kpb

hEduOferta

OFERTA EDUKACYJNA

Organizujemy specjalne pokazy dla szkół w indywidualnie ustalonych terminach.
Zapraszamy wszystkich uczniów wraz z nauczycielami.

Specjalna cena biletu dla grup zorganizowanych*:
- powyżej 15 osób, od poniedziałku do czwartku - od 13 zł
- powyżej 15 osób, od piątku do niedzieli - od 14 zł
- filmy 3D: od 14 zł
*ostateczne ceny biletów zależne od filmu

Istnieje możliwość wygłoszenia prelekcji przed filmem za dodatkową opłatą.

Proponujemy Państwu organizowanie w Kinie Pod Baranami specjalnych pokazów dla Państwa uczniów dowolnego filmu, korespondującego z realizowanym przez Państwa szkołę programem edukacyjnym.
Poszerzamy naszą ofertę dla szkół o filmy trójwymiarowe.  
 
Informacje i zgłoszenia:
Wojciech Drąg
wojtek@kinopodbaranami.pl
509 082 149


----------------------------------------- 

Wiosna 2019

ZŁODZIEJASZKI | MANBIKI KAZOKU
reż. Hirokazu Koreeda, Japonia 2018, 121’
dla uczniów szkół licealnych

Znalezione obrazy dla zapytania złodziejaszki

 

Nagrodzona Złotą Palmą w Cannes historia ubogiej rodziny, która bez wahania dzieli się tym co posiada z bezdomną dziewczynką. Wzruszający portret społecznych nierówności i absurdów współczesnego świata.

Złodziejaszki to historia trzypokoleniowej ubogiej rodziny żyjącej na przedmieściach Tokio. Jej członkowie utrzymują się z najróżniejszych dorywczych zajęć oraz drobnych kradzieży. I choć ledwo wiążą koniec z końcem, to gdy pewnego dnia w ich życiu pojawia się bezdomna dziewczynka, bez wahania decydują się zapewnić jej dach nad głową. Ten akt dobroci stanie się początkiem całej serii zdarzeń, które odsłonią skrywane tajemnice z rodzinnej przeszłości.

Reżyser Złodziejaszków, Hirokazu Koreeda, należy do czołówki współczesnych japońskich twórców i jest najpopularniejszym przedstawicielem tej kinematografii w Polsce. W ostatnich latach kinowa publiczność miała okazję obcować z wieloma zrealizowanymi przez niego filmami, które zostały bardzo dobrze przyjęte przez krytykę i otrzymały szereg prestiżowych nagród: Po burzy, Nasza młodsza siostra czy Jak ojciec i syn. Koreeda bywa nazywany kontynuatorem filmowej tradycji japońskiego mistrza Yasujirô Ozu, jednak sam uważa, że bliżej mu do brytyjskiego realisty Kena Loacha, który podobnie jak on używa kamery do portretowania społecznych niesprawiedliwości we współczesnym świecie.

 

ZWIASTUN:

 

Złodziejaszki to zrealizowana z dużym wyczuciem przez jednego z czołowych mistrzów kina, uwrażliwiająca opowieść o nierównościach, biedzie i ludziach, żyjących na granicy systemu. Film Koreedy to doskonały punkt wyjścia do dyskusji na temat wielu palących problemów współczesnego świata. Ze względu na ciekawą i nieoczywistą formę, Złodziejaszki są również intrygującym materiałem do wspólnej, pogłębionej analizy.

 

PRASA O FILMIE:

To ważne, mądre, niełatwe i perfekcyjnie zrealizowane kino, które powinien obejrzeć każdy, kto docenia filmy bliskie życiu. Nie mam żadnych wątpliwości, że Złodziejaszki po latach będą uważane za arcydzieło naszych czasów, choć ich wydźwięk jest bez wątpienia ponadczasowy.
Dawid Myśliwiec, Film.org.pl

We wrzącym świecie, pełnym wielkich problemów politycznych, ekonomicznych i społecznych – opowiada o najprostszych uczuciach. Broni wrażliwości, którą w trudnej codzienności zbyt często gubimy.
Barbara Hollender, Rzeczpospolita

Ten obsadzony ulubionymi aktorami Koreedy film ma czar miejskiej, neorealistycznej sonaty. Zaś świat, w którym potrzeba bliskości jest równie istotna jak odpowiednia konsystencja farszu do krokietów - urok, któremu ponownie trudno się oprzeć.
Michał Walkiewicz, Filmweb


Zima 2019

WŁADCY PRZYGÓD. STĄD DO OBLIVIO | WŁADCY PRZYGÓD. STĄD DO OBLIVIO
reż. Tomasz Szafrański, Polska 2019, 101’
dla uczniów klas IV-VI szkół podstawowych

Znalezione obrazy dla zapytania WŁADCY PRZYGÓD. STĄD DO OBLIVIO

Podróże pomiędzy wymiarami, lot na samodzielnie skonstruowanej maszynie, ucieczka przed tajemniczymi Łowcami Głów. To tylko niektóre wyzwania z jakimi przyjdzie się zmierzyć Frankowi i Izce w filmie Władcy Przygód. Stąd do Oblivio – wyjątkowej polskiej produkcji dla młodych widzów.

Franek i Izka, główni bohaterowie filmu Władcy Przygód. Stąd do Oblivio bardzo szybko odkryją, że nie trzeba być superbohaterem, aby przeżyć superprzygodę. Uruchamiając tajemniczy gramofon, przypadkiem sprowadzą do ziemskiego wymiaru Eddiego – uciekiniera z krainy Oblivio. Skierują tym samym na siebie gniew Łowców Głów, którzy za wszelką cenę będą chcieli ukarać zbiega. "Za wszelka cenę" oznacza, że nie zawahają się zdeatomizować każdego, kto stanie im na drodze. Czy Frankowi i Izce uda się uratować Eddiego? Czy ich przyjaźń przetrwa pomimo problemów, które czekają ich po drodze?

Stworzony przez Tomasza Szafrańskiego – reżysera Klubu Włóczykijów (2015) – film Władcy Przygód to rzadki przykład polskiej produkcji dla dzieci. Choć osadzona w Polskich realiach, ta zrealizowana z rozmachem i werwą opowieść jest także silnie inspirowana znanymi tekstami kultury z całego świata, m.in. amerykańskim kinem nowej przygody (E.T., Goonies, Powrót do przyszłości, seria Indiana Jones). W filmie, obok młodych aktorów Weroniki Kaczmarczyk i Szymona Radzimierskiego, wystąpili: Maciej Makowski (Planeta Singli, Tajemnica Westerplatte, 80 milionów), Kamila Bujalska (Klub Włóczykijów, seriale Bodo, Druga szansa), Mikołaj Grabowski (Uwikłanie, Klub Włóczykijów, serial Artyści) oraz Izabela Dąbrowska (serial Ucho prezesa)

ZWIASTUN:

 

Seans Władców przygód to pełna emocji wyprawa do krainy wyobraźni i muzyki. Wyraziści bohaterowie, widowiskowe efekty specjalne oraz liczne zwroty akcji dostarczą młodym widzom wielu niezapomnianych wrażeń. Dodatkową atrakcją Władców przygód są również niezliczone nawiązania do innych tekstów kultury, które dzieci z pewnością rozpoznają, oraz fakt, że część filmu realizowana była w Krakowie.

Do filmu przygotowano zestaw materiałów dydaktycznych, dostępnych na stronie: http://www.dystrybucjamowiserwis.pl/

 


KURIER | KURIER
reż. Władysław Pasikowski, Polska 2019, 114’
dla uczniów klas 7-8 szkoły podstawowej, III klasy gimnazjum oraz szkół licealnych

 

Znalezione obrazy dla zapytania KURIER PASIKOWSKI


Sensacyjna historia szpiegowska inspirowana sekretną misją słynnego kuriera z Warszawy, Jana Nowaka-Jeziorańskiego.


Jego samotna misja miała zdecydować o losach Polski i II wojny światowej. Ścigany przez wszystkie wrogie wywiady, w środku nocy przerzucony z hotelu Savoy do Żabna, spotyka ludzi, którzy na zawsze zmieniają jego życie.


Nowy film Władysława Pasikowskiego (Jack Strong, Pitbull. Ostatni pies) to sensacyjna historia szpiegowska, inspirowana losami słynnego kuriera z Warszawy Jana Nowaka-Jeziorańskiego, późniejszego wieloletniego dyrektora Radia Wolna Europa. Jako emisariusz Armii Krajowej i łącznik z rządem RP w Londynie, wywiózł z kraju setki dokumentów i zdjęć, a jego późniejsza działalność w Wielkiej Brytanii pomogła w uświadomieniu zachodniej opinii publicznej o skali zbrodni hitlerowskich na terenie Polski. W rolach głównych wystąpili początkujący młodzi aktorzy Philippe Tłokiński (serial Belfer) i Patrycja Volny (serial 1983), którym towarzyszą Tomasz Schuchardt, Adam Woronowicz, Zbigniew Zamachowski, Mirosław Baka, Rafał Królikowski, Grzegorz Małecki i Jan Frycz.


ZWIASTUN:


Jan Nowak-Jeziorański należał do grona najwybitniejszych emisariuszy Polskiego Państwa Podziemnego. W czasie II wojny światowej zrealizował cztery misje kurierskie z okupowanego kraju do Londynu i z powrotem. W Powstaniu Warszawskim pełnił służbę w Biurze Informacji i Propagandy Komendy Głównej Armii Krajowej, gdzie redagował angielskojęzyczną wersję wiadomości radiowych. W służbie niepodległej pozostał przez całe późniejsze życie, spędzone przeważnie na emigracji. Starszemu pokoleniu znany jest jako pomysłodawca i wieloletni dyrektor Radia Wolna Europa, a po upadku komunizmu – jako rzecznik wstąpienia Polski do NATO. Jego historia, ujęta w filmowe ramy przez Władysława Pasikowskiego, w niczym nie ustępuje sensacyjnym produkcjom zza oceanu, a samego bohatera można wręcz nazwać polskim Jamesem Bondem.


Stworzony według najlepszych hollywoodzkich wzorców Kurier to doskonała okazja do zapoznania się z tajnikami II wojny światowej oraz biografią wybitnego Polaka. Dzięki bogatemu zestawowi materiałów dydaktycznych, film Władysława Pasikowskiego może stanowić atrakcyjne uzupełnienie lekcji historii, wiedzy o społeczeństwie, języka polskiego oraz godziny wychowawczej.


Współproducentem Kuriera jest Muzeum Powstania Warszawskiego. Patronem Akcji Edukacyjnej wokół filmu jest Wydawnictwo Nowa Era.


NAJWIĘKSZY DAR | EL MAYOR REGALO
reż. Juan Manuel Cotelo, Hiszpania/Polska, 105’

 

Znalezione obrazy dla zapytania EL MAYOR REGALO

 

Zrealizowany w konwencji westernowej komedii fabularyzowany dokument o przebaczeniu, wierze i pokoju. Kolejna niezwykła propozycja filmowa od twórców Ziemi Maryi.

Premiera i dystrybucja w blisko 40 krajach, pełne sale kinowe i będąca pod ogromnym wrażeniem publiczność. Najnowszy film Juana Manuela Cotelo, któremu sławę przyniosła kultowa już Ziemia Maryi, zaskakuje, oczarowuje i dostarcza widzom wielu emocji. Największy dar to fabularyzowany dokument w konwencji… westernowej komedii (warstwa fabularna) i kina faktu (warstwa dokumentalna). Głównym bohaterem opowieści jest reżyser (w tej roli sam Cotelo), który w scenerii miasteczka rodem z Dzikiego Zachodu kręci klasyczną historię o walce dobra ze złem. Na artystę przychodzi kryzys twórczy i spada masa wątpliwości. Może zmienić zakończenie? Czy w każdej historii ludzie muszą się na końcu pozabijać? Ucieka z planu, by poszukać inspirujących i prawdziwych opowieści, które pomogłyby mu wymyślić inny finał swojego dzieła. Prawdziwe życie okazuje się bardziej zaskakujące niż wymyślone historie… Czy możliwa jest tak bezgraniczna miłość i tak bezwarunkowe przebaczenie?

 

ZWIASTUN:

Największy dar to inspirująca opowieść o wielu twarzach przebaczenia i możliwości pokojowej koegzystencji mimo dzielących nas krzywd. Pochodzący z odległych od siebie zakątków ziemi bohaterowie nadają filmowi ponadnarodowy wydźwięk przekonując, że porozumienie, choć czasami niezwykle trudne, zawsze jest możliwe.

 

REŻYSER O FILMIE:
Prośba o przebaczenie i samo przebaczenie – to działa. W 100% konfliktów. Największy dar pokazuje to nie w teorii, ale przez prawdziwe historie pojednania, w których pokój ostatecznie zatriumfował nad wojną. We wszystkich przypadkach wydawało się to niemożliwe. Dlatego nie zadowalam się tym, że Największy dar „się podoba”. Aspiruję do czegoś ważniejszego: uleczenia głębokich ran w sercach widzów. Życzę wszystkim siły, by prosić o przebaczenie i przebaczać. To dopiero jest szczęśliwe zakończenie. – Juan Manuel Cotelo

 

SZCZĘŚLIWY LAZZARO | LAZZARO FELICE
reż. Alice Rohrwacher, Włochy/Szwajcaria/Francja/Niemcy 2018, 125’
dla uczniów klas VIII, III gimnazjum oraz szkół licealnych

Znalezione obrazy dla zapytania LAZZARO FELICE

 

Łącząca ze sobą włoski neorealizm i realizm magiczny wzruszająca opowieść o pewnym szlachetnym poczciwcu, łączącym w sobie cechy jarmuschowskiego Patersona i świętego Franciszka.

Film koncentruje się wokół spotkania Lazzaro, chłopaka tak poczciwego, że często branego za pomyleńca, z pięknoduchem Tancredim, młodym szlachcicem o nad wyraz wybujałej wyobraźni. Życie ich obu w odizolowanej wiosce pasterskiej Inviolata toczy się pod dyktando okropnej markizy Alfonsiny de Luny, królowej imperium tytoniowego i zarazem matki Tancrediego. Lojalna więź między młodymi mężczyznami zostaje przypieczętowana, kiedy Tancredi prosi przyjaciela, aby ten pomógł mu zorganizować własne porwanie. Ten dziwny i nieprawdopodobny sojusz jest objawieniem dla Lazzaro i owocuje przyjaźnią tak cenną, że bohater będzie nawet podróżować w czasie i przestrzeni w poszukiwaniu Tancrediego…

 

Szczęśliwy Lazzaro to nawiązujący do największych arcydzieł kina nowy film Alice Rohrwacher – młodej włoskiej reżyserki, autorki nagradzanych Cudów. Twórczyni została wyróżniona Złotą Palmą w Cannes za najlepszy scenariusz, a powszechny podziw wzbudził odtwórca tytułowej roli, debiutant Adriano Tardiolo.

 

ZWIASTUN:


Szczęśliwy Lazzaro łączy w sobie dwa, niemal sprzeczne porządki: zanurzony w sprawach społecznych neorealizm oraz ujmujący optymizmem realizm magiczny. Przypomina w tym największe dzieła gigantów włoskiego kina – Piera Paolo Pasoliniego czy Vittorio De Sica – i ma potencjał do stania się kolejnym klasykiem kinematografii. Seans Szczęśliwego Lazzaro jest niezwykłym, uwrażliwiającym doświadczeniem, a obserwacja losów tytułowego bohatera dostarcza szeregu wzruszeń. Film Alice Rohwacher, choć subtelny i nieśpieszny, potrafi zaskoczyć widza nagłą zmianą konwencji, miejsca oraz czasu. Rozbija widzowskie przyzwyczajenia i staje się wyzwaniem, z którym naprawdę warto się zmierzyć.

 

WSPOMNIENIE LATA | WSPOMNIENIE LATA
reż. Adam Guziński, Polska 2016, 87’
dla uczniów klas VIII, III gimnazjum oraz szkół licealnych

Znalezione obrazy dla zapytania wspomnienie lata FILM

Subtelna podróż do odchodzącego świata dzieciństwa widzianego oczami 12-letniego Piotrka.


Koniec lat 70. w Polsce. Wakacyjny gwar podmiejskiego kąpieliska miesza się z dźwiękami przeboju Anny Jantar. Wspomnienie lata to intymna podróż do odchodzącego świata dzieciństwa widzianego oczami 12-letniego Piotrka. Pod wpływem zmieniającej się relacji z matką i pierwszego zauroczenia chłopiec musi skonfrontować się z zupełnie nowymi dla siebie uczuciami, dokonać pierwszych dorosłych wyborów i zmierzyć się z ich konsekwencjami.


Wspomnienie lata to oświetlony letnim słońcem, delikatny portret dorastania stworzony przez Adama Guzińskiego, reżysera Chłopca na galopującym koniu. W obsadzie filmu znaleźli się: Urszula Grabowska (Carte Blanche, Syberiada polska, Układ zamknięty), Robert Więckiewicz (Kler, Ziarno prawdy, Pod Mocnym Aniołem) oraz debiutant Max Jastrzębski, którego występ jest uznawany za jedną z najlepszych ról dziecięcych polskiego kina ostatnich lat.

 

ZWIASTUN:

 

Reżyser Adam Guziński snuje swoją opowieść o dorastaniu w nieśpieszny i skrajnie delikatny sposób. Przemyca wszystkie najważniejsze informacje w drobnych gestach, aluzjach, gdzieś na skraju kadru. Choć wyjątkowo subtelne, Wspomnienie lata dotyka niezwykle trudnych tematów, takich jak rozpad rodziny, przemoc czy pierwsza miłość. Film Guzińskiego jest wręcz wymarzonym materiałem do wspólnej analizy na lekcji języka polskiego czy wiedzy o kulturze, uczącym, że to co najważniejsze, może być przed nami skrzętnie ukryte.

 

BIURO DETEKTYWISTYCZNE LASSEGO I MAI. PIERWSZA TAJEMNICA
| LASSEMAJAS DETEKTIVBYRÅ – DET FÖRSTA MYSTERIET
reż. Josephine Bornebusch, Szwecja 2018, 95'
dla uczniów szkół podstawowych

Znalezione obrazy dla zapytania biuro detektywistyczne lassego i mai pierwsza tajemnica

Nowa wersja przygód małych szwedzkich detektywów: Lassego i Mai. Trudne początki przyjaźni i zawodowej współpracy oraz wielka tajemnica starożytnej księgi.

 

Konkurs Hammarabi ma szansę stać się wielkim wydarzeniem w szkole w Valleby. Nagrodą jest starożytna księga, w której spisano zasady rozwiązywania sporów. Tuż przed rozpoczęciem konkursu książka znika w tajemniczych okolicznościach, a bez niej konkurs nie może się odbyć! Uczniowie szykowali się na próżno, a w dodatku szkoła straci swój prestiż! Od początku zaangażowani w sprawę Lasse i Maia podejmują próbę odnalezienia zguby. Energiczna i przebojowa dziewczynka jest zupełnym przeciwieństwem nieśmiałego Lasse. Czy dzieci dojdą po nitce do kłębka do finału sprawy?


ZWIASTUN:

Biuro detektywistyczne Lassego i Mai. Pierwsza tajemnica to kolejna, filmowa wersja słynnych książek Martina Widmarka. Twórcy filmu prezentują odświeżone spojrzenie na początki relacji dobrze znanych dzieciom bohaterów oraz skutecznie przekonują, że nawet największe różnice nie stanowią przeszkody dla przyjaźni. Przygody Lassego i Mai są niewyczerpanym źródłem emocji i zabawy. Mogą także stanowić dobry punkt wyjścia do dyskusji na temat filmowych adaptacji książek, efektów specjalnych czy konwencji filmowych.

Film w polskiej wersji językowej (dubbing PL).


CÓRKA TRENERA | CÓRKA TRENERA
reż. Łukasz Grzegorzek, Polska 2018, 93’
dla uczniów szkół licealnych

Pełna dyskretnego humoru historia o poszukiwaniu własnej drogi, dorastaniu i relacjach z najbliższymi.

Upalne lato. Maciej Kornet podróżuje po Polsce wraz z 17-letnią córką Wiktorią. Od wielu lat są tylko we dwoje, zawsze razem. Ich trasę wyznaczają zawody w tenisie ziemnym. Ona jest jego oczkiem w głowie, córeczką tatusia i jego wielką chlubą. Chce, żeby była najlepsza. On jest dla niej całym światem do czasu, gdy dołącza do nich Igor, dobrze zapowiadający się zawodnik, którego Maciej zacznie trenować. Dzięki niemu dziewczyna otworzy się na nowe doznania - pierwszy papieros, pierwszy kieliszek alkoholu, pierwsza miłość. Cała trójka wyrusza w długą podróż rozklekotanym vanem, podczas której każdy będzie chciał osiągnąć swój cel.

 

ZWIASTUN:

 


Córka trenera to przepełniona delikatnym humorem opowieść o relacjach ojca z córką, trudnym procesie dojrzewania, wzajemnych pretensjach i niezaspokojonych ambicjach. Łukasz Grzegorzek, twórca Kampera – trafnego portretu dzisiejszych trzydziestolatków – mierzy się w swoim nowym filmie z własnymi wspomnieniami z życia pod okiem ojca-sportowca. W tych trudnych zmaganiach towarzyszy mu gwiazdorska obsada na czele z Jackiem Braciakiem (Kler, Wołyń, Volta), Piotrem Żurawskim (Kamper, Kebab i Horoskop, serial Czas honoru) i Agatą Buzek (Niewinne, Obce ciało). W tytułowej roli córki trenera wystąpiła Karolina Bruchnicka, którą polscy widzowie wkrótce zobaczą w filmie Jagody Szelc Monument.

REŻYSER O FILMIE:
Grałem w tenisa, więc punkt wyjścia był osobisty. Jestem synem trenera, chciałem przede wszystkim dowiedzieć się czegoś o moim tacie robiąc ten film. (...) Filmy sportowe, które pokazują drogę do sławy i sukcesu są dla mnie bajką, z której już wyrosłem. Sam wiem jak wygląda świat sportu. Tych osób, które się dostają się na tenisowy Olimp jest garstka, a dziesiątki tysięcy osób próbuje. Czuję, że to jest karmienie ludzi jakimś nieprawdziwym wizerunkiem, znacznie bardziej interesują mnie ci, którym się nie udało. - Łukasz Grzegorzek 

 

KTO NAPISZE NASZĄ HISTORIĘ | WHO WILL WRITE OUR STORY
reż. Roberta Grossmann, USA 2019, 95’
dla uczniów klas 7-8 szkoły podstawowej oraz szkół gimnazjalnych i licealnych

Znalezione obrazy dla zapytania who will write our history

Fabularyzowany dokument o spektakularnym i brawurowym przedsięwzięciu: tajnym Archiwum Getta Warszawskiego powstałym w 1940 roku w okupowanej stolicy.

Kto napisze naszą historię to fabularyzowany film dokumentalny o bezprecedensowym przedsięwzięciu: podziemnym Archiwum Getta Warszawskiego powstałym z inicjatywy Emanuela Ringelbluma w 1940 roku, które zajmowało się dokumentowaniem życia w getcie warszawskim. Tzw. Archiwum Ringelbluma wpisane zostało na listę UNESCO „Pamięć Świata” jako zabytek światowego dziedzictwa. Jest ono unikalnym zbiorem dokumentów stanowiących jedno z najważniejszych świadectw o zagładzie Żydów polskich. Reżyserka Roberta Grossman i producentka Nancy Spielberg (siostra Stevena Spielberga) przybliżają widzowi historię założonej przez Ringelbluma organizacji Oneg Szabat. Tworzyło ją kilkudziesięciu żydowskich intelektualistów i działaczy społecznych, którzy – ryzykując wszystko – gromadzili materiały dokumentujące życie w getcie warszawskim.

ZWIASTUN:

Kto napisze naszą historię sprawnie łączy unikatowe archiwalia, wywiady i fabularyzowane sceny. W sekwencjach aktorskich wystąpili m.in.: Piotr Głowacki (Bogowie, Disco polo, Planeta singli), Jowita Budnik (Plac Zbawiciela, Ptaki śpiewają w Kigali), Karolina Gruszka (Maria Skłodowska-Curie) i Wojciech Zieliński (Wołyń). Narratorami w filmie są nagrodzony Oscarem za film Pianista Adrien Brody oraz trzykrotnie nominowana do tej nagrody Joan Allen (Ukryta prawda, Czarownice z Salem, Nixon). Film Kto napisze naszą historię stanowi intrygujące uzupełnienie szkolnych lekcji historii poświęconych II wojnie światowej.

 

KAFARNAUM | CAPHARNAÜM
reż. Nadine Labaki, Liban/USA 2018, 126’
dla uczniów klas ósmych szkół podstawowych, trzecich gimnazjum oraz szkół licealnych


Uhonorowany Nagrodą Jury w Cannes i nominowany do Oscara najnowszy film Nadine Labaki, twórczyni Karmelu. Poruszająca opowieść o dorastaniu w rzeczywistości pełnej społecznych nierówności, która nikogo nie pozostawi obojętnym.

Uhonorowany Nagrodą Jury w Cannes, Kafarnaum sprowokował najgłośniejsze i najdłuższe (aż piętnastominutowe!) owacje podczas festiwalu. Potężny ładunek emocjonalny, jaki detonuje na ekranie Nadine Labaki, nikogo nie pozostawia obojętnym. Jej film pochłania, wstrząsa, porusza – i bywa, że doprowadza do łez. To zasługa nie tylko fantastycznego scenariusza, ale też odtwórcy głównej roli, Zejna Al Rafeea. Ten mały uchodźca z Syrii zagrał w filmie chłopca, który pozywa własnych rodziców za to, że nie byli w stanie zapewnić mu godnego życia.

Dwunastoletni Zejn jest mieszkańcem bejruckich slumsów, dzielnicy uderzającej nadmiarem: rzeczy, ludzi, a przede wszystkim dzieci, niewinnych ofiar rzeczywistości społecznej oraz klasowych i ekonomicznych podziałów. Nadine Labaki (autorka doskonale znanego w Polsce Karmelu) staje w ich obronie – i to dosłownie, wciela się bowiem w filmie w rolę adwokatki Zejna. Przed sądem chłopak odtwarza swoją historię, przywołuje dramatyczne wspomnienia, ale co najważniejsze: z pasją walczy o siebie i swoją przyszłość. To dziecko ma zdumiewającą odwagę, determinację i siłę, a przez Kafarnaum nawiguje go niezawodny moralny kompas, dzięki któremu odróżnia dobro od zła. Niezmordowany włóczęga, mały obrońca jeszcze mniejszych i słabszych, Zejn w pojedynkę rzuca wyzwanie niesprawiedliwości i krzywdzie. Przejmująco portretując dziecięcą solidarność, Labaki akcentuje, jak sama je nazywa, „drobne cuda”: serdeczne gesty, akty współczucia i miłości. To dzięki nim możliwe jest przetrwanie.

 

ZWIASTUN:

Porównywany do słynnego Slumdoga. Milionera z ulicy, film libańskiej reżyserki nie serwuje łatwych wzruszeń, bo stawia przed widzami nie tyle bezbronną, milczącą ofiarę, co chłopca przepełnionego gniewem i umiejącego swój gniew wykrzyczeć. Chcąc nie chcąc stajemy się więc uczestnikami wytoczonego przez Zejna procesu. I tylko od nas samych zależy, czy wejdziemy w rolę obrońców, oskarżycieli, czy sędziów. Bo dystansu wobec opowiedzianej w Kafarnaum historii nikomu nie uda się zachować.

 


UŁASKAWIENIE | UŁASKAWIENIE
reż. Jan Jakub Kolski, Polska/Czechy/Słowacja 2018, 100’
dla uczniów szkół licealnych

Znalezione obrazy dla zapytania ułaskawienie

Najnowszy film Jana Jakuba Kolskiego. Osadzona w powojennej Polsce opowieść o rodzicielskiej miłości, godności, determinacji i bolesnym rozliczeniu z przeszłością.

Wacław „Odrowąż” Szewczyk, żołnierz Armii Krajowej, w wyniku zdrady jednego z kompanów zostaje zastrzelony przez Urząd Bezpieczeństwa. Jego nękani przez komunistów rodzice, chcąc zapewnić synowi godny pochówek, podejmują trud pięćsetkilometrowej podróży. Ciągnąc za sobą trumnę, zmierzają na piechotę do Kalwarii Pacławskiej.

Jan Jakub Kolski, twórca takich filmów jak Jasminum, Jańcio Wodnik czy Historia kina w Popielawach wraca do konwencji realizmu magicznego by opowiedzieć głęboko osobistą historię. Rozgrywająca się na tle brutalnych realiów powojennej Polski opowieść jest zarazem metaforycznym zapisem podróży duchowej, relacją z żałobnej pielgrzymki oraz poruszającą wypowiedzią na temat daru wybaczania, a także kinem drogi korzystającym z westernowych motywów. Ułaskawienie to zdobywca trzech nagród na festiwalu w Gdyni i najlepiej oceniany film Jana Jakuba Kolskiego od lat. Na ekranie m.in. Grażyna Błęcka-Kolska, Jan Jankowski, Krzysztof Globisz, Marta Ścisłowicz i Wojciech Mecwaldowski.

 

ZWIASTUN:

Ułaskawienie to przefiltrowany przez wyobraźnię wybitnego polskiego twórcy filmowego obraz powojennej Polski. Film Kolskiego jest dającym do myślenia przykładem opowieści autobiograficznej, która za pośrednictwem losów jednostek stara się uchwycić wielką historię i przemiany dziejowe. Postawa rodziców, zdeterminowanych by pochować syna na własnych warunkach, urasta do rangi wielkiej walki o ludzką godność i własnoręcznego kształtowania pamięci historycznej. Ułaskawienie jest intrygującym i nieoczywistym przyczynkiem do dyskusji na temat polskiej rzeczywistości po II wojnie światowej, a także budowania pamięci zbiorowej, o którą konflikty toczą się aż po dziś dzień.

 

GREEN BOOK | GREEN BOOK
reż. Peter Farrelly, USA 2018, 133’
dla uczniów szkół gimnazjalnych i licealnych

Oparta na prawdziwych wydarzeniach historia niezwykłej przyjaźni, która połączyła cenionego afroamerykańskiego pianistę i białego Amerykanina włoskiego pochodzenia, zarabiającego na życie jako bramkarz w nocnym klubie.

Wybitny afroamerykański muzyk jazzowy, Don Shirley, zatrudnia jako swojego szofera białego mężczyznę, byłego bramkarza z nowojorskiego klubu nocnego. Wkrótce wyruszają w trasę koncertową na głębokie południe USA, niemal na każdym kroku zmagając się z segregacją i dyskryminacją rasową. Ich wspólna podróż da początek niewiarygodnej przyjaźni, która połączy dwa zupełnie różne światy.

W głównych bohaterów wcielili się nominowani do Nagrody Akademii Viggo Mortensen (Captain Fantastic) oraz ubiegłoroczny laureat Oscara, Mahershala Ali (Moonlight), który za swoją rolę został już nagrodzony m.in. Złotym Globem. Green Book otrzymał jeszcze dwie nagrody - dla najlepszego filmu w kategorii komedia lub musical oraz najlepszego scenariusza, a podczas najbliższego rozdania Oscarów ma szansę na łącznie pięć statuetek. Reżyserem filmu jest Peter Farrelly, twórca takich produkcji, jak Sposób na blondynkę oraz Ja, Irena i ja.

 

ZWIASTUN:

 

Green Book to zarówno świetna rozrywka, jak i film, który skłania do zastanowienia nad wieloma wciąż aktualnymi kwestiami. Akcja filmu rozgrywającego się w Ameryce w 1962 roku, na dwa lata przed przyjęciem ustawy o prawach obywatelskich, przedstawia barwny obraz epoki pełnej podziałów i paradoksów. Opowiadając o bohaterach, którzy przełamują swoje własne uprzedzenia i odkrywają między sobą podobieństwa mimo ogromnych różnic – nie tylko rasowych, ale i mentalnych – Green Book skutecznie przekonuje, że znalezienie płaszczyzny porozumienia jest zawsze możliwe. To film o głęboko humanistycznej, egalitarnej wymowie, obnażający, działające również współcześnie, mechanizmy dyskryminacji i rasizmu.


Do filmu przygotowano zestaw materiałów dydaktycznych.

 

LISTA SCHINDLERA | SCHINDLER’S LIST
reż. Steven Spielberg, USA 1993, 197’ dla uczniów szkół licealnych 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Od premiery Listy Schindlera - amerykańskiej produkcji, która przyczyniła się do przybliżenia widzom na całym świecie wojennego dramatu europejskich Żydów - minęło już 25 lat. W tym roku legendarny, nagrodzony siedmioma Oscarami film Stevena Spielberga wraca na ekrany kin by poruszyć i przestrzec kolejne pokolenie widzów.

Scenariusz Listy Schindlera powstał na podstawie powieści Thomasa Keneally'ego rozgrywającej się podczas II wojny światowej. Opowiada o niemieckim biznesmenie, który w dojściu hitlerowców do władzy widzi szansę łatwego zarobku. Dzięki odpowiednim koneksjom otwiera w okupowanym Krakowie fabrykę, która prosperuje w oparciu o tanią siłę roboczą w postaci przymuszonych do pracy Żydów. Kiedy na terenie niemal całej Europy naziści na szeroką skalę wprowadzają plan Zagłady, Schindler zatrudnia w przedsiębiorstwie kolejnych żydowskich pracowników, tym samym ratując ich od śmierci w obozie. Listy Schindlera to oparta na prawdziwej historii opowieść o człowieku, który nie był obojętny i ocalił setki istnień ludzkich w najczarniejszym rozdziale naszej historii.

 

ZWIASTUN:

 

Wbrew obawom producentów, Steven Spielberg z pomocą znakomitego polskiego operatora Janusza Kamińskiego zrealizował film w czerni i bieli. Jego zdaniem tylko w ten sposób można było oddać tragedię Shoah, odwołując się jednocześnie do tego w jaki sposób sam ją poznał dzięki starym, czarno-białym nagraniom z tamtych czasów. Ta poruszająca opowieść rozgrywa się na tle imponująco realistycznej scenografii stworzonej przez Allana Starskiego i Ewę Braun. Autorem muzyki do filmu jest John Williams, wieloletni współpracownik Spielberga i twórca kompozycji do takich filmów jak Szczęki czy Szeregowiec Ryan.

W filmie wystąpili Liam Neeson (Milczenie) w roli Oskara Schindlera oraz Ben Kingsley (Elegia) jako jego sekretarz Izaak Stern, natomiast w bezdusznego komendanta obozu w Płaszowie Amona Götha wcielił się Ralph Fiennes (Grand Budapest Hotel). Poruszające kreacje aktorskie stworzyły także Caroline Goodall (Projektantka) oraz Embeth Davidtz (Słaby punkt). Obok nich pojawili się również polscy aktorzy: Andrzej Seweryn, Anna Mucha, Piotr Polk, Jacek Wójcicki, Paweł Deląg, Jerzy Nowak, Agnieszka Krukówna, Olaf Lubaszenko i Maja Ostaszewska. Listę Schindlera uhonorowano łącznie siedmioma nagrodami Amerykańskiej Akademii, trzema Złotymi Globami i sześcioma nagrodami BAFTA.

 

MARY POPPINS POWRACA | MARY POPPINS RETURNS
reż. Rob Marshall, USA 2018, 130’

Znana z książek oraz klasycznego filmu z 1964 roku Mary Poppins powraca do Anglii by pomóc nowemu pokoleniu rodziny Banksów odnaleźć radość i zachwyt życiem. Pełna magii i porywającej muzyki opowieść o sile wyobraźni oraz pozytywnym nastawieniu do rzeczywistości.

Akcja filmu Mary Poppins powraca rozgrywa się 24 lata po wydarzeniach z legendarnego filmu z udziałem Julie Andrews. Michael Banks ma już własną rodzinę i pracuje w tym samym banku, co jego ojciec i dziadek. Rodzinna tragedia oraz problemy finansowe doprowadzają do tego, że mężczyzna z trudem radzi sobie z opieką nad trójką dzieci. I kiedy wszyscy obawiają się jeszcze gorszych problemów, pojawia się Mary Poppins.

Postać Mary Poppins, obdarzonej magicznymi mocami guwernantki, pojawiła się na kartach ośmiu książek autorstwa PL Travers. Film Mary Poppins powraca nawiązuje do motywów ze wszystkich wydanych tomów. W rolę tytułowej bohaterki wcieliła się Emily Blunt (Ciche miejsce, Dziewczyna z pociągu, Sicario), a towarzyszą jej m.in.: twórca przebojowego musicalu Hamilton Lin-Manuel Miranda, Ben Whishaw (Pachnidło, Skyfall), Emily Mortimer (Księgarnia z marzeniami), Colin Firth (Jak zostać królem, Dziennik Bridget Jones) i Meryl Streep (Mamma Mia!, Boska Florence). Reżyserem filmu jest Rob Marshall, twórca takich produkcji jak Chicago, Nine - Dziewięć i Tajemnice lasu.

 

ZWIASTUN:

 

Jak podkreśla reżyser Rob Marshall, dorastając stajemy się rozczarowanymi cynikami i zapominamy jak to jest patrzeć na życie oczami dziecka. Mary Poppins powraca stara się przywrócić widzom dziecięcą radość i przypomnieć o potędze wyobraźni. Tym samym staje się doskonałą propozycją zarówno dla najmłodszych, jak i tych nieco starszych widzów, którzy w codziennej bieganinie nierzadko zapominają o niesamowitościach, jakie kryje świat.

Film prezentowany jest w polskiej wersji językowej (dubbing PL) lub w oryginalnej wersji językowej z polskimi napisami.

 

MIA I BIAŁY LEW | MIA ET LE LION BLANC
reż. Gilles de Maistre, Francja 2018, 98’
dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjalnych

Wzruszająca i tętniąca przygodą opowieść o wielkiej przyjaźni dziewczynki oraz niezwykłego białego lwa w samym sercu dzikiej Afryki.

Dzieciństwo 10-letniej dziewczynki o imieniu Mia zmienia się w wielką przygodę, kiedy jej rodzice postanawiają przenieść się z zatłoczonego Londynu do Afryki, aby w jej sercu prowadzić niezwykłą farmę. Pewnego dnia na świat przychodzi na niej piękne i jedyne w swoim rodzaju białe lwiątko imieniem Charlie. Tak zaczyna się historia zdumiewającej przyjaźni między dziewczynką i wyjątkowym zwierzęciem, którzy wspólnie wychowują się w najbardziej malowniczym zakątku Ziemi.

Produkcją filmu Mia i biały lew zajął się Jacques Perrin, odpowiedzialny m.in. za Mikrokosmos i Makrokosmos. Cudowną oprawę muzyczną skomponował Armand Amar, twórca ścieżki dźwiękowej do trzech części popularnej serii Bella i Sebastian. W obsadzie filmu pojawiła się m.in. Melanie Laurent (Bękarty wojny, Iluzja) i Langley Kirkwood (Felix, Syn Boży). Mia i biały lew prezentowana jest w polskiej wersji językowej, zrealizowanej ze specjalnym udziałem podróżniczki Martyny Wojciechowskiej jako narratorki.

 

ZWIASTUN:

 

Mia i biały lew to film o przyjaźni i poświęceniu dla innych, potwierdzający, że siła ducha oraz wytrwałość w dążeniu do celu dają możliwość przezwyciężenia największych trudności. Duże walory edukacyjne filmu dają możliwość kształtowania postaw proekologicznych, umiejętności mądrego współżycia człowieka z przyrodą, rozwijania poczucia troski i odpowiedzialności za obecną i przyszłą jakość życia na Ziemi, a tym samym adaptacji filmu w pracy dydaktyczno-wychowawczej.

 

PRASA O FILMIE:

W dobie czarów z komputera oraz familijnych produkcji, których wartość mierzy się głównie ilością efektów specjalnych, Mia i biały lew to staroszkolna opowieść o tym, że miarą człowieczeństwa jest przede wszystkim empatia. Naprawdę rzadki okaz. - Michał Walkiewicz, Filmweb.pl

Największą zaletą filmu jest jego autentyczność: oglądamy p r a w d z i w e g o lwa, a nie powstałego w fabryce efektów specjalnych. (…) Ważne też jest proekologiczne, interwencyjne przesłanie filmu: lwów nie zalicza się do gatunków zagrożonych wyginięciem, ale jak tak dalej pójdzie (…) za 20 lat już ich nie będzie. - Paweł Mossakowski, Wyborcza.pl

 

Film w polskiej wersji językowej (dubbing PL).

 

Do filmu przygotowano zestaw materiałów dydaktycznych.

 

MIRAI | MIRAI NO MIRAI
reż. Mamoru Hosoda, Japonia 2017, 100’
dla uczniów szkół podstawowych i szkół gimnazjalnych

 Nominowana do Oscara urokliwa opowieści o podróżach w czasie, które mają moc uzdrawiania relacji w rodzinie. Historia buntu, miłości i mądrości, którą mogą czerpać od siebie pokolenia.

Główny bohater filmu nie radzi sobie z zazdrością po pojawieniu się w domu młodszej siostry. Wbrew oczekiwaniom rodziców, nie darzy małej Mirai miłością i nie kryje swojej frustracji. Niespodziewanie odkrywa, że ogród obok domu umożliwia podróże w czasie i spotkania z krewnymi z przeszłości lub przyszłości. Daje to początek niezwykłej przygodzie, w czasie której chłopiec lepiej poznaje dzieje własnej rodziny. Obserwuje dziadka, którego pasją były motocykle, mamę, która – zupełnie tak jak on – nie lubiła podporządkowywać się woli dorosłych oraz swoją nastoletnią siostrę. Czy te spotkania pozwolą bohaterowi nauczyć się empatii, równowagi oraz wrażliwości na innych?

Najnowsze dzieło autorstwa Mamoru Hosody, twórcy znakomitych Wilczych dzieci i Dziewczyny skaczącej przez czas, to obraz na wskroś japoński i jednocześnie bardzo uniwersalny w wyrazie. Mirai został entuzjastycznie przyjęty przez recenzentów na całym świecie. Od czasu premiery podczas ubiegłorocznego festiwalu w Cannes Mirai zdobył już nominacje do Złotych Globów, nagród Annie i Nagrody Międzynarodowej Akademii Prasowej Satelity. Ma również szansę na Oscara dla najlepszego pełnometrażowego filmu animowanego.

 

ZWIASTUN:

 

Mirai to ujmująca animacja, udowadniająca siłę rodzinnego ciepła i ogromną rolę bliskich relacji, których budowanie wymaga ciągłej pracy nad sobą. To także doskonała okazja do zapoznania się z kulturą i sztuką japońską, której anime jest bardzo istotnym elementem. Mirai był jednym z tytułów prezentowanych w ramach tegorocznego Festiwalu Filmowego Kino Dzieci.

Film dostępny jest w polskiej wersji językowej (dubbing PL) lub w wersji oryginalnej z polskimi napisami.

 

MÓJ PIĘKNY SYN | BEAUTIFUL BOY
reż. Felix van Groeningen, USA 2018, 121' dla uczniów szkół licealnych

Nominowany do Złotego Globu Timothée Chalamet i Steve Carell w pierwszej tak szczerej i poruszającej opowieści o losach rodziny, która musi zmierzyć się z uzależnieniem dorastającego chłopaka.

Mój piękny syn to opowieść o nastolatku, który poszukuje swojej drogi, o marzeniach, które prowadzą go na skraj przepaści, a także o miłości rodziców, którzy nie potrafią wypuścić swego dziecka z objęć. To pierwszy tak szczery, prawdziwy i poruszający film o rodzinie, bezwarunkowej miłości, dumie, rozczarowaniach i nadziei. Mój piękny syn to najnowsze dzieło Felixa van Groeningena (nominacja do Oscara za film W kręgu miłości). W rolach głównych wystąpili Steve Carell (Foxcatcher; Kocha, lubi, szanuje) i Timothée Chalamet (Tamte dni, tamte noce; Lady Bird).

 

ZWIASTUN:

 

Scenariusz do filmu powstał na podstawie wspomnień Davida Sheffa (Mój piękny syn) i jego syna Nica (Na głodzie), które stały się bestsellerami, zajmując pierwsze miejsca na liście New York Timesa. Mój piękny syn to szczera do bólu opowieść o uzależnieniu i jego wpływach na otoczenie. Podwójna perspektywa przyjęta przez twórców filmu, pozwala spojrzeć na problem nie tylko oczami osoby uzależnionej, ale także jej najbliższych, również przeżywających ciężkie chwile, choć czasem nie zdających sobie z ogromu zmagań jakie niesie ze sobą uzależnienie. Film Mój piękny syn to świetny punkt wyjścia do dyskusji z młodzieżą na temat różnych wymiarów uzależnienia. Ponadto wspólny seans może stanowić uzupełnienie zajęć wychowawczych z profilaktyki uzależnień.


EKSPERCI O FILMIE:


Film Mój piękny syn odpowiada na edukacyjne zapotrzebowania związane z programami wychowawczo-profilaktycznymi szkół ponadgimnazjalnych, a także ofertą pedagogizacji rodziców. Kino nie pierwszy raz opowiada o uzależnieniach, ale po raz pierwszy w tym filmie koncentruje się również na temacie relacji uzależnionego dziecka i członków rodziny. To nie tylko nastolatkom pozwala na inne spojrzenie na potencjalne zagrożenia, ale także jest cenną nauką dla rodziców, jak kochać, jak wzmacniać poczucie wartości dziecka i jak być wsparciem dla niego w sytuacjach granicznych.
-
Anna Równy (trenerka edukacji filmowej PISF, liderka Filmoteki Szkolnej na Mazowszu, członkini grupy „SUPERBELFRZY RP” i Koalicji Edukacji Medialnej i Cyfrowej, przewodnicząca Rady Nauczycieli Narodowego Instytutu Audiowizualnego).

 

NIENAWIŚĆ, KTÓRĄ DAJESZ | THE HATE U GIVE
reż. George Tillman Jr., US 2018, 133’
dla uczniów klas 7 i 8 szkół podstawowych, szkół gimnazjalnych i licealnych

 

Nienawiść, którą dajesz to wzruszająca, audiowizualna lekcja tolerancji i odwagi. Osadzona na styku dwóch światów opowieść o czarnoskórej nastolatce doświadczającej wielkiej niesprawiedliwości otwiera oczy, uczy wrażliwości oraz przekonuje widzów, jak wielką wagę mają wypowiadane przez nich słowa. 

Główna bohaterka filmu Nienawiść, którą dajesz, nastolatka Starr Carter, jest rozdarta pomiędzy dwoma światami: biedną dzielnicą, zamieszkaną przez Afroamerykanów, oraz prywatną szkołą dla bogatych białych. Skrzętnie budowana przez nią krucha równowaga zostaje zachwiana, gdy Khalil, najlepszy przyjaciel z dzieciństwa, zostaje zastrzelony na oczach Starr przez oficera policji. Obydwie społeczności zaczynają naciskać na dziewczynę, która będzie musiała odnaleźć własny głos, by walczyć o to, co słuszne.

Reżyser George Tillman Jr. (Najdłuższa podróż, Notorious, Siła i honor) zbudował opowieść o Starr na podstawie scenariusza Audrey Wells (Był sobie pies, Zatańcz ze mną, Pod słońcem Toskanii) oraz debiutanckiej powieści Angie Thomas. W główną bohaterkę, Starr Carter, wciela się znana z Igrzysk śmierci Amandla Stenberg, a role jej rodziców grają, kojarzona dotychczas głównie z rolami komediowymi, Regina Hall (Straszny film, Ta ostatnia noc) oraz Russell Hornsby (Płoty, Creed 2). Na dalszym planie, jako wujek głównej bohaterki, pojawia się znany raper Common.

 

ZWIASTUN:

 

Film Nienawiść, którą dajesz ma ogromny potencjał edukacyjny: silnie oddziałuje na emocje widza, wzrusza, bawi i uwrażliwia. Na jego podstawie można poprowadzić lekcje na rozmaite tematy takie jak: nietolerancja, dyskryminacja, mowa nienawiści, prześladowanie mniejszości, rasizm czy nadużycia władzy. Nienawiść, którą dajesz to także poruszająca opowieść o rodzinie, pierwszej miłości, dorastaniu i poszukiwaniu własnej tożsamości. Film uczy otwartości na innych, przekonuje, że wszyscy mamy moc kształtowania rzeczywistości wokół nas, a każda, nawet najgorsza sytuacja może mieć pozytywne skutki i stać się impulsem do zmiany.

Do filmu przygotowano zestaw materiałów dydaktycznych.

 

POWRÓT BENA | BEN IS BACK
reż. Peter Hedges, USA 2018, 103' dla uczniów szkół licealnych

Wielka moc matczynej miłości zderzona z potworną siłą uzależnienia. Znakomici Julia Roberts i Lucas Hedges w przejmującym dramacie o próbie wyrwaniu młodego chłopaka ze szponów narkotykowego nałogu.

Gdy Holly wraca do domu ze świątecznych zakupów, zastaje na schodach nieoczekiwanego gościa – swojego syna Bena, który nie powinien był opuszczać ośrodka odwykowego. Kochająca matka, mimo obaw, przyjmuje go z otwartymi ramionami. Ma nadzieję, że Ben jest „czysty” i będzie mogła cieszyć się Bożym Narodzeniem z nim i resztą rodziny. Okazuje się jednak, że wizyta Bena może sprowadzić poważne kłopoty. Podczas kolejnych 24 godzin, które mogą zmienić na zawsze ich życie, Holly zrobi wszystko, by uratować ukochane dziecko.

W głównych bohaterów filmu Powrót Bena wcielili się Julia Roberts (Pretty Woman, Notting Hill, Erin Brockovich) i Lucas Hedges, który zwrócił uwagę widzów swoimi znakomitymi rolami w filmach Manchester by the Sea, Lady Bird oraz Trzy billboardy za Ebbing, Missouri. Scenarzystą i reżyserem Powrotu Bena jest ojciec młodego aktora, Peter Hedges, autor scenariuszy do filmów Był sobie chłopiec i Co gryzie Gilberta Grape'a.

 

ZWIASTUN:

 

Powrót Bena to przejmujący portret matczynej miłości, skutecznie przekonujący o mocy nadziei i rodzinnych relacji. Dzięki mistrzowskiej grze aktorskiej, film perfekcyjnie oddaje zarówno różne oblicza rodzicielskiego uczucia, jak i osoby uzależnionej, przechodzącej od diabolicznej manipulacji do skrajnej bezradności i potrzeby pomocy. Powrót Bena to kolejne wstrząsające przedstawienie mechanizmów uzależnień, mogące stać się uzupełnieniem szkolnej lekcji wychowawczej oraz zajęć poświęconych profilaktyce uzależnień.

 

PRASA O FILMIE:

Julia Roberts na dużym ekranie nie była tak dobra od lat. Perfekcyjnie oddaje różne aspekty matczynej miłości: zarówno ufność i wiarę w lepsze jutro, jak również stalową bezwzględność, surowość i determinację w bronieniu syna przed całkiem realnym zagrożeniem. Jest przekonująca w każdej scenie. - Marcin Pietrzyk, Filmweb.pl

 

Wybitne aktorstwo. Roberts i Hedges są perfekcyjnie dobrani. Między filmową matką a synem, których łączy nierozerwalna więź, nie wybrzmiewa ani jedna fałszywa nuta. - Pete Hammond, Deadline.com

 

Porywający dramat o bezwarunkowej matczynej miłości i zaufaniu, ale i o bólu, który potrafią zadać nam bliscy. - Jordan Ruimy, Theplaylist.net

RALPH DEMOLKA W INTERNECIE | RALPH BREAKS THE INTERNET
reż. Phil Johnston, Rich Moore, USA 2018, 112' dla uczniów szkół podstawowych

 

Znani i lubiani bohaterowie, Ralph i Wandelopa, powracają w filmie Ralph Demolka w Internecie. Tym razem muszą wyruszyć do niezwykłego świata sieci, aby uratować grę Mistrz cukiernicy.

Ralph, osiłek o wielkim sercu, w pierwszej odsłonie swoich przygód skutecznie pozbył się łatki czarnego charakteru. W filmie Ralph Demolka w Internecie wyrusza w niezwykłą podróż, aby pomóc swojej przyjaciółce Wandelopie. Okazuje się bowiem, że w jej grze brakuje jednej części zamiennej. Odpowiedzią na te problem ma być kraina, w której znaleźć można wszystko, czyli... Internet. Ralph Demolka i jego towarzyszka wyruszają zatem w podróż światłowodem i trafiają w samo serce wirtualnej przestrzeni. Czy główny bohater wykona misję, a przy okazji nie zdemoluje Internetu?

Za reżyserię filmu Ralph Demolka w Internecie odpowiada duet Rich Moore i Phil Johnston, znany z pracy przy kultowym Zwierzogrodzie. Twórcy filmu przygotowali dla widzów szereg niespodzianek. Jedną z nich jest spotkanie ze słynnymi Księżniczkami Disneya, które po raz pierwszy wspólnie występują na kinowym ekranie.

 

ZWIASTUN:

 

Ralph Demolka w Internecie to przede wszystkim świetna rozrywka dla najmłodszych widzów. Ta pełna energii animacja może stać się także ciekawym punktem wyjścia do dyskusji na temat możliwości i zagrożeń jakie niesie ze sobą Internet. Animacja w przystępnej formie prezentuje ideę usieciowienia współczesnego świata, zabawnie tłumaczy sposób działania popularnych aplikacji oraz ostrzega przed oszustwami i niebezpieczeństwami czającymi się w sieci. Ponadto Ralph Demolka w Internecie stanowi także intrygujący przykład dzieła skrajnie intertekstualnego, nawiązującego do szeregu tekstów kultury, które z pewnością zostaną rozpoznane przez młodych widzów.

 

Film prezentowany jest w polskiej wersji językowej (dubbing PL).

 

SERGIO I SERGIEJ | SERGIO AND SERGEI
reż. Ernesto Daranas, Hiszpania/Kuba 2017, 93'

Ledwo wiążący koniec z końcem Kubańczyk przypadkowo nawiązuje kontakt radiowy z rosyjskim kosmonautą, który po rozpadzie ZSRR utknął na stacji orbitalnej Mir. Postanawia nagłośnić sprawę z pomocą amerykańskiego dziennikarza.

Rok 1991. Sergio, profesor filozofii marksistowskiej, próbuje związać koniec z końcem, gdy w wyniku rozpadu ZSRR Kubę dosięga wielki kryzys ekonomiczny. W tym samym czasie, Siergiej, ostatni sowiecki kosmonauta zostaje zapomniany i uwięziony na popsutej stacji orbitalnej Mir. Przypadkowo, Rosjanin nawiązuje radiowy kontakt z Sergio. Kubański profesor, będący jedyną nadzieją na ratunek Siergieja, postanawia nagłośnić sprawę i kontaktuje się ze znanym amerykańskim dziennikarzem, którego z kolei śledzi CIA.

W filmie obok kubańskich aktorów Tomása Cao i Héctora Noasa wystąpił również znany z szeregu amerykańskich produkcji Ron Perlman (Hellboy, Pacific Rim, serial Synowie anarchii). Wyróżniony Złotym Globem aktor wciela się w postać dziennikarza z USA, starającego się pomóc Siergiejowi wrócić na ziemię. Reżyserem filmu Sergio i Sergiej jest Ernesto Daranas – wszechstronny kubański scenarzysta, dramaturg i dokumentalista.

 

ZWIASTUN:

 

Sergio i Siergiej to rzadka okazja na spotkanie z kinem kubańskim, a także możliwość pełnej humoru powtórki z najnowszej historii powszechnej. Rozgrywający się w latach 90. film, w lekki sposób portretuje burzliwe czasy historycznych przemian. Opowiada o rozpadzie Związku Radzieckiego, zmierzchu Zimnej Wojny, transformacji ustrojowej oraz głębokiej przemianie światowego układu sił. Równocześnie przypomina także o sile przyjaźni, której nie są w stanie zatrzymać różnice kulturowe czy polityczne.  

 

Zima 2018 

PETTSON I FINDUS - NAJLEPSZA GWIAZDKA
PETTERSSON UND FINDUS ‒ DAS SCHÖNSTE WEIHNACHTEN ÜBERHAUPT
reż. Ali Samadi Ahadi, Niemcy 2016, 82' 
dla przedszkolaków i uczniów klas 1-3 szkół podstawowych

(polski dubbing)

Aktorska adaptacja uwielbianych przez dzieci książek ilustrowanych, w której para bohaterów, kot Findus i opiekujący się nim Pettson, przygotowują się do nadchodzących Świąt.

Stary Pettson i kot Findus przygotowują się do Świąt Bożego Narodzenia. Jest tyle do zrobienia! Trzeba znaleźć choinkę, wysprzątać, przygotować świąteczne potrawy i zrobić wiele innych poważnych rzeczy! Na dodatek Findusowi marzą się święta z przyjaciółmi, ale Pettson wstydzi się zaprosić innych na wigilijną kolację. Rezolutny kot bierze więc sprawy w swoje łapki.

Pettson i Findus – Najlepsza gwiazdka to ekranizacja książek autorstwa Svena Nordqvista, przetłumaczonych również na język polski. Życie sympatycznych bohaterów ze skandynawskiej prowincji pełne jest przygód i niespodzianek, które autor przedstawił także na wspaniałych, pełnych szczegółów ilustracjach.

 

ZWIASTUN:

 

Pettson i Findus - Najlepsza gwiazdka to ciepły i wzruszający film aktorski z elementami animowanymi, stanowiący doskonałe uzupełnienie przygotowań do Świąt Bożego Narodzenia. Produkcja pomoże małym widzom wczuć się w świąteczną atmosferę, zachęci do włączania się w domowe obowiązki oraz spędzania ważnych uroczystości wspólnie z bliskimi i przyjaciółmi.

Film prezentowany jest w polskiej wersji językowej.
Zalecany wiek widzów: od 4 lat

 

Jesień 2018

303. BITWA O ANGLIĘ | HURRICANE. SQUADRON 303
reż. David Blair, Polska/Wielka Brytania 2018, 107’

Pełna rozmachu i emocjonujących podniebnych walk superprodukcja opowiadająca niesamowitą historię Dywizjonu 303 imienia Tadeusza Kościuszki – legendarnych polskich lotników, którzy stali się najskuteczniejszymi pilotami podczas bitwy o Anglię w czasie II wojny światowej.

Film 303. Bitwa o Anglię rozpoczyna się w roku 1940. Władze i ludność Wielkiej Brytanii z rosnącym przerażeniem patrzą na inwazję niemieckiej armii na Europę. Rozpoczyna się bitwa o Anglię, w której doskonale wyszkoleni i doświadczeni piloci Luftwaffe zaciekle atakują alianckie samoloty RAFu. Z pomocą przybywają doborowi polscy lotnicy: Jan Zumbach, Witold Urbanowicz, Mirosław Ferić i Witold „Tolo” Łokuciewski. W głównych rolach w filmie 303. Bitwa o Anglię występują m.in. znany z serialu Gra o tron Iwan Rheon, Milo Gibson (Przełęcz ocalonych), Marcin Dorociński (Jack Strong, Pitbull. Ostatni pies) i Filip Pławiak (Listy do M. 3). 

 

ZWIASTUN:

 

Do filmu przygotowano materiały edukacyjne.

 

53 WOJNY | 53 WARS
reż. Ewa Bukowska, Polska 2018, 83' dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych


fot. Robert Jaworski

On jest korespondentem wojennym, ona nieustannie czeka, aż mąż wróci do domu. Magdalena Popławska i Michał Żurawski w poruszającym studium samotności w związku.

Anka i Witek są kochającym się małżeństwem. On jest korespondentem wojennym, który większość roku spędza na wojnie. Ona nieustannie czeka, aż mąż wróci do domu. Anka stara się żyć normalnie, jednak niepewność o życie Witka coraz bardziej zatruwa jej rzeczywistość. Gdy mąż po raz kolejny wyjeżdża w rejony objęte wojną, ona zaczyna szykować się na najgorsze… 

Scenariusz do filmu powstał na podstawie książki Miłość z kamienia. Życie z korespondentem wojennym autorstwa Grażyny Jagielskiej, żony Wojciecha Jagielskiego - cenionego dziennikarza i autora reportaży z konfliktów zbrojnych w Afganistanie, Czeczenii i Gruzji. Odtwórcom głównych ról Magdalenie Popławskiej i Michałowi Żurawskiemu partnerują Krzysztof Stroiński, Dorota Kolak, Kinga Preis i Mirosław Haniszewski.

 

ZWIASTUN:

Reżyserka filmu, Ewa Bukowska, opisuje go następująco: 53 wojny to studium samotności w związku. Historia miłości, historia uzależnienia od niej, uzależnienia od partnera, uzależnienia od wojny. Opowieść o stopniowym wewnętrznym zapadaniu się i rozpadaniu się w sobie. Mam nadzieję, że ten film wpisuje się w dyskusję na temat kondycji współczesnego człowieka, współczesnej kobiety.

53 wojny to przejmujący portret cierpiącej kobiety, nieustannie niepokojącej się o losy narażającego życie męża. To także niezwykle ciekawy głos w dyskusji na temat pracy korespondentów wojennych, którzy uzbrojeni jedynie w legitymację prasową, pracują na pierwszej linii frontu, narażając swoje życie dla prawdy.

 

BIAŁY KIEŁ | CROC-BLANC
reż. Alexandre Espigares, Francja/Luksemburg/USA 2018, 85’
dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjalnych

(polski dubbing)

Pełna mądrości, przygód i wzruszeń opowieść o sympatycznym czworonogu, w którego żyłach płynie zarówno krew psa, jak i wilka. Pierwsza animowana adaptacja przetłumaczonej na 89 języków ponadczasowej książki Jacka Londona.

Biały Kieł rozgrywa się na przełomie XIX i XX wieku na terytorium północno-zachodniej Kanady. Tytułowy bohater to rezolutny i bardzo nietypowy szczeniak – mieszanka wilka i psa. Po rodzicach odziedziczył najlepsze cechy obu ras, więc szybko uczy się jak przetrwać w mroźnych i nieprzyjaznych krainach dzikiej północy. Niestety szczeniak gubi się. Z pomocą przychodzi mu szef indiańskiego plemienia, który przygarnia go do swojej wioski. Pośród nowych przyjaciół, Biały Kieł szybko dorasta i uczy się współpracy z innymi psami i członkami wspólnoty. Niestety na skutek nieszczęśliwego splotu wydarzeń Biały Kieł dostaje się w niepowołane ręce i zaczyna grozić mu niebezpieczeństwo.

Reżyserią Białego Kła zajął się nagrodzony Oscarem Alexandre Espigares – współtwórca animacji Happy Feet: Tupot małych stóp 2 i serialu Gwiezdne wojny: Wojny klonów. Nad scenariuszem pracował m.in.: Dominique Monfery, który ma na swoim koncie nominację do Oscara oraz pracę przy hicie Sekretne życie zwierzaków domowych. Biały Kieł jest dostępny w polskiej wersji językowej, w której bohaterom głosu użyczyli m.in. Michał Żebrowski, Sławomir Pacek i Jakub Wieczorek.

 

ZWIASTUN:

 

 

Materiały edukacyjne do pobrania TUTAJ.

 

Historia dumnego i odważnego Białego Kła jest doskonałą okazją do rozmowy z uczniami na temat relacji ludzi ze światem zwierząt oraz roli natury w życiu człowieka. Film inspiruje także do dyskusji o takich uniwersalnych wartościach jak miłość, przyjaźń, rodzina, wolność, dobro, mądrość i piękno. Biały Kieł zachęca również do zapoznania się z treścią książki Jacka Londona oraz namysłu nad zjawiskiem filmowych adaptacji dzieł literackich.

 

CZARNE BRACTWO. BLAKKKLANSMAN | BLACKKKLANSMAN
reż. Spike Lee, USA 2018, 128'
dla uczniów szkół licealnych

Zaangażowana politycznie, niezwykle aktualna i pełna humoru opowieść o buzujących od wewnętrznych napięć Stanach Zjednoczonych lat siedemdziesiątych.

Ron Stallworth jest pierwszym czarnoskórym detektywem, który służy w Departamencie Policji w Colorado Springs. Zdeterminowany, by wyrobić sobie nazwisko, policjant odważnie decyduje się na niebezpieczną misję: infiltrację Ku Klux Klanu. Razem z kolegą Filipem Zimmermanem tworzą grupę, której udało się przeniknąć do struktur organizacji. Chcą udowodnić rasistowskie działania organizacji i uniemożliwić Klanowi dokonanie krwawego zamachu.

Film Czarne bractwo. Blackkklansman, nagrodzony Grand Prix Festiwalu w Cannes, to prawdziwa historia przeniesiona na wielki ekran przez Spike’a Lee, wielokrotnie nagradzanego twórcę takich tytułów jak Malcolm X; Rób co należy i Malaria. W rolach głównych w filmie wystąpili syn Denzela Washingtona, John David Washington i Adam Driver (Paterson, Gwiezdne wojny: Ostatni Jedi), a towarzyszą im m.in. Topher Grace (serial Różowe lata 70.) jako Wielki Mistrz KKK David Duke oraz Alec Baldwin (To skomplikowane, Zakochani w Rzymie) i Ryan Eggold (serial Czarna lista). 

 

ZWIASTUN:

 

Czarne bractwo. Blackkklansman, choć rozgrywa się w przeszłości, jest wyraźnym nawiązaniem do wielu zjawisk współczesnego świata. Odnosi się m.in. do prezydentury Donalda Trumpa, zamieszek na tle rasowym czy ruchu Black Lives Matter. W stanowczy, a równocześnie pełen humoru sposób prowokuje do zadania sobie pytań o granice politycznego zaangażowania sztuki filmowej, a także jej możliwego wpływu na rzeczywistość. 

 

CZYŚCICIELE INTERNETU | THE CLEANERS
reż. Hans Block, Moritz Rieseweck, Niemcy/Brazylia 2018, 88'
dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych

Internet – oaza demokracji i wolności słowa. Miejsce, w którym każdy może być kim chce i mówić, co chce. Ale czy na pewno? Film dokumentalny Czyściciele internetu przedstawia kulisy internetowej cenzury, będącej doskonałym narzędziem do sterowania rzeczywistością.

Każdego dnia, co minutę, 500 godzin materiału filmowego jest przesyłanych na YouTube, 450 000 tweetów jest publikowanych na Twitterze, a 2,5 miliona postów na Facebooku. Wbrew obietnicom właścicieli serwisów, internet nie jest wcale tak neutralny, demokratyczny i wolny, jak się z pozoru wydaje. Tysiące moderatorów treści na Filipinach dzień w dzień decyduje o tym, co pojawia się, a co nie w mediach społecznościowych. I o ile trudno się spierać z potrzebą monitorowania wszelkich obrazów przemocy, to we wszystkich innych przestrzeniach taka cenzura wydaje się dyskusyjna.

Dokument Czyściciele internetu przedstawia kulisy, skutki i ofiary internetowej cenzury, która de facto okazuje się idealnym narzędziem do sterowania rzeczywistością. Wysoko postawieni eksperci techniczni i byli czyściciele sieci opowiadają o powszechnych praktykach, jak negocjacje z niektórymi krajami w sprawie dostępu do materiałów krytycznych wobec ich rządów. Jak to możliwe, że wielkie internetowe korporacje, takie jak Facebook, czy Instagram o niewielkiej lub zerowej odpowiedzialności wobec swoich klientów mają dziś taką władzę, o jakiej do tej pory większość państw mogłaby tylko pomarzyć?

 

ZWIASTUN: 

 

Film dokumentalny Czyściciele internetu to niezwykle ważny głos we współczesnej debacie o bezpieczeństwie w sieci. Uświadamia widzom, że przyswajane przez internet treści wcale nie są niewinne i przeźroczyste, lecz w sporej części stanowią narzędzie manipulacji i propagandy. Seans Czyścicieli internetu stanowi doskonały punkt wyjścia do dyskusji z młodzieżą na temat odpowiedzialnego korzystania z sieci, uświadamia także znaczenie i konsekwencje treści publikowanych w serwisach społecznościowych.  

 

DOTKNIJ NIEBA | I CAN ONLY IMAGINE
reż. Andrew Erwin, Jon Erwin, USA 2018, 110’

Prawdziwa historia powstania największego religijnego hitu w dziejach amerykańskiej muzyki. Pełen wzruszeń dramat o poszukiwaniu wiary, naprawianiu relacji rodzinnych i marzeniach, które się spełniają.

Bart Millard wychowuje się bez matki. Skonfliktowany z despotycznym ojcem, szuka pocieszenia w modlitwie, muzyce i świecie wyobraźni. Szans na odbudowanie relacji z rodzicem upatruje w futbolowej karierze, lecz niestety, ciężka kontuzja zmusza go do zmiany planów. Z pomocą przychodzi jedna z nauczycielek, która dostrzega w chłopcu nieodkryty talent muzyczny. Zachęcany przez swoją dziewczynę, Bart postanawia dołączyć do lokalnego zespołu jako wokalista. Grupa przyjmuje nazwę MercyMe, wyrusza w trasę po Ameryce i choć początkowo nie odnosi wielkich sukcesów, przyczynia się do powstania utworu I Can Only Imagine. Podobnie zresztą jak wszystkie inne rozczarowania, smutki i zawody, które były udziałem młodego Barta Millarda.

Skomponowany przez Barta Millarda i zespół MercyMe utwór I Can Only Imagine z miejsca podbił listy przebojów i serca słuchaczy, zdobywając w USA status podwójnej Platynowej Płyty i stając się najchętniej graną przez radia chrześcijańską piosenką w historii. Opowiadający jego historię film Dotknij nieba również cieszy się ogromną popularnością – na całym świecie zarobił ponad 85 milionów dolarów, stając się czwartą najbardziej dochodową biografią muzyczną, jaka kiedykolwiek została nakręcona. Za kamerą Dotknij nieba stanęli bracia Andrew i Jon Erwin (Każde życie jest cudem). W rolach głównych wystąpili: debiutujący na dużym ekranie aktor broadwayowski – J. Michael Finley, Madeline Carroll (Dziewczyna i chłopak – wszystko na opak), nominowany do Złotego Globu – Dennis Quaid (Daleko od nieba), zdobywczyni Oscara – Cloris Leachman (Ostatni seans filmowy), a także aktor i producent muzyczny – Trace Adkins (Żywioł. Deepwater Horizon).

 

ZWIASTUN:

 

Dotknij nieba to poruszająca opowieść o wierze, miłości, sile muzyki i utworze, którego duchowe przesłanie przyczyniło się do setek tysięcy nawróceń. Film stanowi inspirację do podążania za własnymi marzeniami, a także do naprawy relacji z osobami, od których się oddaliliśmy. Dotknij nieba jest również kolejnym niezwykłym przykładem popularności kina religijnego, które coraz mocniej zaznacza się na światowym rynku filmowym.  

 

DYWIZJON 303. HISTORIA PRAWDZIWA | DYWIZJON 303. HISTORIA PRAWDZIWA
reż. Denis Delić, Polska 2018, 100’

Prawdziwa historia Dywizjonu 303 inspirowana bestsellerem Dywizjon 303 Arkadego Fiedlera. Losy legendarnego oddziału i jego pilotów, bez których zwycięstwo nad Niemcami w Bitwie o Anglię nie byłoby możliwe.

Film Dywizjon 303. Historia prawdziwa to opowieść o polskich asach przestworzy, którzy w ramach Królewskich Sił Powietrznych Wielkiej Brytanii (RAF-u) stworzyli elitarną jednostkę, Dywizjon 303, który nie miał sobie równych. Film opowiada zarówno o spektakularnych akcjach, w których lotnicy brali udział, jak również ich życiu prywatnym: kogo kochali, kogo stracili i za kim tęsknili. W postacie legendarnych lotników wcielają się m.in. Maciej Zakościelny, Piotr Adamczyk, Jan Wieczorkowski oraz Antoni Królikowski.  

 

ZWIASTUN:

 

Zachęcamy do skorzystania z materiałów edukacyjnych.

 

JESZCZE DZIEŃ ŻYCIA | ANOTHER DAY OF LIFE
reż. Damian Nenow, Raúl de la Fuente
Polska/Hiszpania/Belgia/Niemcy/Węgry 2018, 85’
dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych


fot. Protege Films

Nagrodzona na festiwalu w San Sebastian, trzymająca w napięciu animacja opowiadająca historię trzymiesięcznej wyprawy wybitnego reportera Ryszarda Kapuścińskiego do ogarniętej wojną i chaosem Angoli.

Jeszcze dzień życia przedstawia historię wyjazdu Ryszarda Kapuścińskiego do Angoli lat 70., w której linia frontu zmienia się jak w kalejdoskopie. W kraju trwa dekolonizacja po portugalskiej rewolucji goździków. Portugalczycy opuszczają w pośpiechu luksusowe dzielnice miasta, przeraża ich bowiem widmo ataku na stolicę kraju. Kapuściński z opuszczonego miasta codziennie nadaje depesze do Polskiej Agencji Prasowej. W końcu wyrusza w śmiertelnie niebezpieczną podróż w głąb kraju i jest świadkiem wydarzeń, które będą wymagać od niego wyjścia poza rolę obserwatora. Czy reporter może zataić sensacyjne odkrycie dla dobra wyższej sprawy?

Inspiracją do stworzenia filmu Jeszcze dzień życia była książka Ryszarda Kapuścińskiego pod tym samym tytułem. Postaci słynnego reportażysty głosu użyczył Marcin Dorociński. W pozostałych rolach pojawiają się m.in. Olga Bołądź, Arkadiusz Jakubik, Tomasz Ziętek.

Reżyser Damian Nenow mówi o filmie: Jeszcze dzień życia to dojrzała pozycja, w której jest wiele z poezji. Widać też w niej transformację: był reporter, a jest pisarz–artysta. To właśnie wydarzenia w Angoli sprawiły, że Kapuściński zaczyna pisać inaczej. Nie ogólnie o wojnie, ale o jej pojedynczych bohaterach. Film nie miał być ilustracją książki. Jest historią o Ryszardzie Kapuścińskim, który ma tę książkę napisać. O tym, jak dojrzewa do roli pisarza.  

ZWIASTUN:

 

Jeszcze dzień życia opowiada o wyjątkowym i stosunkowo mało znanym epizodzie w powojennej historii, który odcisnął szczególne piętno na najsłynniejszym polskim reportażyście, Ryszardzie Kapuścińskim. Wojna domowa w Angoli była dla Kapuścińskiego jednym z wielu konfliktów, które przyszło mu relacjonować jako reporterowi. Zyskała jednak z czasem konkretną, ludzką twarz i była przyczyną wielkiego wewnętrznego konfliktu.

Jeszcze dzień życia stawia pytania o dziennikarski obiektywizm, rolę reportera i granice jego działalności. Ponadto stanowi doskonały wstęp do poznawania życia, działalności i twórczości Ryszarda Kapuścińskiego, którego reporterska sława wykroczyła daleko poza polskie granice. Nietypowa forma (pełnometrażowa animacja z elementami dokumentu) stanowi dodatkowy atut Jeszcze dzień życia, przypominającego poniekąd inny słynny film Walc z Baszirem.

Film prezentowany jest w polskiej wersji językowej: polski dubbing w scenach animowanych, polskie napisy w scenach dokumentalnych.

Do filmu przygotowano zestaw materiałów dydaktycznych Zawód: Reporter obejmujący także film 53 wojny.

 

KAMERDYNER | THE BUTLER
reż. Filip Bajon, Polska 2018, 145'
dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych

Opowiedziana z epickim rozmachem, inspirowana prawdziwymi wydarzeniami historia splątanych losów Polaków, Kaszubów i Niemców w pierwszej połowie XX stulecia.

Mateusz Krol, kaszubski chłopiec, po śmierci matki zostaje przygarnięty przez pruską arystokratkę, Gerdę von Krauss. Dorasta w pałacu wraz ze swoją rówieśniczką i córką gospodarzy, z którą wkrótce łączy go miłość. Ojcem chrzestnym chłopca jest kaszubski patriota Bazyli Miotke, który walczy o miejsce Kaszub na mapie Polski. Po odzyskaniu niepodległości Kraussowie tracą majątek i wpływy. Wraz ze zmianą układu sił wszyscy czują, że świat, który znali, wkrótce diametralnie się zmieni. Wśród żyjących obok siebie Kaszubów, Polaków i Niemców narasta niechęć i nienawiść.

Najnowsze dzieło Filipa Bajona, wyróżnione Srebrnymi Lwami na Festiwalu Filmowym w Gdyni, to opowiedziana z epickim rozmachem, inspirowana prawdziwymi wydarzeniami historia splątanych losów Polaków, Kaszubów i Niemców na tle burzliwych wydarzeń pierwszej połowy XX stulecia. W filmie wystąpili Sebastian Fabijański, Marianna Zydek, Janusz Gajos, Anna Radwan, Adam Woronowicz, Borys Szyc, Kamilla Baar-Kochańska, Łukasz Simlat, Marcel Sabat i Daniel Olbrychski.

 

ZWIASTUN:

 

Kamerdyner to film mogący służyć nie tylko jako narzędzie do edukacji o filmie, lecz także punkt wyjścia do realizacji zagadnień zawartych w podstawach programowych języka polskiego, historii, wiedzy o społeczeństwie i wiedzy o kulturze. Kamerdyner pozwala pogłębić wiedzę na temat relacji Polaków, Kaszubów i Niemców zamieszkujących tereny Pomorza, a także uświadamia odrębność i wspólnotę językową grup etnicznych
w Polsce. 

 

MAŁA STOPA | SMALLFOOT
reż. Karey Kirkpatrick, USA 2018, 96'
dla uczniów szkół podstawowych

Pełna humoru i emocji animacja o pewnej nieoczekiwanej zmianie miejsc. Plemię żyjących wysoko w górach Yeti lęka się tylko legendarnej „Małej Stopy”. Co się stanie, kiedy ta pojawi się w wiosce zimowych stworów?

Bystry, młody Yeti znajduje coś, co według niego nie istnieje - człowieka. Wieści o tej "Małej Stopie” przynoszą mu sławę i wywołują poruszenie w społeczności śnieżnych potworów. Żyjące wysoko w górach plemię prostych Yeti zaczyna się zastanawiać: co jeszcze można znaleźć w wielkim świecie otaczającym ich zaśnieżoną wioskę?

Mała Stopa to pełna przygód i nieoczekiwanych zwrotów akcji animacja, wyreżyserowana przez współtwórcę wielu kultowych filmów Kareya Kirkpatricka (Skok przez płot, Pajęczyna Charlotty, Uciekające kurczaki). Mała Stopa prezentowana jest w polskiej wersji językowej, w której głosów bohaterom użyczyli m.in. Sebastian Stankiewicz (Człowiek z magicznym pudełkiem, serial Ucho prezesa), Stefan Pawłowski (Jack Strong, serial Belfer), Wojciech Mecwaldowski (Juliusz, Klub Włóczykijów, serial Druga szansa) i Arkadiusz Jakubik (Najlepszy, Cicha noc, Drogówka).

 

ZWIASTUN:

 

Twórcy filmu Mała Stopa proponują młodym widzom odwrócenie klasycznej perspektywy. Legendarne Yeti, zamiast występować w zwyczajowej roli potwora, stają się głównymi bohaterami, śledzącymi z zainteresowaniem doniesienia o zaobserwowanej „Małej Stopie”. Animacja oprócz dużej dawki emocji, humoru i szalonych przygód, oferuje młodym widzom także materiał do refleksji. Przekonuje do przyjaźni ponad podziałami, uczy tolerancji, podkreśla płynność stosowanych przez ludzi kategorii oraz iluzoryczność podziału my/obcy. Mała Stopa może stanowić także punkt wyjścia do dyskusji na temat sztuki animacji, jej rodzajów i historycznych przemian.

Film prezentowany jest w polskiej wersji językowej, w wersji 2D lub 3D.  

 

 

PIERWSZY CZŁOWIEK | FIRST MAN
reż. Damien Chazelle, USA 2018, 141' dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych

Ryan Gosling w najnowszym filmie Damiena Chazelle’a (Whiplash, La La Land) opowiadającym o przygotowaniach do pierwszego lotu na Księżyc.

Pierwszy człowiek zagląda za kulisy pierwszej udanej misji człowieka na Księżyc i skupia się przede wszystkim na żmudnych przygotowaniach Neila Armstronga do historycznej misji Apollo 11. Film powstał na motywach książki Jamesa R. Hansena i patrzy na legendarną kosmiczną podróż oczyma jej głównego bohatera.
Reżyserem Pierwszego człowieka jest laureat Oscara Damien Chazelle, twórca filmów Whiplash i La La Land, który do zagrania głównej roli ponownie zaprosił Ryana Goslinga (Blade Runner 2049, Drive, Pamiętnik). W roli pełnej pasji, odważnej i niedocenionej bohaterki drugiego planu całej misji – żony Armstronga, Janet – wystąpiła znana z serialu The Crown Claire Foy.

 

ZWIASTUN:

 

Twórcy Pierwszego człowieka zastanawiają się nad ceną, jaką zapłacił Armstrong, wyruszając w najbardziej niebezpieczną misję w historii ludzkości. Próbują dowiedzieć się, czy cena ta warta była niekwestionowanego sukcesu, zadają przy tym szereg celnych pytań na temat determinacji, poświęcenia i życiowych priorytetów. Historia Neila Armstronga, po mistrzowsku przeniesiona na wielki ekran przez jednego z najzdolniejszych reżyserów młodego pokolenia, to jednak nie tylko doskonały materiał do refleksji i przyczynek do wielu inspirujących dyskusji. To także zapierający dech w piersiach audiowizualny spektakl, który pozostaje z widzem jeszcze długo po projekcji.

 

ŻONA | THE WIFE
reż. Björn Runge, Szwecja/USA/Wielka Brytania 2018, 100'
dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych

Intrygująca opowieść o literaturze, geniuszu, istocie twórczości i relacjach międzyludzkich. Adaptacja powieści Meg Wolitzer w gwiazdorskiej obsadzie!

Po prawie 40 latach małżeństwa, Joan i Joe Castlemanowie stanowią uzupełniający się wzajemnie duet. On lubi brylować, jest nieco próżny i cieszy się publiczną rolą jednego z Wielkich Amerykańskich Powieściopisarzy. Ona jest nieśmiała, skromna, dzieli się swoim intelektem w prywatnym życiu, spełniając się jako Żona Wielkiego Pisarza. Jednak kiedy małżonkowie wyruszają do Sztokholmu, by odebrać przyznaną Joemu literacką Nagrodę Nobla, wszystko zaczyna się zmieniać.

Żona to adaptacja powieści Meg Wolitzer w reżyserii laureata Srebrnego Niedźwiedzia Björna Runge. W rolach głównych wystąpili: Glenn Close (Albert Nobbs, Niebezpieczne związki, 101 dalmatyńczyków), Jonathan Pryce (serial Gra o tron, Człowiek, który zabił Don Kichota), Max Irons (Intruz, Klub dla wybrańców) i Christian Slater (serial Mr. Robot, Wywiad z wampirem).

 

ZWIASTUN:

 

Żona w mistrzowski sposób zestawia historię pary z ich niezwykłą młodzieńczą pasją i ambicjami oraz portretem tych samych ludzi trzydzieści lat później. Równocześnie jednak opowiada także o samej literaturze i jej tworzeniu w świecie rządzonym przez mężczyzn. W subtelny, ale niepozbawiony siły sposób prowokuje widza do zadania sobie serii pytań na temat literatury, zawodu pisarza, a także płynnej kategorii geniuszu, która bywa czasem przyznawana zbyt pochopnie.  

Bookmark and Share