(click for English version)
MFF w Berlinie 2016: Srebrny Niedźwiedź za najlepszy scenariusz
Festiwal Filmów Polskich "Wisła" w Moskwie 2016: wyróżnienie jury
Valletta Film Festival 2016: najlepsza reżyseria, najlepsza aktorka - Dorota Kolak
Fesiwal Filmowy w Gdyni 2016: nagrody indywidualne za reżyserię filmu (Tomasz Wasilewski), montaż (Beata Walentowska), kostiumy (Monika Kaleta), drugoplanową rolę kobiecą (Dorota Kolak), drugoplanową rolę męską (Łukasz Simlat)
Kameralny wielki film. Entuzjastycznie przyjęty przez publiczność i doceniony przez jury Berlinale. Kobiece kino, mistrzowsko wyreżyserowane przez Tomasza Wasilewskiego (Płynące wieżowce), nagrodzone Srebrnym Niedźwiedziem na festiwalu w Berlinie.
Jest początek 1990 roku. Mimo że nastała już wolność, cały czas czuć ducha poprzedniej epoki. Cztery pozornie szczęśliwe kobiety w różnym wieku łączy nieodparte pragnienie zmiany swojego życia. Nowy świat w transformacji budzi w nich lęki, ale też wyzwala tłumione pragnienia.
Agata, młoda matka uwięziona w pozbawionym namiętności małżeństwie, szuka ucieczki w niemożliwej do spełnienia miłości. Renata jest nauczycielką zafascynowaną swoją młodszą sąsiadką Marzeną - prowincjonalną królową piękności, której mąż pracuje w RFN. Siostra Marzeny, Iza, jest dyrektorką szkoły i sekretną kochanką ojca jednej z uczennic.
Wyjątkowe kobiece portrety stworzył rewelacyjny kwartet aktorski: Julia Kijowska (Miłość, Pod Mocnym Aniołem), Magdalena Cielecka (Wenecja, seriale Pakt, Czas honoru), Dorota Kolak (Jestem twój, Chce się żyć) oraz Marta Nieradkiewicz, rewelacja poprzedniego filmu Wasilewskiego, Płynące wieżowce. Na ekranie towarzyszą im m.in. Tomasz Tyndyk, Andrzej Chyra i Łukasz Simlat. Za zdjęcia do filmu odpowiada Oleg Mutu, rumuński operator i producent filmowy, który w swoim dorobku ma takie tytuły, jak 4 miesiące, 3 tygodnie i 2 dni, Śmierć pana Lazarescu, We mgle czy Za wzgórzami.
Reżyser o filmie: To, co przeżywają moje bohaterki, właściwie nie ma nic wspólnego z transformacją. Ale gdyby żyły w innych czasach, miałyby inne możliwości. (...) Kocham takich połamanych bohaterów, którzy walczą, szukają, stoją nad przepaścią. I chcę ich nad tą przepaścią zostawić, żeby to widz zdecydował, czy skoczą, czy nie. (źródło: Gazeta Wyborcza)
Kawałek dobrego kina, przywołujący na myśl skojarzenia z estetyką i emocjonalną tonacją rumuńskiej nowej fali. Dawid Myśliwiec, Film.org.pl
Przedstawiając w Zjednoczonych Stanach Miłości cztery niezwykle samotne kobiety uwięzione w pułapce niespełnionej miłości i tłamszące swoje uczucia pod kredowobiałymi twarzami, Tomasz Wasilewski podsumowuje w pewien sposób ponad dwie dekady naszej polskiej wolności. Urszula Lipińska, Stopklatka.pl
Zjednoczone Stany Miłości to efekt pracy szybko dojrzewającego młodego filmowca, mówiącego silnym głosem, podany w ostrej wizualnie formie. Stephen Dalton, The Hollywood Reporter
Fanpage filmu: https://www.facebook.com/USL.film/ .
| Berlin International Film Festival: Silver Bear for Best Script
Poland, 1990. The winds of change are blowing in Poland. The first euphoric year of freedom, but also of uncertainty for the future. Four apparently happy women of different ages decide it’s time to change their lives, fight for their happiness and fulfill their desires.
Agata is a young mother, trapped in an unhappy marriage, who seeks refuge in another, impossible relationship. Renata is an older teacher fascinated with her neighbor Marzena - a lonely former local beauty queen, whose husband works in Germany. Marzena’s sister Iza is a headmistress in love with the father of one of her students.
Wcześniej w ramach festiwalu Letnie Tanie Kinobranie 2017.
Tydzień 1: Żyć znaczy kochać
ZWIASTUN: