Historia młodego muzyka, któremu nie tylko w duszy pięknie gra, ale który nie może się przebić ze swoją sztuką przez mur zawiści, uprzedzeń i lokalnych układów. Fabuła zainspirowana zresztą została słynnym Purple Rain (1984), w którym w początkach swojej kariery wystąpił Prince. Przypomina o tym purpurowy motor, na którym jeździ Mdou Moctar, muzyk i gitarzysta, grający w filmie Christophera Kirkleya samego siebie.
Bohater próbuje zrobić karierę w położonym w środkowym Nigrze Agadez. Chce jednak przy tym zachować niezależność i własny styl. Decyduje się więc stanąć do pojedynku gitarzystów w lokalnym klubie. Ale jego największy rywal podstępnie kradnie napisany przez Mdou Moctara utwór. Co gorsza, od naszego bohatera odchodzi dziewczyna, a ojciec zakazuje mu grania na gitarze, gdyż uważa wszystkich muzyków rockowych za ćpunów i alkoholików. Kirkley wpisuje tę opowieść w krajobraz Agadezu – jego ulic, targowisk, klubów pod gołym niebem, ubogich domostw i spalonej słońcem przyrody.
Christopher Kirkley to artysta, archiwista, kurator i DJ, a także twórca projektu Sahel Sounds. Sam o sobie mówi, że uprawia partyzancką etnomuzykologię. W swojej pracy rejestruje i bada współczesną muzykę popularną w rozwijających się technologicznie rejonach Sahary i Sahelu w Afryce Zachodniej.
Mdou Moctar jest tuareskim gitarzystą, mistrzem hipnotycznego, saharyjskiego bluesa. Początkowo grywał głównie na weselach, okazjonalnie nagrywał swoją muzykę z pomocą telefonu komórkowego. Dał się poznać szerszej publiczności po tym, gdy jego utwór Anar pojawił się na drugim albumie z serii Music From Saharan Cellphones, wydanym pod szyldem Sahel Sounds.
Niebieski deszcz z domieszką czerwieni to pierwszy w historii film fabularny zrealizowany w całości w języku Tuaregów.
Pokaz w ramach: Afrykamera 2017
(wcześniej w ramach: Unsound Festival 2016: Dislocated Visions)
| Rain The Colour Of Blue With A Little Bit Of Red In It is a “remake” of Purple Rain, called Akounak Tedalat Taha Tazoughai; it is the world’s first feature film in the language of the Tuareg, a semi-nomadic Berber group. Set in the Nigerien city of Agadez, the film stars the guitarist Mdou Moctar as a motorcycle-riding musician trying to make a name for himself in the city “where guitars are king”.
Christopher Kirkley is an artist, archivist, curator and an occasional DJ, as well as the founder of Sahel Sounds. He calls himself a guerilla ethnomusicologist. His work examines contemporary popular musics in an evolving technological landscape in the Sahara and Sahel regions of West Africa.
Mdou Moctar is a miraculous Tuareg guitarist and singer from Niger, a master of hypnotic Saharan electro-drone blues. His early gigs included playing at wedding parties and occasional recordings via cellphone. He became known among wider audience when his track Anar turned up on the second volume of the Sahel Sounds label's essential Music From Saharan Cellphones series.
ZWIASTUN: