RiverRun International Film Festival 2017: Nagroda Jury dla najlepszego scenariusza (Raja Amari)
Po jaśminowej rewolucji młoda Tunezyjka przeprawia się do Francji. Początkowo zatrzymuje się u znajomego brata, lecz wkrótce zostaje zatrudniona przez bogatą wdowę w średnim wieku. Pomiędzy żyjącymi dotąd w cieniu mężczyzn Samią i Leilą tworzy się nieoczywista relacja, którą komplikuje jeszcze konfrontacja z przeszłością tunezyjskiej dziewczyny.
Filmowi Raji Amari udaje się uniknąć stereotypowego portretowania uchodźców. Pomimo dramatycznego zawiązania akcji, nie rażą tutaj klisze kina politycznego ani społecznie zaangażowanego. Autorka nagradzanych Pogrzebanych tajemnic (2009) i Czerwonego jedwabiu (2002) pozostaje wierna swoim subtelnej estetyce i stonowanemu modelowi narracji, w którym pierwszoplanową rolę pełnią skrywane sekrety i pragnienia kobiet. Kobiet, którym udaje się nawiązać nić porozumienia, niezależnie od dzielących je klasowych i kulturowych różnic.
| In the aftermath of the Jasmine Revolution, a young Tunisian woman crosses over into France. Initially she stays with her brother's friend, but is soon hired as house-help by a rich middle-aged woman. Samia and Leila, previously living their lives in the shadow of men, a non-obvious relationship takes form, which is further complicated by the Tunisian female's past. Raja Amari manages to avoid the pitfalls of stereotyping asylum seekers. Despite the dramatic context, there are no overt cliches of political and social cinema. Instead the award winning director of “Buried Secrets” (2009) and “Satin rouge” (2002) remains true to her subtle aesthetics and toned down narrative, where first and foremost, she exposes the hidden desires and mysteries of women. Women who are able to form a delicate understanding, despite their class and cultural differences.
Pokaz w ramach: Afrykamera 2017
ZWIASTUN: