kpb

Jodorowsky

bardziej surrealistyczny niż Bunuel
bardziej perwersyjny niż Lynch
bardziej enigmatyczny niż Fellini


ALEJANDRO JODOROWSKY

Alejandro Jodorowsky

Świat kreowany przez Jodorowskiego to niezwykle intensywna mieszanka silnych emocji i doznań, który z jednej strony urzeka swą wizualną kompozycją i pięknem, a jednocześnie bulwersuje. Artysta nie waha się bowiem epatować krwią, przemocą, gwałtem, ułomnością, kalectwem, bezkompromisowo wykorzystywać symbole różnych religii, a wszystko to w imię wolności sztuki, w której nie uznaje żadnych granic. Dla jednych "bóg" dla innych pomyleniec, który... - jak sam twierdzi - komunikuje się z widzem na poziomie podświadomości.

Filmowiec, poeta, dramaturg, pisarz, aktor, mim, filozof, terapeuta, tarotysta - to tylko niektóre z profesji Alejandro Jodorowskiego. Wszystkie z nich znajdują odzwierciedlenie w jego twórczości filmowej, stanowiącej jedynie niewielką część dorobku artystycznego i jak twierdzą niektórzy, także naukowego. Przez środowiska związane z magią i sztuką awangardową uważany jest za jednego z najwybitniejszych surrealistów XX wieku. Bezkompromisowo surrealistyczne i na swój perwersyjny sposób piękne filmy Jodorowskiego doskonale oddają barokową i złożoną osobowość artysty. Zdobyły mu one w kręgach bohemy sławę twórcy kultowego, ale i przysporzyły wielu wrogów. Do Polski nigdy oficjalnie nie trafiły ze względu na cenzurę.

Urodzony w roku 1929 chilijski artysta od początku swojej kariery przewodził ruchom awangardowym w różnych dziedzinach sztuki. Na przełomie lat 40. i 50. stworzył w Santiago teatr pantomimy. W roku 1953 przeniósł się na stałe do Francji, gdzie zgłębiał tajniki alchemii i tarota. Współpracował z mimem Marcelem Marceau, dla którego napisał m.in. słynną sztukę Klatka. Z Rolandem Toporem i hiszpańskim surrealistą Fernando Arrabalem założył w Paryżu grupę teatralną "Pánico". Projekt ten był hołdem dla pogańskiego boga - Pana i nawiązywał do rytualnej ekstazy, w którą popadali jego wyznawcy. W latach 60. Jodorowsky zamieszkał w Meksyku, gdzie kontynuował pracę nad różnymi formami teatru awangardowego oraz wyreżyserował swoje pierwsze filmy. Lata 60. sprzyjały wszelkiego rodzaju eksperymentom twórczym, transgresjom duchowym i życiowym odjazdom, nic więc dziwnego, że pokazy "Pánico" wyznaczyły pewien nowy kierunek w sztuce. Ich występy miały charakter pół-rytuału, pół-performance’u, odwołującego się do Teatru Okrucieństwa Antonina Artauda, krwawych pokazów Akcjonistów Wiedeńskich oraz pradawnych, greckich, misteriów dionizyjskich (w Polsce podobne reformy teatralne zaczął wprowadzać później Jerzy Grotowski).

W ostatnich latach Alejandro Jodorowsky zajmuje się głównie pisaniem powieści, badaniami nad tarotem oraz odkrywaniem uzdrawiających właściwości sztuki. Dla potrzeb swojej praktyki terapeutycznej stworzył psychomagię i psychoszamanizm, za pomocą których leczy urazy psychiczne osób zwracających się do niego o pomoc. Jest także autorem popularnych komiksów: Incal (stworzony razem z francuskim rysownikiem Moebiusem), Kasta Metabaronów, Megalex oraz Technokapłani.

Pokazy filmów Alejandro Jodorowskiego w Kinie Pod Baranami
w dniach 10 - 13 czerwca!

ŚWIĘTA GÓRA


PROGRAM:

wtorek, 10 czerwca
19.00 
FANDO I LIS | FANDO Y LIS
Meksyk 1968, 93'
- film wyświetlany z płyty DVD




środa, 11 czerwca
19.00  
KRET | EL TOPO 
Meksyk 1970, 125'




czwartek, 12 czerwca
19.00  
ŚWIĘTA GÓRA | LA MONTAÑA SAGRADA
USA/Meksyk 1973, 114'




piątek, 13 czerwca
21.00 (!)  
KONSTELACJA JODOROWSKY | LA CONSTELLATION JODOROWSKY
reż. Louis Mouchet, Szwajcaria 1994, 90'
- film wyświetlany z płyty DVD



Szczegółowe opisy filmów znajdują się TUTAJ!


CENY BILETÓW:
18 zł
- normalny 
14 zł - ulgowy 
KARNET (4 filmy): 44 zł 

Uwaga!
9. FESTIWAL FILMÓW LATYNOAMERYKAŃSKICH + JODOROWSKY
KARNET promocyjny na oba festiwale: 100 zł

Sprzedaż biletów i karnetów - od 4 czerwca!



Pełne informacje o festiwalu na stronie: www.manana.pl/9ffla/

archiwum