kpb

Oktavijan Miletić - ojciec chorwackiego filmu autorskiego

język: plansze w języku chorwackim, niemieckim i francuskim
napisy: polskie, angielskie
intertitles in Croatian, German and French with Polish and English subtitles
info: 17. Festiwal Filmu Niemego

reż. Oktavijan Miletić, Chorwacja 1932-37, 75’

Chorwacki reżyser i operator Oktavijan Miletić rozpoczął karierę filmową pod koniec lat 20. żartobliwymi amatorskimi filmami, przeznaczonymi do oglądania w wąskim gronie rodziny i przyjaciół. W latach 30. jego filmy stały się dużo poważniejsze i bardziej przemyślane, a Miletić udostępnił je szerszej publiczności. W tamtych czasach byli to przede wszystkim koledzy ze stowarzyszenia filmowców-amatorów Kino-klub Zagrzeb oraz publiczność różnych krajowych i zagranicznych przeglądów i festiwali filmu amatorskiego. Niekwestionowana wartość artystyczna tych obrazów przyniosła reżyserowi liczne nagrody, m.in. podczas Biennale w Wenecji w 1936 roku, na berlińskim festiwalu Photokino-Verlag oraz międzynarodowym paryskim konkursie w 1933 roku, w którego jury zasiadał sam Louis Lumière.


Dojrzałe krótkie filmy artysty z lat 30-tych tworzą pierwszy ambitny, autorski, artystyczny opus w chorwackiej kinematografii, która dotychczas w większości składała się z filmów dokumentalnych i edukacyjnych oraz nielicznych prób realizacji eskapistycznego filmu fabularnego. Jego dzieła stanowią wystarczający powód, aby Oktavijan Miletić zyskał miano ojca chorwackiego filmu autorskiego.


W programie znalazły się historie relacji damsko-męskich, miłosne perturbacje (Kapelusz), parodie kryminałów (Sprawki konsula Dorgena) i kina grozy (Strach) oraz legendy o Fauście, gdzie pojawiają się odniesienia do kina światowego, w postaci wizerunków Grety Garbo i Rudolpha Valentino. Widzowie zobaczą także dwa dokumenty: malowniczą Idyllę na Adriatyku oraz film Đumlin - imitator Chaplina, jedyne stare zachowane nagranie skeczu kabaretowego w Chorwacji, które rozpoczyna się historycznie cennymi scenami, pokazującymi samego Miletica przy pracy oraz operatora Aleksandra Gerasimova, obsługującego pierwszą kamerę dźwiękową w Chorwacji. Miletić nie ucieka od autotematyzmu, jak w swoim najsłynniejszym filmie krótkim Nokturn, gdzie pojawia się jego alter ego.


Bohaterowie filmów Miletica podróżują statkami, samochodami, rowerami, wędrują między światami snu i jawy i z pomocą hipnozy przekraczają granice świadomości. 

Lista filmów:
AH, TO BYŁ TYLKO SEN | AH, BJEŠE SAMO SAN (1932), 5‘
AMADEUS NICKELNAGEL | AMADEUS NICKELNAGEL (1932) , 11‘
SPRAWKI KONSULA DORGENA | POSLOVI KONZULA DORGENA (1933), 18‘
STRACH | STRAH (1933) 5‘
FAUST | FAUST (1934) 8‘
IDYLLA NA ADRIATYKI | IDILA NA JADRANU (1934) 6‘
NOCTURNO | NOCTURNO (1935) 11’
ĐUMLIN - IMITATOR CHAPLINA | ĐUMLIN - IMITATOR CHAPLINA (1936) 4‘
KAPELUSZ | ŠEŠIR (1937) 7‘

(Ze zbiorów Chorwackiego Archiwum Filmowego)


Partner: PSSST! Festival nijemog filma (Zagrzeb)

muzyka na żywo // live music: Lód 9 (PL)

 

Pokaz w ramach 17. Festiwalu Filmu Niemego

 

 

PARTNERZY:

             

Bookmark and Share