kpb

Strefa nagości

tytuł oryginalny: Nude Area

reżyseria: Urszula Antoniak
aktorzy: Sammy Boonstra, Imaan Hammam

czas trwania: 73 min.
produkcja: Holandia/Polska 2014
premiera: 2015-06-12

info: Letnie Tanie Kinobranie

MFF Camerimage Bydgoszcz 2014: Konkurs Filmów Polskich
PKO Off Camera 2015: Konkurs Polskich Filmów Fabularnych
Festiwal Filmowy w Gdyni 2014, MFF w Cannes 2015

Najnowszy film Urszuli Antoniak, jednej z najciekawszych osobowości współczesnego kina europejskiego, autorki obsypanych nagrodami filmów Nic osobistego oraz Code Blue.

Strefa nagości to zmysłowa opowieść o zauroczeniu i uwodzeniu.

Dwie piętnastoletnie dziewczyny, Europejka i Arabka, rozpoczynają erotyczną grę, w której trudno powiedzieć, kto jest uwodzicielem, a kto ofiarą. Piękna Arabka w muzułmańskiej chustce emanuje niewinnością. Tajemnica, jaką skrywa, rozpala wyobraźnię wyrafinowanej holenderskiej nastolatki z bogatej dzielnicy. Dziecięce okrucieństwo i sensualność, sny i rzeczywistość mieszają się ze sobą i uzupełniają nawzajem. Dyskurs miłosny między bohaterkami odbywa się bez słów, a tylko w spojrzeniach i gestach.

Zdjęcia do filmu zrobił Piotr Sobociński jr, nagrodzony m.in. na Międzynarodowym Festiwalu Sztuki Autorów Zdjęć Camerimage. Jest też dwukrotnym laureatem nagrody Polskiej Akademii Filmowej za film Bogowie Łukasza Palkowskiego (Orły 2015) i Drogówka Wojciecha Smarzowskiego (Orły 2013).

W filmie zagrały dwie debiutantki: Imaan Hammam i Sammy Boonstra. Imaan Hammam w Holandii nazywana jest Kleopatrą ze Wschodu, dlatego, że to we Wschodnim Amsterdamie została zauważona przez agencję modelek. W czasie zdjęć do Strefy nagości Imaan miała 15 lat, od tego czasu zrobiła niewiarygodną karierę jako supermodelka. Pojawiła się na okładce American Vogue, a jej zdjęcia ukazały się także we francuskich i włoskich wydaniach tego magazynu. Sammy Boonstra miała 15 lat, kiedy wystąpiła w Strefie nagości. Swoją rolę w filmie widziała jako przygodę i nie ma planów, żeby stać się aktorką.

Reżyserka o filmie: Strefa nagości zaczęła się od jednego obrazu. Byłam w żeńskim klubie fitness w Amsterdamie. W strefie nagości z prysznicami, saunami, ujrzałam grupę Europejek, kobiet i dziewcząt, wszystkich nagich, a wśród nich trzy Arabki, również nagie, lecz z chustami na głowach. Europejki były tylko pozornie spokojne i beztroskie. Czuły na sobie wzrok innych, miały poczucie wstydu. Arabki natomiast stały, śmiały się i rozmawiały ze sobą, jakby koncepcja zawstydzenia w ogóle nie dotyczyła ich nagich ciał, tak naturalnych i pełnych wdzięku. Ich włosy, które w kulturze arabskiej mają znaczenie erotyczne, były zakryte. Ten obraz był jak piktogram różnic kulturowych, różnic pomiędzy dwoma wersjami erotyzmu.

Antoniak opowiada nie tyle o miłości, co uwodzeniu. O oku, które śledzi, świdruje i domaga się wzajemności. I o ciele, które to spojrzenie przyjmuje lub odrzuca. O pojedynku.
Filmweb.pl

Dawno nie widziałam czegoś tak innowacyjnego i pięknego w swojej odważnej formie. CinergiaFestival.pl

Wbrew tytułowi, Strefa nagości to film o tym, co zakryte. Poemat miłosnego przyciągania i odpychania, który dowodzi wizualnej maestrii Urszuli Antoniak. KulturaOnline.pl

Pokaz w ramach festiwalu Letnie Tanie Kinobranie 2015,
tydzień 3: Miłość i samotność.



ZWIASTUN: