Szkoła Babel
tytuł oryginalny:
La Cour de Babel
reżyseria: Julie Bertuccelli
czas trwania:
94 min. |
Pochodzą z Senegalu, Irlandii, Brazylii, Maroka, Chin… Mają pomiędzy 11 a 15 lat i właśnie przybyli do Francji. Przez rok będą wspólnie uczęszczać do tej samej klasy adaptacyjnej w jednej z paryskich szkół. 24 uczniów, 24 różnych narodowości i dwa wspólne cele: opanować język francuski i odnaleźć się w tutejszej rzeczywistości.
Francuska szkoła staje się prawdziwą wielokulturową areną. Nastolatki pokazane w filmie przechodzą to samo, co każde dziecko w ich wieku, a zatem fizyczne zmiany ciała, kształtowanie poglądów, burze hormonów, a jednak wiele też je różni od francuskich rówieśników. Każdy z nich ma na swoim koncie już sporo życiowych doświadczeń. We Francji znaleźli się ze swoimi rodzinami, za które muszą nierzadko odpowiadać jako jedyne osoby mówiące po francusku. Chociaż borykają się z najróżniejszymi problemami wynikającymi z procesów integracyjnych, jak rasizm czy ksenofobia, patrzą w przyszłość z nadzieją i odwagą. Są prawdziwymi bohaterami.
Szkoła Babel w reżyserii współpracowniczki Krzysztofa Kieślowskiego, Julie Bertucelli to niezwykły dokument, rejestrujący fascynujący eksperyment, jakim są klasy adaptacyjne. W tej wielokulturowej grupie odbijają się społeczne niepokoje: wychodzą na jaw wzajemne uprzedzenia, lęk przed innością, jak i stereotypy. Ale dzięki temu filmowi widz nauczy się, w jaki sposób z nimi walczyć, a nie jak je umacniać. To jeden z powodów, dla którego obraz był nominowany do Cezara, odpowiednika francuskich Oscarów dla najlepszego dokumentu.
Reżyserka o filmie: Odkryłam klasy adaptacyjne, kiedy zasiadałam na czele jury w szkole filmowej kilka lat temu. Coś mnie w nich urzekło. Tak wiele różnych osób, pochodzących z tak różnych miejsc, jednoczyło się we wspólnym celu: nauczyć się francuskiego i wpasować się w miejsce, do którego nie przynależą z urodzenia.
Pokaz w ramach Nocy Kina Europejskiego.
Prowokujący, głęboko emocjonalny i niezwykle pouczający
Jon Lyus, HeyUGuys
Bezpośredni i wzruszający
Boyd van Hoeij, The Hollywood Reporter
Absorbująca anatomia multikulturowej klasy
Andrew Pulver, The Guardian
Czysty wizualnie, inteligentny, mądrze zmontowany
Jay Weissberg, Variety
Piękny dokument celebrujący różnorodność
Cormac O’Brien, Little White Lies
ZWIASTUN: