kpb

Pożegnanie z językiem (3D) (Goodbye to Language)

tytuł oryginalny: Adieu au langage

reżyseria: Jean-Luc Godard
aktorzy: Héloïse Godet, Kamel Abdelli, Richard Chevallier

czas trwania: 70 min.
produkcja: Francja 2014
jezyk: francuski
napisy: polskie, angielskie
in French with Polish and English subtitles
info: European Art Cinema Day

MFF w Cannes 2014: Nagroda Jury za najlepszy film (Jean-Luc Godard)
Nagrody Amerykańskiego Stowarzyszenia Krytyków Filmowych 2015: nagroda NSFC za najlepszy film

 

Historia jest banalnie prosta. Spotkanie zamężnej kobiety i samotnego mężczyzny. Miłość, kłótnie, awantury. Pies błąka się pomiędzy miastem a wsią. Pory roku przychodzą i odchodzą. Kobieta i mężczyzna znowu się spotykają. Tym razem towarzyszy im pies. Losy tej trójki splatają się w nierozerwalny sposób. Niestety, pojawia się były mąż. Zaczyna się drugi film: jest podobny do pierwszego, a jednak inny. Losy ludzi ustępują miejsca metaforze. W końcowej scenie słychać szczekanie psa i płacz dziecka. Zanim jednak nastąpi finał, będziemy świadkami rozmów o upadku dolara, prawdzie ukrytej w równaniach matematycznych i śmierci rudzika.

 

Najbardziej ekstremalny i oklaskiwany film festiwalu w Cannes, aplauz dla niego był w istocie hołdem dla nowofalowych dreszczy. Nakręcony w technice 3D, atonalny i celowo nonsensowny poemat urywków, klisz, cytatów i aforyzmów stanowi test cierpliwości widza, ale i fascynuje jako jedyny prawdziwie nienarracyjny film konkursu. Trójwymiarowy obraz jest dla Godarda polem manewrowym i placem zabaw jednocześnie, a niektóre z eksperymentów (takie jak ujęcia długich cieni rzucanych na asfalt) wykraczają daleko poza to, na co zwykle ważą się autorzy superprodukcji 3D.
Michał Oleszczyk, dwutygodnik.com

 

Żaden twórca filmowy nie zrobił tak wiele dla przetestowania możliwości ruchomego obrazu.

Scott Foundas, Variety

| The idea is simple: A married woman and a single man meet. They love, they argue, fists fly. A dog strays between town and country. The seasons pass. The man and woman meet again. The dog finds itself between them. The other is in one, the one is in the other and they are three. The former husband shatters everything. A second film begins: the same as the first, and yet not. From the human race we pass to metaphor. This ends in barking and a baby's cries.

In his newest feature film shot in 3D, Jean-Luc Godard is testing the possibilities the language of cinema has to offer. 

(w ramach: Europejski Dzień Kina Artystycznego)