kpb

Holy Spider

tytuł oryginalny: Holy Spider

reżyseria: Ali Abbasi
aktorzy: Zar Amir Ebrahimi, Mehdi Bajestani, Arash Ashtiani, Nima Akbarpour, Sara Fazilat, Sima Seyed, Alice Rahimi, M. Ali Nazarian

czas trwania: 116 min.
produkcja: Niemcy / Dania / Francja / Szwecja 2022
premiera: 2023-03-03
jezyk: perski
napisy: polskie
in Persian with Polish subtitles

MFF w Cannes 2022: najlepsza aktorka
FF w Jerozolimie 2022: Najlepszy film międzynarodowy (nominacja)


Oparty na faktach thriller w duchu filmów Davida Finchera, a jednocześnie bezkompromisowy obraz współczesnego Iranu. Holy Spider w reżyserii Aliego Abbasiego, twórcy nominowanej do Oscara Granicy, obnaża przemoc, jaką posługuje się opresyjny, patriarchalny system. Doskonale przy tym tłumaczy, jak zrodził się gniew protestujących dziś Iranek i Irańczyków.


Choć akcja filmu rozgrywa się w Iranie, ten mroczny thriller świadomie nawiązuje do wybitnych amerykańskich klasyków gatunku, takich jak Taksówkarz Scorsesego i Zodiak Finchera. Posępny i gęsty jak parna, miejska noc film Abbasiego miał swoją premierę w konkursie festiwalu w Cannes, skąd z nagrodą dla najlepszej aktorki wyjechała Zar Amir Ebrahimi.


Holy Spider to mistrzowski true crime o kobiecie, która z narażeniem życia docieka prawdy, rzucając wyzwanie patriarchalnej zmowie. Ebrahimi zagrała dziennikarkę tropiącą seryjnego zabójcę pracownic seksualnych w świętym irańskim mieście Meszhed (zbrodnie w Meszhedzie wydarzyły się naprawdę – zginęło szesnaście kobiet). Religijni przywódcy, policja i media nie kryją cichego podziwu dla fanatyka, który „czyści” ulice z zepsucia i grzechu. Bohaterka ma więc przeciwko sobie nie tylko mordercę, ale także drapieżników w mundurach i na stanowiskach, dla których życie kobiet – w tym jej własne – nie ma żadnej wartości. Świat Holy Spider jest jak zastawiona na nie lepka pajęczyna.


| Ali Abbasi shocked audiences with his freewheeling attitude to the sex life of trolls in Border. He now moves on to a serious subject in this film based on a true story about a serial killer who targeted sex workers in Iran in the early 2000s. The killer claimed that he only wanted to "cleanse" the streets of evil, and a lot of people felt he was right. With the help of Zar Amir-Ebrahimi, the first Iranian woman to win the best actress award in the Cannes main competition, Abbasi shows a world where violent lunatics get applause while women fighting for their survival are considered worthless. This world, akin to a thriller, sounds familiar. However, instead of solving puzzles, the director focuses on a society that has already made up its mind. Apparently, violence is excusable if a respected man commits it, one who claims he’s trying to protect children from corruption. However, in Holy Spider – a film that Abbasi ultimately made in Jordan – women who are killed with impunity are people, not the anonymous victims disowned even by their own families.


Wcześniej w ramach Konfrontacje Filmowe - przegląd najlepszych filmów sezonu, Spotkanie Filozoficzne: Holy Spider oraz Kobiety w krajach Bliskiego Wschodu: Holy Spider - pokaz filmu i rozmowa.


ZWIASTUN: