Era Nowe Horyzonty Tournée 2011
Era Nowe Horyzonty Tournée
Kino Pod Baranami, 7 - 13 stycznia 2011
Cieszymy się, że już po raz drugi możemy zaprosić na nowohoryzontowe filmy wszystkich kinomanów, którzy nie przyjechali w tym roku do Wrocławia. Od stycznia 2011 r. Stowarzyszenie Nowe Horyzonty wprowadza do kin w całym kraju 7 filmów 10. edycji międzynarodowego festiwalu filmowego era nowe horyzonty, które zdaniem jurorów, nowohoryzontowej publiczności oraz festiwalowych selekcjonerów stały się wydarzeniami festiwalu, zostały nagrodzone, były szeroko komentowane lub cieszyły się wyjątkową popularnością.
Zanim filmy te trafią na ekrany kin, wyruszą w podróż w ramach projektu era nowe horyzonty tournée - tygodniowego przeglądu od stycznia do marca, w 10 miastach Polski. W czerwcu 2011 filmy będą wydane na DVD w formie ekskluzywnej kolekcji.
Wśród tytułów znalazły się filmy nagrodzone na festiwalu: zdobywca Grand Prix dla najlepszego filmu w konkursie głównym - film ZWYCZAJNA HISTORIA (Mundane History) w reżyserii Anochy Suwichakornpong; film nagrodzony przez festiwalową publiczność oraz doceniony przez International Film Guide - LE QUATTRO VOLTE w reżyserii Michelangelo Frammartino, a także film I TAK NIE ZALEŻY NAM NA MUZYCE (We Don't Care about Music Anyway) w reż: Cédric’a Dupire i Gasparda Kuentza - zdobywca nagrody za najlepszy film w konkursie Filmy o Sztuce.
Do kin trafią również trzy tytuły wybrane z programu przez festiwalowych selekcjonerów: HADEWIJCH, reż: Bruno Dumont; WKRACZAJĄC W PUSTKĘ (Enter the Void), reż: Gaspar Noé i ŁAGODNY POTWÓR - PROJEKT FRANKENSTEIN (Tender Son - The Frankenstein Project), reż: Kornél Mundruczó.
Od początku istnienia Międzynarodowego Festiwalu Filmowego ERA NOWE HORYZONTY przyświecał nam jeden cel. Chcieliśmy pokazywać kino, którego u nas nie było, które nie miało w Polsce swojego festiwalu: niebanalne, odważne, łamiące tabu, poszukujące własnego języka, wymykające się klasyfikacjom gatunkowym, odbiegające od klasycznego wzoru narracyjnego. Chcieliśmy też, aby nasza publiczność mogła zapoznać się z najnowszymi tendencjami we współczesnym kinie. Nasi widzowie oglądają filmy prosto z Cannes, Wenecji, Berlina, Rotterdamu, Pusan, nakręcone przez reżyserów odkrywanych przez najważniejsze światowe festiwale. W programowych wyborach kierujemy się osobistymi gustami, to zawsze dodawało festiwalowi wyrazistości.
Roman Gutek i zespół mff era nowe horyzonty
________________________________________
era nowe horyzonty tournée (cykl) odwiedzi następujące miasta:
1 – 6 stycznia: Warszawa, Kino Muranów
7 – 13 stycznia: Kraków Kino Pod Baranami
14 – 20 stycznia: Poznań, Kino Muza
21 – 27 stycznia: Wrocław, Kino Warszawa (sala NOT)
28 stycznia – 3 lutego: Katowice, Kino Światowid
4 – 10 lutego: Toruń, Centrum Sztuki Współczesnej
11 – 17 lutego: Białystok, Kino Forum
18 – 24 lutego: Lublin, Kino Bajka
25 lutego – 3 marca: Gdańsk, Kino Żak
4 – 10 marca: Szczecin, Kino Pionier
________________________________________
PROGRAM:
piątek, 7 stycznia
19.00 HADEWIJCH
21.00 WKRACZAJĄC W PUSTKĘ
sobota, 8 stycznia
17.10 LE QUATTRO VOLTE
19.00 HADEWIJCH
21.00 WKRACZAJĄC W PUSTKĘ
niedziela, 9 stycznia
17.10 HADEWIJCH
19.00 LE QUATTRO VOLTE
21.00 WKRACZAJĄC W PUSTKĘ
poniedziałek, 10 stycznia
19.00 I TAK NIE ZALEŻY NAM NA MUZYCE
21.00 ZWYCZAJNA HISTORIA
wtorek, 11 stycznia
19.00 ZWYCZAJNA HISTORIA
21.00 I TAK NIE ZALEŻY NAM NA MUZYCE
środa, 12 stycznia
19.00 MAMA
21.00 ŁAGODNY POTWÓR - PROJEKT FRANKENSTEIN
czwartek, 13 stycznia
19.00 ŁAGODNY POTWÓR - PROJEKT FRANKENSTEIN
21.00 MAMA
BILETY:
17 zł (normalny)
14 zł (ulgowy)
Karnet (7 filmów): 84 zł
O FILMACH:
HADEWIJCH | HADEWIJCH
reż. Bruno Dumont, Francja 2009, 105'
IFF Toronto 2009 - nagroda krytyków FIPRESCI
(w kinach od 7 stycznia 2011)
Godziny projekcji na ENH Tournée:
piątek, 7 stycznia, 19.00
sobota, 8 stycznia, 19.00
niedziela, 9stycznia, 17.10
Główna bohaterka, Céline jest studentką teologii, córką ministra. Jako postulantka w katolickim klasztorze przybiera imię Hadewijch, należące do średniowiecznej flamandzkiej mistyczki i poetki. Poza imieniem łączy je szczególny rodzaj bezgranicznej miłości do Boga - przepełnionej tęsknotą i potrzebą fizycznej bliskości. Jednak Céline - Hadewijch zostaje oddalona z klasztoru. Wraca do Paryża, do arystokratycznego domu i autystycznych rodziców. Ucieka od nich do kościoła, kawiarni, na ulicę, gdzie spotyka chłopaka z podparyskiego blokowiska. Odwiedzając go poznaje jego brata Nassira, który prowadzi spotkania islamskiej wspólnoty. To w nim znajdzie bratnią duszę, jak ona silnie oddaną Bogu, choć rozumiejącą swoją służbę w skrajnie fundamentalistyczny sposób.
WKRACZAJĄC W PUSTKĘ | ENTER THE VOID
reż. Gaspar Noé, Francja/Niemcy/Włochy 2009, 154'
MFF Sitges 2009 - Specjalna Nagroda Jury, najlepsze zdjęcia
(w kinach od 21 stycznia 2011)
Godziny projekcji na ENH Tournée:
piątek, 7 stycznia, 21.00
sobota, 8 stycznia, 21.00
niedziela, 9 stycznia, 21.00
Sensacja ubiegłorocznego festiwalu w Cannes, film totalny, kino ery techno. Jego bohaterem jest Amerykanin Oscar, diler narkotyków, który z siostrą Lindą mieszka w Tokio. Rodzeństwo łączy silna więź i traumatyczne wspomnienie wypadku z dzieciństwa. Podczas gdy Linda tańczy przy rurze w nocnym klubie, Oscar oddaje się narkotycznym wizjom. Przełom następuje w dwudziestej minucie filmu, kiedy główny bohater ginie. Od tego momentu śledzimy akcję z punktu widzenia jego ducha, przenikającego ściany, krążącego nad ulicami Tokio, które w ujęciu Noégo zamienia się w mroczną metropolię grzechu i wyalienowania. Ów halucynogenny trip, działa na zmysły świetlnymi pulsacjami, niemal niezauważalnym montażem, oraz hipnotycznymi jazdami kamery.
LE QUATTRO VOLTE | LE QUATTRO VOLTE
reż. Michelangelo Frammartino, Włochy/Niemcy/Szwajcaria 2010, 88'
10. MFF Era Nowe Horyzonty - Nagroda Publiczności
Filmfest Munich 2010 - CineVision Award
MFF Reykjavík 2010 - Golden Puffin Award oraz nagroda FIPRESCI
Quinzaine des Realizateurs, MFF Cannes 2010 - Europa Cinemas Label dla najlepszego europejskiego filmu oraz Palm Dog Special Jury Award
(w kinach od 18 lutego 2011)
Godziny projekcji na ENH Tournée:
sobota, 8 stycznia, 17.10
niedziela, 9 stycznia, 19.00
Michelangelo Frammartino opowiada o wiosce w górzystej Kalabrii. Wydaje się, że głównym bohaterem filmu jest stary, schorowany pasterz, który leczy się kurzem zebranym z kościelnej podłogi. Ale pozbawiony dialogu film Frammartino, bohaterem czyni raczej duszę, która przemieszcza się w czasie, zatrzymuje w różnych istotach, roślinach czy przedmiotach. Akcja filmu rozwija się zgodnie z naturalnym kalendarzem, wciąga widzów w krąg zmian, obrzędów, regulowanych odwiecznym cyklem. Film balansuje pomiędzy etnograficznym dokumentem, a filozoficznym esejem o relacji człowieka z naturą.
ZWYCZAJNA HISTORIA | MUNDANE HISTORY | JAO NOK KRAJOK
reż. Anocha Suwichakornpong, Tajlandia 2009, 82'
10. MFF Era Nowe Horyzonty - Grand Prix dla najlepszego filmu
MFF Rotterdam 2010 - Tiger Award dla najlepszego filmu
Mumbai Film Festival 2010 - najlepszy reżyser
Transilvania IFF 2010 - Lifetime Achievement Award dla najlepszego filmu
(w kinach od 11 marca 2011)
Godziny projekcji na ENH Tournée:
poniedziałek, 10 stycznia, 21.00
wtorek, 11 stycznia, 19.00
Nieszczęśliwy wypadek zrujnował wszystkie plany Ake, jest przykuty do łóżka, przerażony, nie znajduje oparcia w zdystansowanym ojcu. Jego status - pochodzi z zamożnej rodziny, rozpoczął studia filmowe - w jednej chwili traci znaczenie. Z podobnym rozczarowaniem zmagał się wynajęty do opieki nad nim pielęgniarz Pun. Chciał zostać pisarzem, dziennikarzem, podróżnikiem, ale brak talentu i okoliczności sprawiły, że jego marzenia okazały się nierealne. Pełen rozpaczy bunt Ake spotyka się z pogodnym spokojem Puna, który utratę złudzeń ma już za sobą. Jego współczująca postawa, oparta na wspólnocie doświadczeń, okaże się ratunkiem i furtką dla refleksji o istocie życia, miłości i wolności.
I TAK NIE ZALEŻY NAM NA MUZYCE | WE DON'T CARE ABOUT MUSIC ANYWAY
reż. Cédric Dupire, Gaspard Kuentz, Francja 2009, 80'
10. Era Nowe Horyzonty - najlepszy film w konkursie Filmy o Sztuce
(w kinach od 1 kwietnia 2011)
Godziny projekcji na ENH Tournée:
poniedziałek, 10 stycznia, 19.00
wtorek, 11 stycznia, 21.00
Jeden z najoryginalniejszych muzycznych dokumentów ostatnich lat. Panorama niezależnej sceny japońskiej, od noise’u, przez industrial, laptopy, minimal, po avant-pop. Siła filmu pochodzi m.in. ze zderzeń fragmentów koncertów z ujęciami z życia codziennego. Skreczowanie na gramofonie współgra z obrazem wielkiego złomowiska, rozszerzone techniki instrumentalne na wiolonczeli - ze sklepem z zabawkami, cielesne i alikwotowe medytacje - z ruchem ulicznym.
ŁAGODNY POTWÓR - PROJEKT FRANKENSTEIN
| TENDER SON - THE FRANKENSTEIN PROJECT
| SZELID TERMETES - A FRENKENSTEIN TERV
reż. Kornél Mundruczó, Węgry/Niemcy/Austria 2010, 105'
Sarajevo Film Festival 2010 - specjalne wyróżnienie Jury
Filmfest Munich 2010 - specjalne wyróżnienie Jury Arri-Zeiss Award
(w kinach od 29 kwietnia 2011)
Godziny projekcji na ENH Tournée:
środa, 12 stycznia, 21.00
czwartek, 13 stycznia, 19.00
Jeden z ulubieńców nowohoryzontowej publiczności, Kornel Mundruczó powraca z uwspółcześnioną i przewartościowaną wersją Frankensteina Mary Shelley. Wcielając się w postać filmowca, zostaje skonfrontowany z synem, o którego istnieniu nie wiedział. Mundruczó bije się w pierś, przyjmuje odpowiedzialność za swoje dzieło. Jest nim nie tylko nieszczęsny syn, ale też - dość przewrotnie - sztuka sama w sobie. Rozgrywający się w nieprzyjaźnie śnieżnej scenerii, Łagodny potwór... to zabarwione autobiograficznie wyznanie, śmiała próba odpowiedzi na pytanie: czym lub kim jest potwór, którego imieniem odgradzamy się dziś od tego, co nieludzkie, wynaturzone, prymitywne.
MAMA | MAMA
reż. Nikolay Renard, Yelena Renard, Rosja 2010, 71'
10. Era Nowe Horyzonty - nagroda krytyków FIPRESCI
(w kinach od 13 maja 2011)
Godziny projekcji na ENH Tournée:
środa, 12 stycznia, 19.00
czwartek, 13 stycznia, 21.00
Oparta na faktach relacja z milczącej egzystencji matki i syna, dwustukilowego olbrzyma, ściśniętych na niewielkiej przestrzeni mieszkania. Niczego nie wiemy o ich przeszłości i dlaczego żyją w ten sposób. Obserwujemy codzienność, składającą się z drobnych czynności, nadopiekuńczość i bezwarunkową miłość matki, zachowanie borykającego się ze swoją tuszą czterdziestolatka. Statyczność niemych ujęć tworzy iluzję obcowania z filmowym światem w czasie rzeczywistym. Efekt wzmacnia spektakularne oświetlenie, które każe widzowi wejść w sam środek cichego dramatu, gdzie z braku akcji ludzie i przedmioty nabierają fizycznego ciężaru i emocjonalnej powagi.