kpb

Primabalerina + Hotel Imperial

reżyseria: Mauritz Stiller
aktorzy: Jenny Hasselqvist, Lars Hanson, Dagmar Ebbesen, Richard Lund; Pola Negri, James Hall, George Siegmann

czas trwania: 113 min.
produkcja: Szwecja/USA 1916-1927
jezyk: plansze w języku szwedzkim i angielskim
napisy: polskie, angielskie
intertitles in Swedish and English with Polish and English subtitles
info: 19. Festiwal Filmu Niemego

PRIMABALERINA | THE PRIMA BALLERINA | BALLETTPRIMADONNAN
(Mauritz Stiller) SE 1916, 36'

Bohaterami dramatu są Anjuta i Wolo, dwoje zakochanych, którzy wychowali się wspólnie w małej polskiej wsi na terenie zaboru rosyjskiego. On jest wiejskim muzykantem przygrywającym na skrzypkach, ona - uzdolnioną tancerką, którą macocha zmusza do zabawiania pijanych gości w nielegalnej tawernie. Talent dziewczyny zwraca uwagę właściciela okolicznych dóbr, hrabiego Orsky'ego. Arystokrata posyła ją do szkoły baletowej przy Operze Królewskiej, a chłopakowi funduje studia muzyczne. Za pomocą kolejnych intryg i kłamstw stara się za wszelką cenę rozdzielić kochanków.

Primabalerina powstała w czasie tzw. “mody na Polskę” w europejskiej kulturze. Niemiecki tytuł filmu brzmiał Polnisch Blut (Polska krew), analogicznie do operetki Oskara Nedbala, która cieszyła się wówczas niegasnącą popularnością. Główna bohaterka filmu debiutowała na scenie opery warszawskiej, a jej losy przypominają słynny w tamtych czasach romans z najwyższych sfer, łączący polską primabalerinę Matyldę Krzesińską z późniejszym carem Rosji, Mikołajem II.
W 2016 roku Primabalerina została odrestaurowana cyfrowo przez Szwedzki Instytut Filmowy. To jeden z kilku niedawno odkrytych, wczesnych filmów Mauritza Stillera (Skarb rodu Arne), w których bohaterami są ludzie z niższych warstw społecznych oderwani od własnych korzeni. W tej opowieści o muzyce i tańcu ponownie pojawia się motyw odosobnienia i braku przynależności, których doświadczał sam reżyser. Przyszłą baletnicę zagrała debiutująca na ekranie tancerka Jenny Hasselquist, ówczesna primabalerina Opery Królewskiej w Sztokholmie. U jej boku wystąpił początkujący wówczas Lars Hanson, którego talent podziwiali uczestnicy 18. edycji Festiwalu Filmu Niemego w filmie Wicher Victora Sjöströma.


|  Love story of a poor violinist and a talented dancer, whose beauty caught the eye of a deceitful count. Digitally restored, moving tale of dance and music by Mauritz Stiller.

 

HOTEL IMPERIAL | HOTEL IMPERIAL
(Mauritz Stiller) US 1927, 77'

Akcja filmu rozgrywa się na terenie Austro-Węgier w trakcie I wojny światowej. Sześciu węgierskich huzarów, wyczerpanych bitwą, zjawia się w przygranicznym mieście okupowanym przez Rosjan. Ich dowódca, kapitan Almasy musi odzyskać siły i zostaje ulokowany w hotelu Imperial pod opieką pokojówki, która ukrywa jego obecność. Kiedy kapitan dochodzi do siebie, kobieta radzi, by udawał hotelowego kelnera. Sytuację pogarsza fakt, że pewien rosyjski generał wybiera hotel na siedzibę swojego sztabu. Pod bokiem wroga dwoje młodych zakochuje się w sobie, nie zapominając zarazem o patriotycznych obowiązkach...
Jedyne zachowane w całości hollywoodzkie dzieło szwedzkiego mistrza kina niemego Mauritza Stillera z udziałem Poli Negri i Jamesa Halla. Komediodramat Hotel Imperial powstał na podstawie spektaklu o tym samym tytule autorstwa Lajosa Bíró, twórcy scenariusza do filmu Prywatne życie Henryka XVIII (1936).

 

| A hotel maid and a Hungarian officer in hiding attempt to survive in an occupied town. Pola Negri in a comedy drama by the Swedish silent film master Mauritz Stiller.

 

muzyka na żywo // live music: Trifonidis/Czekała/Rozenman (PL)

 

Pokaz w ramach 19. Festiwalu Filmu Niemego.