje także do dyskusji o takich uniwersalnych wartościach jak miłość, przyjaźń, rodzina, wolność, dobro, mądrość i piękno. Biały Kieł zachęca również do zapoznania się z treścią książki Jacka Londona oraz namysłu nad zjawiskiem filmowych adaptacji dzieł literackich.

 

CZARNE BRACTWO. BLAKKKLANSMAN | BLACKKKLANSMAN
reż. Spike Lee, USA 2018, 128'
dla uczniów szkół licealnych

Zaangażowana politycznie, niezwykle aktualna i pełna humoru opowieść o buzujących od wewnętrznych napięć Stanach Zjednoczonych lat siedemdziesiątych.

Ron Stallworth jest pierwszym czarnoskórym detektywem, który służy w Departamencie Policji w Colorado Springs. Zdeterminowany, by wyrobić sobie nazwisko, policjant odważnie decyduje się na niebezpieczną misję: infiltrację Ku Klux Klanu. Razem z kolegą Filipem Zimmermanem tworzą grupę, której udało się przeniknąć do struktur organizacji. Chcą udowodnić rasistowskie działania organizacji i uniemożliwić Klanowi dokonanie krwawego zamachu.

Film Czarne bractwo. Blackkklansman, nagrodzony Grand Prix Festiwalu w Cannes, to prawdziwa historia przeniesiona na wielki ekran przez Spike’a Lee, wielokrotnie nagradzanego twórcę takich tytułów jak Malcolm X; Rób co należy i Malaria. W rolach głównych w filmie wystąpili syn Denzela Washingtona, John David Washington i Adam Driver (Paterson, Gwiezdne wojny: Ostatni Jedi), a towarzyszą im m.in. Topher Grace (serial Różowe lata 70.) jako Wielki Mistrz KKK David Duke oraz Alec Baldwin (To skomplikowane, Zakochani w Rzymie) i Ryan Eggold (serial Czarna lista). 

 

ZWIASTUN:

 

Czarne bractwo. Blackkklansman, choć rozgrywa się w przeszłości, jest wyraźnym nawiązaniem do wielu zjawisk współczesnego świata. Odnosi się m.in. do prezydentury Donalda Trumpa, zamieszek na tle rasowym czy ruchu Black Lives Matter. W stanowczy, a równocześnie pełen humoru sposób prowokuje do zadania sobie pytań o granice politycznego zaangażowania sztuki filmowej, a także jej możliwego wpływu na rzeczywistość. 

 

CZYŚCICIELE INTERNETU | THE CLEANERS
reż. Hans Block, Moritz Rieseweck, Niemcy/Brazylia 2018, 88'
dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych

Internet – oaza demokracji i wolności słowa. Miejsce, w którym każdy może być kim chce i mówić, co chce. Ale czy na pewno? Film dokumentalny Czyściciele internetu przedstawia kulisy internetowej cenzury, będącej doskonałym narzędziem do sterowania rzeczywistością.

Każdego dnia, co minutę, 500 godzin materiału filmowego jest przesyłanych na YouTube, 450 000 tweetów jest publikowanych na Twitterze, a 2,5 miliona postów na Facebooku. Wbrew obietnicom właścicieli serwisów, internet nie jest wcale tak neutralny, demokratyczny i wolny, jak się z pozoru wydaje. Tysiące moderatorów treści na Filipinach dzień w dzień decyduje o tym, co pojawia się, a co nie w mediach społecznościowych. I o ile trudno się spierać z potrzebą monitorowania wszelkich obrazów przemocy, to we wszystkich innych przestrzeniach taka cenzura wydaje się dyskusyjna.

Dokument Czyściciele internetu przedstawia kulisy, skutki i ofiary internetowej cenzury, która de facto okazuje się idealnym narzędziem do sterowania rzeczywistością. Wysoko postawieni eksperci techniczni i byli czyściciele sieci opowiadają o powszechnych praktykach, jak negocjacje z niektórymi krajami w sprawie dostępu do materiałów krytycznych wobec ich rządów. Jak to możliwe, że wielkie internetowe korporacje, takie jak Facebook, czy Instagram o niewielkiej lub zerowej odpowiedzialności wobec swoich klientów mają dziś taką władzę, o jakiej do tej pory większość państw mogłaby tylko pomarzyć?

 

ZWIASTUN: 

 

Film dokumentalny Czyściciele internetu to niezwykle ważny głos we współczesnej debacie o bezpieczeństwie w sieci. Uświadamia widzom, że przyswajane przez internet treści wcale nie są niewinne i przeźroczyste, lecz w sporej części stanowią narzędzie manipulacji i propagandy. Seans Czyścicieli internetu stanowi doskonały punkt wyjścia do dyskusji z młodzieżą na temat odpowiedzialnego korzystania z sieci, uświadamia także znaczenie i konsekwencje treści publikowanych w serwisach społecznościowych.  

 

DOTKNIJ NIEBA | I CAN ONLY IMAGINE
reż. Andrew Erwin, Jon Erwin, USA 2018, 110’

Prawdziwa historia powstania największego religijnego hitu w dziejach amerykańskiej muzyki. Pełen wzruszeń dramat o poszukiwaniu wiary, naprawianiu relacji rodzinnych i marzeniach, które się spełniają.

Bart Millard wychowuje się bez matki. Skonfliktowany z despotycznym ojcem, szuka pocieszenia w modlitwie, muzyce i świecie wyobraźni. Szans na odbudowanie relacji z rodzicem upatruje w futbolowej karierze, lecz niestety, ciężka kontuzja zmusza go do zmiany planów. Z pomocą przychodzi jedna z nauczycielek, która dostrzega w chłopcu nieodkryty talent muzyczny. Zachęcany przez swoją dziewczynę, Bart postanawia dołączyć do lokalnego zespołu jako wokalista. Grupa przyjmuje nazwę MercyMe, wyrusza w trasę po Ameryce i choć początkowo nie odnosi wielkich sukcesów, przyczynia się do powstania utworu I Can Only Imagine. Podobnie zresztą jak wszystkie inne rozczarowania, smutki i zawody, które były udziałem młodego Barta Millarda.

Skomponowany przez Barta Millarda i zespół MercyMe utwór I Can Only Imagine z miejsca podbił listy przebojów i serca słuchaczy, zdobywając w USA status podwójnej Platynowej Płyty i stając się najchętniej graną przez radia chrześcijańską piosenką w historii. Opowiadający jego historię film Dotknij nieba również cieszy się ogromną popularnością – na całym świecie zarobił ponad 85 milionów dolarów, stając się czwartą najbardziej dochodową biografią muzyczną, jaka kiedykolwiek została nakręcona. Za kamerą Dotknij nieba stanęli bracia Andrew i Jon Erwin (Każde życie jest cudem). W rolach głównych wystąpili: debiutujący na dużym ekranie aktor broadwayowski – J. Michael Finley, Madeline Carroll (Dziewczyna i chłopak – wszystko na opak), nominowany do Złotego Globu – Dennis Quaid (Daleko od nieba), zdobywczyni Oscara – Cloris Leachman (Ostatni seans filmowy), a także aktor i producent muzyczny – Trace Adkins (Żywioł. Deepwater Horizon).

 

ZWIASTUN:

 

Dotknij nieba to poruszająca opowieść o wierze, miłości, sile muzyki i utworze, którego duchowe przesłanie przyczyniło się do setek tysięcy nawróceń. Film stanowi inspirację do podążania za własnymi marzeniami, a także do naprawy relacji z osobami, od których się oddaliliśmy. Dotknij nieba jest również kolejnym niezwykłym przykładem popularności kina religijnego, które coraz mocniej zaznacza się na światowym rynku filmowym.  

 

DYWIZJON 303. HISTORIA PRAWDZIWA | DYWIZJON 303. HISTORIA PRAWDZIWA
reż. Denis Delić, Polska 2018, 100’

Prawdziwa historia Dywizjonu 303 inspirowana bestsellerem Dywizjon 303 Arkadego Fiedlera. Losy legendarnego oddziału i jego pilotów, bez których zwycięstwo nad Niemcami w Bitwie o Anglię nie byłoby możliwe.

