kpb

Najlepsze polskie 30' vol. 3 (The Best Polish 30' vol. 3)

tytuł oryginalny: Najlepsze polskie 30' vol. 3

reżyseria: Natalia Pietsch; Monika Kotecka, Karolina Poryzała; Katarzyna Łęcka; Maciej Kawalski
aktorzy: Marian Opania, Tomasz Kot; Jerzy Radziwiłłowicz

czas trwania: 88 min.
produkcja: Polska 2016-2018
premiera: 2018-09-07
jezyk: polski
napisy: angielskie
in Polish with English subtitles

NAJLEPSZE POLSKIE 30’ VOL. 3 | THE BEST POLISH 30’ VOL. 3, 88'

EUFORIA | EUPHORIA
reż. Natalia Pietsch, Polska 2017, 16' (film dokumentalny)

Strzyżenie, pielęgnacja sierści, kąpiele – te i wiele innych spraw należy mieć na uwadze, aby przygotować psa do wystawy. Dla właścicielek rasowych pudli podobne zajęcia określają codzienny horyzont zdarzeń. Jednak raz na jakiś czas przychodzi moment próby, kiedy trzeba będzie zmierzyć się z okrutnym osądem. Doświadczona hodowczyni wprowadza młodą dziewczynę w świat wystaw, kobiety próbują się zaprzyjaźnić, pomimo panującej w tym środowisku bezwzględnej rywalizacji.

Swoim debiutem reżyserskim – operatorka licznych fabuł, dokumentów i teledysków Natalia Pietsch trafiła do ramówek festiwali w Australii i na Słowacji, w Polsce zabłysnęła zaś na Krakowskim i Warszawskim Festiwalu Filmowym. W tej zabawnej, wzruszającej, a zarazem prowokacyjnej historii z elementami kina drogi, reżyserka wkracza do fascynującego świata wystawców rasowych psów. Za kulisami kolejnych pokazów i konkursów, w atmosferze rywalizacji i zazdrości, tworzą się więzi wyjątkowej przyjaźni. Zrealizowana w ramach programu Pierwszy dokument Euforia to film o pasji i zaborczej miłości.

| You need to arrange haircuts, grooming, baths and much more to prepare a dog for a show. For the owners of pedigree poodles, Euphoria and Frodo, these are everyday chores. Yet, once in a while, there comes a critical moment when they must face a harsh judgement: is the dog proportional or is it too short? Or, maybe, its muzzle resembles that of a greyhound? For the two women, it is also a test of their friendship while they both compete for the judges’ favours.

 

WOLTA | VOLTE
reż. Monika Kotecka, Karolina Poryzała, Polska 2016, 14’ (film dokumentalny)

MFF Sundance 2018: Konkurs Filmów Krótkometrażowych
VIS Vienna Independent Shorts 2018: Konkurs Główny
Warszawski Festiwal Filmowy 2017: oficjalna selekcja
MFF Nowe Horyzonty 2017: oficjalna selekcja
MFF Camerimage 2017: oficjalna selekcja

Zuzia ma 12 lat i trenuje woltyżerkę. Ze względu na jej wiek i budowę jest „górną”, czyli zwieńczeniem akrobatycznej piramidy, podnoszą ją starsze, silniejsze koleżanki. Kiedy rozpoczyna się nowy sezon, a razem z nim treningi, okazuje się, że figury z udziałem Zuzi nie mają już dawnej gracji i lekkości. Starsze zawodniczki przyznają, że dziewczynka urosła i nie dają już rady jej unieść. Staje się jasne, że jeśli Zuzia chce zostać w drużynie, będzie musiała znaleźć nową rolę w grupie.

Poruszający dokument o grupie młodych gimnastyczek konnych autorstwa Moniki Koteckiej i Karoliny Poryzały, czyli kreatywnego duetu Kurkot Kollektiv. Wolta to ich pierwszy wspólny projekt i jedyny dokument z Polski, który znalazł się w konkursie krótkich filmów na ostatnim festiwalu filmowym Sundance. Reżyserki uchylają drzwi do przesyconego ambicją świata nastoletnich konnych gimnastyczek, aby opowiedzieć uniwersalną i przejmującą historię o szukaniu swojego miejsca oraz wyzwaniach związanych z dorastaniem.

 

| 12-year-old Zuzia has been training vaulting for two years and has extraordinary role topping the acrobatic pyramid. She is the flyer lifted by the stronger and more experienced vaulters - base. Another intensive season begins. During training sessions it becomes apparent that the girl has lost some of her grace and lightness. At first the coach blames the base but they admit that Zuzia is too big to lift her. It became clear that she is just growing and her role is given over to a younger girl.

 

PARS PRO TOTO | PARS PRO TOTO
reż. Katarzyna Łęcka, Polska 2017, 30' (film fabularny)

Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni 2017: Konkurs Filmów Krótkometrażowych

Po śmierci żony i jedynego syna starzejący się artysta odcina się od świata i ludzi, zamyka się w czterech ścianach i oddaje pracy. W przeraźliwej samotności jego jedynymi towarzyszami są nagrania bliskich, które mężczyzna ogląda podczas bezsennych nocy. Spoglądające ze wszystkich ścian postaci z jego obrazów to jedyni świadkowie twórczych zmagań. Kiedy choroba zmusi malarza do przyjęcia pomocy od równie jak on samotnej, młodej rehabilitantki, będzie to początek procesu, który obojgu da nadzieję.
Ciepły i mądry film zrealizowany pod kierunkiem Pawła Pawlikowskiego, oparty na autentycznej relacji owdowiałego Zdzisława Beksińskiego z młodą Lidią Puchalską. W głównej roli legenda polskiego kina – Jerzy Radziwiłowicz.

 

| After the death of his wife and his only son Beksiński, an aging painter, cuts himself off from the world and from people and attempts to exist in his empty flat. The only company he has in his horrific loneliness are the recordings of his loved ones which he watches during the sleepless nights. The witnesses to his struggles are the figures in his paintings, 'gazing' at him from every wall. He strives to return to a normal way of life. A health problem forces him to accept help from a young physiotherapist. She turns out to be as lonely as he is. The touch of the brush on a canvas and a body healed by touch are two sides of a process which gives both of them hope.

 

ATLAS | ATLAS
reż. Maciej Kawalski, Polska 2018, 28' (film fabularny)

58. Krakowski Festiwal Filmowy 2018: Srebrny Lajkonik dla reżysera najlepszego krótkometrażowego filmu fabularnego

Do co najmniej niekonwencjonalnego szpitala psychiatrycznego przyjęty zostaje tajemniczy pacjent – nie odzywa się do nikogo i całymi dniami stoi z rękami w górze. Poza pseudonimem „Atlas” nie wiadomo o nim nic.
Nagrodzony Srebrnym Lajkonikiem na Krakowskim Festiwalu Filmowym Atlas to aktorski popis Tomasza Kota i Mariana Opani. Eksplodujące pastelowymi kolorami, baśniowe zdjęcia Pawła Dyllusa (Jestem mordercą) oraz figlarna muzyka wielokrotnie nagradzanego Łukasza Targosza (Wataha, Listy do M.) kreują świat pełen absurdalnych sytuacji, który rządzi się swoimi niecodziennymi prawami.

 

| | What secret is doctor Adam Prażmowski, aka Atlas, hiding? Day and night, he is standing with his arms up and remains stubbornly silent. Who is he? Why is he in this, slightly eccentric, psychiatric hospital? And what will happen when he lowers his arms?
Philosophy and humour combined by a brilliant actors duo: Tomasz Kot and Marian Opania with music by Łukasz Targosz and photographs by Paweł Dyllus. All of that makes for an extraordinary short film by Maciej Kawalski, a physician and film director, whose earlier shorts have been already noticed in the US.

 

SPOT: