100 lat Warner Bros.
100 LAT WARNER BROS.
kwiecień-listopad 2023
Kino Pod Baranami

W tym roku wytwórnia filmowa Warner Bros. obchodzi setne urodziny! Z okazji tego jubileuszu do wybranych kin studyjnych powraca piętnaście tytułów sygnowanych logiem słynnego studia. W zestawie są absolutne klasyki, dzieła kultowe oraz ponadczasowe filmy gatunkowe. Przegląd potrwa od kwietnia do listopada.
4 kwietnia 1923 roku pochodzący z polskiego Krasnosielca bracia Albert, Sam, Harry i Jack założyli firmę, która jako pierwsza postawiła na kino dźwiękowe, produkując Śpiewaka jazzbandu. Kolejne dziesięciolecia przynosiły niezapomniane filmy, które na zawsze zapisały się w historii i do dziś fascynują kolejne pokolenia. Z okazji setnej rocznicy powstania Warner Bros., do 50 kin zrzeszonych w Sieci Kin Studyjnych powróci piętnaście klasycznych tytułów, zrealizowanych pod egidą tej legendarnej wytwórni. Pokazy odbywać się będą od kwietnia do listopada.
KOLEJNE POKAZY PRZEGLĄDU:
wrzesień 2023
URODZENI MORDERCY | NATURAL BORN KILLERS
(Oliver Stone) US 1994, 119’
SKAZANI NA SHAWSHANK | SHAWSHANK REDEMPTION
(Frank Darabont) US 1994, 142’
październik 2023
SOK Z ŻUKA | BEETLEJUICE
(Tim Burton) US 1988, 92’
DUCH | POLTERGEIST
(Tobe Hopper) US 1982, 114’
listopad 2023
OCZY SZEROKO ZAMKNIĘTE | EYES WIDE SHUT
(Stanley Kubrick) GB/US 1999, 159’
WIELKI GATSBY | GREAT GATSBY
(Baz Luhrmann) AU/US 2013, 143’
Drugim filmem w programie przeglądu był Sokół maltański Johna Hustona. Nakręcony przez debiutanta, za stosunkowo niewielkie pieniądze, został doceniony przez Akademię trzema nominacjami do Oscara, a po latach urósł do rangi jednego z najsłynniejszych filmów detektywistycznych. Sokół maltański został wyświetlony w naszym Kinie we wtorek, 9 maja o godz. 18.00. Seans poprzedziła prelekcja dr hab. Patrycji Włodek – absolwentki socjologii i filmoznawstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim, profesor Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie.
Pulsujący buntem i zapowiadający nadchodzącą epokę kontestacji film gangsterski, opowiadający o legendarnej parze przestępców. Bonnie i Clyde Arthura Penna pojawiło się na naszym ekranie 6 czerwca w ramach przeglądu 100 lat Warner Bros. W rolach tytułowych ikony amerykańskiego kina: Faye Dunaway i Warren Beatty.
PRZEMINĘŁO Z WIATREM | GONE WITH THE WIND
(Victor Fleming) US 1939, 226'

Oscary 1940: Najlepszy film, Najlepsza aktorka pierwszoplanowa (Vivien Leigh), Najlepsza aktorka drugoplanowa (Hattie McDaniel), Najlepszy reżyser (Victor Fleming), Najlepsza scenografia, Najlepsze zdjęcia, Najlepszy montaż, Najlepszy scenariusz
People’s Choice 1989: Ulubiony film wszech czasów
Amerykański Instytut Filmowy: Lista 100 najlepszych amerykańskich filmów wszech czasów (6. miejsce); Lista 100 najlepszych kwestii filmowych wszech czasów (1. miejsce: "Frankly, my dear, I don't give a damn."); Lista 25 najlepszych filmowych ścieżek muzycznych wszech czasów (2. miejsce); Lista 100 najlepszych amerykańskich melodramatów wszech czasów (2. miejsce)
Akcja toczy się na amerykańskim Południu. Scarlett O'Hara - panienka z dobrego domu, ale o rogatej duszy - kocha się w synu sąsiadów, Ashley’u Wilkesie. On jednak wybiera inną - Melanię, a zrozpaczona porażką Scarlett przyjmuje oświadczyny pierwszego z brzegu mężczyzny. Wybucha wojna secesyjna. Mąż Scarlett ginie, majątki O'Harów i Wilkesów zostają splądrowane przez zwycięskie oddziały. Scarlett, jak się okazuje, nie przestała kochać Ashleya, ale w jej życiu pojawił się także inny mężczyzna: tajemniczy Rhett Butler - przemytnik, awanturnik, a zarazem dżentelmen w każdym calu.
SOKÓŁ MALTAŃSKI | MALTESE FALCON
(John Huston) US 1941, 100’

Oscary 1942 - nominacje: Najlepszy film, Najlepszy aktor drugoplanowy (Sydney Greenstreet), Najlepszy scenariusz
Grupa podejrzanych osobników nie cofnie się przed niczym, aby zdobyć drogocenny skarb - wysadzaną klejnotami statuetkę sokoła. Detektyw Sam Spade (Humphrey Bogart) za wszelka cenę pragnie dowiedzieć się, dlaczego tak bardzo zależy im na jej zdobyciu - i kto stoi za zamordowaniem jego partnera.
BONNIE I CLYDE | BONNIE AND CLYDE
(Arthur Penn) US 1967, 111’

Oscary 1968: Najlepsza aktorka drugoplanowa (Estelle Parsons), Najlepsze zdjęcia
Oscary 1968 - nominacje: Najlepszy film, Najlepszy aktor pierwszoplanowy (Warren Beatty), Najlepsza aktorka pierwszoplanowa (Faye Dunaway), Najlepszy aktor drugoplanowy (Gene Hackman), Najlepszy aktor drugoplanowy (Michael J. Pollard), Najlepszy reżyser, Najlepsze kostiumy, Najlepszy scenariusz oryginalny
USA, 1931 rok, czasy wielkiego kryzysu. Clyde niedawno opuścił więzienie, Bonnie pracuje jako kelnerka w niewielkiej knajpie. Kiedy Clyde usiłuje ukraść auto jej matki, wpadają na siebie po raz pierwszy. I od razu wyruszają razem w świat. Na początku nie znają swoich imion ani celu podróży. Kiedy trafiają na starą farmę, wszystko ulega zmianie. „Jestem Clyde Barrow, a to Bonnie Parker. Napadamy na banki" - tak Clyde przedstawia ich nieznajomemu farmerowi. Zaczynają rabować banki i napadać na sklepy.
BULLITT | BULLITT
(Peter Yates) US 1968, 114’
Oscary 1969: Najlepszy montaż (Frank P. Keller)
WSZYSCY LUDZIE PREZYDENTA | ALL THE PRESIDENT'S MEN
(Alan J. Pakula) US 1976, 138’

©1976 Warner Bros. Entertainment Inc.
kwiecień-listopad 2023
Kino Pod Baranami

W tym roku wytwórnia filmowa Warner Bros. obchodzi setne urodziny! Z okazji tego jubileuszu do wybranych kin studyjnych powraca piętnaście tytułów sygnowanych logiem słynnego studia. W zestawie są absolutne klasyki, dzieła kultowe oraz ponadczasowe filmy gatunkowe. Przegląd potrwa od kwietnia do listopada.
4 kwietnia 1923 roku pochodzący z polskiego Krasnosielca bracia Albert, Sam, Harry i Jack założyli firmę, która jako pierwsza postawiła na kino dźwiękowe, produkując Śpiewaka jazzbandu. Kolejne dziesięciolecia przynosiły niezapomniane filmy, które na zawsze zapisały się w historii i do dziś fascynują kolejne pokolenia. Z okazji setnej rocznicy powstania Warner Bros., do 50 kin zrzeszonych w Sieci Kin Studyjnych powróci piętnaście klasycznych tytułów, zrealizowanych pod egidą tej legendarnej wytwórni. Pokazy odbywać się będą od kwietnia do listopada.
NADCHODZĄCY POKAZ W RAMACH CYKLU:
wtorek, 26 września 2023
18.00 SKAZANI NA SHAWSHANK | THE SHAWSHANK REDEMPTION
(Frank Darabont) US 1994, 142’
18.00 SKAZANI NA SHAWSHANK | THE SHAWSHANK REDEMPTION
(Frank Darabont) US 1994, 142’
Nominowana do siedmiu Oscarów, adaptacja opowiadania Stephena Kinga. Jeden z najlepiej ocenianych filmów w historii kina, dramat Skazani na Shawshank Franka Darabonta, to kolejny tytuł prezentowany w ramach cyklu 100 lat Warner Bros. Pokaz w naszym Kinie we wtorek, 26 września. Seans poprzedzi prelekcja Kai Łuczyńskiej - filmoznawczyni i edukatorki filmowej.
Więcej informacji TUTAJ!
wrzesień 2023
URODZENI MORDERCY | NATURAL BORN KILLERS
(Oliver Stone) US 1994, 119’
SKAZANI NA SHAWSHANK | SHAWSHANK REDEMPTION
(Frank Darabont) US 1994, 142’
październik 2023
SOK Z ŻUKA | BEETLEJUICE
(Tim Burton) US 1988, 92’
DUCH | POLTERGEIST
(Tobe Hopper) US 1982, 114’
listopad 2023
OCZY SZEROKO ZAMKNIĘTE | EYES WIDE SHUT
(Stanley Kubrick) GB/US 1999, 159’
WIELKI GATSBY | GREAT GATSBY
(Baz Luhrmann) AU/US 2013, 143’
10. rocznica premiery!
BILETY:
30 zł (normalny)
25 zł (student/senior)
23 zł (Klub Przyjaciół Kina Pod Baranami)
30 zł (normalny)
25 zł (student/senior)
23 zł (Klub Przyjaciół Kina Pod Baranami)
WCZEŚNIEJSZE POKAZ W RAMACH CYKLU:
Przeminęło z wiatrem (reż. Victor Fleming)
Filmem, który otworzył przegląd 100 lat Warner Bros. było Przeminęło z wiatrem - głośna adaptacja powieści Margaret Mitchell, do dziś uważana za najsłynniejszy melodramat w historii kina. Pełen widowiskowych sekwencji, wystawnej scenografii i okazałych kostiumów film to mitotwórcza opowieść o dawnym amerykańskim Południu – idyllicznej krainie szczęścia, dostatku i nienagannych manier. W kluczową dla opowieści rolę Scarlett O'Hary wcieliła się Vivien Leigh, a na ekranie towarzyszą jej: Leslie Howard, Olivia de Havilland, Clark Gable oraz Hattie McDaniel – pierwsza czarnoskóra aktorka wyróżniona Oscarem. Pokaz Przeminęło z wiatrem odbył się w naszym Kinie w niedzielę, 23 kwietnia o godz. 13.30. Seans poprzedziła prelekcja Joanny Łuniewicz - filmoznawczyni, wieloletniej prelegentki, krytyczki i edukatorki filmowej, która specjalizuje się w zagadnieniach związanych z kostiumem oraz aktorstwem filmowym.
Sokół maltański (reż. John Huston)
Drugim filmem w programie przeglądu był Sokół maltański Johna Hustona. Nakręcony przez debiutanta, za stosunkowo niewielkie pieniądze, został doceniony przez Akademię trzema nominacjami do Oscara, a po latach urósł do rangi jednego z najsłynniejszych filmów detektywistycznych. Sokół maltański został wyświetlony w naszym Kinie we wtorek, 9 maja o godz. 18.00. Seans poprzedziła prelekcja dr hab. Patrycji Włodek – absolwentki socjologii i filmoznawstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim, profesor Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie.
Powiększenie (reż. Michelangelo Antonioni)
Trzeci film w programie przeglądu to Powiększenie Michelangelo Antonioniego - samoświadomy, autotematyczny traktat o sztuce, fotografii i kinie, wyróżniony w 1967 roku Złotą Palmą na Festiwalu w Cannes. Film został zrealizowany na motywach opowiadania Julio Cortázara Babie lato. To pierwszy obraz, który Antonioni nakręcił poza rodzinnymi Włochami. Miejscem akcji Powiększenia są najmodniejsze dzielnice brytyjskiej stolicy, będące tłem dla kryminalnej intrygi, w którą wikła się główny bohater. Pokaz filmu Powiększenie odbył się w środę, 24 maja o godz. 18.15.
Bonnie i Clyde (reż. Arthur Penn)
Bullitt (reż. Peter Yates)
Steve McQueen, ciemnozielony Ford Mustang GT i brawurowy pościg stromymi ulicami San Francisco. Bullitt Petera Yatesa - zachwycający stroną techniczną film policyjny można było zobaczyć na kinowym ekranie w poniedziałek, 26 czerwca. Prelekcję przed seansem wygłosił dr Iwo Sulka - filmoznawca specjalizujący się w historii stylu i techniki filmowej.
Wejście smoka (reż. Robert Clouse)
Najsłynniejszy film z udziałem Bruce’a Lee to legendarne Wejście smoka Roberta Clouse’a. Film, który obchodzi w tym roku 50. rocznicę premiery, można było zobaczyć 4 lipca w naszym Kinie. Prelekcję wygłosi dziennikarz i krytyk filmowy, Mateusz Demski.
Wszyscy ludzie prezydenta (reż. Alan J. Pakula)
Trzymający w napięciu zapis dziennikarskiego śledztwa, które doprowadziło do ujawnienia najgłośniejszego skandalu politycznego w amerykańskiej historii, znanego jako afera Watergate. Wyróżniony czterema Oscarami film Wszyscy ludzie prezydenta Alana J. Pakuli, ze świetnymi rolami Dustina Hoffmana i Roberta Redforda w Kinie Pod Baranami w poniedziałek, 17 lipca. Prelekcję wygłosiła Kaja Łuczyńska - filmoznawczyni i edukatorka filmowa.
Chłopcy z ferajny (reż. Martin Scorsese)
Pełen wyrazistych, zapadających w pamięć bohaterów, portret grupy gangsterów z Nowego Jorku. Chłopcy z ferajny, kultowy, obsypany nagrodami film Martina Scorsese, to kolejny tytuł przeglądu 100 lat Warner Bros. W obsadzie m.in.: Ray Liotta, Robert De Niro i Joe Pesci. Projekcję w naszym Kinie w piątek, 4 sierpnia, poprzedziła prelekcja filmoznawcy, Michała Lesiaka.
Bez przebaczenia (reż. Clint Eastwood)
Łamiący zasady antywestern, którym Clint Eastwood rozlicza się z mitologią Dzikiego Zachodu. Wyróżniony czterema Oscarami film Bez przebaczenia trafił do naszego Kina we wtorek, 29 sierpnia. Seans poprzedzi prelekcja filmoznawcy, Michała Lesiaka.
O FILMACH:
(Victor Fleming) US 1939, 226'

Oscary 1940: Najlepszy film, Najlepsza aktorka pierwszoplanowa (Vivien Leigh), Najlepsza aktorka drugoplanowa (Hattie McDaniel), Najlepszy reżyser (Victor Fleming), Najlepsza scenografia, Najlepsze zdjęcia, Najlepszy montaż, Najlepszy scenariusz
People’s Choice 1989: Ulubiony film wszech czasów
Amerykański Instytut Filmowy: Lista 100 najlepszych amerykańskich filmów wszech czasów (6. miejsce); Lista 100 najlepszych kwestii filmowych wszech czasów (1. miejsce: "Frankly, my dear, I don't give a damn."); Lista 25 najlepszych filmowych ścieżek muzycznych wszech czasów (2. miejsce); Lista 100 najlepszych amerykańskich melodramatów wszech czasów (2. miejsce)
Akcja toczy się na amerykańskim Południu. Scarlett O'Hara - panienka z dobrego domu, ale o rogatej duszy - kocha się w synu sąsiadów, Ashley’u Wilkesie. On jednak wybiera inną - Melanię, a zrozpaczona porażką Scarlett przyjmuje oświadczyny pierwszego z brzegu mężczyzny. Wybucha wojna secesyjna. Mąż Scarlett ginie, majątki O'Harów i Wilkesów zostają splądrowane przez zwycięskie oddziały. Scarlett, jak się okazuje, nie przestała kochać Ashleya, ale w jej życiu pojawił się także inny mężczyzna: tajemniczy Rhett Butler - przemytnik, awanturnik, a zarazem dżentelmen w każdym calu.
(John Huston) US 1941, 100’

Oscary 1942 - nominacje: Najlepszy film, Najlepszy aktor drugoplanowy (Sydney Greenstreet), Najlepszy scenariusz
Grupa podejrzanych osobników nie cofnie się przed niczym, aby zdobyć drogocenny skarb - wysadzaną klejnotami statuetkę sokoła. Detektyw Sam Spade (Humphrey Bogart) za wszelka cenę pragnie dowiedzieć się, dlaczego tak bardzo zależy im na jej zdobyciu - i kto stoi za zamordowaniem jego partnera.
POWIĘKSZENIE | THE BLOW-UP
(Michelangelo Antonioni) GB/US/IT 1966, 111’

MFF w Cannes 1967: Złota Palma
Oscary 1967 - nominacje: Najlepszy reżyser, Najlepsze oryginalne materiały do scenariusza i scenariusz
Znakomicie nakręcony, kipiący niepokojem film Antonioniego jest zagadką, która zaprasza widzów do rozkoszowania się zmysłową atmosferą londyńskiego szyku lat 60. Niezadowolony ze swego stylu życia, rozgoryczony i rozczarowany fotograf bezmyślnie włóczy się po Londynie, utrwalając na kliszy momenty z codziennego życia. Po wywołaniu filmu okazuje się, że nieświadomie uchwycił scenę morderstwa.
(Michelangelo Antonioni) GB/US/IT 1966, 111’

MFF w Cannes 1967: Złota Palma
Oscary 1967 - nominacje: Najlepszy reżyser, Najlepsze oryginalne materiały do scenariusza i scenariusz
Znakomicie nakręcony, kipiący niepokojem film Antonioniego jest zagadką, która zaprasza widzów do rozkoszowania się zmysłową atmosferą londyńskiego szyku lat 60. Niezadowolony ze swego stylu życia, rozgoryczony i rozczarowany fotograf bezmyślnie włóczy się po Londynie, utrwalając na kliszy momenty z codziennego życia. Po wywołaniu filmu okazuje się, że nieświadomie uchwycił scenę morderstwa.
(Arthur Penn) US 1967, 111’

Oscary 1968: Najlepsza aktorka drugoplanowa (Estelle Parsons), Najlepsze zdjęcia
Oscary 1968 - nominacje: Najlepszy film, Najlepszy aktor pierwszoplanowy (Warren Beatty), Najlepsza aktorka pierwszoplanowa (Faye Dunaway), Najlepszy aktor drugoplanowy (Gene Hackman), Najlepszy aktor drugoplanowy (Michael J. Pollard), Najlepszy reżyser, Najlepsze kostiumy, Najlepszy scenariusz oryginalny
USA, 1931 rok, czasy wielkiego kryzysu. Clyde niedawno opuścił więzienie, Bonnie pracuje jako kelnerka w niewielkiej knajpie. Kiedy Clyde usiłuje ukraść auto jej matki, wpadają na siebie po raz pierwszy. I od razu wyruszają razem w świat. Na początku nie znają swoich imion ani celu podróży. Kiedy trafiają na starą farmę, wszystko ulega zmianie. „Jestem Clyde Barrow, a to Bonnie Parker. Napadamy na banki" - tak Clyde przedstawia ich nieznajomemu farmerowi. Zaczynają rabować banki i napadać na sklepy.
(Peter Yates) US 1968, 114’

© 1968 Warner Bros. Entertainment Inc., Chad McQueen and Terry McQueen (successor-in-interest to Solar Productions, Inc.)
Oscary 1969: Najlepszy montaż (Frank P. Keller)
Twardy i bezkompromisowy detektyw Frank Bullitt (Steve McQueen) otrzymuje rozkaz ochrony świadka mającego złożyć zeznania w procesie przeciwko mafii. Niestety, zarówno świadek jak i jeden z towarzyszących Bullittowi policjantów, zostają zastrzeleni przez tajemniczego zamachowca. Wszystko wskazuje na to, że w zabójstwo zamieszany może być ktoś z policji. Bullitt rozpoczyna prywatne śledztwo, któremu przeciwni są jednak nie tylko jego przełożeni, ale również wpływowy senator Walter Chalmers (Robert Vaughn) z niewiadomych powodów pragnący jak najszybciej uznać sprawę za zakończoną.
WEJŚCIE SMOKA | ENTER THE DRAGON
(Robert Clouse) US/HK 1973’, 102’

©1973 Warner Bros. Entertainment Inc.
Od czasu swojej przedwczesnej śmierci, Bruce Lee wciąż pozostaje niekwestionowanym mistrzem ekranowych sztuk walki. Jego ostatni film, mistrzowskie Wejście smoka, zwycięsko opiera się próbie czasu i do dziś jest uznawane za najlepszy film o wschodnich sztukach walki w historii kina. W tym kasowym hicie Lee jedzie na prywatną wyspę wojskowego gubernatora Hana, którego Akademia Wschodnich Sztuk Walk jest przykrywką dla przemytu opium i nielegalnej prostytucji. Aby pomścić śmierć siostry, Lee infiltruje siedzibę i uczestników brutalnego turnieju organizowanego przez Hana.
(Robert Clouse) US/HK 1973’, 102’

©1973 Warner Bros. Entertainment Inc.
Od czasu swojej przedwczesnej śmierci, Bruce Lee wciąż pozostaje niekwestionowanym mistrzem ekranowych sztuk walki. Jego ostatni film, mistrzowskie Wejście smoka, zwycięsko opiera się próbie czasu i do dziś jest uznawane za najlepszy film o wschodnich sztukach walki w historii kina. W tym kasowym hicie Lee jedzie na prywatną wyspę wojskowego gubernatora Hana, którego Akademia Wschodnich Sztuk Walk jest przykrywką dla przemytu opium i nielegalnej prostytucji. Aby pomścić śmierć siostry, Lee infiltruje siedzibę i uczestników brutalnego turnieju organizowanego przez Hana.
(Alan J. Pakula) US 1976, 138’

©1976 Warner Bros. Entertainment Inc.
Kampania wyborcza w 1972 roku w Ameryce. Bliski reelekcji prezydent Richard Nixon udziela przyzwolenia, aby jego administracja podjęła działania niezgodne z prawem i podłożyła podsłuchy w siedzibie demokratów w budynku biurowym Watergate. Operacja kończy się wpadką pięciu włamywaczy, lecz sprawa zostaje wyciszona i Nixon obejmuje drugą kadencję na fotelu prezydenta Stanów Zjednoczonych.
CHŁOPCY Z FERAJNY | GOODFELLAS
reż. Martin Scorsese, USA 1990, 145’

MFF w Wenecji 1990: Srebrny Lew - Najlepszy reżyser (Martin Scorsese)
Oscary 1991: Najlepszy aktor drugoplanowy (Joe Pesci)
Oscary 1991 - nominacje: Najlepszy film, Najlepsza aktorka drugoplanowa, Najlepszy reżyser, Najlepszy scenariusz adaptowany, Najlepszy montaż
Złote Globy 1991 - nominacje: Najlepszy dramat, Najlepszy aktor drugoplanowy, Najlepsza aktorka drugoplanowa, Najlepszy reżyser, Najlepszy scenariusz
BAFTA 1991: Najlepszy film, Najlepszy reżyser, Najlepszy scenariusz adaptowany, Najlepsze kostiumy, Najlepszy montaż
Adaptacja bestsellerowej książki Nicholasa Pileggiego i jeden z najgłośniejszych filmów w dorobku Martina Scorsese. Henry Hill (Ray Liotta), zafascynowany lokalną mafią i jej potęgą, trafia pod skrzydła gangstera Jimmy'ego Conwaya (Robert De Niro). Praca z przestępcami daje mu możliwość spełnienia własnych ambicji, staje się dzięki niej szczęśliwy i bogaty. Sielanka nie trwa jednak wiecznie. Z czasem Henry poznaje również ciemną stronę gangsterskiej codzienności i na własnej skórze przekonuje się, że przestępcza solidarność łączy się z okrucieństwem, sadyzmem i demoralizacją.
reż. Martin Scorsese, USA 1990, 145’

MFF w Wenecji 1990: Srebrny Lew - Najlepszy reżyser (Martin Scorsese)
Oscary 1991: Najlepszy aktor drugoplanowy (Joe Pesci)
Oscary 1991 - nominacje: Najlepszy film, Najlepsza aktorka drugoplanowa, Najlepszy reżyser, Najlepszy scenariusz adaptowany, Najlepszy montaż
Złote Globy 1991 - nominacje: Najlepszy dramat, Najlepszy aktor drugoplanowy, Najlepsza aktorka drugoplanowa, Najlepszy reżyser, Najlepszy scenariusz
BAFTA 1991: Najlepszy film, Najlepszy reżyser, Najlepszy scenariusz adaptowany, Najlepsze kostiumy, Najlepszy montaż
Adaptacja bestsellerowej książki Nicholasa Pileggiego i jeden z najgłośniejszych filmów w dorobku Martina Scorsese. Henry Hill (Ray Liotta), zafascynowany lokalną mafią i jej potęgą, trafia pod skrzydła gangstera Jimmy'ego Conwaya (Robert De Niro). Praca z przestępcami daje mu możliwość spełnienia własnych ambicji, staje się dzięki niej szczęśliwy i bogaty. Sielanka nie trwa jednak wiecznie. Z czasem Henry poznaje również ciemną stronę gangsterskiej codzienności i na własnej skórze przekonuje się, że przestępcza solidarność łączy się z okrucieństwem, sadyzmem i demoralizacją.
BEZ PRZEBACZENIA | UNFORGIVEN
(Clint Eastwood) US 1992, 130’

Oscary 1993: Najlepszy film, Najlepszy aktor drugoplanowy (Gene Hackman), Najlepszy reżyser (Clint Eastwood), Najlepszy montaż
Oscary 1993 - nominacje: Najlepszy aktor pierwszoplanowy (Clint Eastwood), Najlepszy scenariusz oryginalny, Najlepsza scenografia, Najlepsze zdjęcia, Najlepszy dźwięk
Złote Globy 1993: Najlepszy aktor drugoplanowy (Gene Hackman), Najlepszy reżyser (Clint Eastwood)
BAFTA 1993: Najlepszy aktor drugoplanowy (Gene Hackman)
Rok 1881. Dwóch kowbojów brutalnie okalecza prostytutkę w mieście Big Whiskey. Jej koleżanki mają nadzieję, że szeryf (Gene Hackman) odpowiednio ukarze winowajców, jednak ten nakłada jedynie grzywnę i puszcza mężczyzn wolno. Przyjaciółki ofiary są oburzone i wyznaczają nagrodę w wysokości 1000 dolarów za głowy złoczyńców. Ta wiadomość dociera do Williama Munny’ego (Clint Eastwood), płatnego zabójcy na emeryturze, który żyje z dwójką dzieci na granicy ubóstwa. Mężczyzna, wraz z dawnym towarzyszem broni (Morgan Freeman) podejmuje się wyzwania i wyrusza, by wymierzyć sprawiedliwość oprawcom dziewczyny.
(Clint Eastwood) US 1992, 130’

Oscary 1993: Najlepszy film, Najlepszy aktor drugoplanowy (Gene Hackman), Najlepszy reżyser (Clint Eastwood), Najlepszy montaż
Oscary 1993 - nominacje: Najlepszy aktor pierwszoplanowy (Clint Eastwood), Najlepszy scenariusz oryginalny, Najlepsza scenografia, Najlepsze zdjęcia, Najlepszy dźwięk
Złote Globy 1993: Najlepszy aktor drugoplanowy (Gene Hackman), Najlepszy reżyser (Clint Eastwood)
BAFTA 1993: Najlepszy aktor drugoplanowy (Gene Hackman)
Rok 1881. Dwóch kowbojów brutalnie okalecza prostytutkę w mieście Big Whiskey. Jej koleżanki mają nadzieję, że szeryf (Gene Hackman) odpowiednio ukarze winowajców, jednak ten nakłada jedynie grzywnę i puszcza mężczyzn wolno. Przyjaciółki ofiary są oburzone i wyznaczają nagrodę w wysokości 1000 dolarów za głowy złoczyńców. Ta wiadomość dociera do Williama Munny’ego (Clint Eastwood), płatnego zabójcy na emeryturze, który żyje z dwójką dzieci na granicy ubóstwa. Mężczyzna, wraz z dawnym towarzyszem broni (Morgan Freeman) podejmuje się wyzwania i wyrusza, by wymierzyć sprawiedliwość oprawcom dziewczyny.
URODZENI MORDERCY | NATURAL BORN KILLERS
(Oliver Stone) US 1994, 119’

MFF w Wenecji 1994: Nagroda Specjalna Jury, Nagroda im. Francesco Pasinettiego za najlepszą rolę żeńską (Juliette Lewis)
Jeden z najbardziej kontrowersyjnych filmów lat 90., oskarżany o apologię przemocy. Wizualny fajerwerk Olivera Stone'a, film totalny, angażujący wszystkie zmysły, wzorcowy przykład kina postmodernistycznego. Stone w Urodzonych mordercach zawarł bezkompromisową krytykę współczesnej kultury masowej. Film został nakręcony na podstawie historii autorstwa Quentina Tarantino.
Mickey (Woody Harrelson) i Mallory (Juliette Lewis) są parą kochanków i psychopatycznych morderców. Terroryzują całą Amerykę, dopuszczając się serii brutalnych zabójstw. Dzięki mediom, które na bieżąco relacjonują ich krwawe wyczyny, stają się bohaterami.
(Oliver Stone) US 1994, 119’

MFF w Wenecji 1994: Nagroda Specjalna Jury, Nagroda im. Francesco Pasinettiego za najlepszą rolę żeńską (Juliette Lewis)
Jeden z najbardziej kontrowersyjnych filmów lat 90., oskarżany o apologię przemocy. Wizualny fajerwerk Olivera Stone'a, film totalny, angażujący wszystkie zmysły, wzorcowy przykład kina postmodernistycznego. Stone w Urodzonych mordercach zawarł bezkompromisową krytykę współczesnej kultury masowej. Film został nakręcony na podstawie historii autorstwa Quentina Tarantino.
Mickey (Woody Harrelson) i Mallory (Juliette Lewis) są parą kochanków i psychopatycznych morderców. Terroryzują całą Amerykę, dopuszczając się serii brutalnych zabójstw. Dzięki mediom, które na bieżąco relacjonują ich krwawe wyczyny, stają się bohaterami.
SKAZANI NA SHAWSHANK | SHAWSHANK REDEMPTION
(Frank Darabont) US 1994, 142’

Oscary 1995 - nominacje: Najlepszy film, Najlepszy aktor pierwszoplanowy (Morgan Freeman), Najlepszy scenariusz adaptowany, Najlepsza muzyka oryginalna, Najlepsze zdjęcia, Najlepszy dźwięk, Najlepszy montaż
Złote Globy 1995 - nominacje: Najlepszy aktor w dramacie (Morgan Freeman), Najlepszy scenariusz
Lata 40-ste XX wieku. Andy Dufresne (Tim Robbins) zostaje skazany na pobyt w więzieniu Shawshank. W instytucji rządzą brutalni strażnicy oraz kochający dyscyplinę dyrektor. Nowoprzybyły traktowany jest z wrogością i nieufnością, jednak z czasem nawiązuje pierwsze przyjaźnie. Szczególna relacja zaczyna łączyć go z Redem (Morgan Freeman), który uznawany jest za mistrza więziennego przemytu. Gdy na jaw wychodzi ogromna wiedza i umiejętności Andy’ego, który na wolności pracował jako dyrektor banku, jego pozycja w więzieniu ulega znaczącej zmianie.
(Frank Darabont) US 1994, 142’

Oscary 1995 - nominacje: Najlepszy film, Najlepszy aktor pierwszoplanowy (Morgan Freeman), Najlepszy scenariusz adaptowany, Najlepsza muzyka oryginalna, Najlepsze zdjęcia, Najlepszy dźwięk, Najlepszy montaż
Złote Globy 1995 - nominacje: Najlepszy aktor w dramacie (Morgan Freeman), Najlepszy scenariusz
Lata 40-ste XX wieku. Andy Dufresne (Tim Robbins) zostaje skazany na pobyt w więzieniu Shawshank. W instytucji rządzą brutalni strażnicy oraz kochający dyscyplinę dyrektor. Nowoprzybyły traktowany jest z wrogością i nieufnością, jednak z czasem nawiązuje pierwsze przyjaźnie. Szczególna relacja zaczyna łączyć go z Redem (Morgan Freeman), który uznawany jest za mistrza więziennego przemytu. Gdy na jaw wychodzi ogromna wiedza i umiejętności Andy’ego, który na wolności pracował jako dyrektor banku, jego pozycja w więzieniu ulega znaczącej zmianie.
ORGANIZATORZY
Warner Bros.
Stowarzyszenie Kin Studyjnych
Warner Bros.
Stowarzyszenie Kin Studyjnych