Arcydzieła Kina Amerykańskiego. 90 lat Warner Bros.
14-24 marca 2014
W programie przeglądu Arcydzieła kina amerykańskiego. 90 lat Warner Bros., który odbędzie się w Kinie Pod Baranami w dniach 14-24 marca, znajdzie się 7 legendarnych produkcji, rzadko pokazywanych na dużym ekranie klasyków najsłynniejszej wytwórni Hollywood.
W ramach przeglądu zaprezentowane zostaną jedne z najpopularniejszych filmów w historii, nieśmiertelne przeboje autorstwa mistrzów hollywoodzkiego kina, m.in. kpiący z amerykańskiego kina czasu przełomu dźwiękowego musical Deszczowa piosenka Gene'a Kelly'ego i Stanleya Donena; Tramwaj zwany pożądaniem Elii Kazana - wybitna adaptacja dramatu Tennessee Williamsa z Marlonem Brando, Vivien Leigh i Kim Hunter; dwa arcydzieła Stanleya Kubricka - 2001: Odyseja kosmiczna i Mechaniczna pomarańcza; jeden z najsłynniejszych i najbardziej przerażających horrorów w historii - Egzorcysta Williama Friedkina; Buntownik bez powodu - kultowy obraz Nicholasa Raya z wielką kreacją Jamesa Deana oraz Co się zdarzyło Baby Jane? - thriller Roberta Aldricha z Bette Davis i Joan Crawford w genialnych rolach podstarzałych gwiazd Hollywoodu.
PROGRAM:
piątek, 14 marca
19.00 2001: ODYSEJA KOSMICZNA | 2001: A SPACE ODYSSEY
reż. Stanley Kubrick, USA 1968, 141’
sobota, 15 marca
19.00 MECHANICZNA POMARAŃCZA | A CLOCKWORK ORANGE
reż. Stanley Kubrick, Wielka Brytania/USA 1971, 136’
niedziela, 16 marca
19.00 DESZCZOWA PIOSENKA | SINGIN’ IN THE RAIN
reż. Stanley Donen, Gene Kelly, USA 1952, 103’
poniedziałek, 17 marca
19.00 EGZORCYSTA | THE EXORCIST
reż. William Friedkin, USA 1973, 122’
wtorek, 18 marca
19.00 BUNTOWNIK BEZ POWODU | REBEL WITHOUT A CAUSE
reż. Nicholas Ray, USA 1955, 111’
środa, 19 marca
19.00 CO SIĘ ZDARZYŁO BABY JANE? | WHAT EVER HAPPENED TO BABY JANE?
reż. Robert Aldrich, USA 1962, 134’
czwartek, 20 marca
19.00 TRAMWAJ ZWANY POŻĄDANIEM | A STREETCAR NAMED DESIRE
reż. Elia Kazan, USA 1951, 122’
piątek, 21 marca
21.00 MECHANICZNA POMARAŃCZA | A CLOCKWORK ORANGE
reż. Stanley Kubrick, Wielka Brytania/USA 1971, 136’
sobota, 22 marca
19.00 TRAMWAJ ZWANY POŻĄDANIEM | A STREETCAR NAMED DESIRE
reż. Elia Kazan, USA 1951, 122’
21.15 2001: ODYSEJA KOSMICZNA | 2001: A SPACE ODYSSEY
reż. Stanley Kubrick, USA 1968, 141'
niedziela, 23 marca
16.45 CO SIĘ ZDARZYŁO BABY JANE? | WHAT EVER HAPPENED TO BABY JANE?
reż. Robert Aldrich, USA 1962, 134’
19.00 BUNTOWNIK BEZ POWODU | REBEL WITHOUT A CAUSE
reż. Nicholas Ray, USA 1955, 111’
21.00 EGZORCYSTA | THE EXORCIST
reż. William Friedkin, USA 1973, 122’
poniedziałek, 24 marca
19.00 DESZCZOWA PIOSENKA | SINGIN’ IN THE RAIN
reż. Stanley Donen, Gene Kelly, USA 1952, 103’
BILETY:
20 zł (normalny)
14 zł (ulgowy)
Karnet (7 seansów): 91 zł
*** Bilety już w sprzedaży w Kasie Kina.
*** Na seanse przeglądu nie przyjmujemy rezerwacji.
*** Istnieje możliwość zakupu biletów przelewem (prosimy o kontakt na adres kasa@kinopodbaranami.pl)
O FILMACH:
2001: ODYSEJA KOSMICZNA | 2001: A SPACE ODYSSEY
reż. Stanley Kubrick, USA 1968, 141’
piątek, 14 marca, godz. 19.00
sobota, 22 marca, godz. 21.15
Arcydzieło gatunku science-fiction. Kubrick wyznaczył nowe perspektywy filmom popularno-naukowym i zredefiniował granice filmu, rozszerzając je na czystą kontemplację natury ludzkości. Czas akcji filmu rozciąga się od zarania dziejów człowieka po rok tytułowy. Na Ziemi, w epoce kamienia łupanego, w obecności tajemniczego monolitu człowiek po raz pierwszy używa narzędzia jako broni przeciwko pobratymcowi i czyni w ten sposób krok ku zdobyciu inteligencji. W 1999 roku kosmonauci odkrywają na Księżycu podobny czarny obelisk. W roku 2001 na statku kosmicznym krążącym pomiędzy Jupiterem a Ziemią komputer pokładowy popełnia błąd, uśmiercając większość załogi i aby ukryć swoją winę doprowadza do śmierci kolejnych ludzi. Poza czasem: jedyny człowiek, który przeżył podróż na Jupitera, przenosi się na kolejny etap rozwoju ludzkości.
BUNTOWNIK BEZ POWODU | REBEL WITHOUT A CAUSE
reż. Nicholas Ray, USA 1955, 111’
wtorek, 18 marca, godz. 19.00
niedziela, 23 marca, 19.00
Kino kultowe, filmowy przebój, który uczynił Jamesa Deana nieśmiertelnym. Najsłynniejsze dzieło Raya rozpoczęło popularny trend filmów o problemach młodzieży oraz paradoksalnie falę lekkich teen movies, którymi amerykańskie wytwórnie przyciągały do kin nową, młodą publiczność. Z ekranowym Buntownikiem bez powodu, Jimem Starkiem, wrażliwym, lecz nieakceptowanym młodzieńcem, utożsamiały się miliony amerykańskich nastolatków, znudzonych fałszywym kinem dorosłych i mitologią American Dream, którą było naszprycowane hollywoodzkie kino lat 50. Młodzi Amerykanie zobaczyli na ekranie samotnych nastolatków-outsiderów, walczących z rodzicami, nauczycielami i samymi sobą. Fantastyczne role Deana i niezwykłego Sala Mineo w roli Plato.
CO SIĘ ZDARZYŁO BABY JANE? | WHAT EVER HAPPENED TO BABY JANE?
reż. Robert Aldrich, USA 1962, 134’
środa, 19 marca, godz. 19.00
niedziela, 23 marca, 16.45
Dwie legendarne gwiazdy złotej ery Hollywood, Bette Davis i Joan Crawford, przenoszą autentyczny prywatny i zawodowy konflikt na ekran w słynnym, kontrowersyjnym thrillerze psychologicznym Roberta Aldricha. Film opowiada o dwóch siostrach, podstarzałych aktorkach, które żyją pod jednym dachem w atmosferze nienawiści i strachu. Nominowana do Oscara Davis wciela się w postać byłej dziecięcej gwiazdy kina Baby Jane Hudson, zaś Crawford w rolę niepełnosprawnej Blanche. Co się zdarzyło Baby Jane? to niezapomniane studium popadania w obłęd z szokującym zakończeniem. Według American Film Institute jeden z 400 najważniejszych filmów amerykańskich wszechczasów.
DESZCZOWA PIOSENKA | SINGIN’ IN THE RAIN
reż. Stanley Donen, Gene Kelly, USA 1952, 103’
niedziela, 16 marca, godz. 19.00
poniedziałek, 24 marca, godz. 19.00
Gene Kelly, Debbie Reynolds i Donald O’Connor w jednym z najlepszych i najsłynniejszych musicali wszechczasów, obfitującym w niezapomniane numery taneczne i wokalne, na czele z nieśmiertelnym tańcem w deszczu Kelly’ego. Akcja filmu rozgrywa się w trakcie przełomu dźwiękowego w hollywoodzkim kinie, pokazując techniczną i aktorską rewolucję tych czasów w krzywym zwierciadle. Gwiazdor Don Lockwood (Kelly) występuje z nieutalentowaną i nierozgarnietą pięknością Liną Lamont (Jean Hagen). Widzowie nie chcą już oglądać niemych filmów, łaknąc tylko tych mówionych. Okazuje się, że piskliwy głos Lamont, ulubienicy szefów wytwórni, wywołuje na salach kinowych niezaplanowany rechot. Studio decyduje się, żeby zdubbingować gwiazdę głosem młodej Kathy Selden (Reynolds).
EGZORCYSTA | THE EXORCIST
reż. William Friedkin, USA 1973, 122’
poniedziałek, 17 marca, godz. 19.00
niedziela, 23 marca, godz. 21.00
Egzorcysta, nominowany do Oscara w dziesięciu kategoriach, w tym do najważniejszej – za najlepszy film – od momentu wejścia na ekrany w 1973 roku był sukcesem frekwencyjnym, ale jednocześnie wzbudzał kontrowersje. Jest to opowiedziana w realistyczny sposób historia o niewinnym dziecku nawiedzonym przez tajemniczego ducha. Matka dziewczynki, zdeterminowana, by uratować ją z mocy demona, zwraca się o pomoc do dwóch księży, przepełnionego wątpliwościami Karrasa, oraz ojca Merrina, o wierze niewzruszonej jak skała. Najlepszy horror wszechczasów nadal przeraża jak żaden inny.
MECHANICZNA POMARAŃCZA | A CLOCKWORK ORANGE
reż. Stanley Kubrick, Wielka Brytania/USA 1971, 136’
sobota, 15 marca, godz. 19.00
piątek, 21 marca, godz. 21.00
Chuligan Alex doskonale się bawi kosztem innych: dokonuje rozbojów, gwałtów i kradzieży. Transformacja pozbawionego wszelkich zasad moralnych łobuza w porządnego obywatela poprzez brutalne pranie mózgu (nowatorską terapię) i jego powrót do dawnych praktyk stało się osnową przerażającej wizji Kubricka zaczerpniętej z przełomowej powieści Anthony’ego Burgessa, osadzonej gdzieś w nieokreślonej przyszłości. Nastrój osaczenia potęguje wspaniała muzyka elektroniczna. Na ścieżkę dźwiękową filmu składają się m.in. utwory stworzone przez Wendy Carlos na syntezatorze Mooga i klasyki Beethovena. Film wzbudzał kontrowersje od pierwszych pokazów, ale i tak został nominowany do Oscara w czterech kategoriach. Moc oddziaływania filmu nie słabnie: do dziś Mechaniczna pomarańcza szokuje i pociąga jednocześnie.
TRAMWAJ ZWANY POŻĄDANIEM | A STREETCAR NAMED DESIRE
reż. Elia Kazan, USA 1951, 122’
czwartek, 20 marca, godz. 19.00
sobota, 22 marca, godz. 19.00
Jeden z najgłośniejszych filmów lat 50., adaptacja nagrodzonej Pulitzerem sztuki Tennessee Williamsa, słynąca z wielu kontrowersji związanych z zabiegami hollywoodzkiej cenzury. Słynna Scarlett z Przeminęło z wiatrem, czyli Vivien Leigh gra neurotyczną piękność Blanche du Bois, którą nęka brutalny mąż siostry Stanley Kowalski (charyzmatyczny Marlon Brando w pierwszej ważnej roli). Oscary otrzymał tercet aktorski Leigh, Kim Hunter, Karl Malden. Pominięty został jedynie Brando, ale to właśnie jego rozpaczliwy krzyk „Stella! Stella! Stella!” przeszedł do historii amerykańskiego kina.