Film Dywizjon 303. Historia prawdziwa to opowieść o polskich asach przestworzy, którzy w ramach Królewskich Sił Powietrznych Wielkiej Brytanii (RAF-u) stworzyli elitarną jednostkę, Dywizjon 303, który nie miał sobie równych. Film opowiada zarówno o spektakularnych akcjach, w których lotnicy brali udział, jak również ich życiu prywatnym: kogo kochali, kogo stracili i za kim tęsknili. W postacie legendarnych lotników wcielają się m.in. Maciej Zakościelny, Piotr Adamczyk, Jan Wieczorkowski oraz Antoni Królikowski.  

 

ZWIASTUN:

 

Zachęcamy do skorzystania z materiałów edukacyjnych.

 

JESZCZE DZIEŃ ŻYCIA | ANOTHER DAY OF LIFE
reż. Damian Nenow, Raúl de la Fuente
Polska/Hiszpania/Belgia/Niemcy/Węgry 2018, 85’
dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych


fot. Protege Films

Nagrodzona na festiwalu w San Sebastian, trzymająca w napięciu animacja opowiadająca historię trzymiesięcznej wyprawy wybitnego reportera Ryszarda Kapuścińskiego do ogarniętej wojną i chaosem Angoli.

Jeszcze dzień życia przedstawia historię wyjazdu Ryszarda Kapuścińskiego do Angoli lat 70., w której linia frontu zmienia się jak w kalejdoskopie. W kraju trwa dekolonizacja po portugalskiej rewolucji goździków. Portugalczycy opuszczają w pośpiechu luksusowe dzielnice miasta, przeraża ich bowiem widmo ataku na stolicę kraju. Kapuściński z opuszczonego miasta codziennie nadaje depesze do Polskiej Agencji Prasowej. W końcu wyrusza w śmiertelnie niebezpieczną podróż w głąb kraju i jest świadkiem wydarzeń, które będą wymagać od niego wyjścia poza rolę obserwatora. Czy reporter może zataić sensacyjne odkrycie dla dobra wyższej sprawy?

Inspiracją do stworzenia filmu Jeszcze dzień życia była książka Ryszarda Kapuścińskiego pod tym samym tytułem. Postaci słynnego reportażysty głosu użyczył Marcin Dorociński. W pozostałych rolach pojawiają się m.in. Olga Bołądź, Arkadiusz Jakubik, Tomasz Ziętek.

Reżyser Damian Nenow mówi o filmie: Jeszcze dzień życia to dojrzała pozycja, w której jest wiele z poezji. Widać też w niej transformację: był reporter, a jest pisarz–artysta. To właśnie wydarzenia w Angoli sprawiły, że Kapuściński zaczyna pisać inaczej. Nie ogólnie o wojnie, ale o jej pojedynczych bohaterach. Film nie miał być ilustracją książki. Jest historią o Ryszardzie Kapuścińskim, który ma tę książkę napisać. O tym, jak dojrzewa do roli pisarza.  

ZWIASTUN:

 

Jeszcze dzień życia opowiada o wyjątkowym i stosunkowo mało znanym epizodzie w powojennej historii, który odcisnął szczególne piętno na najsłynniejszym polskim reportażyście, Ryszardzie Kapuścińskim. Wojna domowa w Angoli była dla Kapuścińskiego jednym z wielu konfliktów, które przyszło mu relacjonować jako reporterowi. Zyskała jednak z czasem konkretną, ludzką twarz i była przyczyną wielkiego wewnętrznego konfliktu.

Jeszcze dzień życia stawia pytania o dziennikarski obiektywizm, rolę reportera i granice jego działalności. Ponadto stanowi doskonały wstęp do poznawania życia, działalności i twórczości Ryszarda Kapuścińskiego, którego reporterska sława wykroczyła daleko poza polskie granice. Nietypowa forma (pełnometrażowa animacja z elementami dokumentu) stanowi dodatkowy atut Jeszcze dzień życia, przypominającego poniekąd inny słynny film Walc z Baszirem.

Film prezentowany jest w polskiej wersji językowej: polski dubbing w scenach animowanych, polskie napisy w scenach dokumentalnych.

Do filmu przygotowano zestaw materiałów dydaktycznych Zawód: Reporter obejmujący także film 53 wojny.

 

KAMERDYNER | THE BUTLER
reż. Filip Bajon, Polska 2018, 145'
dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych

Opowiedziana z epickim rozmachem, inspirowana prawdziwymi wydarzeniami historia splątanych losów Polaków, Kaszubów i Niemców w pierwszej połowie XX stulecia.

Mateusz Krol, kaszubski chłopiec, po śmierci matki zostaje przygarnięty przez pruską arystokratkę, Gerdę von Krauss. Dorasta w pałacu wraz ze swoją rówieśniczką i córką gospodarzy, z którą wkrótce łączy go miłość. Ojcem chrzestnym chłopca jest kaszubski patriota Bazyli Miotke, który walczy o miejsce Kaszub na mapie Polski. Po odzyskaniu niepodległości Kraussowie tracą majątek i wpływy. Wraz ze zmianą układu sił wszyscy czują, że świat, który znali, wkrótce diametralnie się zmieni. Wśród żyjących obok siebie Kaszubów, Polaków i Niemców narasta niechęć i nienawiść.

Najnowsze dzieło Filipa Bajona, wyróżnione Srebrnymi Lwami na Festiwalu Filmowym w Gdyni, to opowiedziana z epickim rozmachem, inspirowana prawdziwymi wydarzeniami historia splątanych losów Polaków, Kaszubów i Niemców na tle burzliwych wydarzeń pierwszej połowy XX stulecia. W filmie wystąpili Sebastian Fabijański, Marianna Zydek, Janusz Gajos, Anna Radwan, Adam Woronowicz, Borys Szyc, Kamilla Baar-Kochańska, Łukasz Simlat, Marcel Sabat i Daniel Olbrychski.

 

ZWIASTUN:

 

Kamerdyner to film mogący służyć nie tylko jako narzędzie do edukacji o filmie, lecz także punkt wyjścia do realizacji zagadnień zawartych w podstawach programowych języka polskiego, historii, wiedzy o społeczeństwie i wiedzy o kulturze. Kamerdyner pozwala pogłębić wiedzę na temat relacji Polaków, Kaszubów i Niemców zamieszkujących tereny Pomorza, a także uświadamia odrębność i wspólnotę językową grup etnicznych
w Polsce. 

 

MAŁA STOPA | SMALLFOOT
reż. Karey Kirkpatrick, USA 2018, 96'
dla uczniów szkół podstawowych

Pełna humoru i emocji animacja o pewnej nieoczekiwanej zmianie miejsc. Plemię żyjących wysoko w górach Yeti lęka się tylko legendarnej „Małej Stopy”. Co się stanie, kiedy ta pojawi się w wiosce zimowych stworów?

Bystry, młody Yeti znajduje coś, co według niego nie istnieje - człowieka. Wieści o tej "Małej Stopie” przynoszą mu sławę i wywołują poruszenie w społeczności śnieżnych potworów. Żyjące wysoko w górach plemię prostych Yeti zaczyna się zastanawiać: co jeszcze można znaleźć w wielkim świecie otaczającym ich zaśnieżoną wioskę?

Mała Stopa to pełna przygód i nieoczekiwanych zwrotów akcji animacja, wyreżyserowana przez współtwórcę wielu kultowych filmów Kareya Kirkpatricka (Skok przez płot, Pajęczyna Charlotty, Uciekające kurczaki). Mała Stopa prezentowana jest w polskiej wersji językowej, w której głosów bohaterom użyczyli m.in. Sebastian Stankiewicz (Człowiek z magicznym pudełkiem, serial Ucho prezesa), Stefan Pawłowski (Jack Strong, serial Belfer), Wojciech Mecwaldowski (Juliusz, Klub Włóczykijów, serial Druga szansa) i Arkadiusz Jakubik (Najlepszy, Cicha noc, Drogówka).

 

ZWIASTUN:

 

Twórcy filmu Mała Stopa proponują młodym widzom odwrócenie klasycznej perspektywy. Legendarne Yeti, zamiast występować w zwyczajowej roli potwora, stają się głównymi bohaterami, śledzącymi z zainteresowaniem doniesienia o zaobserwowanej „Małej Stopie”. Animacja oprócz dużej dawki emocji, humoru i szalonych przygód, oferuje młodym widzom także materiał do refleksji. Przekonuje do przyjaźni ponad podziałami, uczy tolerancji, podkreśla płynność stosowanych przez ludzi kategorii oraz iluzoryczność podziału my/obcy. Mała Stopa może stanowić także punkt wyjścia do dyskusji na temat sztuki animacji, jej rodzajów i historycznych przemian.

Film prezentowany jest w polskiej wersji językowej, w wersji 2D lub 3D.  

 

 

PIERWSZY CZŁOWIEK | FIRST MAN
reż. Damien Chazelle, USA 2018, 141' dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych

Ryan Gosling w najnowszym filmie Damiena Chazelle’a (Whiplash, La La Land) opowiadającym o przygotowaniach do pierwszego lotu na Księżyc.

Pierwszy człowiek zagląda za kulisy pierwszej udanej misji człowieka na Księżyc i skupia się przede wszystkim na żmudnych przygotowaniach Neila Armstronga do historycznej misji Apollo 11. Film powstał na motywach książki Jamesa R. Hansena i patrzy na legendarną kosmiczną podróż oczyma jej głównego bohatera.
Reżyserem Pierwszego człowieka jest laureat Oscara Damien Chazelle, twórca filmów Whiplash i La La Land, który do zagrania głównej roli ponownie zaprosił Ryana Goslinga (Blade Runner 2049, Drive, Pamiętnik). W roli pełnej pasji, odważnej i niedocenionej bohaterki drugiego planu całej misji – żony Armstronga, Janet – wystąpiła znana z serialu The Crown Claire Foy.

 

ZWIASTUN:

 

Twórcy Pierwszego człowieka zastanawiają się nad ceną, jaką zapłacił Armstrong, wyruszając w najbardziej niebezpieczną misję w historii ludzkości. Próbują dowiedzieć się, czy cena ta warta była niekwestionowanego sukcesu, zadają przy tym szereg celnych pytań na temat determinacji, poświęcenia i życiowych priorytetów. Historia Neila Armstronga, po mistrzowsku przeniesiona na wielki ekran przez jednego z najzdolniejszych reżyserów młodego pokolenia, to jednak nie tylko doskonały materiał do refleksji i przyczynek do wielu inspirujących dyskusji. To także zapierający dech w piersiach audiowizualny spektakl, który pozostaje z widzem jeszcze długo po projekcji.

 

ŻONA | THE WIFE
reż. Björn Runge, Szwecja/USA/Wielka Brytania 2018, 100'
dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych

Intrygująca opowieść o literaturze, geniuszu, istocie twórczości i relacjach międzyludzkich. Adaptacja powieści Meg Wolitzer w gwiazdorskiej obsadzie!

Po prawie 40 latach małżeństwa, Joan i Joe Castlemanowie stanowią uzupełniający się wzajemnie duet. On lubi brylować, jest nieco próżny i cieszy się publiczną rolą jednego z Wielkich Amerykańskich Powieściopisarzy. Ona jest nieśmiała, skromna, dzieli się swoim intelektem w prywatnym życiu, spełniając się jako Żona Wielkiego Pisarza. Jednak kiedy małżonkowie wyruszają do Sztokholmu, by odebrać przyznaną Joemu literacką Nagrodę Nobla, wszystko zaczyna się zmieniać.

Żona to adaptacja powieści Meg Wolitzer w reżyserii laureata Srebrnego Niedźwiedzia Björna Runge. W rolach głównych wystąpili: Glenn Close (Albert Nobbs, Niebezpieczne związki, 101 dalmatyńczyków), Jonathan Pryce (serial Gra o tron, Człowiek, który zabił Don Kichota), Max Irons (Intruz, Klub dla wybrańców) i Christian Slater (serial Mr. Robot, Wywiad z wampirem).

 

ZWIASTUN:

 

Żona w mistrzowski sposób zestawia historię pary z ich niezwykłą młodzieńczą pasją i ambicjami oraz portretem tych samych ludzi trzydzieści lat później. Równocześnie jednak opowiada także o samej literaturze i jej tworzeniu w świecie rządzonym przez mężczyzn. W subtelny, ale niepozbawiony siły sposób prowokuje widza do zadania sobie serii pytań na temat literatury, zawodu pisarza, a także płynnej kategorii geniuszu, która bywa czasem przyznawana zbyt pochopnie.  

Bookmark and Share