55. KFF: Retrospektywa Priita Pärna 2 (3 czerwca): Hotel E; 1895; Noc marchewek
|
RETROSPEKTYWA PRIITA PÄRNA 2 | PRIIT PÄRN RETROSPECTIVE 2 (90 min)
HOTEL E | HOTEL E
reż.|dir. Priit Pärn, EST 1992, 30’ | A
Dwie czasoprzestrzenie o odrębnych prawach fizyki, komunikacji i estetyki pozostawały dotąd rozdzielone szczelną granicą Żelaznej Kurtyny, ale na skutek historycznego przypadku zaczynają się wzajemnie przenikać. Odporny na proces rozkładu Zachód pachnie świeżością pola golfowego Carringtonów, jednak jego plastikowa sterylność zostaje zbrukana zaraźliwą lepkością ludzi-cieni – posępnych powidoków niespełnionej utopii. Film o globalnej zmianie, której fałszywi prorocy wieścili koniec Historii.
(opis na stronie KFF)
1895 | 1895
reż.|dir. Priit Pärn, Janno Põldma, EST 1995, 30’ | A
Gęsta mozaika odniesień intertekstualnych i karkołomnych parafraz motywów z kultury XIX i XX wieku, zwłaszcza z historii kina, na którego stulecie film został zrealizowany. Za fabularny punkt wyjścia posłużyła fikcyjna biografia jednego z wynalazców kinematografu, Louisa Lumière’a, który jako Jean-Paul poszukuje swej prawdziwej tożsamości, podróżując po Europie widzianej w obiektywach mistrzów X Muzy. Dopełnieniem autotematycznego wymiaru filmu jest refleksja nad integralnością kina aktorskiego i animacji.
(opis na stronie KFF)
NOC MARCHEWEK | NIGHT OF THE CARROTS
reż.|dir. Priit Pärn, EST 1998, 30’ | A
PGI to elitarny pensjonat-twierdza, z którego gościnności pragną skorzystać tłumy, mimo że jego obecni mieszkańcy – wśród nich amorficzny wiolonczelista o profetycznych zdolnościach czy rozmiłowany w krągłościach kolarz, uwikłany w ambiwalentną relację z kobietą-jajkiem – za wszelką cenę pragną się zeń wydostać. Ich uwięzienie koresponduje z sytuacją widza, który na próżno szuka wyjścia z surrealistycznego labiryntu mglistych odniesień i alogicznych sekwencji przyczynowo-skutkowych.
(opis na stronie KFF)
Pokaz w ramach 55. Krakowskiego Festiwalu Filmowego.