kpb

55. KFF: Retrospektywa Priita Pärna 1 (1 czerwca)

RETROSPEKTYWA PRIITA PÄRNA 1 | PRIIT PÄRN RETROSPECTIVE 1 (78 min)

CZY ZIEMIA JEST OKRĄGŁA?
| IS THE EARTH ROUND?
reż.|dir. Priit Pärn, EST 1977, 10’ | A

Pewien chłopiec postanawia empirycznie zweryfikować powszechnie akceptowane przekonanie o kulistym kształcie naszej planety. W tym celu wyrusza przed siebie, zakładając, że jeśli Ziemia faktycznie jest okrągła, to prędzej czy później niechybnie powróci do punktu wyjścia. Debiut Priita Pärna, mimo swego bezpretensjonalnego charakteru, zawiera zalążki zgłębianego w późniejszych filmach twórcy tematu nieprzystawalności polifonii świata do linearnej logiki kartezjańskiego racjonalizmu.
(opis na stronie KFF)

... I JEGO SZTUCZKI | ... AND PLAYS TRICKS
reż.|dir. Priit Pärn, EST 1978, 10’ | A

Dawno, dawno temu, jeszcze w wiekach ciemnych, pewien zielony niedźwiadek z lubością kpił sobie z etosu pracy socjalistycznej. Biegły w sztuce iluzji, wprowadzał w uporządkowane życie zwierząt element artystycznego chaosu. Znienawidzony, a później uwielbiany trickster wiedział, że sztuka nie istnieje bez odbiorcy. Drugi film Priita Pärna zawiera interpretacyjny klucz do dalszych dzieł twórcy oraz wykładnię jego filozofii animacji jako medium beztroskiej drwiny z nawyków percepcyjnych widza.
(opis na stronie KFF)

KILKA ĆWICZEŃ PRZYGOTOWUJĄCYCH DO SAMODZIELNEGO ŻYCIA
| SOME EXERCISES IN PREPARATION FOR INDEPENDENT LIFE
reż.|dir. Priit Pärn, EST 1980, 10’ | A

Pozornie błaha historia o dzieciństwie i dorosłości pozostaje zarazem pierwszą w dorobku reżysera próbą wykorzystania tkwiącego w animacji potencjału kompresji i dekonstrukcji czasu. Wątek chłopca, którego beztroskie zabawy stają się coraz bardziej systematyczne, oraz wątek dojrzałego mężczyzny, którego uporządkowane życie urzędnika stopniowo przeistacza się pod wpływem elementu artystycznej anarchii, to w istocie jedna historia rozwijająca się równocześnie w dwóch przeciwnych kierunkach.
(opis na stronie KFF)

TRÓJKĄT | THE TRIANGLE
reż.|dir. Priit Pärn, EST 1982, 14’ | A

Bodaj najbardziej spójny dramaturgicznie film estońskiego mistrza, Trójkąt podejmuje grę z genderowymi stereotypami, odwołując się do konwencji włoskiego i hollywoodzkiego melodramatu. Nowożeńcy Wiktor i Julia szybko zostają pochłonięci przez zrytualizowany schemat dnia codziennego: ona gotuje, on czeka na posiłki czytając gazetę. Sytuacja komplikuje się, gdy w kuchni pojawia się tajemniczy amant zdolny w pełni docenić erotyzm, jakim przesycone są dania Julii.
(opis na stronie KFF)

PRZERWA | TIME OUT
reż.|dir. Priit Pärn, EST 1984, 9’ | A

Film o absolutnej tyranii czasu i niepohamowanej rebelii wyobraźni. Życie kota o poranku wypełnia szereg usystematyzowanych, choć bezsensownych czynności, ale tuż pod powierzchnią porządku wibruje świat bezczasowy, wielowymiarowy i absurdalny. Podobieństwo graficzne przedmiotów i postaci spaja ogniwa rozgałęzionego łańcucha luźnych skojarzeń. Narracyjne szaleństwo w duchu Emile’a Cohla i Maksa Fleischera, pionierów odnajdujących czystą radość w eksplorowaniu możliwości filmu animowanego.
(opis na stronie KFF)

ŚNIADANIE NA TRAWIE | BREAKFAST ON THE GRASS
reż.|dir. Priit Pärn, ZSRR 1987, 25’ | A

Najbardziej polityczny film Priita Pärna, w którym autor odzwierciedlił zeitgeist epoki pierestrojki – uchwycił klimat zawiesistej apatii wewnątrz zatomizowanego społeczeństwa współtworzonego przez przedstawicieli gatunku Homo Sovieticus. Opowieść o czwórce artystów, których wątki w enigmatyczny sposób się przeplatają, by w punkcie kulminacyjnym scalić się we wspólnym akcie (re)kreacji, niesie uniwersalną analizę mechanizmów, przy pomocy których systemy totalitarne kontrolują ekspresję twórczą.
(opis na stronie KFF)


Pokaz w ramach
55. Krakowskiego Festiwalu Filmowego.