MFF w Cannes 2015: najlepsza reżyseria
Tajwański kandydat do Oscara 2016
Film roku w plebiscycie Sight and Sound
Opowieść o pięknej zabójczyni, która otrzymuje zadanie, by zgładzić ukochanego.
Zabójczyni to najnowsze dzieło Hou Hsiao-hsiena, najbardziej znanego po Angu Lee reżysera z Tajwanu. Ten nagrodzony za reżyserię na ubiegłorocznym festiwalu w Cannes film jest wielkim hołdem dla gatunku wuxia - opowieści o legendarnych wojownikach i mistrzach walk wushu.
Historia rozgrywa się w Chinach dynastii Tang. Dziesięcioletnia dziewczynka trafia do klasztoru, w którym zostaje wyszkolona na profesjonalną zabójczynię. Po latach powraca w rodzinne strony, by zrealizować tajną misję. Jej lojalność zostaje wystawiona na ciężką próbę - celem jest miły jej sercu książę.
Klasyczną dworską intrygę reżyser opowiada w autorski sposób. Historię o honorze, zdradzie i wierności Hou rozpisuje na detale: spojrzenia zza zasłon, obserwowane z daleka spotkania, chwile milczenia zawieszone pomiędzy słowami. Nie brakuje oczywiście sekwencji walk, fenomenalnie sfotografowanych przez autora zdjęć do Spragnionych miłości Wong Kar-waia.
Film wyświetlany z polskimi i angielskimi napisami.
Zawsze biorę stronę kobiet. Ich świat, ich psychika zawsze wydawały mi się dużo bardziej interesujące. Kobiety mają własną wrażliwość i bardziej kompleksowy sposób myślenia. Intryguje mnie sposób, w jaki odnoszą się do rzeczywistości. Można powiedzieć, że uczucia kobiet są wyrafinowane i ekscytujące, podczas gdy mężczyźni dążą do racjonalności i są raczej nudni. Co więcej każda kobieta różni się znacząco od innej. W filmie żona księcia Tiana nie cofnie się przed niczym, by chronić interesy klanu Weibo. Zabójczyni dla odmiany jest rozdarta pomiędzy obowiązkiem - powinna bezrefleksyjnie wykonywać rozkazy - a uczuciem, które żywi dla mężczyzny, którego ma zabić. Niezależne, zdeterminowane, samotne - to trzy podstawowe cechy moich kobiecych bohaterek. Hou Hsiao-hsien
Fascynujące połączenie filmowego rzemiosła, kina gatunkowego i fabuły.
Los Angeles Times
Hipnotyczny. Ujęcie po ujęciu to najprawdopodobniej najpiękniejszy film, jaki nakręcił Hou Hsiao-hsien. Variety
Piękny, zniewalający film. Nie sposób się w nim nie zatracić. Time Out London
Zabójczyni osiąga szczyty filmowego wyrafinowania, niewielu filmowców jest do tego zdolnych. Boston Globe
| Cannes IFF 2015: Best Director
Taiwan's Oscar Entry: Best Foreign-Language Film
Sight & Sound critics poll: Best Film of 2015
9th century China. 10-year-old general’s daughter Nie Yinniang is abducted by a nun who initiates her into the martial arts, transforming her into an exceptional assassin charged with eliminating cruel and corrupt local governors. One day, having failed in a task, she is sent back by her mistress to the land of her birth, with orders to kill the man to whom she was promised. Nie Yinniang must choose: sacrifice the man she loves or break forever with the sacred way of the righteous assassins.
Mesmerizing. Shot for shot, it’s perhaps the most ravishingly beautiful film Hou has ever made. Variety
The Assassin is a beautiful, beguiling film; it's impossible not to get fully lost in its rarefied world. Time Out London
The Assassin achieves a pitch of the cinematic sublime of which very few filmmakers are capable. Boston Globe
The film will be shown with both English & Polish subtitles.
Pokaz w ramach festiwalu Letnie Tanie Kinobranie 2016,
tydzień 1: Z dalekiego świata.
ZWIASTUN: