kpb

53. Krakowski Festiwal Filmowy: 30 maja (czwartek)

53. KRAKOWSKI FESTIWAL FILMOWY
26 maja - 2 czerwca 2013


PROGRAM projekcji w Kinie Pod Baranami:

C - Sala Czerwona
N - Sala Niebieska


30 maja (czwartek | Thursday)

C 12.00 SHORT MATTERS! 1
(77')


DZIEŃ ŚWIĘTEGO ANTONIEGO | MORNING OF SAINT ANTHONY'S DAY
reż. João Pedro Rodrigues, Portugalia 2012, 25’ (fab.)
Nominacja EFA dla filmu krótkometrażowego Vila do Conde 2012
13 czerwca, w dniu św. Antoniego - patrona Lizbony - kochankowie w dowód miłości obdarowują się doniczkami z bazylią, ozdobionymi papierowymi goździkami, flagami i popularnymi wierszami. Kim są lunatycy błąkający się o świcie po ulicach metropolii?

NA ODLUDZIU | BACK OF BEYOND
reż. Michael Lennox, Wielka Brytania 2011, 25’ (fab.)
Nominacja EFA dla filmu krótkometrażowego Locarno 2012
Petsy pracuje na małej stacji benzynowej. Codzienną rutynę przerywa pojawienie się roszczeniowego klienta, Gabriela. Stawia on sprzedawcy ultimatum: jeśli Petsy nie zapłaci za zakupy Gabriela z własnej kieszeni, dosięgnie go kula z broni wycelowanej prosto w jego głowę.

OUT OF FRAME | OUT OF FRAME
reż. Yorgos Zois, Grecja 2012, 10’ (eksp.)
Nominacja EFA dla filmu krótkometrażowego Wenecja 2012
Podczas gdy polskie miasta bezskutecznie walczą z wszechobecnymi billboardami, w Grecji już kilka lat temu wprowadzono restrykcyjne przepisy dotyczące reklamy zewnętrznej. Rezultatem zmian prawnych są setki pustych billboardów, straszących na poboczach dróg i ścianach budynków.

PROTEST VI | OBJECTION VI
reż. Rolando Colla, Szwajcaria 2012, 17’ (fab.)
Nominacja EFA dla filmu krótkometrażowego Drama 2012
Oparta na faktach historia Nigeryjczyka, który ubiegał się o azyl polityczny w Szwajcarii. W obliczu deportacji mężczyzna rozpoczyna głodówkę, która jest wyrazem walki o wolność i osobistą godność upokorzonego emigranta.

C 14.30 GDZIEŚ W EUROPIE 4
VOJTA LAVIČKA: WZLOTY I UPADKI
| VOJTA LAVIČKA: UPS AND DOWNS
reż. Helena Třeštíková, Czechy 2013, 88’ (dok.)

Vojta jest romskim muzykiem, dziennikarzem i aktywistą. Mimo, że zaznał sławy podczas współpracy z zespołem Gipsy.cz, jego życie to pasmo przeplatających się sukcesów i porażek zarówno zawodowych, jak i osobistych. Podczas szesnastoletniej obserwacji, którą prowadzi reżyserka filmu okazuje się jednak, że tym, z czym Vojta zmaga się od lat, jest próba akceptacji swojej tożsamości w nie zawsze przychylnym dla Romów społeczeństwie. Nowy film ubiegłorocznej laureatki Smoka Smoków.

N 14.45 PANORAMA FILMU POLSKIEGO 8 (102')


PLEASE FIND- HENRYK MIKOŁAJ GÓRECKI
| PLEASE FIND- HENRYK MIKOŁAJ GÓRECKI
reż. Violetta Rotter-Kozera, Polska 2012, 58’ (dok.)
Opowieść o jednym z najwybitniejszych polskich kompozytorów współczesnych, zmarłym trzy lata temu - Henryku Mikołaju Góreckim. Jego dokumentalny portret składa się z niepublikowanych wcześniej źródeł, wypowiedzi rodziny, przyjaciół i współpracowników (m.in. Petera Weira, Jana A.P. Kaczmarka czy Krzysztofa Pendereckiego). „W filmie starałam się dotknąć fenomenu uniwersalnej muzyki Henryka Mikołaja Góreckiego, nie wyjaśnić go, bo to tajemnica” - mówi autorka.

NOEL | NOEL
reż. Ewa Kabza, Polska 2012, 44’ (dok.)
Noel to kilkunastoletni chłopiec mieszkający od 4 lat w Anglii. Chociaż większość dzieciństwa przeżył we Francji, marzy o powrocie do Polski, skąd pochodzi. Ma kochających rodziców i dwie młodsze siostry, a mimo to czuje się samotny. Jego wielką pasją, którą przejął od ukochanego dziadka, jest kolej. Mimo, że dzieli ich tysiące kilometrów, to właśnie on jest dla chłopca przewodnikiem po świecie dorastania, w którym boryka się z brakiem przynależności i akceptacji ze strony rówieśników.

C 17.00 RETROSPEKTYWA PAULA DRIESSENA 3 (72')


KONIEC ŚWIATA NA CZTERY PORY ROKU | THE END OF THE WORLD IN 4 SEASONS
reż. Paul Driessen, Kanada 1995, 12’ (anim.)
Obrazy, tak jak puzzle, układają się w rytm słynnego utworu Antonia Vivaldiego w zabawne historyjki związane tematycznie z kolejnymi porami roku. Nagroda FIPRESCI na 33. Międzynarodowym Festiwalu Filmów Krótkometrażowych w Krakowie (1996).

3 PANNY | 3 MISSES
reż. Paul Driessen, Holandia 2000, 10’ (anim.)
Najważniejsza jest wyobraźnia. Są w tej opowieści: pędząca przez Dziki Zachód kolej żelazna, stado bizonów i samochodowy korek na autostradzie. A zaludniają ją m.in.: Czerwony Kapturek, Królewna Śnieżka i krasnoludki, kowboje, Kot w butach, Syzyf oraz kilka pań o samobójczych skłonnościach. Nominacja do Oscara (2000).

CHŁOPIEC, KTÓRY ZOBACZYŁ GÓRĘ LODOWĄ | THE BOY WHO SAW THE ICEBERG
reż. Paul Driessen, Kanada 2000, 12’ (anim.)
Mały bohater żyje w dwóch światach - prawdziwym i wyobrażonym. W prawdziwym nie dzieje się nic poza codzienną rutyną; w wyobrażonym - zewsząd czyhają na niego straszliwe niebezpieczeństwa. Nie ma jednak pewności, że obydwa światy na zawsze pozostaną rozdzielone. Srebrny Smok 41. Krakowskiego Festiwalu Filmowego (2001).

2D ALBO NIE 2D | 2D OR NOT 2D - THE SHORT CUT
reż. Paul Driessen, Kanada/Holandia 2004, 12’ (anim.)
W tyrolskiej scenerii - ona i on. Trudno im będzie się spotkać, bo płaski i trójwymiarowy - to dwa różne światy. Być albo nie być - 2D albo nie 2D. Oryginalny głos Paula Driessena o świecie filmu animowanego, w którym coraz bardziej panoszy się 3D.

SIEDMIU BRACI | THE 7 BROTHERS
reż. Kaj & Paul Driessen, Holandia 2008, 12' (anim.)
Tym razem - w mrocznej, ale i dowcipnej opowieści o siedmiu braciach-bajkopisarzach - Paul Driessen łączy animację z tzw. żywą akcją. Efektowna wariacja na temat popularnych motywów bajkowych. Pojawiają się tu i smok, i Czerwony Kapturek, i Kopciuszek, i Królewna, i siedmiu krasnoludków, ale w sytuacjach nieco odmiennych od tych, do których jesteśmy przyzwyczajeni.

EDYP | OEDIPUS
reż. Paul Driessen, Kanada/Holandia 2011, 14’ (anim.)
Jak to z Edypem było? Wersja znanego mitu według obdarzonego nieprawdopodobną wyobraźnią holendersko-kanadyjskiego artysty. Pełna tajemnic i suspensu historia pewnej zbrodni, opowiedziana - jak w Nieodwracalnym Gaspara Noé - od tyłu, czyli od tragicznych wydarzeń do narodzin tytułowego bohatera.

N 17.30 PANORAMA FILMU POLSKIEGO 9
MIŁOSZ
| MILOSZ
reż. Katarzyna Gondek, Polska 2013, 60’ (dok.)

Człowiek pełen paradoksów, kroczący w masce, kameleon - oto Czesław Miłosz we wspomnieniach najbliższych. Z banalnej prozy życia wyłaniają się momenty, w których dostrzec można niezwykłość tego artysty-filozofa: pierwsza próba samobójcza, okres okupacji, wyrafinowana gra z komunistycznymi władzami, emigracja, lata niedocenienia i samotności, niespodziewany Nobel i fala popularności, śmierć najbliższych - i wreszcie powrót do Polski.

C 19.00 SPOJRZENIE NA SZWAJCARIĘ 5
DOBRY BIZNES TO SHOW-BIZNES
| NO BUSINESS LIKE SHOWBUSINESS
reż. Martin Schilt, Bernard Weber, Szwajcaria 2012, 89’ (dok.)

Niezwykła opowieść o grupie jodłujących mężczyzn, którzy z pół i łąk surowej i pięknej Szwajcarii wkraczają na czerwone dywany. Muzyka towarzyszy im na co dzień, jest częścią otaczającej ich natury. Jodłują na chrztach i na pogrzebach. Przy muzyce silni i postawni mężczyźni z gór pozwalają sobie na emocje i chwile słabości. Piękna historia o tym, że pasja i miłość do tego co robimy może nas zaprowadzić dalej niż się spodziewamy.

N 20.15 NOC ETIUD STUDENCKICH 3 (130')
65 LAT PWSFTViT. WIECZÓR ZE SZKOŁĄ FILMOWĄ W ŁODZI



SZKOŁA | SCHOOL (fragm.)
reż. Grażyna Kędzielawska, Maria Zmarz-Koczanowicz, Polska
Pokaz fragmentów filmu dokumentalnego Szkoła w reżyserii Grażyny Kędzielawskiej i Marii Zmarz-Koczanowicz połączony ze spotkaniem z autorkami oraz rozmową o filmie oraz procesie nauczania reżyserii filmu dokumentalnego w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi.

JAK CO DZIEŃ | DAY IN DAY OUT
reż. Kazimierz Karabasz, Polska 1955, 11’ (dok.)
Etiuda o problemach komunikacyjnych ludzi dojeżdżających do pracy w mieście w latach 50-tych. Z podwarszawskiego osiedla wyruszają oni do pracy zatłoczoną kolejką, rowerem, ciężarówką, autobusem. Jednak powoli obraz ten się zmienia. Powstaje kolej elektryczna, a nad jej sprawnym kursowaniem czuwa wielu ludzi.

MUCHOTŁUK | THE FLY KILLER
reż. Marek Piwowski, Polska 1966, 12’ (dok.)
Obraz podrzędnej restauracji. Goście piją alkohol, kłócą się, flirtują, opowiadają anegdoty. Słychać fragmenty rozmów o sprawach wielkich i małych - o wojnie, ojczyźnie, honorze i o życiu codziennym.

URZĄD | THE OFFICE
reż. Krzysztof Kieślowski, Polska 1966, 5’ (dok.)
Film stanowi interesującą próbę wyjścia poza obowiązujący schemat. Nakręcony ukrytą kamerą przy okienku Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, jest celną satyrą na biurokrację i urzędniczą bezduszność. Obraz i oryginalny dźwięk pełnią równorzędną funkcję dramaturgiczną.

BAR NA VICTORII | BAR AT THE VICTORIA STATION
reż. Leszek Dawid, Polska 2003, 56’ (dok.)
Marek i Piotrek dobiegają trzydziestki. Nie mają pracy, ani żadnych perspektyw na jej znalezienie w rodzinnym miasteczku. Zmęczeni jałowym oczekiwaniem na cud, postanawiają wypróbować ścieżkę przetartą przez licznych poprzedników. Opuszczają ulubioną ławkę przed blokiem i ruszają szukać pracy w Londynie.

52 PROCENT | 52 PERCENT
reż. Rafał Skalski, Polska 2007, 19’ (dok.)
52 procent to idealny stosunek proporcji długości nóg do wzrostu. Kryterium to jest jednym z najważniejszych przy przyjmowaniu dzieci do Rosyjskiej Akademii Baletu w Sankt Petersburgu. Ałła ma dwa miesiące by poprawić swoje proporcje. Czy dostanie się do szkoły?

VAKHA I MAGOMED | VAKHA AND MAGOMED
reż. Marta Prus, Polska 2010, 12’ (dok.)
Subtelna obserwacja codziennego życia dziesięcioletniego Magomeda i jego ojca Vakhy, dwóch uchodźców z Czeczenii mieszkających w Warszawie. Film staje się opowieścią o ludzkiej miłości i godności.

C 21.30 OPOWIEŚCI ZE ŚWIATA 3
GURKHOWIE - W SŁUŻBIE JEJ KRÓLEWSKIEJ MOŚCI
| WHO WILL BE A GURKHA?
reż. Kesang Tseten, Nepal/Wielka Brytania/Norwegia/Finlandia 2012, 72’ (dok.)

„Gurkha” to członek armii brytyjskiej, która od ponad 200 lat powołuje młodych Nepalczyków do jednostek specjalnych walczących na terytoriach objętych konfliktem zbrojnym. Podczas rekrutacji przyszli żołnierze poddawani są licznym próbom, które oprócz kondycji fizycznej, monitorują inteligencję kandydatów i ich motywację do wstąpienia w szeregi armii. To wielki zaszczyt i marzenie większości dorastających chłopców, lecz ich decyzje w dużej mierze są uwarunkowane korzyściami materialnymi...


Pokazy w ramach 53. KRAKOWSKIEGO FESTIWALU FILMOWEGO.

Bookmark and Share