MFF w Göteborgu 1989: Dragon Award za najlepszy film
Dokumentalny portret Andrieja Tarkowskiego, jednego z najważniejszych rosyjskich reżyserów, nakręcony na planie Ofiarowania – ostatniego filmu w jego karierze.
Podczas kręcenia ostatniego filmu Tarkowskiego operator Arne Carlsson nagrał około 50 godzin materiału z planu filmowego. Polski montażysta Michał Leszczyłowski zmontował ten materiał wraz ze scenami z kilku wcześniejszych wywiadów oraz interesującymi fragmentami książki Tarkowskiego Czas utrwalony. Rezultatem jest film, który pokazuje sposób pracy rosyjskiego mistrza cierpliwie budującego każdą scenę, współpracującego z innymi artystami na planie, podkreślającego rolę aktorów. Tarkowski zwraca uwagę na znaczenie czasu dla sztuki filmowej, rozważa możliwości wykorzystania filmu do badania ludzkiej duchowości. Jest przekonany, że kino daje możliwość poszukiwania odpowiedzi na najważniejsze życiowe pytania. Pozwala mu na stworzenie własnej rzeczywistości, niekoniecznie zgodnej z gustami publiczności. Jako reżyser kreuje świat, w którym nie boi się nawet własnej śmierci. Film Leszczyłowskiego pozwala podejrzeć ten demiurgiczny proces.
Co to jest ujęcie? To jest utrwalenie rzeczywistości, utrwalenie w istocie rzeczy czasu. To jest jakby "zakonserwowanie" czasu, który możemy oglądać teoretycznie w nieskończoność. Żadna inna forma sztuki nie może utrwalić czasu - oprócz kina. (...) Los artysty polega na zaakceptowaniu, że jest on stworzony przez swój czas, przez ludzi, wśród których żyje.
Andriej Tarkowski
(w ramach: Wieczór z Tarkowskim)