MFF w Cannes 2014: Złota Palma oraz nagroda krytyki filmowej FIPRESCI
Europejskie Nagrody Filmowe 2014 - 3 nominacje: najlepszy film, najlepsza reżyseria, najlepszy scneariusz
Turecki kandydat do Oscara 2015
Nagrodzony Złotą Palmą w Cannes film twórcy Pewnego razu w Anatolii.
Aydin, emerytowany aktor, prowadzi mały hotel w centralnej Anatolii. Towarzyszy mu młoda żona Nihal oraz siostra Necla. Zimą, w miarę jak śnieg pokrywa step, hotel staje się schronieniem, ale także sceną ich dramatów.
Film jest studium relacji trzech bliskich, ale odosobnionych i zdanych na siebie osób - ich oczekiwań, lęków, wzajemnych pretensji i zależności. Oszołamiające plenery Kapadocji kontrastują z kameralnym portretem małżeńskim, opartym na pełnych napięcia, mistrzowskich dialogach.
Nuri Bilge Ceylan jest jednym jednym z najbardziej cenionych reżyserów współczesnego kina. Zimowy sen to już druga Złota Palma w dorobku reżysera - pierwszą otrzymał za reżyserię filmu Trzy małpy. Z kolei Uzak oraz Pewnego razu w Anatolii otrzymały nagrody Grand Prix canneńskiego festiwalu. W swojej dotychczasowej karierze Nuri Bilge Ceylan był nagradzany na festiwalach w Cannes, Berlinie, Karlowych Warach, San Sebastian. Łącznie zdobył 13 nagród, a także liczne nominacje, w tym do nagród Film Independent i Europejskiej Nagrody Filmowej.
„Jak w dawnych powieściach, odsłania się całe życie człowieka i otaczający go kraj, choć nie wyjeżdżamy poza jedną kapadocką wieś. Ta całonocna gadanina, "nocna Turków rozmowa", ma w sobie coś upokarzającego, ale oczyszczającego zarazem. Chciałoby się obejrzeć taki film o Polsce.” Tadeusz Sobolewski, „Gazeta Wyborcza”
„Nie dajcie się odstraszyć metrażem filmu: to studium postaci od tureckiego mistrza Nuri Bilge Ceylana jest niezwykle wzbogacającym doświadczeniem.” Justin Chang, „Variety”
„Ezoteryczny świat mistrzowskiego tureckiego reżysera Nuri Bilge Ceylana okazuje się żywy i niepokojący jak nigdy w Zimowym śnie, medytacji nad małżeństwem w duchu Czechowa i powrotem do stylu znanego z wczesnych filmów reżysera, jak Klimaty czy Majowa chandra.” Deborah Young, „Hollywood Reporter”
„W najlepszych momentach Zimowy sen ukazuje Ceylana jako równie rygorystycznego psychologicznie, jak Ingmar Bergman przed nim. Z pewnością to ostre, ciężkie stadium postaci nie boi się podejmować tak klasycznych bergmanowskich tematów, jak moralna odpowiedzialność i istnienie zła w świecie być może bez Boga.” Xan Brooks, „The Guardian”
Dla pierwszych 10 osób, które kupią bilety na poszczególne seanse filmu
- w prezencie numer „EKRANów” z recenzją filmu.
Pokaz w ramach festiwalu Letnie Tanie Kinobranie 2015,
tydzień 9: Daleko i blisko.
ZWIASTUN: