14. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty 2014: najlepszy film w Międzynarodowym Konkursie Filmy o Sztuce
MFF Wenecja 2013: Nagroda FIPRESCI, Nagroda Fedeora - wyróżnienie specjalne
MFF Bratysława 2013: najlepsza aktorka - Anna Odell
MFF Sztokholm 2013: najlepszy debiut - wyróżnienie specjalne
MFF Dublin 2014: najlepszy film
Szwedzkie Nagrody Filmowe Guldbagge 2014: najlepszy film, najlepszy scenariusz
Wielopiętrowy film znanej z kontrowersyjnych akcji szwedzkiej artystki Anny Odell jest jednocześnie fabułą, dokumentem i performance'em.
Reżyserka aranżuje sytuację, która choć kompletnie fikcyjna, odwołuje się do prawdziwych wydarzeń. Artystka powraca na ekranie do czasów szkolnych - była wówczas prześladowana przez rówieśników, co odcisnęło piętno na jej dalszym życiu. Kiedy nadchodzi kolejna rocznica matury, postanawia skonfrontować się z oprawcami, lecz ku swojemu zaskoczeniu odkrywa, że nie została zaproszona na klasowe spotkanie. Film jest rekonstrukcją zjazdu absolwentów z jej udziałem. Ale to dopiero połowa projektu - w drugiej części reżyserka obdzwania byłych kolegów z klasy, a także nagrywa ich reakcje podczas prezentacji filmu.
Jury Międzynarodowego Konkursu Filmów o Sztuce 14. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty przyznało Zjazdowi absolwentów nagrodę dla najlepszego filmu „za skuteczne użycie sztuki jako narzędzia odsłaniającego mechanizmy społecznej opresji”.
O reżyserce:
Urodzona w 1973 roku w Sztokholmie Anna Odell ukończyła dwie najbardziej prestiżowe szkoły artystyczne w Szwecji: Sztokholmski Uniwersytet Sztuk Pięknych i Stosowanych oraz Królewski Instytut Sztuki. Jej praca dyplomowa Unknown, Woman 2009-349701 wystawiana była w wielu galeriach w Skandynawii oraz w Paryżu w 2013 roku. Zjazd absolwentów to jej pełnometrażowy debiut.
„Powódź autentycznych emocji, film w filmie, pytanie o interpretację sztuki i jej korespondencję z rzeczywistością.” (Robert Mróz, 5 kilo kultury)
„Szalenie interesujący kinoeksperyment, w niestandardowy - i przekorny, ale jednak bardzo filmowy - sposób eksploatujący problem dynamiki grupy i pamięci. (...) Seans obowiązkowy!” (czytnikkultury.blogspot.com)
„Niezwykłe połączenie estetyki rozliczeniowego dokumentu, eksperymentalnego dramatu i artystycznego manifestu (...). Najwspanialsze odkrycie Nowych Horyzontów.” (Katarzyna Wolanin, wolanin.wordpress.com)
ZWIASTUN: