MOS - 53. KFF: Konkurs krótkometrażowy 6 (28 maja: MOS1 | 1 czerwca: MOS2)
|
KONKURS KRÓTKOMETRAŻOWY 6 (95’)
GOŚĆ | THE GUEST
reż. Daniel Montanarini, Wielka Brytania 2013, 11’ (fab.)
Matthew otrzymuje od swojego byłego profesora literatury zaproszenie na kolację. Mężczyzna chce, by chłopak poznał jego żonę Margueritte, z którą z pewnością znajdzie wiele wspólnych tematów. W wieczór spotkania okazuje się, że Matthew jest jedynym gościem. Atmosfera gęstnieje z minuty na minutę, a zainteresowanie i gesty Margueritte stają się dla chłopaka coraz bardziej krępujące. Wkrótce Matthew zaczyna się domyślać, że para skrywa mroczną tajemnicę. Na krok w tył może być już jednak za późno.
DWIE WYSPY | TWO ISLANDS
reż. Éric Lambé, Francja 2012, 6’ (anim.)
W mroczonym świecie, nakreślonym graficznym granatowym atramentem, kobieta i mężczyzna błądzą ulicami miasta, które nie pozwala im się spotkać. Każde z nich zostawia ślady swojej obecności i odnajduje te, już pozostawione. Chociaż mijają się tak często, nigdy nie dochodzi między nimi do spotkania. Dwie wyspy to surrealistycznie zabarwiony obraz dojmującej samotności człowieka w społeczeństwie.
ŚWIĘTY I DZIWKA | SAINT & WHORE
reż. Anne Zohra Berrached, Niemcy 2012, 28’ (dok.)
Gero i Claudia przeżywają kryzys małżeński. Za milczącym przyzwoleniem Claudii, Gero oddaje się swoim pozamałżeńskim upodobaniom seksualnym - w przebraniu kobiety spotyka się z mężczyznami. Claudia - matka dwójki dzieci, postanawia za wszelką cenę ratować swój związek, dlatego daje mężowi kolejną, być może ostatnią już szansę. Święty i dziwka pokazuje próbę ponownego zbliżenia się do siebie w obliczu problemu, który dla większości byłby wystarczającym powodem do rozstania.
BYĆ JAK PORUCZNIK COLUMBO | COLUMBOS
reż. Kawai + Okamura, Japonia 2012, 9’ (anim.)
Film rozpoczyna scena śmierci mężczyzny, wyrwana z serca dobrego filmu kryminalnego z lat 70. Jest więc detektyw, aktorka w czerwonej sukni i tajemniczy zabójca. Jednak ta specyficzna rekonstrukcja wydarzeń nie tyle demonstruje kolejne etapy zbrodni, co pozwala zanurzyć się w absolutnie zniewalający, oniryczny teatr, w którym jedna scena przedstawiona jest jednocześnie z czterech perspektyw czasowych. Być jak porucznik Columbo to hipnotyzujące studium zbrodni, łączące rzeczywistość z fantazją.
NOMADOWIE | NOMADIC
reż. Artykpai Suiundukov, Moldoseit Mambetakunov, Kirgistan 2012, 26’ (dok.)
Mała społeczność pasterzy jaków zamieszkuje surowe górskie tereny Kazachstanu. Grupa przemieszcza się z miejsca na miejsce, by szukać dla swoich rodzin i stad lepszych warunków do życia. Wędrówka jest nie tylko tradycją, która spaja społeczność, ale także kwestią podstawowej potrzeby. Dokumentalni Nomadowie stają się zapisem pięknej tradycji, która w starciu z współczesnością, coraz częściej jest traktowana wyłącznie jako etnograficzna ciekawostka.
KARMICIEL LARW | THE MAGGOT FEEDER
reż. Priit Tender, Estonia 2013, 15’ (anim.)
Brutalny myśliwy całe dnie spędza na polowaniach, by każdego wieczoru na zakrwawionych saniach zwieźć do namiotu upolowaną zwierzynę. Pewnego dnia bezpłodna żona staje się dla niego ciężarem - i postanawia ją zabić. Kobiecie, którą szczęśliwie ostrzegł pająk, udaje się jednak uniknąć gniewu męża i ujść cało z zastawionej przez niego zasadzki. Oparty na czukockiej legendzie Karmiciel larw jest mroczną historią zbrodni i kary, dotykając także tajemnicy nowego początku.
Fotos: Być jak porucznik Columbo
Pokaz w ramach 53. Krakowskiego Festiwalu Filmowego.