kpb

58. KFF: Konkurs polski 11: Krzyżoki + Drżenia + Odprawa + Mrówka wychodzi za mąż + Gość

KONKURS POLSKI 11 | POLISH COMPETITION 11 (105’)

KRZYŻOKI | KRZYŻOKI
reż.|dir. Anna Gawlita, Polska 2018, 20’ | D

W pewnej wsi w okolicach Opola trwają obchody Niedzieli Wielkanocnej. Ludzie zbierają się przed kościołem, ale tłoczą się tu również konie. To tradycyjny element obchodów świąt, na które składają się modlitwy, konny objazd wokół pobliskich zabudowań oraz żarliwe śpiewy zakrapiane alkoholem. Enigmatyczny montaż i czarno-białe zdjęcia oddają podniosłą atmosferę święta, w którym sacrum łączy się z profanum w przedziwnej gonitwie. Patronuje jej niewielka figurka Chrystusa Zmartwychwstałego. Tak celebrowane Krzyżoki są obyczajem typowym dla południa Polski.

 

DRŻENIA | TREMORS
reż.|dir. Dawid Bodzak, Polska 2018, 21’ | F

Wyobraź sobie, że jesteś w lesie, jest ciemno, cicho, zupełnie nie pamiętasz dlaczego tam się znalazłeś. Bardzo chcesz stamtąd wyjść, ale nagle słyszysz, obok siebie wycie. Coś biegnie w twoją stronę i czegoś szuka, a ty siedzisz w miejscu. Nie ruszasz się, bo nie chcesz, żeby Cię zauważyło. Nagle – obok w mroku pojawia się wilk, a za nim drugi i trzeci, otaczają Cię. Co robisz? Dawid Bodzak za swój film otrzymał już Grand Prix Międzynarodowego Konkursu Festiwalu Filmów Krótkometrażowych w Clermont-Ferrand. Drżenia – ich interpretację reżyser i scenarzysta pozostawia widzom – wykraczają poza treść i zaczynają przenikać całą strukturę filmu. Przed kamerą dominują debiutanci (nie tylko w głównych rolach), których twórca znalazł wśród warszawskich i łódzkich skejtów.

 

ODPRAWA | THE BRIEFING
reż.|dir. Filip Drzewiecki, Polska 2018, 19’ | D

Film stanowi rejestrację codzienności studentów medycyny podczas letniego obozu praktyk. Wszystko dzieje się tu szybko, każdy przypadek jest nowością, a niektóre sytuacje wręcz zaskoczeniem dla młodych adeptów sztuki lekarskiej. „Odprawa” ma zwięzły charakter, oddający pospieszny rytm pracy lekarzy. Twórcy nie tracą z pola widzenia pacjenta, skupiając się jednakże na perspektywie początkującego lekarza, który nie ma nawet zbyt wiele czasu na refleksję o śmierci na szpitalnym łóżku. Czekają następni chorzy…

 

MRÓWKA WYCHODZI ZA MĄŻ | THE ANT GETS MARRIED
reż.|dir. Michał Poniedzielski, Polska 2018, 15’ | A

Wykończona korporacyjnym stylem życia mrówka postanawia wyjść za mąż. Żuk, którego poznaje na portalu randkowym, okazuje się ideałem – przystojny, wysportowany, z poczuciem humoru. Ma duży dom i sportowy samochód. Związek kwitnie, tylko jemu nie za bardzo spieszy się do skonsumowania relacji… Parodia randek w ciemno, internetowych miłości i zbyt idealnych związków, a przy okazji przestroga, by marząc o szczęściu, zdjąć choć na chwilę różowe okulary.

 

GOŚĆ | THE GUEST
reż.|dir. Sebastian Weber, Polska, 30’ | D

Kameralna historia Wojtka, samotnego rolnika, alkoholika Pawła – którym Wojtek się opiekuje – oraz Sebastiana, szwajcarskiego reżysera obserwującego tę osobliwą zażyłość. Wraz z kamerą towarzyszy im w typowych i nietypowych sytuacjach, stając się jednocześnie członkiem wiejskiej społeczności. Kamera rejestruje folklor małej miejscowości: wizytę księdza po kolędzie, obchody Wielkanocy, wiejskie dyskoteki – a wszystko to suto zakrapiane alkoholem. W tle wciąż toczą się zmagania Pawła z nałogiem. Postawa reżysera oscyluje w tej sytuacji pomiędzy dystansem a uczestnictwem w życiu bohaterów filmu.

 

KUP BILET TUTAJ | BUY TICKETS HERE

Pokaz w ramach 58. Krakowskiego Festiwalu Filmowego

Bookmark and Share