kpb

Najlepsze polskie 30' vol. 3 - pokaz przedpremierowy z udziałem twórców

NAJLEPSZE POLSKIE 30’ VOL.3
- pokaz przedpremierowy z udziałem twórców

Kino Pod Baranami
środa, 5 września 2018, godz. 20.00

 

 

W środę, 5 września, zapraszamy na przedpremierowy pokaz trzeciej odsłony Najlepszych polskich 30’ - cyklu prezentującego najciekawsze polskie filmy krótkometrażowe ostatnich lat. Po seansie spotkanie z twórcami.

 

W trzecim zestawie Najlepszych polskich 30’ znalazły się dwie fabuły oraz dwa filmy dokumentalne. Widzowie Kina Pod Baranami zobaczą wspaniały aktorski popis Tomasza Kota i Mariana Opani w filmie Atlas Macieja Kawalskiego. To nagrodzona Srebrnym Lajkonikiem na tegorocznym Krakowskim Festiwalu Filmowym szalona opowieść o bardzo nietypowym szpitalu psychiatrycznym z dużą dawką absurdu. Na ekranie pojawi się także Jerzy Radziwiłłowicz jako Zdzisław Beksiński filmie Pars pro toto Katarzyny Łęckiej - historii nieoczekiwanej przyjaźni samotnego mistrza z młodą kobietą. W programie także jedyny dokument z Polski, który znalazł się w konkursie krótkich filmów ostatniej edycji festiwalu Sundance, czyli Wolta Moniki Koteckiej i Karoliny Poryzały. W poruszającej opowieści o dojrzewaniu reżyserki zapraszają widzów do świata młodych konnych gimnastyczek. Łzy śmiechu i wzruszenia wywoła fantastyczna Euforia Natalii Pietsch – dokumentalna historia dwóch kobiet żyjących tą samą pasją, czyli przygotowaniem swoich pudli do psich pokazów piękności.

 

Gośćmi pokazu będą Katarzyna Łęcka (reżyserka Pars pro toto), Natalia Pietsch (reżyserka Euforii) oraz Róża Misztela (producentka wykonawcza i kierowniczka produkcji Euforii) Spotkanie po seansie poprowadzi Jerzy Armata.

 

Filmy prezentowane będą z angielskimi napisami.

 

BILETY:

22 zł (normalny) | 15 zł (ulgowy)

 

O FILMACH:

NAJLEPSZE POLSKIE 30' VOL. 3 | THE BEST POLISH 30’ VOL. 3, 88'

EUFORIA | EUPHORIA
reż. Natalia Pietsch, Polska 2017, 16' (film dokumentalny)

Strzyżenie, pielęgnacja sierści, kąpiele – te i wiele innych spraw należy mieć na uwadze, aby przygotować psa do wystawy. Dla właścicielek rasowych pudli podobne zajęcia określają codzienny horyzont zdarzeń. Jednak raz na jakiś czas przychodzi moment próby, kiedy trzeba będzie zmierzyć się z okrutnym osądem. Doświadczona hodowczyni wprowadza młodą dziewczynę w świat wystaw, kobiety próbują się zaprzyjaźnić, pomimo panującej w tym środowisku bezwzględnej rywalizacji.

Swoim debiutem reżyserskim – operatorka licznych fabuł, dokumentów i teledysków Natalia Pietsch trafiła do ramówek festiwali w Australii i na Słowacji, w Polsce zabłysnęła zaś na Krakowskim i Warszawskim Festiwalu Filmowym. W tej zabawnej, wzruszającej, a zarazem prowokacyjnej historii z elementami kina drogi, reżyserka wkracza do fascynującego świata wystawców rasowych psów. Za kulisami kolejnych pokazów i konkursów, w atmosferze rywalizacji i zazdrości, tworzą się więzi wyjątkowej przyjaźni. Zrealizowana w ramach programu Pierwszy dokument Euforia to film o pasji i zaborczej miłości.

 

WOLTA | VOLTE
reż. Monika Kotecka, Karolina Poryzała, Polska 2016, 14’ (film dokumentalny)

MFF Sundance 2018: Konkurs Filmów Krótkometrażowych
VIS Vienna Independent Shorts 2018: Konkurs Główny
Warszawski Festiwal Filmowy 2017: oficjalna selekcja
MFF Nowe Horyzonty 2017: oficjalna selekcja
MFF Camerimage 2017: oficjalna selekcja

Zuzia ma 12 lat i trenuje woltyżerkę. Ze względu na jej wiek i budowę jest „górną”, czyli zwieńczeniem akrobatycznej piramidy, podnoszą ją starsze, silniejsze koleżanki. Kiedy rozpoczyna się nowy sezon, a razem z nim treningi, okazuje się, że figury z udziałem Zuzi nie mają już dawnej gracji i lekkości. Starsze zawodniczki przyznają, że dziewczynka urosła i nie dają już rady jej unieść. Staje się jasne, że jeśli Zuzia chce zostać w drużynie, będzie musiała znaleźć nową rolę w grupie.

Poruszający dokument o grupie młodych gimnastyczek konnych autorstwa Moniki Koteckiej i Karoliny Poryzały, czyli kreatywnego duetu Kurkot Kollektiv. Wolta to ich pierwszy wspólny projekt i jedyny dokument z Polski, który znalazł się w konkursie krótkich filmów na ostatnim festiwalu filmowym Sundance. Reżyserki uchylają drzwi do przesyconego ambicją świata nastoletnich konnych gimnastyczek, aby opowiedzieć uniwersalną i przejmującą historię o szukaniu swojego miejsca oraz wyzwaniach związanych z dorastaniem.

 

PARS PRO TOTO | PARS PRO TOTO
reż. Katarzyna Łęcka, Polska 2017, 30' (film fabularny)

Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni 2017: Konkurs Filmów Krótkometrażowych

Po śmierci żony i jedynego syna starzejący się artysta odcina się od świata i ludzi, zamyka się w czterech ścianach i oddaje pracy. W przeraźliwej samotności jego jedynymi towarzyszami są nagrania bliskich, które mężczyzna ogląda podczas bezsennych nocy. Spoglądające ze wszystkich ścian postaci z jego obrazów to jedyni świadkowie twórczych zmagań. Kiedy choroba zmusi malarza do przyjęcia pomocy od równie jak on samotnej, młodej rehabilitantki, będzie to początek procesu, który obojgu da nadzieję.
Ciepły i mądry film zrealizowany pod kierunkiem Pawła Pawlikowskiego, oparty na autentycznej relacji owdowiałego Zdzisława Beksińskiego z młodą Lidią Puchalską. W głównej roli legenda polskiego kina – Jerzy Radziwiłowicz.

 

ATLAS | ATLAS
reż. Maciej Kawalski, Polska 2018, 28' (film fabularny)

58. Krakowski Festiwal Filmowy 2018: Srebrny Lajkonik dla reżysera najlepszego krótkometrażowego filmu fabularnego

Do co najmniej niekonwencjonalnego szpitala psychiatrycznego przyjęty zostaje tajemniczy pacjent – nie odzywa się do nikogo i całymi dniami stoi z rękami w górze. Poza pseudonimem „Atlas” nie wiadomo o nim nic.
Nagrodzony Srebrnym Lajkonikiem na Krakowskim Festiwalu Filmowym Atlas to aktorski popis Tomasza Kota i Mariana Opani. Eksplodujące pastelowymi kolorami, baśniowe zdjęcia Pawła Dyllusa (Jestem mordercą) oraz figlarna muzyka wielokrotnie nagradzanego Łukasza Targosza (Wataha, Listy do M.) kreują świat pełen absurdalnych sytuacji, który rządzi się swoimi niecodziennymi prawami.

 

SPOT:


archiwum