Gloria jest nieuleczalną imprezowiczką. Kiedy rzuca ją chłopak, mający dość jej nieustannych wyskoków, zostaje zmuszona do powrotu do rodzinnego miasteczka. Tam odnawia licealną relację z obecnym właścicielem lokalnego baru, Oscarem, z którym spędza praktycznie każdy wieczór na piciu i wygłupach. Niespodziewanie bohaterka odkrywa ścisłą zależność między sobą a pojawiającym się znikąd, na drugim końcu świata – w Seulu – potworem.
Siejący postrach i spustoszenie stwór to nie tylko całkiem faktycznie istniejące zagrożenie, ale nośna metafora utajonych lęków młodej kobiety. Kolejne sceny zamieniają się w zaskakującą i ostrą krytykę patriarchalnych norm, unieszczęśliwiających zarówno kobiety, jak i mężczyzn. Ukazują przy tym w nowatorski, a przede wszystkim zabawny sposób zacierające się coraz bardziej granice między przerażającym monstrum a Glorią i jej towarzyszami.
Hiszpański reżyser Nacho Vigalondo w bezkompromisowy i szalony sposób zderza ze sobą konwencje realistycznego dramatu obyczajowego z horrorem i kinem spod znaku science fiction. Feministyczny z ducha i przewrotny film Monstrum to rzadkie i niezwykle udane połączenie wywrotowych treści z pierwszorzędną filmową rozrywką.
| Diehard party girl Gloria gets dumped by her boyfriend—he’s clearly fed up with her wild lifestyle, and she has no choice but to return to her hometown. She reconnects with her high school friend Oscar, now the owner of a local bar, and starts to hang out with him practically every night. Bizarrely, Gloria discovers a direct link between herself and a monster who suddenly appears on the other side of the world—in Seoul. The creature, which wreaks havoc and terror, is not only a very real and physical danger, but also a twisted metaphor for Gloria’s inner fears. The film shifts into a surprisingly harsh critique of the kind of patriarchal norms that make both men and women unhappy. In a funny, innovative way it shows the line increasingly blurring between the monster and Gloria and her companions. Spanish director Nacho Vigalondo uncompromisingly subverts the conventions of drama, horror and science–fiction. Feminist and perverse in spirit, Colossal offers a rare, masterful mix of subversive content and great entertainment.
ZWIASTUN: