kpb

55. Krakowski Festiwal Filmowy

55. KRAKOWSKI FESTIWAL FILMOWY
31 maja - 7 czerwca 2015


PROGRAM projekcji w Kinie Pod Baranami:

C - Sala Czerwona
N - Sala Niebieska


1 czerwca | June 1 (poniedziałek | Monday)

N  11.00  PANORAMA FILMU POLSKIEGO 1 
| PANORAMA OF THE POLISH FILM 1
 (80 min)
TOTART CZYLI ODZYSKIWANIE ROZUMU | TOTART OR REASON REGAINED
reż.|dir. Bartosz Paduch, PL 2014, 80’ | D

Buzująca energią, dynamicznie opowiedziana historia gdańskiej grupy Totart. W połowie szarych lat 80. młodzi gdańszczanie zainicjowali szereg działań artystycznych, happeningów i performensów. Centralna postać filmu to Zbigniew Sajnóg, nieformalny lider Totartowców oraz ideolog surrealistyczno-anarchistycznych przedsięwzięć grupy. W szerszym planie film Bartosza Paducha to historia ostatnich buntowników wobec szarości PRL-u, a także opowieść o korzeniach polskiej popkultury.

11.30  LAUREACI FESTIWALI 1 | FESTIVALS AWARD WINNERS 1 (93 min)
TOTO I JEGO SIOSTRY | TOTO AND HIS SISTERS
reż.|dir. Alexander Nanau, Rumunia 2014, 93’ | D

Nagroda dla najlepszego dokumentu na 30. Warszawskim Festiwalu Filmowym
Przejmująca, choć nie pozbawiona optymistycznych akcentów historia trójki rodzeństwa: dziesięcioletniego Totonela, siedemnastoletniej Any i czternastoletniej Andrei. Siostry z bratem zamieszkują romskie getto na przedmieściach Bukaresztu, podczas gdy ich matka odsiaduje wyrok za handel narkotykami. Gdy w ich życiu pojawia się szansa na zmianę, cena okazuje się bardzo wysoka: Toto i Andrea musieliby pozostawić Anę samą sobie. Film cenionego reżysera Alexandra Nanaua stawia także ważne pytania o zaangażowanie twórcy w życie swoich bohaterów, wciągając tym samym widzów w skomplikowaną i pełną emocji dyskusję.

N  13.30  PANORAMA FILMU POLSKIEGO 2 
| PANORAMA OF THE POLISH FILM 2
(79 min)
TRAMPKARZE | FOOTBALL BROTHERS
reż.|dir. Marcin Filipowicz, PL 2015, 26’ | D

Dwaj bracia, 14-letni Mateusz i 13-letni Łukasz mają marzenie: chcą zostać sławnymi piłkarzami. Razem trenują, uczą się i przygotowują do kolejnych meczy. W tle obserwujemy relację chłopców z ich ojcem oraz codzienne życie w górskiej wsi. Ciepły, znakomicie sfilmowany przez Marcina Łaskawca i Weronikę Bliską obraz Marcina Filipowicza ujmuje prostotą oraz emocjonalną szczerością w portretowaniu swoich bohaterów.
 
BIAŁO-CZERWONI Z CHRZĄSTAWY | LITTLE BIG TEAM
reż.|dir. Krystian Kamiński, PL 2015, 53’ | D
Bohdan Kwaśnik jest założycielem, prezesem, trenerem i piłkarzem drużyny LZS Chrząstawa, zespołu szczególnego, bo od lat notującego wyłącznie porażki. Mimo to bohater nie przestaje snuć marzeń o potędze ukochanej drużyny, wierzy, że pewnego dnia pojawią się we wsi sponsorzy, a wraz z nimi pieniądze, piękny stadion, sławni piłkarze i upragnione wyniki. Dokument Krystiana Kamińskiego przywodzi na myśl szereg filmów pokazujących w krzywym zwierciadle rodzimy futbol.

C  14.00  GDZIEŚ W EUROPIE 1 | SOMEWHERE IN EUROPE 1 (89 min)
W BLOKU | AM KOELNBERG
reż.|dir. Robin Humboldt, Laurentia Genske, DE 2014, 89’ | D

Wzniesione w latach 70. na obrzeżach Kolonii osiedle Auf dem Kölnberg zostało pomyślane jako kompleks mieszkaniowy o wysokim standardzie, jednak z powodu błędów inwestycyjnych uległo stopniowej degradacji i zyskało reputację złej dzielnicy. Dzisiaj wieżowce Kölnberg to wielonarodowościowy tygiel: tutaj obok imigrantów trafiają ci, którzy z różnych powodów znaleźli się na marginesie społeczeństwa. Na przekór rzeczywistości marzenia czworga portretowanych bohaterów sięgają daleko poza granice szarego blokowiska.

N  16.00  PANORAMA FILMU POLSKIEGO 3
| PANORAMA OF THE POLISH FILM 3
(73 min)
JUREK | JUREK
reż.|dir. Paweł Wysoczański, PL 2014, 73’ | D

Jerzy Kukuczka – wybitny polski himalaista, alpinista i taternik. Jako drugi po Reinholdzie Messnerze człowiek na świecie zdobył Koronę Himalajów i Karakorum – 14 głównych szczytów o wysokości ponad 8 tysięcy metrów. Niebywale silny psychicznie, wytrwały w dążeniu do celu Ślązak osiągnął to wszystko dzięki swojemu uporowi. Film opisuje jego wspinaczkę, zarówno w górach, jak i w życiu codziennym, kreśląc tym samym portret środowiska himalaistów lat 80. ubiegłego wieku.

C  16.30  RETROSPEKTYWA PRIITA PÄRNA 1
| PRIIT PÄRN RETROSPECTIVE 1
 (78 min)
CZY ZIEMIA JEST OKRĄGŁA? | IS THE EARTH ROUND?
reż.|dir. Priit Pärn, EST 1977, 10’ | A
Pewien chłopiec postanawia empirycznie zweryfikować powszechnie akceptowane przekonanie o kulistym kształcie naszej planety. W tym celu wyrusza przed siebie, zakładając, że jeśli Ziemia faktycznie jest okrągła, to prędzej czy później niechybnie powróci do punktu wyjścia. Debiut Priita Pärna, mimo swego bezpretensjonalnego charakteru, zawiera zalążki zgłębianego w późniejszych filmach twórcy tematu nieprzystawalności polifonii świata do linearnej logiki kartezjańskiego racjonalizmu.

... I JEGO SZTUCZKI | ... AND PLAYS TRICKS
reż.|dir. Priit Pärn, EST 1978, 10’ | A
Dawno, dawno temu, jeszcze w wiekach ciemnych, pewien zielony niedźwiadek z lubością kpił sobie z etosu pracy socjalistycznej. Biegły w sztuce iluzji, wprowadzał w uporządkowane życie zwierząt element artystycznego chaosu. Znienawidzony, a później uwielbiany trickster wiedział, że sztuka nie istnieje bez odbiorcy. Drugi film Priita Pärna zawiera interpretacyjny klucz do dalszych dzieł twórcy oraz wykładnię jego filozofii animacji jako medium beztroskiej drwiny z nawyków percepcyjnych widza.

KILKA ĆWICZEŃ PRZYGOTOWUJĄCYCH DO SAMODZIELNEGO ŻYCIA
| SOME EXERCISES IN PREPARATION FOR INDEPENDENT LIFE
reż.|dir. Priit Pärn, EST 1980, 10’ | A
Pozornie błaha historia o dzieciństwie i dorosłości pozostaje zarazem pierwszą w dorobku reżysera próbą wykorzystania tkwiącego w animacji potencjału kompresji i dekonstrukcji czasu. Wątek chłopca, którego beztroskie zabawy stają się coraz bardziej systematyczne, oraz wątek dojrzałego mężczyzny, którego uporządkowane życie urzędnika stopniowo przeistacza się pod wpływem elementu artystycznej anarchii, to w istocie jedna historia rozwijająca się równocześnie w dwóch przeciwnych kierunkach.

TRÓJKĄT | THE TRIANGLE
reż.|dir. Priit Pärn, EST 1982, 14’ | A

Bodaj najbardziej spójny dramaturgicznie film estońskiego mistrza, Trójkąt podejmuje grę z genderowymi stereotypami, odwołując się do konwencji włoskiego i hollywoodzkiego melodramatu. Nowożeńcy Wiktor i Julia szybko zostają pochłonięci przez zrytualizowany schemat dnia codziennego: ona gotuje, on czeka na posiłki czytając gazetę. Sytuacja komplikuje się, gdy w kuchni pojawia się tajemniczy amant zdolny w pełni docenić erotyzm, jakim przesycone są dania Julii.

PRZERWA | TIME OUT
reż.|dir. Priit Pärn, EST 1984, 9’ | A
Film o absolutnej tyranii czasu i niepohamowanej rebelii wyobraźni. Życie kota o poranku wypełnia szereg usystematyzowanych, choć bezsensownych czynności, ale tuż pod powierzchnią porządku wibruje świat bezczasowy, wielowymiarowy i absurdalny. Podobieństwo graficzne przedmiotów i postaci spaja ogniwa rozgałęzionego łańcucha luźnych skojarzeń. Narracyjne szaleństwo w duchu Emile’a Cohla i Maksa Fleischera, pionierów odnajdujących czystą radość w eksplorowaniu możliwości filmu animowanego.

ŚNIADANIE NA TRAWIE | BREAKFAST ON THE GRASS
reż.|dir. Priit Pärn, ZSRR 1987, 25’ | A

Najbardziej polityczny film Priita Pärna, w którym autor odzwierciedlił zeitgeist epoki pierestrojki – uchwycił klimat zawiesistej apatii wewnątrz zatomizowanego społeczeństwa współtworzonego przez przedstawicieli gatunku Homo Sovieticus. Opowieść o czwórce artystów, których wątki w enigmatyczny sposób się przeplatają, by w punkcie kulminacyjnym scalić się we wspólnym akcie (re)kreacji, niesie uniwersalną analizę mechanizmów, przy pomocy których systemy totalitarne kontrolują ekspresję twórczą.

N  18.30  PANORAMA FILMU POLSKIEGO 4
| PANORAMA OF THE POLISH FILM 4
 (72 min)
CIAŁO | BODY
reż.|dir. Paulina Majda, PL 2014, 5’ | A

W swoim najnowszym filmie Paulina Majda traktuje ciało jak tworzywo i środek ekspresji. Jej skóra staje się ekranem i płótnem, w które wsiąkają wyświetlane obrazy. Bezbronnie je przyjmuje, a jednocześnie nadaje im nowe, bardzo osobiste znaczenie. W tym autotematycznym akcie artystka bada granice samej siebie, przyglądając się relacji autor – materia twórcza. Film, inspirowany wierszem Czesława Miłosza Ciało, powstał w ramach projektu Poezja w obrazach zainicjowanego przez Fundację Pogranicze w Sejnach.

TEST | THE TEST
reż.|dir. Teresa Czepiec, PL 2015, 26’ | F
Anna Sis jest przeciętną aktorką, marzy jej się wielka kariera i życie w świetle reflektorów. Chcąc zgłębić tajniki sukcesu, zgłasza się do Instytutu Badania Potencjału Sukcesu i Sławy. Jej przyszłość w świecie show-biznesu zależy od wyniku serii przedziwnych testów, którym poddawana jest podczas pobytu w placówce. Tylko od niej zależy, czy przejdzie kolejny etap, czy też poniesie porażkę. Film przedstawia kulisy mechanizmu „rodzenia się” celebryty.

CHWILA | THE MOMENT
reż.|dir. Piotr Domalewski, PL 2015, 15’ | F
Na ekskluzywnym osiedlu domków jednorodzinnych czas płynie spokojnie. Marcin wraz z żoną postanawiają zaprosić znajomych na kolację. Idylla kończy się jednak, kiedy mężczyzna, podchodząc pod dom sąsiadów, dokonuje przypadkowego odkrycia. Po powrocie do domu nie może zapomnieć o zdarzeniu. Z pozoru dwuznaczna sytuacja, której był świadkiem, w jednej chwili staje się jednoznaczna, gdy Marcin na własną rękę próbuje rozwiązać problem.

OCZY MOJEGO OJCA | MY FATHER'S EYES
reż.|dir. Bartosz Blaschke, PL 2015, 26’ | F

Obraz relacji rodzinnych osadzony w zimowej scenerii mazurskiej wsi. Dziesięcioletnia Ola, nad wyraz wrażliwa, czeka na powrót taty. W przeciwieństwie do swojej starszej siostry, która lubi spędzać czas poza domem, dziewczynka stara się pomagać mamie w codziennych obowiązkach. Nie ma z nią jednak dobrego kontaktu – pod nieobecność męża kobieta wyładowuje na córkach swoje frustracje. Dramat opuszczonej rodziny odbija się na należących do mężczyzny kozach.

C  19.00  SPOJRZENIE NA LITWĘ 2 | FOCUS ON LITHUANIA 2 (67 min)
JAK WYGRALIŚMY REWOLUCJĘ | HOW WE PLAYED THE REVOLUTION
reż.|dir. Giedrė Žickytė, LTU 2011, 67’ | D

Koncert zespołu Antis, stworzonego przez grupę architektów, miał być tylko noworocznym żartem. Żart przerodził się jednak w coś o wiele poważniejszego. Był rok 1984, początek pierestrojki, a występ stanowił karykaturę sowieckiej propagandy i zgromadził rzeszę zwolenników domagających się kontynuacji. Kolejne występy, oscylujące na granicy koncertu i performance’u, przerodziły się w masowe imprezy, tzw. Rockowe Marsze, które z kolei znacząco przyczyniły się do zwycięstwa w walce o niepodległość Litwy.

21.00  OPOWIEŚCI ZE ŚWIATA | WORLD STORIES 2 (78 min)
IRIS | IRIS
reż.|dir. Albert Maysles, USA 2014, 78’ | D

Iris Apfel, legendarna kolekcjonerka, ikona mody, muza projektantów. W 1950 roku wraz z mężem założyła luksusową firmę tekstylną Old World Weavers, którą prowadziła aż do swojego przejścia na emeryturę w 1992 roku. Przez lata była projektantką wnętrz Białego Domu. Jej barwny, eklektyczny styl i miłość do damskich akcesoriów stały się tematem wystawy Metropolitan Museum’s Costume Institute w Nowym Jorku w 2005 roku. W wieku dziewięćdziesięciu lat stała się ambasadorką popularnej marki kosmetycznej MAC.

N  21.00  PANORAMA FILMU POLSKIEGO 5
| PANORAMA OF THE POLISH FILM 5
 (77 min)
PIEŚŃ PAMIĘCI | SINGING IN EXILE
reż.|dir. Nathalie Rossetti, Turi Finocchiaro, PL/FR/BEL 2015, 77’ | D

Żyjący w diasporze najstarszy chrześcijański naród świata 24 kwietnia obchodzi Dzień Poświęcony Pamięci Ofiar Ludobójstwa. Tego dnia w 1915 roku rząd turecki wydał rozporządzenie nakazujące aresztowanie ormiańskiej inteligencji, które stało się początkiem masowej eksterminacji tego narodu na terenie Imperium Osmańskiego. Jednym ze skutków tych wydarzeń był zanik armeńskiego monodycznego śpiewu kościelnego. Muzycy Aram i Virginia Kerovpyan, przedstawiciele paryskiej diaspory, wraz z grupą aktorów z Teatru Zar we Wrocławiu wyruszają do Anatolii, aby odszukać ślady zapomnianej tradycji swoich przodków.



2 czerwca | June 2 (wtorek | Tuesday)

11.00  PANORAMA FILMU POLSKIEGO 6
| PANORAMA OF THE POLISH FILM 6
(67 min)
(NIE)OBECNOŚĆ | (DIS)APPEARANCE
reż.|dir. Magdalena Łazarkiewicz, PL 2014, 67’ | D

Filmowy portret przedwcześnie zmarłego reżysera Piotra Łazarkiewicza autorstwa jego żony – Magdaleny Łazarkiewicz. Obraz zbiera relacje bliskich, współpracowników artysty i archiwalne wypowiedzi samego twórcy. Narracja filmu zgrabnie łączy dwa wymiary: refleksję nad twórczością Łazarkiewicza oraz wątki biograficzne. Z licznych wypowiedzi i archiwalnych nagrań wyłania się portret artysty bezkompromisowego, indywidualisty i wizjonera.

C  11.30  LAUREACI FESTIWALI 3 | FESTIVALS AWARD WINNERS 3 (98 min)
"NAGLE MOJE MYŚLI ZATRZYMUJĄ SIĘ..." | SUDDENLY MY THOUGHTS HALT
reż.|dir. Jorge Pelicano, POR 2014, 98’ | D

Zdobywca Głównej Nagrody Jury na festiwalu Coimbra Caminhos do Cinema Português
Pomysł na film jest bardzo przewrotny: oto pacjenci lizbońskiego szpitala psychiatrycznego mają wystawić sztukę teatralną poświęconą Angelo de Limie, twórcy portugalskiego modernizmu. Reżyser umiejętnie skraca dystans wobec swoich bohaterów, którzy swobodnie i szczerze opowiadają o sobie. Przemyślany w detalach, znakomicie zmontowany i świetnie sfotografowany film Jorge Pelicano zaciera granice między dokumentem i fabułą, a uważni widzowie odnajdą w nim dyskretne inspiracje Lotem nad kukułczym gniazdem i Mannowską Czarodziejską górą.

N  13.30  PANORAMA FILMU POLSKIEGO 7
| PANORAMA OF THE POLISH FILM 7
(66 min) 
SUSZA | DROUGHT
reż.|dir. Sara Divjak, PL 2014, 6’ | A

Młoda kobieta pakuje rzeczy w mieszkaniu przed przeprowadzką. Nagle zauważa, że spod jej paznokci wypływa woda. Po chwili woda wycieka także z jej nadgarstków i zaczyna szczelnie wypełniać balkon. Wzbiera coraz bardziej – by nagle zupełnie zniknąć. Kobieta stara się funkcjonować w normalny sposób, lecz natrętnie napływająca woda coraz bardziej jej to uniemożliwia. W swoim dyplomowym filmie Sara Divjak w alegoryczny sposób przedstawia odkrywanie w sobie inności i mierzenie się z jej akceptacją.
 
JESTEM KUBA | I AM KUBA
reż.|dir. Åse Svenheim Drivenes, PL/DE/NOR 2014, 60’ | D
Kuba, wrażliwy dwunastolatek, z pozoru nie różni się od swoich rówieśników. Chłopiec ukrywa jednak sekret – pod nieobecność rodziców wychowuje swojego ośmioletniego brata, któremu próbuje zastąpić rodzinę. Wkrótce okazuje się jednak, że obowiązki go przerastają. Opuszczony i samotny, zaczyna mieć problemy w nauce. Sytuacja pogarsza się, kiedy chłopiec zostaje wezwany do sądu dla nieletnich i oskarżony o wandalizm w szkole. Dopiero wtedy zyskuje uwagę swoich rodziców…

C  14.00  GDZIEŚ W EUROPIE 3 | SOMEWHERE IN EUROPE 3 (85 min)
COMEBACK | COMEBACK
reż.|dir. Miro Remo, SK 2014, 85’ | D

Ilava to jedno z dwóch największych i najpilniej strzeżonych więzień Słowacji. Miro i Zlatko, wielokrotni recydywiści, którzy za kratami spędzili długie lata swojego życia, mają wkrótce wyjść na wolność. Czy po wieloletnim pobycie w zamknięciu bohaterowie będą w stanie podporządkować się regułom życia społecznego, znaleźć pracę, odbudować zerwane więzi przyjacielskie i rodzinne? W swoim pełnometrażowym debiucie Miro Remo stawia pytania o winę, celowość kary oraz resocjalizacyjny potencjał systemu więziennictwa.

N  16.00  PANORAMA FILMU POLSKIEGO 8
| PANORAMA OF THE POLISH FILM 8
 (80 min) 
BIG MAN | BIG MAN
reż.|dir. Jędrzej Michalak, PL 2014, 19’ | D

Zabawna i błyskotliwie opowiedziana historia, której bohaterem jest Krzysiek „Ferico”, mistrz Polski w męskim striptizie. Krzysiek większość swojego czasu poświęca występom w klubach nocnych i treningom na siłowni. O ile jego kariera zawodowa rozwija się świetnie, problemy zaczynają się, gdy Ferico postanawia założyć rodzinę. Najpierw musi dojść do porozumienia ze swoją dziewczyną i jej rodzicami, którzy z trudem akceptują jego pracę.

RAZEM, PISANE OSOBNO | TOGETHER, WRITTEN SEPARATELY
reż.|dir. Anna Kasperska, PL 2014, 16’ | D
Historia małżeństwa z ponadtrzydziestoletnim stażem jest dla reżyserki Anny Kasperskiej pretekstem do opowiedzenia dwóch historii. Pierwsza to prywatna opowieść o dwojgu ludzi, którzy spędzili ze sobą większą część życia, chociaż emocje między nimi wygasły już dawno. Równocześnie autorka filmu szerokim gestem kreśli kontekst transformacji po roku 1989, sprawnie wykorzystując archiwalne kroniki filmowe. W konsekwencji udaje się jej uchwycić nieustanne napięcie pomiędzy prywatnym, a politycznym wymiarem jej opowieści.

EGZAMIN DOJRZAŁOŚCI | THE EXAM
reż.|dir. Filip Gieldon, PL 2015, 45’ | D
W swojej studenckiej etiudzie Filip Gieldon śledzi losy trzech dziewczyn, które niedługo przystępują do matury. Światy Aleksandry, Joanny i Pauliny dzieli prawie wszystko: życiowe doświadczenie, klasa społeczna i zupełnie inne plany na przyszłość. Okoliczność tytułowego egzaminu dojrzałości jest dla reżysera pretekstem do zbudowania trzech drobiazgowych i bardzo filmowych portretów. Dokument Gieldona, dzięki jego wszędobylskiej kamerze i wyrazistym bohaterkom, to barwna i mądra opowieść o wchodzeniu w dorosłość.

16.30  SHORT MATTERS! 2 (91 min)
DUMA | PRIDE
reż.|dir. Pavel Vesnakov, DE/BG 2013, 30’ | F 

Manol – emerytowany wojskowy – mieszka w Sofii z żoną i 17-letniem wnukiem. Pewnego dnia odkrywa, że Georgi jest gejem, a mieszkająca w Niemczech córka planuje rozwieść się z mężem. Żyjący według patriarchalnych reguł mężczyzna nie potrafi zaakceptować uczuć i decyzji swoich najbliższych. Film nominowany do Europejskiej Nagrody Filmowej na festiwalu w Clermont-Ferrand.

TAPROBANA | TAPROBANA
reż.|dir. Gabriel Abrantes, DK/POR/LK 2014, 24’ | F
Renesansowy poeta Luis Vaz de Camões zostaje wygnany z kraju do portugalskiej kolonii w Goa. Spędza czas na rubasznych romansach z kochanką, tworzy narodowy epos Luzjady, a w narkotykowych wizjach rozmawia z Homerem i Petrarką, konfrontując się z własnymi lękami i pragnieniami. Nominacja do Europejskiej Nagrody Filmowej na Berlinale.

ŚCIANA | WALL
reż.|dir. Simon Szabó, HU 2013, 11’ | F

16 letni Laci dostaje pracę przy zabudowie osiedla od ulicy. Pomagając starszym kolegom w układaniu cegieł, przygląda się rosnącej ścianie. Nagle odkrywa, co kryje się za murem. Nominacja do Europejskiej Nagrody Filmowej na festiwalu w Tampere.

LATO 2014 | SUMMER 2014
reż.|dir. Wojciech Sobczyk, PL 2014, 12’ | A 
Surowy lecz poetycki, wybrzmiewający w kluczu szarości traktat o pragnieniu dominacji i przemocy jako sile napędzającej historię. Po wielkiej bitwie wokół rozciąga się apokaliptyczny pejzaż. Wszystko trawi wielki ogień. Na martwym polu łopoczą nic już nie znaczące proporce. Film Sobczyka przedstawia historię jako ciąg powracających plag i nieszczęść, pośród których człowiek, usiłując odnaleźć swoje miejsce, gubi się coraz bardziej i coraz dotkliwiej upada.

DINOLA | DINOLA
reż.|dir. Mariam Khatchvani, GEO 2013, 14’ | F

Bezwzględne prawo panujące w niewielkiej wiosce w Gruzji zmusza młodą wdowę do poślubienia pierwszego mężczyzny, który zaoferuje jej małżeństwo i do opuszczenia córki. Zimowa aura górzystych przestrzeni potęguje poczucie bezradności malutkiej Dinoli.Nominacja do Europejskiej Nagrody Filmowej na Norwegian Short Film Festival w Grimstad.

N  18.30  PANORAMA FILMU POLSKIEGO 9
| PANORAMA OF THE POLISH FILM 9
 (83 min) 
POWRÓT | THE RETURN
reż.|dir. Adam Zucker, USA/PL 2014, 83’ | D

Opowieść o życiu Żydów we współczesnej Polsce. Historia czterech młodych kobiet wychowanych w religii katolickiej, które nagle dowiadują się o swoich prawdziwych korzeniach. Film przedstawia ich dylematy – próbę określenia swojej tożsamości i zasymilowania z żydowskim środowiskiem w kraju, który kiedyś był epicentrum ich świata. Każda z bohaterek na swój sposób próbuje zmierzyć się z zaistniałą sytuacją. Czy uda im się odzyskać swoje utracone ja i ułożyć sobie życie na nowo?

C  19.00  SPOJRZENIE NA LITWĘ 4 | FOCUS ON LITHUANIA 4 (58 min)
RAMIN. ZAPAŚNIK NA EMERYTURZE | RAMIN
reż.|dir. Audrius Stonys, GEO/LV/LTU 2011, 58’ | D

Ciepła i przejmująca opowieść o światowej sławy gruzińskim zapaśniku Raminie Lomsadze, który w najlepszych latach kariery wygrywał pojedynki w mniej niż minutę. Teraz siedemdziesięciopięcioletni były sportowiec musi mierzyć się z o wiele bardziej wymagającym przeciwnikiem – samotnością. Na emeryturze postanawia więc wyruszyć w sentymentalną podróż, by odnaleźć swą wielką miłość sprzed 50 lat.

21.00  OPOWIEŚCI ZE ŚWIATA 4 | WORLD STORIES 4 (74 min)
ŚWIĘTA SPERMA | SACRED SPERM
reż.|dir. Ori Gruder, ISR 2014, 74’ | D

Dla wyznawców ortodoksyjnego judaizmu współżycie to święty akt, dozwolony dopiero po ślubie. Masturbacja traktowana jest natomiast jako grzech, gdyż „marnowanie spermy” to pogwałcenie odwiecznego prawa, zgodnie z którym seks uprawia się tylko w celu prokreacji. Reżyser Ori Gruder, który stał się religijny dopiero w wieku 30 lat, staje przed trudnym zadaniem wytłumaczenia swojemu dziesięcioletniemu synowi reguł dotyczących seksualności, która dla ortodoksyjnych Żydów wciąż jest tematem tabu.

N  21.00  NOC ETIUD STUDENCKICH 1 | STUDENT FILMS NIGHT 1 (188 min)
PACZKA BALONÓW | PACKAGE OF BALLOONS
reż.|dir. Monika Dróżdż, PL 2014, 4’ | D
Osiedlowy sklep wielobranżowy, w którym mieszkańcy robią codzienne zakupy. Niepełnosprawny mężczyzna, który pasjonuje się fotografią, kupuje tam coś, co nieoczekiwanie ubarwi jego monotonne życie i otaczający go szary świat.

PŁOTY
| FENCES
reż.|dir. Natalia Krawczuk, PL 2015, 7’ | A

Ptaszek w klatce, dziecko w kojcu, dwa pieski po dwóch stronach barykady... Płoty towarzyszą nam od narodzin do śmierci, a każdy radzi sobie z nimi na swój sposób. Czy naprawdę warto odgradzać się murem od sąsiadów? Krótka refleksja na temat tego, jaką rolę pełnią w naszym życiu „płoty”. Zarówno te prawdziwe, jak i te, które istnieją tylko w naszej głowie.

GDY PRZYJDZIE MI TEN ŚWIAT PORZUCIĆ
| WHEN IT COMES TO ME TO LEAVE THIS WORLD
reż.|dir. Mateusz Buława, PL 2014, 12’ | D
Film dokumentuje niełatwą, wymagającą niekiedy żelaznych nerwów codzienność pracowników zakładu pogrzebowego, którzy muszą życiowe dramaty swoich klientów godzić z bezduszną, lecz konieczną biurokracją. Zazwyczaj cierpliwi i empatyczni, w szczerej rozmowie między sobą pokazują, jak wielkim obciążeniem bywa praca w niezbyt popularnym miejscu.

ARKANSAS
| ARKANSAS
reż.|dir. Sebastian Drożak, PL 2015, 17’ | F

Marek prowadzi upadający komis amerykańskich samochodów, odziedziczony po ojcu, który bez uprzedzenia opuścił rodzinę kilka lat wcześniej. Niespodziewanie w rodzinne strony powraca siostra Marka, ale tym razem nie będzie to zwykła wizyta. Wkraczając do domu swojego dzieciństwa, Anita uświadamia sobie, że ponowne rozstanie z tym miejscem nie będzie już takie łatwe, a jej odwiedziny być może odmienią życie brata. Czy razem uda im się ostatecznie pożegnać ojca i amerykański świat, który starał się dla nich zbudować?

LUDZIE ZE STALI
| MEN OF STEEL
reż.|dir. Rafał Makolądra, PL 2014, 23’ | D
Dokumentalny zapis jednego dnia z życia robotników pracujących w skupie złomu niedaleko stolicy. Film przedstawia sylwetki czterech bohaterów, których połączył wspólny los ciężkiej pracy na złomowisku. Opowiadają o trudach dnia codziennego, tęsknocie ze rodziną, ale też o marzeniach, na których spełnienie ciągle liczą. Pomimo trudnych warunków życiowych potrafią odnaleźć pozytywne strony swojej sytuacji.

LENA I JA
| LENA AND ME
reż.|dir. Kalina Alabrudzinska, PL 2014, 19’ | F
Poznajemy Lenę, jej męża, terapeutę, przyjaciela z osiedla, psa Darka oraz kilku nieznajomych. Podobnie jak ona, wszyscy mają na swoim koncie zmarnowane szanse, tajemnice, marzenia i nadzieje na zmianę, która da im szczęście. Monotonię, rutynę i zagubienie próbują oddalić od siebie wykorzystując niecodzienne metody.

CZARNA NIEDZIELA
| A BLACK SUNDAY
reż.|dir. Jarosław Piskozub, Maciej Jasiński, PL 2011, 7’ | D
Film, który czerpie inspiracje z najlepszych wzorów, mieszając jednocześnie style cinéma direct i dokumentu kreacyjnego. Zawody żużlowe pokazane z różnych perspektyw: widza, sportowca, obsługi stadionu. Początkowy entuzjazm i nadzieje na zwycięstwo znajdują ostatecznie zupełnie inny finał.

KWESTIA SMAKU
| THE MATTER OF TASTE
reż.|dir. Alicja Rokicka, PL 2014, 9’ | A

Wychodząc od abstrakcji, skojarzeń plastycznych, dochodząc do rozpoznawalnych form, film ukazuje reakcje biologiczne i chemiczne występujące w organizmie człowieka podczas jedzenia. Zmienność elementów jest swobodna i zaskakująca: autorka filmu przenosi widza w subiektywny i wielobarwny świat.

ZA DRZWIAMI
| BEHIND CLOSED DOORS
reż.|dir. Sara Bustamante- Drozdek, PL 2015, 10’ | D
Codzienność pacjentów hospicjum ujęta w nietypowy sposób. Kamera z dystansu, bardzo delikatnym i obserwacyjnym stylu, pokazuje najbardziej intymne sytuacje z ich codziennego życia i zmagania z nieuleczalną chorobą. Kameralny dokument o miejscu przejścia na drugą stronę.

SUBKULTURY
| SUBCULTURES
reż.|dir. Stanisław Cuske, Rafał Waraczewski, PL 2014, 11’ | D

Mówi się, że muzyka łagodzi obyczaje. Film pokazuje jednak, że muzyka także te obyczaje kreuje. Wielbiciele przeróżnych stylów muzycznych – od punk rocka poprzez hip-hop, grunge, reggae, heavy metal, po muzykę gotycką – opowiadają o tym, co najbardziej im się podoba. Za ich gustami stoi także cała filozofia i styl życia, które dyktowane są tym, czego słuchają na co dzień.

SIERPIEŃ
| AUGUST
reż.|dir. Tomasz Ślesicki, PL 2014, 13’ | F
To film o pierwszej, nieśmiałej miłości i o tym, że czasami młodzieńcze uczucie jest przyczyną nieracjonalnych czynów. Dwójka dwunastolatków ze wsi zabiera sześcioletnie dziecko na spacer przez zalane sierpniowym słońcem łąki i pola. W trakcie ich wędrówki dzieją się jednak rzeczy, przez które już nic nigdy nie będzie takie samo. Swoisty film drogi, w którym nic nie jest takie, jakie się wydaje.

NIE TRAĆ GŁOWY
| DON'T LOSE YOUR HEAD
reż.|dir. Karolina Specht, PL 2015, 4’ | A

Na środek czarnego ekranu powoli wtacza się biała głowa. Jedno zdarzenie wywołuje lawinę kolejnych wypadków. Wizualna strona filmu rozwija się wraz z akcją. Od prostych kompozycji, poprzez kolejne podziały ekranu i zagęszczenie form, aż do ostatnich scen przypominających pełen barw kalejdoskop. Nadmiar myśli, relacji i powiązań ma tragiczny w skutkach finał. W prosty sposób opowiedziana graficzna historia o tym, jak łatwo można stracić głowę.

GDYBYM TYLKO BYŁ PAJĄKIEM
| IF I ONLY WERE A SPIDER
reż.|dir. Katarzyna Warzecha, Martyna Majewska, Alex Casianov, PL 2015, 18’ | D
W arkadyjskiej scenerii, ukryta między wapiennymi skałami, leży najmniejsza w Unii Europejskiej wiejska szkoła, licząca zaledwie pięcioro dzieci. Uczniowie twardo stąpają po ziemi, przykrawając marzenia do otaczającej rzeczywistości. Młodzi, a już jakby dorośli. Tylko pięcioletni Krystian co rusz daje się porywać naiwnej wyobraźni i fruwa w obłokach na pajęczej nici. Czy jednak w tym świecie znajdzie się miejsce dla wrażliwego superperbohatera?

MATKA ZIEMIA
| MOTHER EARTH
reż.|dir. Piotr Złotorowicz, PL 2014, 30’ | F
Maciek – główny bohater filmu – nie jest już chłopcem, ale jeszcze nie stał się mężczyzną. Chce zaspokoić ambicje ojca i tak jak wszyscy w rodzinie zostać rzeźnikiem. Jest jednak zbyt wrażliwy, żeby zadać cierpienie zwierzęciu. Chłopak wszystkie ciepłe uczucia kieruje w stronę starego, zaniedbanego sadu – jedynej pamiątki po jego zmarłej matce. Matka Ziemia to dramat psychologiczny nasączony elementami mistycyzmu, zakorzenionymi w bogatej mitologii polskiej wsi.

TWÓJ SYN DAWID
| YOUR SON DAVID
reż.|dir. Marcin Kundera, PL 2014, 4’ | D
Niezwykle poruszająca i szczera filmowa opowieść w formie listu. Młody mężczyzna w słowach skierowanych do zmarłego przed dziewięciu laty ojca analizuje i podsumowuje swoje dotychczasowe życie. Pragnienie ciepła, rodziny i stabilizacji konfrontuje z problemami życia codziennego, które nie zawsze układa się po jego myśli.



3 czerwca | June 3 (środa | Wednesday)

C  11.00  DOJRZAŁE KINO
 (72 min)
AKTORKA | THE ACTRESS
reż.|dir. Kinga Dębska, Maria Konwicka, PL 2015, 72’ | D

Elżbieta Czyżewska to wybitna aktorka teatralna i filmowa, ikona urody w latach 60. ubiegłego wieku. Nazywana polską Marilyn Monroe, swoją oszałamiającą karierę rozpoczęła jeszcze na studiach. Grywała w najlepszych teatrach, u najlepszych reżyserów: nie miała sobie równych. Kiedy jednak po ślubie z dziennikarzem Davidem Halberstamem, u szczytu sławy, zdecydowała się na podbój Ameryki, sytuacja diametralnie się zmieniła. Dramatyczna opowieść o kobiecie-legendzie, której jedna decyzja zaważyła na dalszym życiu.

N  11.00  PANORAMA FILMU POLSKIEGO 10
| PANORAMA OF THE POLISH FILM 10
 (76 min) 
TABLECIARZE | PILL JUNKIES
reż.|dir. Bartosz Staszewski, PL 2014, 76’ | D

Historia Krystyny i Tadeusza, którzy w latach 80. ubiegłego wieku wyemigrowali do Szwecji. Łączy ich specyficzna przyjaźń oraz uzależnienie od leków uspokajających i przeciwbólowych. Śledzimy ich coraz bardziej desperackie próby zerwania z nałogiem, przeplatane kolejnymi kryzysami. Film Bartosza Staszewskiego to przejmująca opowieść o ludziach, którzy cały swój czas poświęcają na zdobywanie recept i przyjmowanie środków psychotropowych. To także interesujący głos w debacie o współczesnej lekomanii, nazywanej narkomanią XXI wieku.

N  13.30  PANORAMA FILMU POLSKIEGO 5
| PANORAMA OF THE POLISH FILM 5
 (77 min)
PIEŚŃ PAMIĘCI | SINGING IN EXILE
reż.|dir. Nathalie Rossetti, Turi Finocchiaro, PL/FR/BEL 2015, 77’ | D

Żyjący w diasporze najstarszy chrześcijański naród świata 24 kwietnia obchodzi Dzień Poświęcony Pamięci Ofiar Ludobójstwa. Tego dnia w 1915 roku rząd turecki wydał rozporządzenie nakazujące aresztowanie ormiańskiej inteligencji, które stało się początkiem masowej eksterminacji tego narodu na terenie Imperium Osmańskiego. Jednym ze skutków tych wydarzeń był zanik armeńskiego monodycznego śpiewu kościelnego. Muzycy Aram i Virginia Kerovpyan, przedstawiciele paryskiej diaspory, wraz z grupą aktorów z Teatru Zar we Wrocławiu wyruszają do Anatolii, aby odszukać ślady zapomnianej tradycji swoich przodków.

C  14.00  GDZIEŚ W EUROPIE 5 | SOMEWHERE IN EUROPE 5 (98 min)
CZARNOMORSKA ODYSEJA | TRISTIA. A BLACK SEA ODYSSEY
reż.|dir. Stanislaw Mucha, DE 2014, 98’ | D

Zanim Morze Czarne przyciągnęło uwagę całego świata za sprawą kryzysu krymskiego, Stanisław Mucha odbył podróż, której trasa wiodła przez kolejne czarnomorskie kraje. Film jest nostalgicznym dziennikiem z wyprawy, inspirowanym wygnańczą poezją Owidiusza, ale także zbiorem ujmujących, pełnych humoru pocztówek z regionu, gdzie w tle bieżących wydarzeń politycznych cały czas pobrzmiewa mitologiczna przeszłość.

16.00  PANORAMA FILMU POLSKIEGO 1 
| PANORAMA OF THE POLISH FILM 1
 (80 min)
TOTART CZYLI ODZYSKIWANIE ROZUMU | TOTART OR REASON REGAINED
reż.|dir. Bartosz Paduch, PL 2014, 80’ | D

Buzująca energią, dynamicznie opowiedziana historia gdańskiej grupy Totart. W połowie szarych lat 80. młodzi gdańszczanie zainicjowali szereg działań artystycznych, happeningów i performensów. Centralna postać filmu to Zbigniew Sajnóg, nieformalny lider Totartowców oraz ideolog surrealistyczno-anarchistycznych przedsięwzięć grupy. W szerszym planie film Bartosza Paducha to historia ostatnich buntowników wobec szarości PRL-u, a także opowieść o korzeniach polskiej popkultury.

C  16.30  RETROSPEKTYWA PRIITA PÄRNA 2
| PRIIT PÄRN RETROSPECTIVE 2
 (90 min)
HOTEL E | HOTEL E
reż.|dir. Priit Pärn, EST 1992, 30’ | A

Dwie czasoprzestrzenie o odrębnych prawach fizyki, komunikacji i estetyki pozostawały dotąd rozdzielone szczelną granicą Żelaznej Kurtyny, ale na skutek historycznego przypadku zaczynają się wzajemnie przenikać. Odporny na proces rozkładu Zachód pachnie świeżością pola golfowego Carringtonów, jednak jego plastikowa sterylność zostaje zbrukana zaraźliwą lepkością ludzi-cieni – posępnych powidoków niespełnionej utopii. Film o globalnej zmianie, której fałszywi prorocy wieścili koniec Historii.

1895
| 1895
reż.|dir. Priit Pärn, Janno Põldma, EST 1995, 30’ | A
Gęsta mozaika odniesień intertekstualnych i karkołomnych parafraz motywów z kultury XIX i XX wieku, zwłaszcza z historii kina, na którego stulecie film został zrealizowany. Za fabularny punkt wyjścia posłużyła fikcyjna biografia jednego z wynalazców kinematografu, Louisa Lumière’a, który jako Jean-Paul poszukuje swej prawdziwej tożsamości, podróżując po Europie widzianej w obiektywach mistrzów X Muzy. Dopełnieniem autotematycznego wymiaru filmu jest refleksja nad integralnością kina aktorskiego i animacji.

NOC MARCHEWEK
| NIGHT OF THE CARROTS
reż.|dir. Priit Pärn, EST 1998, 30’ | A

PGI to elitarny pensjonat-twierdza, z którego gościnności pragną skorzystać tłumy, mimo że jego obecni mieszkańcy – wśród nich amorficzny wiolonczelista o profetycznych zdolnościach czy rozmiłowany w krągłościach kolarz, uwikłany w ambiwalentną relację z kobietą-jajkiem – za wszelką cenę pragną się zeń wydostać. Ich uwięzienie koresponduje z sytuacją widza, który na próżno szuka wyjścia z surrealistycznego labiryntu mglistych odniesień i alogicznych sekwencji przyczynowo-skutkowych.

N  18.30  PANORAMA FILMU POLSKIEGO 11 
| PANORAMA OF THE POLISH FILM 11
 (72 min)
AKTORKA | THE ACTRESS
reż.|dir. Kinga Dębska, Maria Konwicka, PL 2015, 72’ | D

Elżbieta Czyżewska to wybitna aktorka teatralna i filmowa, ikona urody w latach 60. ubiegłego wieku. Nazywana polską Marilyn Monroe, swoją oszałamiającą karierę rozpoczęła jeszcze na studiach. Grywała w najlepszych teatrach, u najlepszych reżyserów: nie miała sobie równych. Kiedy jednak po ślubie z dziennikarzem Davidem Halberstamem, u szczytu sławy, zdecydowała się na podbój Ameryki, sytuacja diametralnie się zmieniła. Dramatyczna opowieść o kobiecie-legendzie, której jedna decyzja zaważyła na dalszym życiu.

C  19.00  SPOJRZENIE NA LITWĘ 6 | FOCUS ON LITHUANIA 6 (87 min)
KOLACJA | DINNER
reż.|dir. Linas Mikuta, LTU 2013, 28’ | D

Czas pomiędzy 13.00 a 16.00 to szczególna pora na ulicy Liepkalnio w Wilnie. Przed jednym z budynków zbiera się codziennie tłum ludzi. Rozmawiają, przysłuchują się innym, czekają. Większość zgromadzonych to osoby z marginesu społecznego, żyjące bez stałego dochodu i odrzucone przez resztę społeczeństwa. Przychodzą tu codziennie po jedzenie, ale stojąc przez pół godziny w kolejce, dostają coś więcej niż ciepły posiłek.

BARZAKH
| BARZAKH
reż.|dir. Mantas Kvedaravicius, FIN/LTU 2011, 59’ | D

W Czeczenii, gdzie pomimo zakończenia wojen bezustannie trwa terror przemocy i tortur, ludzie giną nagle w niewyjaśnionych okolicznościach. Rodziny od lat usiłują dociec prawdy o tajemniczych zniknięciach ich najbliższych, ale z biegiem lat coraz trudniej odróżnić prawdę od fikcji. Trzy lata gromadzenia materiału przez reżysera nadają wstrząsający i jednocześnie niezwykle kameralny wymiar dokumentowi o obecnej sytuacji byłej republiki radzieckiej.

C  21.00  OPOWIEŚCI ZE ŚWIATA 1 | WORLD STORIES 1 (90 min)
WIECZOREM PATRZĄ W KSIĘŻYC | WATCHING THE MOON AT NIGHT
reż.|dir. Joanna Helander, Bo Persson, SWE 2015, 90’ | D

Skąd wywodzi się terroryzm? Kto stoi za coraz liczniejszymi grupami zamachowców terroryzujących świat? Jaki jest związek pomiędzy nazizmem i faszyzmem minionego stulecia, a współczesnym terroryzmem? Gdzie szukać kolebki antysemityzmu? Kreatywny dokument, nakręcony w sześciu krajach, przedstawia obraz tych złożonych zjawisk zarówno z punktu widzenia ofiar terroryzmu, jak i poprzez analizy międzynarodowych ekspertów. W obliczu niedawnych wydarzeń w Paryżu temat tym bardziej zyskuje na aktualności, podobnie jak pytanie: czy możemy się uchronić przed terroryzmem?

N  21.00  NOC ETIUD STUDENCKICH 2 | STUDENT FILMS NIGHT 2 (126 min)
GDY MINIE ZABAWA | AFTER RAVE
reż.|dir. Kamilė Milašiūtė, LTU 2014, 20’ | F
Tuż przed wyjściem na imprezę Milda dowiaduje się, że zmarł jej dziadek. Zamiast zostać w domu z rodziną, dziewczyna spotyka się z przyjaciółmi i spędza z nimi całą noc na zabawie. Rano nie idzie na pogrzeb, robiąc wszystko, by zagłuszyć w sobie emocje. Przyjdzie jednak moment, gdy Milda będzie musiała zaakceptować smutną prawdę.

ZBYT BLISKO NIEBA
| HEAVEN TOO CLOSE
reż.|dir. Martynas Norvaisas, Kamilė Milašiūtė, LTU 2014, 5’ | F

Młoda dziewczyna pojawia się na imprezie. Obserwując tańczących wokół ludzi odkrywa, że nikt tak naprawdę dobrze się nie bawi, a każdy skupiony jest tylko na sobie. Nagle dostrzega, że niektórzy obserwują coś, co dzieje się za oknem. Zaintrygowana dziewczyna musi sprawdzić, co tak zainteresowało pozostałych.

JACKIE
| JACKIE
reż.|dir. Giedrius Tamoševičius, LTU 2014, 22’ | F
Tom pragnie odzyskać kontakt z kilkuletnią córeczką. Spotyka się z niechęcią jej matki i urzędniczki uczestniczącej w spotkaniach z ukochaną Urte. Bezskutecznie próbuje przekonać obie kobiety, że jest dobrym ojcem. W końcu postanawia porwać dziecko.

DEMBAVA
| DEMBAVA
reż.|dir. Laurynas Bareisa, LTU 2014, 10’ | F
Poprzedniej nocy Matas i Tomas porwali i zgwałcili dziewczynę. Rano żaden z nich nie wie, co zrobić. Zdezorientowani miotają się przez cały dzień w milczeniu. Gdy nastąpi zmrok, będą musieli podjąć decyzję.

CZEKAJĄC NA NIĄ
| WAITING FOR HER
reż.|dir. Ieva Sakalyte, LTU 2014, 21’ | F

Spotykają się przez przypadek, późnym wieczorem, na ulicy. On postanawia czekać pod jej drzwiami przez 3 dni – wierząc, że w bajkowy sposób będą już później razem. Moment rozczarowania uświadamia mu, że przez cały ten czas szukał czegoś innego.

DŻUNGLA
| THE JUNGLE
reż.|dir. Robertas Nevecka, LTU 2014, 16’ | F
W środku dnia trzydziestoletni mężczyzna zostaje niespodziewanie napadnięty na ulicy. Zawstydzony, nie potrafi pogodzić się z tym, co się stało: pragnie zemścić się na sprawcy. Pewnego wieczoru spotyka go i postanawia śledzić.

W PRZYBLIŻENIU
| TILDE
reż.|dir. Vytautas Plukas, LTU 2014, 6’ | F
Z jadącego niespiesznie samochodu wyfruwa wstążka. Pod wpływem wiatru wykonuje taniec zwiewnych i harmonijnych figur, pełen życia i wolności. W końcu z wdziękiem opada na bagażnik auta, odkrywając jego zawartość.

PRZEPISY DROGOWE
| TOO YOUNG TO DRIVE
reż.|dir. Marija Stonyte, LTU 2014, 20’ | F

On i ona spotykają się w pociągu. Z trudem przychodzi im rozpoczęcie rozmowy, nie potrafią znaleźć wspólnego języka. Kolejne godziny uświadamiają im, jak łatwo pogubić się w szukaniu drogi do drugiej osoby, w strachu przed szczerością i popełnieniem błędów.

RYBA ŻYCIA
| THE FISH OF MY LIFE
reż.|dir. Julius Sičiūnas, LTU 2014, 6’ | F
Dawno, dawno temu, gdzieś pośrodku niczego była farma. Mieszkało tam małżeństwo. Kiedyś bardzo się kochali, ale potem ich życie stało się rutyną, każdy dzień zaczynał się i kończył tak samo, jak poprzedni. Aż do pewnej chwili...



4 czerwca | June 4 (czwartek | Thursday)

N  11.00
  SHORT MATTERS! 1 (63 min)
WIELORYBI FIORD | WHALE VALLEY
reż.|dir. Guðmundur Arnar Guðmundsson, DK/IS 2013, 15’ | F

Dzikie tereny przepięknego fiordu w zachodniej Islandii. Kilkuletni Ivar staje się świadkiem samobójczej próby starszego brata. Ta chwila połączy chłopców nierozerwalną więzią. Wystawiani na próby, uczą się wzajemnego szacunku i braterskiej miłości. Nominacja do Europejskiej Nagrody Filmowej na Film Fest Ghent.

W POSZUKIWANIU SZALIKA | THE MISSING SCARF
reż.|dir. Eoin Duffy, IRL 2013, 7’ | A
Wiewiór Albert wyrusza do lasu na poszukiwanie swego ulubionego szalika. Liczy na pomoc spotkanych po drodze przyjaciół, ale to on zaczyna udzielać im rad, dzięki którym rozwiązują swoje problemy i przezwyciężają strachy. Nominacja do Europejskiej Nagrody Filmowej na festiwalu Seminci w Valladolid.

MAŁY BLOK CEMENTU Z ROZCZOCHRANYMI WŁOSAMI ZAWIERAJĄCYMI MORZE
| LITTLE BLOCK OF CEMENT WITH DISHEVELLED HAIR CONTAINING THE SEA
reż.|dir. Jorge López Navarrete, ESP 2013, 16’ | F

Pies i klacz rozpoczynają wspólną podróż. Z każdą chwilą ich wzajemna więź jest coraz głębsza, ale i różnice między nimi stają się bardziej wyraźne. Piękna wizualnie opowieść staje się poetycką metaforą miłości i potrzeby dokonywania wyborów. Zdobywca nominacji do Europejskiej Nagrody Filmowej na Cork Film Festival.

CHIMERA M. | THE CHIMERA OF M.
reż.|dir. Sebastian Buerkner, UK 2013 25’ | A
Inspirowana Odyseją Homera stereoskopowa animacja 3D. Tajemniczy głos prowadzi nas przez ambiwalentny wszechświat abstrakcyjnych form i kolorów, a samo spotkanie staje się pełną emocji i tęsknot podróżą. Nominacja do Europejskiej Nagrody Filmowej na festiwalu w Rotterdamie.

C  11.30  LAUREACI FESTIWALI 2 | FESTIVALS AWARD WINNERS 2 (90 min)
CZAS PRÓBY | PROBATION TIME
reż.|dir. Avigail Sperber, ISR 2014, 90’ | D

Najlepszy film izraelski na festiwalu DocAviv

„Trudno jest być dobrą osobą” oświadcza swojej siostrze Avigail dwudziestopięcioletnia Ariela, zanim pijana rzuci się do wzburzonego morza, próbując w ten sposób zakończyć swoje życie. Avigail przeżywa własne problemy: rozstanie z partnerką i samotne rodzicielstwo. Sytuacja staje się dla reżyserki Avigail Sperber pretekstem do opowiedzenia historii jej niezwykłej rodziny: mamy Hannah, ojca Daniela (rabina) i pozostałej ósemki rodzeństwa. Ciepła, przenikliwa i mądra opowieść o trudnych wyborach, przeznaczeniu i rodzinnej miłości.

N  13.30  PANORAMA FILMU POLSKIEGO 9
| PANORAMA OF THE POLISH FILM 9
 (83 min) 
POWRÓT | THE RETURN
reż.|dir. Adam Zucker, USA/PL 2014, 83’ | D
Opowieść o życiu Żydów we współczesnej Polsce. Historia czterech młodych kobiet wychowanych w religii katolickiej, które nagle dowiadują się o swoich prawdziwych korzeniach. Film przedstawia ich dylematy – próbę określenia swojej tożsamości i zasymilowania z żydowskim środowiskiem w kraju, który kiedyś był epicentrum ich świata. Każda z bohaterek na swój sposób próbuje zmierzyć się z zaistniałą sytuacją. Czy uda im się odzyskać swoje utracone ja i ułożyć sobie życie na nowo?

C  14.00  GDZIEŚ W EUROPIE 2 | SOMEWHERE IN EUROPE 2 (81 min)
W CIENIU WOJNY | IN THE SHADOW OF WAR
reż.|dir. Sophia Scott, Georgia Scott, UK 2014, 81’ | D

Wielowymiarowa historia konfliktu w Bośni i Hercegowinie opowiedziana z perspektywy współczesnej młodzieży. Ante, Ilija, Magdalena i Elvis znaleźli się wśród ponad 100 tysięcy dzieci, które wojna pozostawiła bez rodziny i bliskich lub na których wymusiła tułaczkę. Film w reżyserii sióstr Georgii i Sophii Scott próbuje uchwycić portret pokolenia, dla którego wojna tak naprawdę nigdy się nie skończyła, a obudzone przez nią podziały przybierają nowe formy. Co ważne, reżyserki postanowiły uczynić swój dokument częścią większej kampanii społecznej, której postępy będzie można śledzić na stronie filmu www.intheshadowofwarfilm.com.

C  16.30  RETROSPEKTYWA PRIITA PÄRNA 4 - filmy studentów 
| PRIIT PÄRN RETROSPECTIVE 2 - students' films
 (91 min)
DROGA DO WYJŚCIA | WAY TO GO
reż.|dir. Samppa Kukkunen, FIN 2002, 7’ | A

Humanoidalny stwór, przypuszczalnie przybysz z obcej planety, mozolnie wspina się na szczyt monumentalnego gmachu, pokonując piętrzące się po drodze przeszkody. Jego działania determinują skierowane w niebo strzałki, które organizują też otaczającą go przestrzeń. Nostalgiczny pastisz stylistyki anachronicznych gier wideo stopniowo odsłania interpretacyjne drugie dno i urasta do rangi egzystencjalnej alegorii, która może budzić skojarzenia ze Schodami Schabenbecka.

UŚMIECH, KTÓREMU NIE MOŻNA SIĘ OPRZEĆ | THE IRRESISTIBLE SMILE
reż.|dir. Ami Lindholm, FIN 2006, | 7’ | A
Charakterystyczny, „przyklejony” uśmiech stewardessy to podstawowy atrybut jej profesji – rodzaj mimicznej tarczy, której wytrzymałość bywa nieustannie wystawiana na próby przez uciążliwych pasażerów. Sprawnie poprowadzona anegdota w połączeniu z trafnością obserwacji obyczajowych ujawnia cenną w animacji zdolność do syntezy. Przypominający wczesne dokonania Priita Pärna programowy prymitywizm i redukcjonizm rozedrganej kreski zdradza inspiracje sztuką naiwną czy wręcz dziecięcą.

OSTATNI SŁOŃ | THE LAST ELEPHANT
reż.|dir. Antti Laakso, FIN 2008, 9’ | A
W posępnej, portowej metropolii młodziutki słonik wiedzie dostatnie i bezrefleksyjne życie pod opieką ojczyma-krokodyla. Obejrzany przypadkiem film przyrodniczy wyzwala w bohaterze niejasne zaniepokojenie, które zmusza go do zakwestionowania mieszczańskiej idylli. Kreatywna hybryda technik animacji i konwencji narracyjnych niesie tyleż bezpretensjonalny, co przewrotny komentarz na temat bezpiecznej skali młodzieńczego buntu oraz postkolonialnej skazy na zachodnioeuropejskim sumieniu.

LIZAKOWANIE | TONGUELING
reż.|dir. Elli Vuorinen, FIN 2010, 5’ | A

Samotny mężczyzna przechadza się pomiędzy słupami telegraficznymi, które uważnie ostukuje. Pozostaje niezauważony przez otaczające go postaci, zaabsorbowane wymyślnymi czynnościami wykonywanymi przy użyciu języków. Okazuje się, że język może służyć do wyrażania uczuć, łapania much, czyszczenia butów, a nawet jako środek lokomocji. Z finezją balansując na granicy dobrego smaku, fińska autorka zmierza ku drastycznej puencie, w której liryczny cynizm miesza się z wisielczym sentymentalizmem.

CHMARA | SWARMING
reż.|dir. Joni Männistö, FIN 2011, 7’ | A
Studencka praca wszechstronnie uzdolnionego animatora z Finlandii z pewnością u niejednego widza wzbudzi fizyczne obrzydzenie, a chyba u każdego wywoła intelektualną dezorientację. Kilkuletni chłopiec z lubością znęca się nad owadami, jednak wkrótce role odwracają się, zgodnie z transgresyjną poetyką groteski nawiązującą do najlepszych wzorców Franza Kafki czy Giuseppego Arcimboldo.

CAPPUCCINO | CAPPUCCINO
reż.|dir. Ülo Pikkov, FIN 1996, 5’ | A
Minimalistyczne w formie, pełne sugestywnego bezruchu studium alienacji i psychologicznej dezintegracji mężczyzny na skraju załamania nerwowego. Pod powierzchnią codziennych detali i sytuacji czają się nieznane, niepokojące treści. Wczesne dzieło bodaj najsłynniejszego spośród uczniów Priita Pärna pozwala odkryć, że chociaż w swej dalszej twórczości Ülo Pikkov będzie eksplorował zupełnie inne rejony, to jednak u progu swej artystycznej drogi pozostawał pod wielkim wpływem osobowości mistrza.

MAŁY DOM | SMALL HOUSE
reż.|dir. Kristjan Holm, EST 2008, | 6’ | A

Mężczyznę dręczy bezsenność, podczas gdy coraz bardziej zmęczony kapitan statku toczy walkę z Morfeuszem. Okazuje się, że drobne potknięcia czy pozornie niegroźne neurozy prowadzą do katastrofalnych skutków. Styl autora nawiązuje w pewnym stopniu do wczesnej Pärnowskiej „antyestetyki” celebrującej niedbałość kreski, szkicowość rysunku, redukcjonizm. W warstwie wizualnej filmowy świat pozostaje czarno-biały, ale na poziomie intelektualnym odzwierciedla całą gamę złożoności ludzkich działań.

TŁUSZCZ | FAT
reż.|dir. Morten Tšinakov, Paula Mauer, August Varustin, Heili Lõhmus, EST 2014, 9’ | A
Film lalkowy, który pomimo niedociągnięć warsztatowych zasługuje na uwagę ze względu na frapujący scenariusz, wyraźnie zainspirowany Trójkątem Priita Pärna. Niewierna żona oddaje się pląsom w ramionach amanta, podczas gdy jej małżonek zajmuje się karmieniem ociężałego nielota. Sytuacja komplikuje się, gdy ptak nabija mężczyźnie fallicznego guza, który znacznie zwiększa jego atrakcyjność. Rozdarta bohaterka musi postawić sobie pytanie o zasadność monogamicznej normy.

LASKI NA DRODZE | CHICKS ON THE HIGHWAY
reż.|dir. Helen Unt, EST 2011, | 5’ | A
Dwie atrakcyjne, choć nieszczególnie lotne przyjaciółki tracą środek lokomocji po tym, jak jedna z nich zapomniała zaciągnąć ręczny hamulec. Pewien umięśniony przystojniak obdarzony supermocami wyrusza kobietom z pomocą, nie bacząc na dzielący go od nich dystans. Czy zdąży na czas? Niefrasobliwy żart młodej studentki łączy minimalistyczną stylistykę cyfrowej animacji 2D z iście Pärnowską zabawą stereotypami płciowymi.

CZARNE NASIENIE | BLACK SEED
reż.|dir. Francesco Rosso, EST 2014, 7’ | A

Wykonana w pracochłonnej technice olejnego malarstwa na szkle animacja włoskiego artysty, który odnalazł swoje miejsce w środowisku estońskich filmowców. Metamorfozy wnętrz i krajobrazów decydują o subtelnych zmianach filmowej aury. Nostalgia przechodzi w poczucie zagrożenia, ciekawość okazuje się zapłonem tęsknoty. Film nasuwający skojarzenia z kinem Béli Tarra niesie w sobie silny ładunek autotematyzmu oraz dokumentalizmu, jest bowiem inspirowany podróżą reżysera po drogach Syberii.

POWSTANIE I UPADEK W.C. | RISE AND FALL OF W.C.
reż.|dir. Martinus Daane Klemet, EST 2011, 6’ | A
Co się dzieje, gdy dzieci niechcący rozleją na podłodze szklankę wody? Beztroski, pokolorowany flamastrami świat dwóch młodzieńców w marynarskich bluzach zalewa nagła powódź. ”In dog we trust” głosi napis na psiej budzie, równie absurdalny jak restauracja dla chrząszczy, w której para insektów zajada się ośmiornicami podczas romantycznej kolacji. Film oparty na kontraście pomiędzy finezją gorzkiej anegdoty a prymitywizmem kloacznego humoru.

MŁYN MUCH | FLY MILL
reż.|dir. Anu-Laura Tuttelberg, EST 2012, 8’ | A

Dyplomowy film Anu-Laury Tuttelberg nawiązuje do najlepszych tradycji estońskiej animacji lalkowej. Zagadkowa opowieść o młynarzu produkującym mąkę z martwych much na długo wytrąca odbiorcę ze stanu kognitywnej równowagi. Mroczna, baśniowa atmosfera obezwładnia widza niczym lep na muchy, zapętlony rytm hipnotyzuje go, a przewrotna symbolika dezorientuje i drażni, niebezpiecznie oddziałując na jego podświadomość.

MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ OJCA | INTERNATIONAL FATHER'S DAY
reż.|dir. Edmunds Jansons, EST 2012, 5’ | A
Pełna niedopowiedzeń i subtelnego humoru historia enigmatycznych połączeń między światem zwierząt i ludzi, materią i próżnią, rozumem i wyobraźnią. Pomysłowy dzięcioł usilnie stara się nakarmić głodne pisklęta kuleczkami pustki. W tle rozgrywa się uroczysta parada przerwana nagłym kataklizmem, który być może jest tylko pokazem sztucznych ogni. Błyskotliwe rozwiązania narracyjne i niepokojące skojarzenia ujawniają duży talent łotewskiego artysty.

ŚNIADANIE NA TRAWIE | BREAKFAST ON THE GRASS
reż.|dir. Erik Alunurm, Mihkel Reha, Mari-Liis Rebane, Mari Pakkas, EST 2011, 5’ | A
Grupa studentów Priita Pärna spogląda na dziedzictwo estońskiej animacji z przymrużeniem oka. Jeżeli w klasycznym filmie o tym samym tytule padały pytania o kondycję artystów z najbardziej zachodniej z radzieckich republik, to w studenckiej etiudzie pojawia się ironiczna konstatacja o przerażającym wręcz podobieństwie pomiędzy środowiskiem artystycznym a knajackim. Szpetota lalek i prymitywizm animowanego ruchu podważają natomiast wyrafinowaną tradycję animacji stop motion ze studia Nukufilm.

N  16.30  PANORAMA FILMU POLSKIEGO 2 
| PANORAMA OF THE POLISH FILM 2
(79 min)
TRAMPKARZE | FOOTBALL BROTHERS
reż.|dir. Marcin Filipowicz, PL 2015, 26’ | D
Dwaj bracia, 14-letni Mateusz i 13-letni Łukasz mają marzenie: chcą zostać sławnymi piłkarzami. Razem trenują, uczą się i przygotowują do kolejnych meczy. W tle obserwujemy relację chłopców z ich ojcem oraz codzienne życie w górskiej wsi. Ciepły, znakomicie sfilmowany przez Marcina Łaskawca i Weronikę Bliską obraz Marcina Filipowicza ujmuje prostotą oraz emocjonalną szczerością w portretowaniu swoich bohaterów.
 
BIAŁO-CZERWONI Z CHRZĄSTAWY | LITTLE BIG TEAM
reż.|dir. Krystian Kamiński, PL 2015, 53’ | D

Bohdan Kwaśnik jest założycielem, prezesem, trenerem i piłkarzem drużyny LZS Chrząstawa, zespołu szczególnego, bo od lat notującego wyłącznie porażki. Mimo to bohater nie przestaje snuć marzeń o potędze ukochanej drużyny, wierzy, że pewnego dnia pojawią się we wsi sponsorzy, a wraz z nimi pieniądze, piękny stadion, sławni piłkarze i upragnione wyniki. Dokument Krystiana Kamińskiego przywodzi na myśl szereg filmów pokazujących w krzywym zwierciadle rodzimy futbol.

N  18.30  PANORAMA FILMU POLSKIEGO 6
| PANORAMA OF THE POLISH FILM 6
(67 min)
(NIE)OBECNOŚĆ | (DIS)APPEARANCE
reż.|dir. Magdalena Łazarkiewicz, PL 2014, 67’ | D
Filmowy portret przedwcześnie zmarłego reżysera Piotra Łazarkiewicza autorstwa jego żony – Magdaleny Łazarkiewicz. Obraz zbiera relacje bliskich, współpracowników artysty i archiwalne wypowiedzi samego twórcy. Narracja filmu zgrabnie łączy dwa wymiary: refleksję nad twórczością Łazarkiewicza oraz wątki biograficzne. Z licznych wypowiedzi i archiwalnych nagrań wyłania się portret artysty bezkompromisowego, indywidualisty i wizjonera.

C  19.00  SPOJRZENIE NA LITWĘ 1 | FOCUS ON LITHUANIA 1 (80 min)
ROK SZCZĘŚLIWEGO ŻYCIA | LUCKY YEAR
reż.|dir. Rimantas Gruodis, LTU 2013, 28’ | D

Laima ma dwadzieścia trzy lata i mieszka wraz z synkiem i mężem w małym domku tuż przy ruchliwej drodze. Życie nigdy jej nie oszczędzało, ale mimo traumatycznych wspomnień z dzieciństwa udało jej się uzyskać spokój i równowagę. Niewiele potrzeba jej do szczęścia. Rok 2012 okaże się dla jej rodziny wyjątkowo przychylny. Laima spodziewa się kolejnego dziecka, a prócz tego bierze udział w bardzo nietypowych igrzyskach olimpijskich.

MAGICZNE POLE
| THE FIELD OF MAGIC
reż.|dir. Mindaugas Survila, LTU 2014, 52’ | D

Grupa ludzi z marginesu społecznego od ponad dwóch dekad żyje w lesie Buda przy zamkniętym wysypisku Karaciszkach pod Wilnem. Cztery lata wnikliwej obserwacji składają się na obraz zanikającej społeczności, jej specyficznego i unikalnego sposobu życia, codziennych zajęć i rytuałów, radości oraz zmartwień. Choć dni upływają tu głównie na pracy, to mieszkańcy znajdują czas także na różnego rodzaju rozrywki i życie towarzyskie.

21.00  OPOWIEŚCI ZE ŚWIATA 3 | WORLD STORIES 3 (86 min)
KSIĘGA | THE BOOK
reż.|dir. Vitaliy Manski, RUS 2014, 86’ | D

Na przełomie X i XI wieku, na terytorium starożytnej Armenii, święty Grzegorz z Nareku, jeden z największych poetów i uczonych ormiańskich, mistrz życia kontemplacyjnego, napisał Księgę śpiewów żałobliwych. To arcydzieło literatury ascetycznej i mistycznej, pisane w obliczu Sądu Ostatecznego, zajmuje się istotą ludzkiego grzechu i zła, wobec którego człowiek jest bezsilny – problematyką, która mimo upływu lat nie traci na ważności.

N  21.00  PANORAMA FILMU POLSKIEGO 10
| PANORAMA OF THE POLISH FILM 10
 (76 min) 
TABLECIARZE | PILL JUNKIES
reż.|dir. Bartosz Staszewski, PL 2014, 76’ | D

Historia Krystyny i Tadeusza, którzy w latach 80. ubiegłego wieku wyemigrowali do Szwecji. Łączy ich specyficzna przyjaźń oraz uzależnienie od leków uspokajających i przeciwbólowych. Śledzimy ich coraz bardziej desperackie próby zerwania z nałogiem, przeplatane kolejnymi kryzysami. Film Bartosza Staszewskiego to przejmująca opowieść o ludziach, którzy cały swój czas poświęcają na zdobywanie recept i przyjmowanie środków psychotropowych. To także interesujący głos w debacie o współczesnej lekomanii, nazywanej narkomanią XXI wieku.



5 czerwca | June 5 (piątek | Friday)

N  11.00  SHORT MATTERS! 2 (91 min)
DUMA | PRIDE
reż.|dir. Pavel Vesnakov, DE/BG 2013, 30’ | F 
Manol – emerytowany wojskowy – mieszka w Sofii z żoną i 17-letniem wnukiem. Pewnego dnia odkrywa, że Georgi jest gejem, a mieszkająca w Niemczech córka planuje rozwieść się z mężem. Żyjący według patriarchalnych reguł mężczyzna nie potrafi zaakceptować uczuć i decyzji swoich najbliższych. Film nominowany do Europejskiej Nagrody Filmowej na festiwalu w Clermont-Ferrand.

TAPROBANA | TAPROBANA
reż.|dir. Gabriel Abrantes, DK/POR/LK 2014, 24’ | F

Renesansowy poeta Luis Vaz de Camões zostaje wygnany z kraju do portugalskiej kolonii w Goa. Spędza czas na rubasznych romansach z kochanką, tworzy narodowy epos Luzjady, a w narkotykowych wizjach rozmawia z Homerem i Petrarką, konfrontując się z własnymi lękami i pragnieniami. Nominacja do Europejskiej Nagrody Filmowej na Berlinale.

ŚCIANA | WALL
reż.|dir. Simon Szabó, HU 2013, 11’ | F
16 letni Laci dostaje pracę przy zabudowie osiedla od ulicy. Pomagając starszym kolegom w układaniu cegieł, przygląda się rosnącej ścianie. Nagle odkrywa, co kryje się za murem. Nominacja do Europejskiej Nagrody Filmowej na festiwalu w Tampere.

LATO 2014 | SUMMER 2014
reż.|dir. Wojciech Sobczyk, PL 2014, 12’ | A 

Surowy lecz poetycki, wybrzmiewający w kluczu szarości traktat o pragnieniu dominacji i przemocy jako sile napędzającej historię. Po wielkiej bitwie wokół rozciąga się apokaliptyczny pejzaż. Wszystko trawi wielki ogień. Na martwym polu łopoczą nic już nie znaczące proporce. Film Sobczyka przedstawia historię jako ciąg powracających plag i nieszczęść, pośród których człowiek, usiłując odnaleźć swoje miejsce, gubi się coraz bardziej i coraz dotkliwiej upada.

DINOLA | DINOLA
reż.|dir. Mariam Khatchvani, GEO 2013, 14’ | F
Bezwzględne prawo panujące w niewielkiej wiosce w Gruzji zmusza młodą wdowę do poślubienia pierwszego mężczyzny, który zaoferuje jej małżeństwo i do opuszczenia córki. Zimowa aura górzystych przestrzeni potęguje poczucie bezradności malutkiej Dinoli.Nominacja do Europejskiej Nagrody Filmowej na Norwegian Short Film Festival w Grimstad.

C  11.30  LAUREACI FESTIWALI 1 | FESTIVALS AWARD WINNERS 1 (100 min)
ŚLAD OBŁĘDU | REMNANCE OF MADNESS
reż.|dir. Joris Lachaise, FR 2014, 100’ | D

Grand Prix w konkursie filmów francuskich na festiwalu FIDMarseille
Joris Lachaise towarzyszy scenarzystce i reżyserce Khady Sylli w jej wizycie do państwowego szpitala psychistrycznego Senegalu, położonego w okolicach Dakaru, do którego była wielokrotnie wysyłana. Atlas niezwykłego miejsca, galeria niepokojących postaci, Ślad obłędu jest refleksją o współczesnym Senegalu, postkolonializmie i jego konsekwencjach.

N  13.30  PANORAMA FILMU POLSKIEGO 11 
| PANORAMA OF THE POLISH FILM 11
 (72 min)
AKTORKA | THE ACTRESS
reż.|dir. Kinga Dębska, Maria Konwicka, PL 2015, 72’ | D

Elżbieta Czyżewska to wybitna aktorka teatralna i filmowa, ikona urody w latach 60. ubiegłego wieku. Nazywana polską Marilyn Monroe, swoją oszałamiającą karierę rozpoczęła jeszcze na studiach. Grywała w najlepszych teatrach, u najlepszych reżyserów: nie miała sobie równych. Kiedy jednak po ślubie z dziennikarzem Davidem Halberstamem, u szczytu sławy, zdecydowała się na podbój Ameryki, sytuacja diametralnie się zmieniła. Dramatyczna opowieść o kobiecie-legendzie, której jedna decyzja zaważyła na dalszym życiu.

C  14.00  GDZIEŚ W EUROPIE 4 | SOMEWHERE IN EUROPE 4 (68 min)
MIŁOŚĆ OLI | OLYA'S LOVE
reż.|dir. Kirill Sakharnov, Rosja, Austria | 68’ | D

Miłość Oli jest opowieścią o parze lesbijek żyjących we współczesnej Rosji: Ola jest aktywną członkinią społeczności LGBT, jej partnerka Galia stroni od aktywizmu. Gdy rosyjska Duma wprowadza w życie restrykcyjne prawa godzące w homoseksualistów, Ola z większą gorliwością angażuje się w politykę, a miłość zostaje poddana próbie.

N  16.00  PANORAMA FILMU POLSKIEGO 7
| PANORAMA OF THE POLISH FILM 7
(66 min) 
SUSZA | DROUGHT
reż.|dir. Sara Divjak, PL 2014, 6’ | A
Młoda kobieta pakuje rzeczy w mieszkaniu przed przeprowadzką. Nagle zauważa, że spod jej paznokci wypływa woda. Po chwili woda wycieka także z jej nadgarstków i zaczyna szczelnie wypełniać balkon. Wzbiera coraz bardziej – by nagle zupełnie zniknąć. Kobieta stara się funkcjonować w normalny sposób, lecz natrętnie napływająca woda coraz bardziej jej to uniemożliwia. W swoim dyplomowym filmie Sara Divjak w alegoryczny sposób przedstawia odkrywanie w sobie inności i mierzenie się z jej akceptacją.
 
JESTEM KUBA | I AM KUBA
reż.|dir. Åse Svenheim Drivenes, PL/DE/NOR 2014, 60’ | D

Kuba, wrażliwy dwunastolatek, z pozoru nie różni się od swoich rówieśników. Chłopiec ukrywa jednak sekret – pod nieobecność rodziców wychowuje swojego ośmioletniego brata, któremu próbuje zastąpić rodzinę. Wkrótce okazuje się jednak, że obowiązki go przerastają. Opuszczony i samotny, zaczyna mieć problemy w nauce. Sytuacja pogarsza się, kiedy chłopiec zostaje wezwany do sądu dla nieletnich i oskarżony o wandalizm w szkole. Dopiero wtedy zyskuje uwagę swoich rodziców…

C  16.30  RETROSPEKTYWA PRIITA PÄRNA 3
| PRIIT PÄRN RETROSPECTIVE 3
(109 m)
KARL I MARILYN | KARL AND MARILYN
reż.|dir. Priit Pärn, EST 2003, 24’ | A

Pewnej nocy autorowi przyśnił się Karol Marks, który zgolił brodę, przez co nikt nie mógł go rozpoznać. Sen stał się podstawą postmodernistycznego filmu naszpikowanego kinofilskimi odniesieniami, choćby do Powiększenia Antonioniego czy Słomianego wdowca Wildera. Prześmiewcza analiza analogii między dobrze znanym na Wschodzie zjawiskiem kultu jednostki a wciąż świeżym fenomenem celebryctwa prowadzi do konstatacji, że w świecie popkultury Marks czy Marilyn Monroe to ikony wyzute z autentyczności.

CAŁE ŻYCIE CZUJĘ KULĘ W POTYLICY | I FEEL A LIFELONG BULLET IN THE BACK OF MY HEAD
reż.|dir. Priit Pärn, Olga Marchenko, EST 2007, 2’ | A
Pierwszy wspólny film Priita Pärna i Olgi Marchenko (wkrótce potem żony reżysera) to na poły eksperymentalna miniatura, oparta na luźnych skojarzeniach ilustracja wiersza estońskiego poety Jüriego Üdi. Kobieta, przybierając niełatwą pozycję gimnastyczną zwaną „mostkiem”, służy mężczyźnie w charakterze stolika na kawę. W chwilę później role odwracają się. Nieumiejętność przekroczenia przedmiotowego postrzegania drugiej osoby wikła bohaterów w pętlę nieustannej walki o dominację.

ŻYCIE BEZ GABRIELI FERRI | LIFE WITHOUT GABRIELLA FERRI
reż.|dir. Priit Pärn, Olga Pärn, EST 2008, 44’ | A
Wielowątkowa opowieść łącząca konwencje melodramatu rodzinnego, filmu szpiegowskiego i kryminału. W dużej mierze skonstruowana jest ona z autocytatów: perwersyjne gry miłosne mieszczańskiej pary, których elementem jest patroszenie ryby, nawiązują do filmu Trójkąt, z kolei niejasne, choć podporządkowane żelaznym regułom procedury operacyjne ponurych funkcjonariuszy silnie kojarzą się z Hotelem E. Świeża perspektywa w podejmowaniu autorskich obsesji Pärna pojawiła się tu zapewne dzięki współpracy z Olgą.

NURKOWIE W DESZCZU | DIVERS IN THE RAIN
reż.|dir. Priit Pärn, Olga Pärn, EST 2010, 23’ | A

Kobieta i mężczyzna mieszkają w jednym domu, ale razem spędzają tylko kilka minut dziennie, gdy piją kawę między jej powrotem z nocnej zmiany, a jego wyjściem do nietuzinkowej pracy zawodowego nurka. Oboje pogrążeni są w letargu – intuicyjnie przeczuwają, że ich związek wkrótce się rozpadnie. Melancholijny nastrój filmu współtworzą oniryczne interwencje żywiołów (rzęsisty deszcz) oraz subtelna paleta szarości z rzadka ożywiana akcentami barwnymi.

JAK PILOCI WRACALI DO DOMU | PILOTS ON THE WAY HOME
reż.|dir. Priit Pärn, Olga Pärn, EST 2014, 16’ | A
Najnowszy film Olgi i Pritta Pärnów raz jeszcze dotyka tematu niekompatybilności perspektyw męskiej i kobiecej, tym razem odwołując się do toposu Odysei. Utraciwszy samolot, trzech pilotów wyrusza w pieszą wędrówkę do wiernie czekających żon. Towarzyszy im fantasmagoryczna kobieta-fetysz, z którą kolejno odbywają stosunek. Dosłowność scen seksu złagodzona została użyciem konwencji estetycznych – od voyeuryzmu zachodniej pornografii, poprzez indyjską Kamasutrę, aż po japońską erotykę shunga.

N  18.30  PANORAMA FILMU POLSKIEGO 12
| PANORAMA OF THE POLISH FILM 12
(96 min)
ARAM | ARAM
reż.|dir. Krzysztof Talczewski, PL 2014, 56’ | D

Fabularyzowany dokument poświęcony Arkadiuszowi „Aramowi” Rybickiemu, działaczowi opozycyjnemu w czasach PRL-u. To właśnie Rybicki był pomysłodawcą słynnych tablic z postulatami sierpniowymi. Zginął w katastrofie lotniczej w Smoleńsku. Reżyser Krzysztof Talczewski umiejętnie rekonstruuje jego pełną paradoksów postać, eksponując zarówno hipisowskie, jak i konserwatywne pasje swojego bohatera. Film miał swoją premierę w Europejskim Centrum Solidarności w sierpniu 2014 roku.

CZAS NIEDOKOŃCZONY - WIERSZE KSIĘDZA JANA TWARDOWSKIEGO
| UNFINISHED TIME - THE POETRY OF FATHER JAN TWARDOWSKI
reż.|dir. Dariusz Gajewski, PL 2015, 40’ | D

Nie opowiadajcie razem i osobno / że nie ma ludzi niezastąpionych / bo przecież moja matka / łagodna i nieubłagana / cała w czasie teraźniejszym niedokończonym…
Tak zaczyna się wiersz księdza Jana Twardowskiego Czas niedokończony. Tak też zatytułowany jest film, w którym wiersze słynnego duchownego-poety stają się w ujęciu jego czytelników swoistym komentarzem do życia i wydarzeń współczesnego świata.

C  19.00  SPOJRZENIE NA LITWĘ 5 | FOCUS ON LITHUANIA 5 (92 min)
LISA, DO DOMU! | LISA, GO HOME!
reż.|dir. Oksana Buraja, Litwa, EST/LTU 2012, 27’ | D

Mała Lisa bez przerwy ucieka z domu w poszukiwaniu miejsca, w którym spełnią się jej marzenia. Chciałaby żyć tam, gdzie nikt nikogo nie krzywdzi i zawsze można robić to, na co się ma ochotę. W tle, niczym złowrogie echo, rozbrzmiewa głos przywołujący ją z powrotem do domu. A dom to miejsce, w którym musi się podporządkować woli matki, decydującej nawet o tym, czy wolno Lisie płakać i śmiać się. Niezrozumiała i obca rzeczywistość dorosłych zostaje skonfrontowana ze światem dziecięcych marzeń.

MIEJSCE PRZEZNACZENIA | FINAL DESTINATION
reż.|dir. Ričardas Marcinkus, LTU 2014, 65’ | D

Po spędzeniu połowy życia w więzieniu poruszający się na wózku inwalidzkim Povilas wychodzi wreszcie na wolność i próbuje zaadaptować się do nowej rzeczywistości. Okazuje się, że nie jest to wcale tak proste, jak mogłoby się wydawać. Povilas trafia do domu opieki społecznej, skąd jednak zostaje wyrzucony za nieodpowiednie zachowanie. Zmusza go to do rozpoczęcia życia na ulicy i codziennej walki o przetrwanie. Na nowo przyjdzie mu się zmierzyć z pokusami, które wpędziły go do więzienia.

C  21.00  OPOWIEŚCI ZE ŚWIATA 5 | WORLD STORIES 5 (90 min)
ŻAR W RIO | RIO 50 DEGREES
reż.|dir. Julien Temple, UK 2014, 90’ | D

Rio de Janeiro – tętniąca życiem metropolia, słynąca ze słonecznych plaż, dorocznego karnawału samby i górującego nad miastem posągu Chrystusa Odkupiciela. W ciągu ostatnich pięćdziesięciu lat miasto przeszło burzliwe przemiany, które znalazły odbicie w rozwoju muzyki. Historię Rio poznajemy oczami cariocas, jego rodowitych mieszkańców. Oprowadzając nas po ekskluzywnych resortach i popularnych atrakcjach turystycznych, ale także po zaułkach faweli, przedstawiają nam swój własny, osobisty obraz tego barwnego miasta.

21.00  PANORAMA FILMU POLSKIEGO 13
| PANORAMA OF THE POLISH FILM 13
(75 min)
MIEJSCE | THE PLACE
reż.|dir. Julia Popławska, PL 2015, 14’ | D

Tytułowe miejsce, najwyżej położone miejsce pracy w Polsce, ma dla reżyserki znaczenie symboliczne. Zmienia perspektywę i daje nowy ogląd rzeczywistości. 14-minutowy, mistyczny i pełen symboli film Julii Popławskiej to efekt dwutygodniowego pobytu w Wysokogórskim Obserwatorium Meteorologicznym na szczycie Kasprowego Wierchu. Warto zaznaczyć, że film zakwalifikował się do programu kanadyjskiego festiwalu Hot Docs jako jedyny polski dokument krótkometrażowy.

TA CHOLERNA NIEDZIELA | BLOODY SUNDAY
reż.|dir. Przemysław Kotyński, PL 2014, 16’ | A

Debiutancka animacja Przemka Kotyńskiego jest zrealizowaną w konwencji kina noir historią zbrodni, miłości i tajemnicy, umiejscowioną w Lublinie lat trzydziestych ubiegłego stulecia. Doświadczony i cyniczny komisarz próbuje rozwiązać tajemnicę pewnego morderstwa, które wiąże się bezpośrednio z nierozwiązaną zagadką z przeszłości. W sprawę zamieszana jest atrakcyjna szansonistka z miejscowego nocnego klubu i konserwator.

NIEPAMIĘĆ | FADING
reż.|dir. Piotr Brożek, PL 2015, 45’ | D

Chociaż formalnie pańszczyznę na terenie Polski zniesiono w 1864 roku, to trwała ona jeszcze do lat 30. ubiegłego wieku. Współcześnie niewiele mówi się jednak o tragicznym wyzysku, jaki miał miejsce na polskich wsiach. Film Niepamięć Piotra Brożka próbuje przywrócić wypartą historię stosunków pańszczyźnianych do debaty publicznej. Przewodnikami w tej opowieści są Magdalena – dziewczyna o chłopskich korzeniach – i Franciszek, potomek dawnych arystokratów, którzy doprowadzili I Rzeczpospolitą do ruiny i ostatecznego upadku.



6 czerwca | June 6 (sobota | Saturday)

N  11.00  SHORT MATTERS! 3 (86 min)
- wstęp wolny | free entrance
WRAK
| SHIPWRECK
reż.|dir. Morgan Knibbe, NL 2014, 15’ | D

3 października 2013 roku łódź przewożąca 500 afrykańskich uchodźców z Erytrei zatonęła w okolicy włoskiej wyspy Lampedusa. Zginęło ponad 360 ludzi. Abraham, jeden z nielicznych ocalałych z tragedii, wspomina koszmar, jakim było ładowanie na wojskowy statek niezliczonej ilości trumien. Film zdobył nominację do Europejskiej Nagrody Filmowej na festiwalu w Locarno.

NAGŁE WEZWANIA | EMERGENCY CALLS
reż.|dir. Hannes Vartiainen, Pekka Veikkolainen, FIN 2013, 15’ | D
Oparty na autentycznych nagraniach połączeń alarmowych dokument staje się refleksją nad kruchością i ulotnością życia. Materiał zmontowany z przypadkowych rozmów telefonicznych, sygnałów radarowych, kadrów migoczących świateł i pochmurnego nieba w abstrakcyjny sposób dodaje sensu nagłym wezwaniom. Film nominowany do Europejskiej Nagrody Filmowej na festiwalu w Sarajewie.

CHLEB POWSZEDNI | DAILY BREAD
reż.|dir. Idan Hubel, ISR 2014, 18’ | F

Jonathan zostaje przyłapany przez macochę na kradzieży. Ucieka z domu i spędza samotnie czas na obrzeżach miasta. W końcu robi się ciemno i zimno, a pełen wątpliwości chłopiec nie potrafi zdecydować, co zrobić. Nagle w oddali dostrzega migoczące światełko. Film nominowany do Europejskiej Nagrody Filmowej na festiwalu w Wenecji.

MAM JESZCZE ŻYCIE | STILL GOT LIVES
reż.|dir. Jan-Gerrit Seyler, DE 2013, 23’ | F
Marc i Lisa uwielbiają internetowe gry komputerowe. Nie znają się osobiście, ale czują, że łączy ich coś więcej niż tylko wspólna zabawa. Gdy chłopak proponuje spotkanie, Lisa przerywa znajomość. Marc postanawia odkryć powód jej nagłej decyzji. Nominacja do Europejskiej Nagrody Filmowej na Drama Short Film Festival.

KURCZAK | THE CHICKEN
reż.|dir. Una Gunjak, Niemcy, DE/HR 2014 15’ | F

Sarajewo, 1993. Kilkuletnia Selma dostaje w prezencie urodzinowym kurczaka. Gdy odkrywa, że jej nowy przyjaciel ma zostać zabity i zjedzony przez rodzinę, postanawia go uwolnić. Konsekwencje tego pomysłu sprawią, że świat małej Selmy zmieni się w jednej chwili, uświadamiając jej, czym jest życie w cieniu wojny. Zdobywca nominacji na festiwalu Encounters w Bristolu i najlepszy europejski film krótkometrażowy 2014 roku.

14.00  LAUREACI FESTIWALI 5 | FESTIVALS AWARD WINNERS 5 (110 min)
NADEJDĄ LEPSZE CZASY | SOMETHING BETTER TO COME
reż.|dir. Hanna Polak, DK/PL 2014, 110’ | D

Specjalna Nagroda Jury na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Dokumentalnych w Amsterdamie (IDFA)
Julkę, główną bohaterkę filmu, poznajemy, gdy ma 10 lat. Wspólnie ze swoimi bliskimi zamieszkuje Swałkę, gigantyczne podmoskiewskie wysypisko śmieci. Przez kolejne 14 lat razem z reżyserką Hanną Polak śledzimy historię najważniejszych wydarzeń w życiu Julki: pierwszego papierosa, pierwszą miłość i nieplanowaną ciążę. Film powstał jako koprodukcja polsko-duńska i zdobył specjalną nagrodę na prestiżowym festiwalu IDFA w Amsterdamie. Hanna Polak to ceniona autorka, która otrzymała już wiele nagród, w tym nominację do Oscara za film Dzieci z Leningradzkiego (2005).

C  19.00  SPOJRZENIE NA LITWĘ 3 | FOCUS ON LITHUANIA 3 (113 min)
WIZYTACJA | THE NOISEMAKER
reż.|dir. Karolis Kaupinis, SWE/LTU 2014, 15’ | F

Oni wkrótce przybędą. W niewielkiej szkole gdzieś na prowincji trwają gorączkowe przygotowania do tej wizyty. Dyrektor ogłasza stan alarmowy: trzeba sprawdzić każdy kąt, każdy wieszak i gablotę na ścianie. Jeśli delegacja z ministerstwa odkryje, że w szkole z roku na rok ubywa uczniów, placówka może zostać zamknięta. Dyrektor wraz z kadrą nauczycieli próbuje więc zrobić wszystko, by udowodnić, że szkoła tętni życiem.

WINA | GUILT
reż.|dir. Reda Bartkute Tomingas, LTU 2013, 6’ | A
Bohaterką animacji jest samotna lisica, która stara się jak najbardziej odizolować od rzeczywistości. Trudno jest jednak odnaleźć wewnętrzny spokój i pogrążyć się w samotności, gdy świat zewnętrzny wciąż dobija się do drzwi bezpiecznego mieszkania. Najbliższe, znane jej dobrze otoczenie zaczyna nagle naruszać strefę komfortu, a do tego wszystkiego prześladuje ją poczucie winy, które dosłownie wisi nad jej głową, domagając się reakcji.

GEOMETRIA NIEEUKLIDESOWA | NON-EUCLIDEAN GEOMETRY
reż.|dir. Skirmanta Jakaite, Solveiga Masteikaite, LTU 2013, 12’ | A

Geometria, matematyka, logika – to nie są pojęcia, które kojarzą się z miłością. A jednak autorki animacji próbują zestawić ze sobą te pozornie wykluczające się porządki i szukają odpowiedzi na pytania: czy miłość podlega jakimkolwiek zasadom logiki, czy rządzi się własnymi, bezwzględnymi prawami? Czy jesteśmy w stanie ją sobie podporządkować, czy wyłącznie ona dominuje nad nami? I przede wszystkim: co dzieje się z miłością, kiedy zakochani się rozstają?

ETIUDA | THE ETUDE
reż.|dir. Austėja Urbaitė, LTU 2013, 20’ | F
Poetycka próba wiwisekcji relacji międzyludzkich. Dwoje aktorów teatralnych ma za zadanie wymyślić i odegrać fikcyjną historię. W procesie tworzenia zaczynają wychodzić na jaw ich skrywane urazy i lęki. Sztuka przeplata się z życiem, a fikcja miesza z prawdą. Odgrywanie prawdziwych zdarzeń przybiera wymiar oczyszczający i terapeutyczny. Film oparty na noweli Jonasa Mekasa, uważanego za ojca chrzestnego amerykańskiej awangardy filmowej.

PIESKIE ŻYCIE | DOG'S LIFE
reż.|dir. Ieva Veiverytė, LTU 2013, 30’ | F

Dalia ma pięćdziesiąt lat i wciąż mieszka ze swoją apodyktyczną matką w okazałym domu na przedmieściach. Kiedy starsza kobieta podupada na zdrowiu i trafia z tego powodu na obserwację do szpitala, córka zostaje nagle pozostawiona sama sobie. Jest to okazja, by wreszcie wykazać się samodzielnością i spróbować podejmować decyzje na własną rękę. W pierwszym odruchu Dalia wypuszcza na wolność ich psa, co okaże się brzemienne w skutkach.

10 POWODÓW | TEN REASONS
reż.|dir. Andrius Blaževičius, LTU 2011, 30’ | F
Vytas i Ona obchodzą właśnie pierwszą rocznicę związku. Romantyczna kolacja na dachu budynku zostaje nagle przerwana przez telefon od znajomego dziewczyny. Ta krótka i pozornie niewiele znacząca rozmowa wzbudzi jednak w Vytasie szereg wątpliwości, z zakwestionowaniem wierności ukochanej na czele. To z kolei pociągnie za sobą poważne konsekwencje – wyjdzie bowiem na jaw, że parę być może więcej dzieli, niż łączy.

Pokazy w ramach 55. Krakowskiego Festiwalu Filmowego.


SPOT: