kpb

Weekend z Planete+ Doc 2014

WEEKEND Z PLANETE+ DOC
16-18 maja 2014

W dniach 16-18 maja Kino Pod Baranami zaprasza na weekend z PLANETE+ DOC.

W trakcie weekendu z PLANETE+ DOC w Kinie Pod Baranami można będzie zobaczyć pięć najciekawszych dokumentów prezentowanych podczas tegorocznej edycji festiwalu.

W programie przeglądu znalazł się m.in.: Podejrzany: Ai Weiwei Andreasa Johnsena o jednym z najsłynniejszych żyjących chińskich artystów i aktywistów, Ai Weiweiu, Brakujące zdjęcie Rithy’ego Panha - wstrząsająca filmowa rekonstrukcja zbrodni popełnionych przez Czerwonych Khmerów, pokazana za pomocą glinianych figurek i nominowana do Oscara w kategorii Najlepszy Film Nieanglojęzyczny oraz wyróżniona Nagrodą Peace Justice na tegorocznym Berlinale #chicagoGirl. Facebookowa rewolucja Joe Piscatelli o 19-latce, która za pomocą Facebooka kieruje rewolucją w Syrii z przedmieść Chicago.

Pokazowi filmu Alfabet towarzyszyć będzie debata: Czy polska szkoła odpowiada na współczesne wyzwania?, zorganizowana przez krakowski oddział Krytyki Politycznej.



PROGRAM:

piątek, 16 maja
19.15  PODEJRZANY: AI WEIWEI
 | AI WEIWEI: THE FAKE CASE
reż. Andreas Johnsen, Dania 2013, 89’


sobota, 17 maja
17.00  ALFABET
 | ALPHABET
reż. Erwin Wagenhofer, Austria/Niemcy 2013, 113’


po filmie debata:  CZY POLSKA SZKOŁA ODPOWIADA NA WSPÓŁCZESNE WYZWANIA?

20.00  BYŁ SOBIE LAS | IL ÉTAIT UNE FORÊT
reż. Luc Jacquet, Francja 2013, 79’


niedziela, 18 maja
17.15  BRAKUJĄCE ZDJĘCIE
 | THE MISSING PICTURE
reż. Rithy Panh, Kambodża/Francja 2013, 96’


19.15  #CHICAGOGIRL. FACEBOOKOWA REWOLUCJA 
| #CHICAGOGIRL - THE SOCIAL NETWORK TAKES ON A DICTATOR
reż. Joe Piscatella, USA/Syria 2013, 74’




CENY BILETÓW:
normalny: 15 zł
ulgowy: 12 zł
karnet (5 filmów): 40 zł

Aby zarezerwować Karnet - prosimy o maila ( kasa@kinopodbaranami.pl ) lub telefon (12 423 07 68) lub info na Gadu-Gadu (5911809).



O FILMACH:

ALFABET
 | ALPHABET
reż. Erwin Wagenhofer, Austria/Niemcy 2013, 113’

Film pokazuje, w jaki sposób współczesny system edukacji determinuje nasz sposób patrzenia na świat i kształtuje naszą osobowość. Sir Ken Robinson, ekspert od spraw edukacji, otwarcie przyznaje, że współczesny świat w sposób systematyczny niszczy potencjał wyobraźni zarówno w dzieciach, jak i w dorosłych. Yang Dongping, profesor z pekińskiego Institute of Technology, narzeka na coraz silniejsze traktowanie edukacji w Chinach w kategoriach rynkowych, co wciąga dzieci w niebezpieczną spiralę współzawodnictwa. Z drugiej strony niemiecki specjalista w tej dziedzinie, Andreas Schleicher, dostrzega zalety wprowadzenia międzynarodowych standardów w zakresie testów, bo dają one równe szanse dzieciom. Tego typu rozwiązanie krytykuje jednak niemiecki badacz mózgu Gerald Hüther, a także francuski kreatywny edukator dzieci Arno Stern, którego syn André nigdy nie chodził do szkoły, a świetnie daje sobie dziś radę, jak również Pablo Pineda Ferrer, znany z filmu Ja też! pierwszy student z syndromem Downa, któremu udało się ukończyć uniwersytet.


BRAKUJĄCE ZDJĘCIE | THE MISSING PICTURE
reż. Rithy Panh, Kambodża/Francja 2013, 96’

Rithy Panh od lat śledzi i dokumentuje okrucieństwa, popełnione w Kambodży przez Czerwonych Khmerów. Za ich czasów spędził dzieciństwo, przebywał w obozie koncentracyjnym i stracił niemal całą rodzinę. Tym razem postanowił odnaleźć zdjęcia, dokumentujące traumatyczne dla siebie zdarzenia, które Khmerowie pozostawili po sobie w latach 1975-1979. Szukał ich w starych archiwach, dokumentach, a nawet na kambodżańskich wsiach. Niestety nie zachowały się żadne z nich. Zamiast zaginionych zdjęć, Panh postanowił wykorzystać w filmie własne rekonstrukcje miejsc, w których kiedyś przebywał i osób, które znał. Wykonane przez niego gliniane figurki ustawione na tle krajobrazu ożywają na ekranie niczym prawdziwi ludzie i oddziałują na wyobraźnię znacznie silniej niż rzeczywiste postaci. Ci niemi świadkowe traumatycznych dla reżysera zdarzeń tworzą ciche obrazy śmierci, będącej symbolem dyktatury Pol Pota. Pomagają zrekonstruować indywidualną i zbiorową pamięć o zbrodniach, popełnionych w tamtych czasach i w niezwykle wstrząsający sposób dopowiadają tragiczną historię Kambodży. Panh wykorzystał również fragmenty propagandowych filmów z okresu dyktatury Pol Pota, które silnie kontrastują z wykonanymi przez niego rekonstrukcjami zdarzeń. Dzięki temu powstał nie tylko wstrząsający film dokumentalny o kambodżańskiej historii, lecz również monumentalny jej pomnik, łączący w sobie lament i ból po traumatycznych dla reżysera przeżyciach.


BYŁ SOBIE LAS | IL ÉTAIT UNE FORÊT
reż. Luc Jacquet, Francja 2013, 79’

Jak tak naprawdę wygląda głębia tropikalnych lasów i jakie tajemnice skrywa? Jakie rośliny tam rosną i w jakim tempie? Po nagrodzonym Oscarem słynnym Marszu pingwinów Luc Jacquet zabiera nas w kolejną fascynującą podróż do świata natury - tym razem w głąb tajemniczych i mało znanych do tej pory lasów deszczowych, rosnących w Peru i Gabonie, uznanych za „zielone płuca” naszej planety. Film został oparty na oryginalnym pomyśle cenionego francuskiego przyrodnika Francisa Hallé, pioniera botaniki i ekologii, autora wielu książek przyrodniczych, którego komentarze stanowią istotny walor tego filmu. Ogromną rolę odgrywają efekty wizualne i dźwiękowe, w tym ożywione na ekranie rysunki i animacje, pokazujące jak funkcjonuje i jakie odgłosy wydaje fauna i flora lasów deszczowych. Po raz pierwszy kino tak silnie i na taką skalę zaangażowało się w ruch na rzecz ochrony i zachowania dziewiczej przyrody najbardziej pierwotnych lasów na Ziemi.


#CHICAGOGIRL. FACEBOOKOWA REWOLUCJA | #CHICAGOGIRL - THE SOCIAL NETWORK TAKES ON A DICTATOR
reż. Joe Piscatella, USA/Syria 2013, 74’

Ala'a Basatneh to charyzmatyczna dziewiętnastolatka, która od 2011 roku za pomocą własnego laptopa pomaga w koordynacji rewolucji w Syrii. Urodziła się w Damaszku, ale jako dziewczynka wyjechała z rodzicami do Stanów Zjednoczonych i mieszka obecnie na przedmieściach Chicago. Działa za pomocą mediów społecznościowych, które okazują się ważnym czynnikiem wspierającym syryjską rewolucję. Na Facebooku ma 1200 znajomych, a na Twitterze jej profil śledzi 2000 osób. W ten sposób promuje na świecie działania syryjskich rewolucjonistów. Oprócz niej poznajemy w filmie także kilku jej syryjskich przyjaciół-rewolucjonistów, w tym młodego dziennikarza Mazhara Omara Tayara oraz młodego filmowca Bassella Szahade, którzy zginęli podczas zamieszek, a także Aousa al Mubaraka, który jak dotąd jeszcze żyje. Poznajemy też opinię ekspertów na temat konfliktu w Syrii, w tym: dziennikarzy Kurta Andersena i Clay’a Shirky, a także wykładowcy Zeynepa Tufekci i programisty Davida Gorodyansky’ego. Dzięki temu mamy szansę obejrzeć nie tylko poruszający obraz heroizmu i odwagi młodej dziewczyny, która z poświęceniem próbuje wspierać z odległego kraju opozycję we własnej ojczyźnie, lecz również ciekawą analizę konfliktu w Syrii i roli, jaką odgrywa w nim Internet, a w szczególności media społecznościowe.


PODEJRZANY: AI WEIWEI | AI WEIWEI: THE FAKE CASE
reż. Andreas Johnsen, Dania 2013, 89’

Chiński artysta, architekt i kurator Ai Weiwei to znaczący głos chińskiej opozycji, od lat aktywnie krytykujący władze w Chinach i walczący o prawa człowieka. Współtwórca wielu konceptualnych instalacji, w tym słynnej ekspozycji Sunflower Seeds w Tate Modern, a także konsultant budowy Stadionu Narodowego w Pekinie, zaangażowany był w ujawnienie szeregu nadużyć przy budowie szkół, które zawaliły się podczas trzęsienia ziemi w prowincji Syczuan w 2008 roku. . W kwietniu 2011 roku został aresztowany przez chińskie władze, a następnie przez 81 dni przetrzymywany w nieznanym miejscu i przesłuchiwany w sprawie rzekomego przestępstwa gospodarczego, unikania płacenia podatków, niszczenia dokumentów księgowych, a także bigamii i rozpowszechniania pornografii w Internecie. Po rzekomym przyznaniu się do winy, został w czerwcu 2011 roku zwolniony z więzienia za kaucją, pod warunkiem, że nie będzie wypowiadał się publicznie i nie opuści Pekinu. Film pokazuje życie Ai Weiweia po wyjściu z więzienia. Widzimy zarówno jego życie prywatne w domowym areszcie z żoną i synem, o których losy obawia się coraz bardziej, jak również usilną próbę ponownego wejścia w rolę zaangażowanego aktywisty. Nie jest to łatwe zadanie, bo po wyjściu z więzienia Ai Weiwei nie tylko cierpi na bezsenność i zaniki pamięci, a policja śledzi każdy jego ruch, lecz musi również odnaleźć się pomiędzy życiem rodzinnym a nieustannym zainteresowaniem mediów i świata sztuki.


CZY POLSKA SZKOŁA ODPOWIADA NA WSPÓŁCZESNE WYZWANIA?
- debata po filmie Alfabet

Krakowski Klub Krytyki Politycznej zaprasza na dyskusję, podczas której wspólnie zastanowimy się, czy polska edukacja odpowiada na problemy współczesnego świata. Co można zrobić żeby działała lepiej? Czy ciągłe "dostosowywanie systemu edukacji do rynku pracy" ma sens?

Obecni goście opowiedzą w czym pomaga, a w czym przeszkadza obecny system edukacji, jakie idee leżą u jego podstaw oraz jakie są potencjalne kierunki jego rozwoju.

W debacie udział wezmą:
- Sylwia Winiarska: polonistka, filmoznawczyni, nauczycielka w krakowskim liceum.
- dr hab. Joanna Hańderek: wykładowczyni w Instytucie Filozofii na Uniwersytecie Jagiellońskim, prowadziła zajęcia dla Uniwersytetu Trzeciego Wieku, oraz prowadzi zajęcia dla licealistów, opiekun koła naukowego studentów filozofii UJ. Prowadzi wraz z Darią Gosek autorską audycje „Przypisy” w Radiofonii, gdzie popularyzuje filozofię i analizuje problemy współczesnej kultury.

Prowadzenie: Justyna Drath, członkini krakowskiego klubu Krytyki Politycznej, polonistka z krakowskiego liceum.
Bookmark and Share

archiwum