kpb

Conrad Festival 2015 - program filmowy

CONRAD FESTIVAL - program filmowy
19 - 25 października 2015



Już po raz siódmy do Krakowa zjadą goście z zagranicy i z Polski, by w dniach 19–25 października uczestniczyć w corocznym święcie literatury jakim jest Conrad Festival. Jak co roku, wśród bogatej oferty wydarzeń towarzyszących nie zabraknie pasma filmowego w Kinie Pod Baranami.

W programie ciekawe i przejmujące obrazy wyjątkowych reżyserów - wszystko po to, by jeszcze mocniej przeżyć spotkanie z literaturą. Stałym miejscem projekcji filmów będzie Kino Pod Baranami w samym centrum przestrzeni festiwalowej.

W ramach pasma wyświetlone zostaną trzy obrazy Margarethe von Trotty. Pierwsza projekcja cyklu (19 października) zostanie poprzedzona wykładem samej reżyserki.
Hannah Arendt przedstawia postać jednej z najważniejszych myślicielek europejskich. W roli tytułowej występuje Barbara Sukowa, uhonorowana w 1986 roku nagrodą aktorską w Cannes. Wizja z życia Hildegardy z Bingen odsyła do postaci średniowiecznej mistyczki, wizjonerki i uzdrowicielki, a przede wszystkim reformatorki religijnej. Co ciekawe, ścieżka dźwiękowa filmu zawiera utwory muzyczne skomponowane przez samą Hildegardę. Ostatni z wyświetlanych obrazów von Trotty to wielokrotnie nagradzana Róża Luksemburg. Opowiada historię życia socjalistki, działaczki i ideologa polskiego i niemieckiego ruchu robotniczego, teoretyka ekonomii politycznej.

W środę 21 października zapraszamy na projekcję Wieczorem patrzą w księżyc (Watching the Moon at Night) - dokumentu o terroryzmie nakręconego w sześciu krajach przez Joannę Helander i Bo Perssona. Film przedstawia problem terroryzmu zarówno z punktu widzenia ofiar, jak i poprzez analizy międzynarodowych ekspertów. W obliczu niedawnych wydarzeń w Paryżu temat tym bardziej zyskuje na aktualności, podobnie jak pytanie: czy możemy się uchronić przed terroryzmem?

Nagrodzone Złotym Niedźwiedziem Taxi-Teheran Jafara Panahiego to niemal audiowizualna pocztówka z Iranu. Podróżujący po Teheranie jako taksówkarz reżyser na przykładzie kolejnych pasażerów z humorem pokazuje absurdy i grozę życia w jego ojczyźnie. Warto wybrać ten seans tym bardziej, że wprowadzi do niego osobiście Hooman Majd - uznany irańsko amerykański pisarz. Jego obecność to świetna okazja do zaprezentowania kina opowiadającego o życiu w Iranie.

Na najmłodszych widzów czekają Literackie Barankach Dzieciom - w ramach których obejrzą Małego Księcia i dobrze znane już od pokoleń Przygody Pyzy, po pokazie których odbędą się warsztaty książkowe. Festiwal gwarantuje wspaniałe filmowe doświadczenia i dobrą zabawę - również dla najmłodszych!




PROGRAM:

poniedziałek, 19 października
(Sala Czerwona)
20.45  HANNAH ARENDT | HANNAH ARENDT
reż. Margarethe von Trotta, Niemcy/Luksemburg/Francja/Izrael 2012, 100’
wprowadzenie: Margarethe von Trotta (45’)

wtorek, 20 października (Sala Czerwona)
21.30  TAXI - TEHERAN | TAXI
reż. Jafar Panahi, Iran 2015, 82’
wprowadzenie: Hooman Majd (wprowadzenie w języku angielskim)

środa, 21 października
(Sala Czerwona)
21.30  WIECZOREM PATRZĄ W KSIĘŻYC | WATCHING THE MOON AT NIGHT
reż. Joanna Helander, Bo Persson, Szwecja 2015, 90’
wprowadzenie: Joanna Helander, Bo Persson

czwartek, 22 października (Sala Czerwona)
21.30  WIZJA Z ŻYCIA HILDEGARDY Z BINGEN
| VISION - AUD DEM LEBEN DER HILDEGARD VON BINGEN
reż. Margarethe von Trotta, Niemcy/Francja 2009, 110’

piątek, 23 października (Sala Czerwona)
21.30  RÓŻA LUKSEMBURG | ROSA LUXEMBURG
reż. Margarethe von Trotta, Czechosłowacja/RFN 1986, 124’


sobota, 24 października (Sala Niebieska)
11.00  LITERACKIE BARANKI DZIECIOM I
MAŁY KSIĄŻĘ | LE PETIT PRINCE
reż. Mark Osborne, Francja 2015, 108’

niedziela, 25 października (Sala Niebieska)
11.00  LITERACKIE BARANKI DZIECIOM II
PRZYGODY PYZY - zestaw bajek
reż. varia, Polska 1979-83, 40’
+ zajęcia plastyczne (prowadzenie: Barbara Iwańska)
Zajęcia plastyczne poprowadzi Barbara Iwańska - studentka piątego roku Wydziału Malarstwa pod kierunkiem prof. Adama Brinckena oraz absolwentka Studium Pedagogicznego na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Zajmuje się malarstwem, rysunkiem oraz książką artystyczną.


BILETY:
12 zł
(normalny)
10 zł (ulgowy)
Karnet (5 wieczornych seansów): 40 zł
Literackie Baranki Dzieciom
- 10 zł

Szczegółowy program festiwalu dostępny na www.conradfestival.pl.


O FILMACH:

HANNAH ARENDT | HANNAH ARENDT
reż. Margarethe von Trotta, Niemcy/Luksemburg/Francja/Izrael 2012, 100’

Wielka niemiecka reżyserka Margarethe von Trotta przedstawia sylwetkę jednej z największych filozofek XX wieku - Hanny Arendt. W roli tytułowej: Barbara Sukowa, uhonorowana w 1986 roku nagrodą aktorską w Cannes za kreację Róży Luksemburg w prezentowanym również na festiwalu filmie von Trotty. Gdy w maju 1960 roku świat obiega wiadomość o porwaniu w Argentynie Adolfa Eichmanna, nazistowskiego funkcjonariusza, odpowiedzialnego za plan masowej eksterminacji Żydów w czasie II wojny światowej, wybitna filozofka Hannah Arendt mieszka z mężem w apartamencie na Manhattanie. Wkrótce media donoszą o planowanym procesie nazisty, który ma się odbyć w Jerozolimie. Arendt zgłasza się do „New Yorkera” z propozycją współpracy w charakterze korespondentki.


RÓŻA LUKSEMBURG | ROSA LUXEMBURG
reż. Margarethe von Trotta, Czechosłowacja/RFN 1986, 124’

Wielokrotnie wyróżniany film Margarethe von Trotty, opowiadający historię życia socjalistki, działaczki i ideologa polskiego i niemieckiego ruchu robotniczego, teoretyka ekonomii politycznej, Róży Luksemburg, a zarazem obraz kreślący wnikliwy obraz społeczno-ekonomicznej sytuacji Niemiec w epoce wilhelmińskiej. Łącząc konwencję fabularną z paradokumentem, reżyserka pragnęła ukazać również całkiem prywatną stronę burzliwego życia działaczki zgładzonej w 1919 r. przez oficerów prawicowego frajkorpsu.


TAXI - TEHERAN | TAXI
reż. Jafar Panahi, Iran 2015, 82’

Nagrodzone Złotym Niedźwiedziem Taxi - Teheran Jafara Panahiego jest jak audiowizualna pocztówka z Iranu. Podróżujący po Teheranie jako taksówkarz reżyser na przykładzie kolejnych pasażerów z humorem pokazuje nam absurdy i grozę życia w jego ojczyźnie. Chociaż pojawia się tu dosadna krytyka instytucji cenzury czy opresyjnego systemu, film przepełniony jest miłością do perskiej kultury i Irańczyków. Dzięki niemu dowiadujemy się na temat Iranu więcej prawdy niż z mediów w ostatniej dekadzie. Chociaż reżysera objęto dwudziestoletnim zakazem wykonywania zawodu (Taxi, tak jak i dwa poprzednie filmy twórcy, powstało nielegalnie, bez zgody irańskiej cenzury), z jego filmu płynie radość z życia i radość z tworzenia.


WIECZOREM PATRZĄ W KSIĘŻYC | WATCHING THE MOON AT NIGHT
reż. Joanna Helander, Bo Persson, Szwecja 2015, 90’

Skąd wywodzi się terroryzm? Kto stoi za coraz liczniejszymi grupami zamachowców terroryzujących świat? Jaki jest związek pomiędzy nazizmem i faszyzmem minionego stulecia, a współczesnym terroryzmem? Gdzie szukać kolebki antysemityzmu? Wieczorem patrzą w księżyc to dokument kreacyjny nakręcony w sześciu krajach; przedstawia obraz tych złożonych zjawisk zarówno z punktu widzenia ofiar terroryzmu, jak i poprzez analizy międzynarodowych ekspertów. W obliczu niedawnych wydarzeń w Paryżu temat tym bardziej zyskuje na aktualności, podobnie jak pytanie: czy możemy się uchronić przed terroryzmem?


WIZJA Z ŻYCIA HILDEGARDY Z BINGEN
| VISION - AUS DEM LEBEN DER HILDEGARD VON BINGEN
reż. Margarethe von Trotta, Niemcy/Francja 2009, 110’

Filmowa biografia Hildegardy z Bingen, żyjącej w latach 1098-1179 mistyczki, wizjonerki i uzdrowicielki, a przede wszystkim - reformatorki religijnej. Jako dziecko doświadczyła mistycznych widzeń i już jako ośmioletnia dziewczynka trafiła do zakonu benedyktynek. Równolegle z doskonaleniem duchowym rozwijała liczne zdolności, które w średniowieczu były zarezerwowane dla mężczyzn. Szła pod prąd także w sprawach wiary – szczególnie, kiedy podważała znaczenie purystycznej ascezy. Fabuła filmu oparta jest na konflikcie między charyzmatyczną zakonnicą i jej zwolennikami a częścią niechętnej im konserwatywnej lokalnej społeczności. Ścieżka dźwiękowa filmu zawiera utwory muzyczne skomponowane przez Hildegardę z Bingen.


ORGANIZATORZY:
Krakowskie Biuro Festiwalowe
Fundacja Tygodnika Powszechnego
Kino Pod Baranami

PARTNERZY:
Goethe Institut
Dom Norymberski

archiwum