kpb

MOS - 53. KFF: Konkurs krótkometrażowy 4 (27 maja: MOS1 | 29 maja: MOS2)

KONKURS KRÓTKOMETRAŻOWY 4 (102’)

KONIEC | THE END
reż. Ülo Pikkov, Estonia 2012, 6’ (anim.)

Eksperymentalny Koniec Ülo Pikkova jest refleksją nad materią, przez którą manifestuje się każdy rodzaj filmowej twórczości. Choć dla wielu optyczna taśma filmowa pozostaje ponadczasowym symbolem przywiązania do tradycji powoli staje się ona reliktem dawnych lat. Dla Pikkova taśma jest kolejnym wyzwaniem, materiałem, w którym kształtuje swoją twórczą wypowiedź. Koniec jest wymownym hołdem filmowca, który koncentrując się na czysto fizycznym aspekcie filmu z bezużytecznych fragmentów taśmy komponuje rozbłyskającą światłem mozaikę.


W DESPERACJI | THE MASS OF MEN
reż. Gabriel Gauchet, Wielka Brytania 2012, 17’ (fab.)

Bezrobotny Richard Burke spóźnia się 3 minuty na spotkanie w urzędzie pracy. Urzędniczka wymierza mu karę dwutygodniowego wstrzymania zasiłku. Wiedząc, że bez pieniędzy nie ma szans na przeżycie, mężczyzna podejmuje próbę negocjacji z głuchą na jego argumenty kobietą. Film Gaucheta ilustruje desperacką ucieczkę z pułapki rzeczywistości, w której znalazły się wszystkie osoby dramatu - niezależnie od pozycji w hierarchii społecznej.


PO GODZINACH | SPARE TIME
reż. Myriam Rachmuth, Szwajcaria 2012, 22’ (dok.)

Dwie rumuńskie dziewczyny - Silvia i Larisa - mieszkają razem w szwajcarskim burdelu. Starsza i bardziej dojrzała Silvia chce wrócić na studia do Hiszpanii, młodsza Larisa zajmuje się prostytucją by zapełnić wolny czas. Mimo codziennych sporów i zgoła odmiennego usposobienia dziewczyny stają się sobie bliskie. Żadna z nich nie wstydzi się swojego wyboru. Obecną pracę traktują jak kolejny etap w życiu. Ich marzenia jednak nie różnią się wiele od marzeń ich rówieśniczek.


NIEORYGINALNE | UNORIGINAL
reż. David Jackson, Wielka Brytania/Dania 2012, 15’ (fab.)

Nieokreślona przyszłość. Przez ostatnie 3872 dni nie powstała ani jedna oryginalna opowieść. Formuły wyczerpały się, a odnalezienie narracji, która nie została jeszcze zapisana graniczy z niemożliwością. Stłoczeni w podziemnych celach pisarze pracują bez znużenia, by usłyszeć jedno krótkie słowo - „oryginał” - kres ich nieustannych trudów. Sukces jednego z nich - Dantego - rozpocznie zwodniczą grę, w której stawką będzie dotarcie do prawdy.


UGRYŹĆ OGON | BITE OF TAIL
reż. Song E Kim, USA/Korea Południowa 2012, 9’ (anim.)

Animowany portret małżeństwa, które zmaga się z kryzysem. Ona cierpi na wyimaginowaną chorobę żołądka, która pozwala jej zapomnieć o obojętności ze strony męża i jego jednoczesnych naciskach w kwestii dziecka. On znajduje ciągłe wymówki w pracy lub udaje się na swoje przechadzki w poszukiwaniu węży. W ich trudną relację wkracza siostra kobiety, przynosząc odpowiedzi na niektóre z pytań. Jednak czy prawdę można tak łatwo odgadnąć?


PIĘKNA BELINDA | BELINDA BEAUTIFUL
reż. Marianne Blicher, Dania 2012, 24’ (fab.)

14-letnia Belinda pracuje w barze na wybrzeżu. Nie należy do najpiękniejszych dziewczyn w klasie. Sukcesów nie osiąga też na treningach piłki ręcznej, mimo wielu starań i skrywanej fascynacji trenerem. Belinda przyjaźni się z młodszym od siebie Frederikiem - amatorem kolekcjonowania martwych insektów i gryzoni. Wkrótce ich beztroska przyjaźń przejdzie pierwszą próbę. Piękna Belinda jest historią dojrzewania - pełnego niepewności, momentów prawdziwego uskrzydlenia i nieposkromionej ciekawości nowych doświadczeń.


ACHILL | ACHILL
reż. Gudrun Krebitz, Niemcy 2012, 9’ (anim.)

Filmowy esej Gudrun Krebitz przypomina obracany w dłoni kryształ, przez który świat widziany jest za każdym razem z coraz to innej perspektywy. Temu dynamicznemu spojrzeniu towarzyszy ekscytacja, pośpiech i ciągłe drganie. Ruch jest domeną odkrywania tajemnic zaklętych w rzeczywistości. Animowany Achill to refleksja autorki nad własną sztuką, związkami z ludźmi i otaczającym ją światem.


Fotos: Piękna Belinda

Pokaz w ramach 53. Krakowskiego Festiwalu Filmowego.

Bookmark and Share