kpb

Bight of the Twin

tytuł oryginalny: Bight of the Twin

reżyseria: Hazel Hill McCarthy III
aktorzy: Genesis P-Orridge

czas trwania: 55 min.
produkcja: USA/Benin 2016
jezyk: angielski, francuski, fon
napisy: angielskie
in English, French and Fon with English subtitles
info: Unsound Festival

Przekraczając założenia dotyczące płci, Genesis Breyer P-Orridge i zmarła żona Lady Jaye przeszli szereg zabiegów chirurgicznych, dzięki którym mieli stać się fizycznie identyczni, w jakimś sensie zostać bliźniętami. Starali się doskonalić stan płciowej neutralności w procesie nazywanym przez nich pandrogynią. W życiu codziennym zrezygnowali z różnicujących form “on/ona” określając siebie jako “my” i postrzegając się jako dwie, identyczne połowy pewnej całości. Proces ten został brutalnie przerwany, kiedy Lady Jaye zachorowała na raka i w wyniku choroby zmarła.

Przyjaźniąca się z parą od wielu lat Hazel Hill McCarthy III uznała, że podróż do Ouidah, rzekomej stolicy Vodunu w Beninie może przynieść im ulgę w cierpieniu. Film Bight of the Twin w założeniu miał być fenomenologiczną dokumentacją doświadczenia, poszukiwań źródeł jednej z najstarszych religii świata i jej powiązań ze współczesną sztuką performatywną. Na miejscu jednak okazało się, że dla Genesis ta wyprawa może być czymś dużo ważniejszym, ponieważ w Beninie rodzi się najwięcej bliźniąt na świecie i mają one w tamtejszej kulturze wyjątkowe znaczenie.

 

(w ramach: Unsound Festival 2016: Dislocated Visions)

 

| Transcending assumptions of what it means to be “gendered,” Genesis Breyer P-Orridge and late wife Lady Jaye underwent a series of surgical procedures to become physically identical to one another, seeking to perfect a gender-neutral state through a process they termed Pandrogyny. In 2007, Jaye unexpectedly died of cancer. Genesis has maintained the concept of the Pandrogyne and continues to self-reference in the plural (“we”) and uses the self-prescribed gender neutral “s/he”, “h/er”.

Hazel Hill McCarthy III, longtime friend and collaborator, in hopes of keeping Genesis positive and active, suggests a trip to Ouidah, Benin, the birthplace of Vodoun, to work on a project together exploring the relationship between Vodoun and Western performance art.  The film was intended to be a phenomenological documentation of an experience, but what they found was something far beyond a mere cerebral study of an ancient belief system. Their journey takes on a new course once they discover that Benin has the highest national average of twins per birth in the world and twins carry a sacred meaning in local culture.

 

ZWIASTUN: