Jodorowsky
bardziej surrealistyczny ni¿ Bunuel
bardziej perwersyjny ni¿ Lynch
bardziej enigmatyczny ni¿ Fellini
ALEJANDRO JODOROWSKY
¦wiat kreowany przez Jodorowskiego to niezwykle intensywna mieszanka silnych emocji i doznañ, który z jednej strony urzeka sw± wizualn± kompozycj± i piêknem, a jednocze¶nie bulwersuje. Artysta nie waha siê bowiem epatowaæ krwi±, przemoc±, gwa³tem, u³omno¶ci±, kalectwem, bezkompromisowo wykorzystywaæ symbole ró¿nych religii, a wszystko to w imiê wolno¶ci sztuki, w której nie uznaje ¿adnych granic. Dla jednych "bóg" dla innych pomyleniec, który... - jak sam twierdzi - komunikuje siê z widzem na poziomie pod¶wiadomo¶ci.
Filmowiec, poeta, dramaturg, pisarz, aktor, mim, filozof, terapeuta, tarotysta - to tylko niektóre z profesji Alejandro Jodorowskiego. Wszystkie z nich znajduj± odzwierciedlenie w jego twórczo¶ci filmowej, stanowi±cej jedynie niewielk± czê¶æ dorobku artystycznego i jak twierdz± niektórzy, tak¿e naukowego. Przez ¶rodowiska zwi±zane z magi± i sztuk± awangardow± uwa¿any jest za jednego z najwybitniejszych surrealistów XX wieku. Bezkompromisowo surrealistyczne i na swój perwersyjny sposób piêkne filmy Jodorowskiego doskonale oddaj± barokow± i z³o¿on± osobowo¶æ artysty. Zdoby³y mu one w krêgach bohemy s³awê twórcy kultowego, ale i przysporzy³y wielu wrogów. Do Polski nigdy oficjalnie nie trafi³y ze wzglêdu na cenzurê.
Urodzony w roku 1929 chilijski artysta od pocz±tku swojej kariery przewodzi³ ruchom awangardowym w ró¿nych dziedzinach sztuki. Na prze³omie lat 40. i 50. stworzy³ w Santiago teatr pantomimy. W roku 1953 przeniós³ siê na sta³e do Francji, gdzie zg³êbia³ tajniki alchemii i tarota. Wspó³pracowa³ z mimem Marcelem Marceau, dla którego napisa³ m.in. s³ynn± sztukê Klatka. Z Rolandem Toporem i hiszpañskim surrealist± Fernando Arrabalem za³o¿y³ w Pary¿u grupê teatraln± "Pánico". Projekt ten by³ ho³dem dla pogañskiego boga - Pana i nawi±zywa³ do rytualnej ekstazy, w któr± popadali jego wyznawcy. W latach 60. Jodorowsky zamieszka³ w Meksyku, gdzie kontynuowa³ pracê nad ró¿nymi formami teatru awangardowego oraz wyre¿yserowa³ swoje pierwsze filmy. Lata 60. sprzyja³y wszelkiego rodzaju eksperymentom twórczym, transgresjom duchowym i ¿yciowym odjazdom, nic wiêc dziwnego, ¿e pokazy "Pánico" wyznaczy³y pewien nowy kierunek w sztuce. Ich wystêpy mia³y charakter pó³-rytua³u, pó³-performance’u, odwo³uj±cego siê do Teatru Okrucieñstwa Antonina Artauda, krwawych pokazów Akcjonistów Wiedeñskich oraz pradawnych, greckich, misteriów dionizyjskich (w Polsce podobne reformy teatralne zacz±³ wprowadzaæ pó¼niej Jerzy Grotowski).
W ostatnich latach Alejandro Jodorowsky zajmuje siê g³ównie pisaniem powie¶ci, badaniami nad tarotem oraz odkrywaniem uzdrawiaj±cych w³a¶ciwo¶ci sztuki. Dla potrzeb swojej praktyki terapeutycznej stworzy³ psychomagiê i psychoszamanizm, za pomoc± których leczy urazy psychiczne osób zwracaj±cych siê do niego o pomoc. Jest tak¿e autorem popularnych komiksów: Incal (stworzony razem z francuskim rysownikiem Moebiusem), Kasta Metabaronów, Megalex oraz Technokap³ani.
Pokazy filmów Alejandro Jodorowskiego w Kinie Pod Baranami
w dniach 10 - 13 czerwca!
PROGRAM:
wtorek, 10 czerwca
19.00 FANDO I LIS | FANDO Y LIS
Meksyk 1968, 93'
- film wy¶wietlany z p³yty DVD
¶roda, 11 czerwca
19.00 KRET | EL TOPO
Meksyk 1970, 125'
czwartek, 12 czerwca
19.00 ¦WIÊTA GÓRA | LA MONTAÑA SAGRADA
USA/Meksyk 1973, 114'
pi±tek, 13 czerwca
21.00 (!) KONSTELACJA JODOROWSKY | LA CONSTELLATION JODOROWSKY
re¿. Louis Mouchet, Szwajcaria 1994, 90'
- film wy¶wietlany z p³yty DVD
Szczegó³owe opisy filmów znajduj± siê TUTAJ!
CENY BILETÓW:
18 z³ - normalny
14 z³ - ulgowy
KARNET (4 filmy): 44 z³
Uwaga!
9. FESTIWAL FILMÓW LATYNOAMERYKAÑSKICH + JODOROWSKY
KARNET promocyjny na oba festiwale: 100 z³
Sprzeda¿ biletów i karnetów - od 4 czerwca!
Pe³ne informacje o festiwalu na stronie: www.manana.pl/9ffla/