kpb

Noc Kin Studyjnych: Wim Wenders - analogowo i cyfrowo

NOC KIN STUDYJNYCH:
Wim Wenders – analogowo i cyfrowo
sobota, 20 kwietnia 2024
Kino Pod Baranami


https://kinopodbaranami.pl/images_lib/doc_14146_0.jpg

W sobotê, 20 kwietnia, podczas 5. Nocy Kin Studyjnych, zapraszamy na spotkanie z dwoma filmami Wima Wendersa. Jeden z nich, Niebo nad Berlinem, zostanie wy¶wietlony z ta¶my 35mm, drugi - Pina - w formacie 3D. Bêdzie to ciekawa okazja, by pochyliæ siê nad cyfrow± rewolucj±, jaka wiele lat temu dokona³a siê w kinach studyjnych. Te technologiczne zmiany bêd± te¿ tematem dyskusji z udzia³em ekspertów, która odbêdzie siê w Pa³acu Potockich (Rynek G³ówny 20).
 
Niegdy¶ rytmicznie stukaj±ca ta¶ma celuloidowa wprawiana w ruch sprawn± rêk± kinooperatora. Obecnie ogromny plik zapewniaj±cy ¶wietn± jako¶æ obrazu i d¼wiêku, uruchamiany na nowoczesnym sprzêcie niemal jednym klikniêciem. Noc Kin Studyjnych to okazja do zastanowienia siê nad technologicznymi zmianami, jakich w ostatnich dekadach do¶wiadczy³y kina studyjne.
 
Przej¶cie z czasów analogowych do epoki cyfrowej doskonale widaæ na przyk³adzie twórczo¶ci Wima Wendersa, dlatego to w³a¶nie ten niemiecki re¿yser jest g³ównym bohaterem 5. Nocy Kin Studyjnych w Kinie Pod Baranami.

Pocz±wszy od lat 70., Wim Wenders uwa¿any jest za jednego z czo³owych twórców kina niemieckiego. Za spraw± takich filmów jak Alicja w miastach czy Amerykañski przyjaciel, zas³yn±³ swoj± mi³o¶ci± do kina, wnikliwymi refleksjami na temat obrazu (nie tylko filmowego) oraz wspania³ymi opowie¶ciami o zagubionych bohaterach, przemierzaj±cych bezkresne, ¶wietnie sfilmowane przestrzenie. U nas bêdzie mo¿na zobaczyæ jeden z najg³o¶niejszych filmów re¿ysera: Niebo nad Berlinem - czarno-bia³y, elegijny poemat o podzielonym mie¶cie, którego g³ównym bohaterem jest anio³ stró¿, który pragnie zostaæ cz³owiekiem. Film zostanie wy¶wietlony z ta¶my 35 mm.
 
Sentyment do dawnego kina nie przeszkodzi³ Wendersowi znakomicie odnale¼æ siê w nowej, cyfrowej rzeczywisto¶ci. Niemiecki re¿yser by³ jednym z pierwszych, którzy potrafili wykorzystaæ wielki potencja³ nowego medium, co mo¿na zauwa¿yæ w hipnotyzuj±cym filmie Pina z 2011 roku. To audiowizualny ho³d Wendersa, z³o¿ony twórczo¶ci choreografki Piny Bausch, w którym niemal nie padaj± s³owa, bowiem g³ównym ¶rodkiem ekspresji jest cia³o tancerzy. Za pomoc± technologii 3D re¿yser wci±ga widzów w sam ¶rodek ¶wiata kreowanego przez wybitn± przedstawicielkê teatru tañca, pe³nego namys³u o potrzebach, instynktach, pragnieniach i emocjach. Chc±c wiarygodnie oddaæ tê przestrzeñ na ekranie, Wenders wstrzymywa³ siê z realizacj± Piny ponad 20 lat. Czeka³, a¿ kamery pozwol± mu zrekonstruowaæ na ekranie ¶wiat wykreowany na scenie przez Bausch. Wykorzystuj±c technologiê 3D w dokumencie, autor Nieba nad Berlinem wytyczy³ te¿ now± drogê dla kin.

Pina to jeden z pierwszych filmów, które by³y wy¶wietlane u nas w trójwymiarze. To dowód na to, ¿e technologia 3D mo¿e s³u¿yæ kinu ambitnemu i arthouse’owemu, nie tylko rozrywkowym blockbusterom.

W naszym repertuarze mo¿na te¿ ogl±daæ dwa nowe filmy Wima Wendersa. Anselm to kolejny dokument o wyj±tkowym arty¶cie, który re¿yser nakrêci³ w technologii 3D, a Perfect Days to nagrodzona na festiwalu w Cannes medytacja nad prostot± i piêknem ¿ycia.
 
W ramach 5. Nocy Kin Studyjnych odbêdzie siê równie¿ panel dyskusyjny po¶wiêcony zmieniaj±cej siê kinowej technologii i temu, jak te zmiany wp³ynê³y na rozwój kin studyjnych. W rozmowie, która rozpocznie siê o 12.00 w Pa³acu Potockich (Rynek G³ówny 20), udzia³ wezm± filmoznawca dr Iwo Sulka i specjalista od nowych technologii w kinie Krzysztof Bojakowski z firmy Kinekspert. Spotkanie poprowadzi Maciej Gil - historyk kina i badacz dziejów kultury filmowej.


Projekt zrealizowano przy udziale finansowym Gminy Miejskiej Kraków w ramach marki Krakowskie Noce - Noc Kin Studyjnych.

www.krakow.pl
www.krakowskienoce.pl
https://kinopodbaranami.pl/images_lib/doc_14146_2.jpg

 
PROGRAM:
12.00 PANEL DYSKUSYJNY: Z BIEGIEM CZASU - O CYFROWEJ REWOLUCJI W KINACH
W rozmowie udzia³ wezm±: dr Iwo Sulka i Krzysztof Bojakowski.
Spotkanie poprowadzi Maciej Gil.

Wstêp wolny
miejsce: Pa³ac Potockich, Sala Zielona (Rynek G³ówny 20)
 
14.00 NIEBO NAD BERLINEM | DER HIMMEL ÜBER BERLIN
(Wim Wenders) FR/DE 1987, 127’
pokaz filmu z ta¶my 35 mm
Wstêp wolny za wej¶ciówkami (do odbioru w kasie Kina od 12 kwietnia)
miejsce: Kino Pod Baranami (Rynek G³ówny 27)
 
20.30 PINA 3D | PINA
(Wim Wenders) DE/FR/GB 2011, 103’
pokaz filmu w wersji 3D
Wstêp wolny za wej¶ciówkami (do odbioru w kasie Kina od 12 kwietnia)
miejsce: Kino Pod Baranami (Rynek G³ówny 27)
 
BILETY: Bezp³atne wej¶ciówki na pokazy filmów Niebo nad Berlinem oraz Pina dostêpne w kasie Kina od 12 kwietnia od godz. 11.00. Jedna osoba mo¿e odebraæ maksymalnie 2 wej¶ciówki.
 
Wstêp na panel dyskusyjny - wolny (bez wej¶ciówek, liczba miejsc ograniczona)
 
O FILMACH:
NIEBO NAD BERLINEM | DER HIMMEL ÜBER BERLIN
(Wim Wenders) FR/DE 1987, 127’



BAFTA 1989 - nominacja: Najlepszy film nieanglojêzyczny
MFF w Cannes 1987: Z³ota Palma - Najlepszy re¿yser (Wim Wenders), udzia³ w konkursie g³ównym
Film Independent Awards 1989: Najlepszy film zagraniczny
Europejska Akademia Filmowa 1988: Najlepszy europejski drugoplanowy aktor roku (Curt Bois), Najlepszy europejski re¿yser roku (Wim Wenders)

 
Niebo nad Berlinem to pierwszy niemiecki film Wendersa po o¶miu latach spêdzonych w Ameryce. Jego g³ównymi bohaterami s± anio³owie stró¿e, przyjazne niewidzialne istoty w prochowcach, które s³uchaj± my¶li ¶miertelników i próbuj± ich pocieszyæ. Jeden z nich, Damiel (Bruno Ganz), pragnie staæ siê cz³owiekiem po tym, jak zakochuje siê w piêknej artystce trapezowej Marion (Solveig Dommartin). Peter Falk, który gra samego siebie, pomaga mu przekroczyæ tê granicê, wprowadzaj±c go w tajniki drobnych przyjemno¶ci ¿ycia…
 
Film sta³ siê kultowy na ca³ym ¶wiecie i w 1998 roku doczeka³ siê remake'u pod tytu³em Miasto Anio³ów z Nicolasem Cage’em i Meg Ryan w rolach g³ównych.
 
Film wy¶wietlany z ta¶my 35 mm.


PINA 3D | PINA
(Wim Wenders) DE/FR/GB 2011, 103’



Oscary 2012: nominacja dla najlepszego pe³nometra¿owego filmu dokumentalnego
 
Pina nie jest biografi± choreografki Piny Bausch. To raczej ho³d z³o¿ony przez Wima Wendersa jej twórczo¶ci i hymn na cze¶æ sztuki.
 
Re¿yser zarejestrowa³ najwa¿niejsze przedstawienia artystki - ¦wiêto wiosny, Vollmond i Café Müller. Poprosi³ cz³onków jej zespo³u o wykonanie czê¶ci uk³adów na ulicach niemieckiego Wuppertalu. W filmie niemal nie padaj± s³owa, ¶rodkiem ekspresji tancerzy jest cia³o. Pina nauczy³a mnie, ¿e nie trzeba zalewaæ widzów potokami s³ów - mówi autor dokumentu. Otworzy³a mi oczy na to, ile mo¿na zakomunikowaæ gestem albo poprzez stworzenie odpowiedniej przestrzeni.
 
Wenders podziwia³ pracê Piny Bausch ju¿ od 1985 roku, kiedy to zobaczy³ w Wenecji jej przedstawienie Café Müller. Przez wiele lat planowa³ nakrêciæ z ni± film, jednak uwa¿a³ to za niemo¿liwe ze wzglêdu na ograniczenia medium filmowego, które, zdaniem re¿ysera, nie mog³o w odpowiedni sposób przedstawiæ tañca. Za adekwatn± uzna³ dopiero technikê 3D, z któr± zapozna³ siê w Cannes podczas projekcji koncertowego filmu zespo³u U2 – U2-3D. Prace nad produkcj± rozpoczêto w 2009 roku, jednak nied³ugo przed startem zdjêæ Pina Bausch zmar³a. Wenders porzuci³ projekt, ale po licznych wyrazach wsparcia, zdecydowa³ siê na ponowne podjêcie prac nad filmem, który z dokumentu o tancerce zmieni³ siê w ho³d na jej cze¶æ.
 
Film wy¶wietlany w wersji 3D.


O PANELISTACH:
dr Iwo Sulka - filmoznawca, doktor nauk humanistycznych (Uniwersytet Jagielloñski). W 2017 roku obroni³ pracê zatytu³owan± Historia formatu szerokoekranowego: technika i estetyka. Zajmuje siê kinem amerykañskim i europejskim oraz histori± stylu i techniki filmowej.

Krzysztof Bojakowski - absolwent Politechniki £ódzkiej, ukoñczy³ kierunek Telecommunications and Computer Science na wydziale IFE. Zdoby³ bogate do¶wiadczenie pracuj±c od 2007 roku w firmie Kinekspert. Zaczyna³ jako technik i serwisant, a pó¼niej pe³ni³ rolê asystenta sprzeda¿y, teraz skupia siê na kontakcie z klientami oraz doradztwie technicznym. Aktywnie uczestniczy³ w cyfrowej transformacji kinowych systemów projekcyjnych w latach 2009-2014, wspieraj±c wdra¿anie innowacyjnych rozwi±zañ i udoskonalaj±c technologie w celu zapewnienia doskona³ej jako¶ci obrazu i d¼wiêku. Jego praca odegra³a istotn± rolê w modernizacji infrastruktury kinematograficznej, przyczyniaj±c siê do podniesienia standardów w bran¿y.

Maciej Gil - historyk kina, animator kultury filmowej i badacz jej dziejów.



https://kinopodbaranami.pl/images_lib/doc_14146_3.jpg



PATRON MEDIALNY:


Bookmark and Share

archiwum