MFF w Cannes 2015: udział w sekcji Un Certain Regard
Asia Pacific Screen Awards 2015: najlepszy film
Fabuła Cmentarza wspaniałości skupia się wokół dawnego budynku szkoły, w którym został utworzony szpital do opieki nad żołnierzami pogrążonymi w tajemniczej śpiączce. Jenjira, także mająca problemy ze zdrowiem, zgłasza się do placówki jako wolontariuszka. Jest szczególnie zainteresowana żołnierzem o imieniu Itt i to jemu poświęca najwięcej uwagi. Z czasem Jenjira zauważa, że nawiązuje z nim kontakt, a niedługo potem żołnierz odzyskuje świadomość. Prosta narracja skrywa wielowymiarową opowieść, niepoddającą się łatwym i jednoznacznym interpretacjom. Inspiracją dla tej historii mógł być incydent sprzed kilku lat, kiedy w niejasnych okolicznościach 40 żołnierzy musiało przejść kwarantannę w szpitalu na północy Tajlandii.
Apichatpong Weerasethakul jest znany z takich dzieł, jak Skrajne żądze, Choroba tropikalna, nagrodzony Złotą Palmą w Cannes Wujek Boonmee, który potrafi przywołać swoje poprzednie wcielenia czy Mekong Hotel. W swoim najnowszym filmie, reżyser, posługując się metaforami, opowiada o sytuacji w swoim kraju: o politycznej zawierusze, zamachach stanu, przemocy i wywołanym protestami paraliżu rządu. Dzieło Weerasethakula to nie tylko alegoria polityczna, ale również podróż do lat dzieciństwa i rodzinnej wioski reżysera, gdzie rozgrywa się akcja jego opowieści.
| Apichatpong Weerasethakul is a well-known and respected filmmaker and creator of such films the Palm d'Or winner Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives. His latest film took part in the prestigious Un Certain Regard section at the Festival in Cannes. Cemetery of Splendour is centered around a former school building, which is currently set up as a hospital to care for soldiers who have fallen in a mysterious coma. Jenjira, who is struggling with her own physical imperfections, volunteers at the institution. She is particularly interested in a handsome soldier named Itt, and she devotes most of her attention to him. With time, Jenjira notices that she is "in synch" with Itt, who regains consciousness soon after that. A simple narrative makes it possible to keep track of this multidimensional story without giving in to easy, unambiguous interpretations. The starting point for the story may have been an incident from a few years earlier when, under unclear circumstances, 40 soldiers were quarantined in a hospital in the north of Thailand. The director uses metaphors to talk about the situation in his country: about the political turmoil, the coups d'état, the outbursts of aggression, and the protests that have paralyzed the government. Weerasethakul's film is not only a political allegory but also a trip back to his childhood and family village where the action takes place.
Opracowanie dla www.nowehoryzonty.pl: Sławomir Wasiński
ZWIASTUN: