kpb

MOS - 53. KFF: Konkurs krótkometrażowy 3 (27 maja: MOS1 | 30 maja: MOS2)

KONKURS KRÓTKOMETRAŻOWY 3 (98’)

POKÓJ 606 | ROOM 606
reż. Peter Volkart, Szwajcaria 2012, 15’ (fab.)

Milczący sprzedawca porcelanowych oczu - Jonathan Fish - zatrzymuje się na noc w prowincjonalnym hotelu. Biorąc do ręki klucz do pokoju 606 niczego się jeszcze nie spodziewa. Zapada w głęboki zimowy sen nie wyczuwając istnienia równoległego świata, który znacząco wpłynie na jego percepcję czasu. W filmie Volkarta będącym historią jednej nocy z życia komiwojażera wątki Podróży Gulliwera łączą się z atmosferą dusznego, futurystycznego totalitaryzmu okraszonego motywem romantycznej ucieczki.


LIST | LETTER
reż. Siergiej Łoźnica, Rosja 2012, 20’ (dok.)

Łoźnica w swoim najnowszym dokumencie portretuje mieszkańców zakładu dla umysłowo chorych w północno-zachodniej Rosji. Stylizowany i udźwiękowiony, czarno-biały materiał tworzy wrażenie zakotwiczenia w czasie dziesiątki lat wstecz. W małej wiosce życie płynie w zupełnie innym tempie. Na tle onirycznego, ospałego uniwersum zakład dla chorych staje się alegorią kraju, który zamieszkują ludzie nieświadomi zmian, jakie dokonują się wokół nich.


KINIARZ Z BAWARII | MR. SIEBZEHNRUEBL
reż. Tuna Kaptan, Niemcy 2012, 19’ (dok.)

„Środy są zazwyczaj bardzo spokojne. Na filmach gejowskich jest zawsze dużo ludzi, ale dzisiaj będą hetero” - mówi 81-letni, jowialny staruszek - pan Siebzehnruebl, który prowadzi w Monachium małe kino porno. Od 17 roku życia pracuje jako kiniarz. Kocha ten zawód, a o sobie mówi, że jest biznesmenem. Do jego kina, które dawno już zapomniało o latach dawnej świetności przychodzą wyłącznie stali klienci. W domu, po godzinach niewiele się dzieje, od śmierci żony staruszka.


JAK EDMUND STAŁ SIĘ OSŁEM | EDMOND WAS A DONKEY
reż. Franck Dion, Kanada/Francja 2012, 15’ (anim.)

Edmond jest pracownikiem ogromnego archiwum. Dni mijają mu beznamiętnie, w żaden sposób nie różniąc się od siebie. Każdy kolejny tydzień potęguje w nim coraz większą obojętność i wycofanie. Pewnego dnia jego współpracownicy zakładają mu na głowę papierową czapkę z oślimi uszami. Ten pozornie błahy epizod otworzy bohaterowi nową, niezbadaną dotąd perspektywę. Animacja Francka Dijona to przejmujące i niezwykle sugestywne studium odmienności.


SCENY SPRZED | PREVIOUS SCENES
reż. Aleksandra Maciuszek, Kuba 2012, 29’ (dok.)

Enrique mieszka razem ze swoją córką i kilkunastomiesięcznym wnukiem. Lekarze zdiagnozowali u niego nieuleczalną chorobę płuc i obliczyli, że do końca życia zostało mu najwyżej pięć miesięcy. Mimo złych wiadomości życie rodzinne płynie swoim dotychczasowym rytmem, a mały Luís Enrique rośnie pod bacznym okiem dziadka, który nie przestaje snuć kolejnych planów. Niezwykle skromny, a jednocześnie wyrazisty wizualnie dokument Aleksandry Maciuszek to portret rodziny oczekującej na śmierć.

Fotos: Jak Edmund stał się osłem


Pokaz w ramach 53. Krakowskiego Festiwalu Filmowego.

Bookmark and Share