fot. Andy Jones
Co się stało z "babcią Zanzibaru"? „Piję, palę i śpiewam” – mawiała Bi Kidude, uważana za najstarszą wokalistkę na świecie. Miała wtedy jakieś sto lat, może mniej, może więcej. Jedno jest pewne – im była starsza, tym sławniejsza i popularniejsza. I tym donośniej w pieśniach wybrzmiewał jej bunt przeciw nierównościom społecznym i opresji kobiet. Urodzona w ubogiej rodzinie na Zanzibarze, śpiewaczka spopularyzowała miejscową muzykę taarab i stała się nie tylko skarbem narodowym, ale i towarem eksportowym Tanzanii. A towar równa się pieniądze. O nie Bibi nigdy nie dbała – robili to inni. Prawdopodobnie sprawy finansowe doprowadziły do swoistego porwania "babci Zanzibaru" przez jednego z członków rodziny, który oskarżył wszystkie osoby z otoczenia artystki o wykorzystywanie jej, zaniedbywanie i okradanie.
Andy Jones, od lat zafascynowany postacią Kidude, autor pierwszego dokumentu poświęconego jej działalności, wraca na Zanzibar, aby przeprowadzić swego rodzaju śledztwo i wyjaśnić, co tak naprawdę się stało z Bibi. Nie zachowuje przy tym obiektywizmu dokumentalisty, ale osobiście angażuje się w pojednanie poróżnionych stron. A samotna, odizolowana Bi Kidude, pozbawiona tego, co najbardziej kocha – muzyki, ludzi i miasta – gaśnie w oczach.
| „I drink, I smoke and I sing” - Bi Kidude used to say, widely known as the oldest singer in the world. She was about 100 years old, more or less. One thing was certain – the older she got, the more famous she grew and the louder she sang against social injustices and women oppression. Born on Zanzibar in a poor family the singer popularised the local taarab music, thus becoming not only a national treasure, but also an export commodity of Tanzania. And export meant cash. But Bibi never troubled herself with money – others did it for her. It was probable that finances led to “the grandmother of Zanzibar” being allegedly abducted by a member of her family.
Thus enters Andy Jones who initiates his own investigation into the fate of Bibi. Foregoing the objectivism of a documentarian he actively involves himself in an attempt to reconcile the parties involved. Meanwhile the lonesome, isolated Bi Kidude, torn away from what she loves the most – music, people and town life – becomes a shadow of her former self.
Pokaz w ramach: Afrykamera 2017
ZWIASTUN: