Festiwal Filmowy w Cannes 1971: Nagroda Jury (Károly Makk), OCIC Award (Károly Makk), wyróżnienie dla aktorek w głównych rolach (Lili Darvas, Mari Töröcsik)
Filmowa adaptacja noweli więziennej Tibora Déryego pod tym samym tytułem. Akcja filmu ma miejsce na Węgrzech, na początku lat 50. XX wieku. János trafił na dziesięć lat do więzienia z powodów politycznych. Jego żona, Luca, opiekuje się jego obłożnie chorą matką i ukrywa przed nią prawdę o miejscu pobytu Jánosa. Sama nie wiedząc czy jej mąż jeszcze żyje, w jego imieniu pisze do matki fikcyjne listy opisujące rzekomo kwitnącą karierę aktorską Jánosa w Ameryce. Im trudniejsze są warunki ich życia, tym bardziej baśniowe stają się opowieści na temat nieistniejącego życia Jánosa w Hollywood.
Károly Makk, autor późniejszego Innego spojrzenia, opowiedział o terrorze stalinizmu nie przez mnożenie scen przemocy i sadyzmu, ale przez obraz codziennych upokorzeń, poczucia osamotnienia i lęku o najbliższych. Odpowiedzią na zło staje się u Makka miłość i odpowiedzialność za drugą osobę, która pozwala wznieść się ponad nikczemność władzy i poniżającą bezradność.
Rafał Syska
| At the beginning of the 50s János becomes a political prisoner of the current regime and his wife is left with his bedridden mother under her care. In an effort to hide the real reason of his abscence, she writes fictional letters to his mother in his name, describing his supposedly successful career as an actor in Hollywood. As their living conditions become worse every day, the fake letters provide a more and more optimistic and almost fairy-tale like story of János and his idyllic life in America.
Pokaz w ramach: GDZIE SPRAWIEDLIWY / WYBUCHA GNIEW (Tadeusz Śliwiak, Słowo o krwi) - KINO WĘGIERSKIE WOBEC STALINIZMU - PRZEGLĄD FILMÓW