MFF w Kairze 2016: Srebrna Piramida dla najlepszego reżysera (Licinio Azevedo)
Reżyser zekranizował własną powieść z 2007 roku, w której zabrał widzów do Mozambiku końca lat 80., czasu krwawej wojny domowej. Bohaterami są mieszkańcy wiosek, którzy podróżują pociągiem do oddalonego o 700 kilometrów Malawi, gdzie wymieniają lokalne dobra - sól i cukier - na środki potrzebne im do życia. Pociąg, w którym omawiane są aktualne wydarzenia i problemy, staje się pretekstem do przedstawienia przekroju uciemiężonego społeczeństwa. Każdy podróżny reprezentuje inne ambicje, nadzieje i lęki, ale wszystkich łączy jedno: silna chęć przetrwania.
Pociąg soli i cukru szturmem zdobył festiwale filmowe. Raz określany był na nich mianem „afrykańskie love story”, innym razem - pierwszym afrykańskim westernem. Niezależnie od gatunkowej klasyfikacji, imponuje skrupulatność, z jaką reżyser oddał ówczesną rzeczywistość, przesiąkniętą wszechobecnym konfliktem. Licinio Azevedo, z pochodzenia Mozambijczyk o brazylijskich korzeniach, w młodości sam podróżował słynnym pociągiem i przepytywał pasażerów z ich historii. Na bazie tych wywiadów udało mu się stworzyć ponadczasową i uniwersalną przypowieść o ludzkim heroizmie.
| Mozambique at the end of the 1980s is the scene of a bloody civil war. The protagonists are villagers traveling 700 km by train to neighboring Malawi, where they trade local goods – salt and sugar – for basic necessities. The discussion onboard of current events and issues, enables a portrayal of the embattled society of the country. Each traveler represents different ambitions, hopes and fears, but all are connected by one thing: the incessant need for survival.
The movie stormed the festival circuit. At times referred to as “an African love story”, other times as “the first African western”. Regardless of the genre classification, the detail with which the director portrays that violent era is immaculate. Licinio Azevedo, a Mozambican with Brazilian roots, as a youth himself ventured out on this famous train, where he interviewed the passengers for their stories. On the basis of these interviews he created a timeless fable about heroism.
Pokaz w ramach: Afrykamera 2017
ZWIASTUN: