54. KFF: Retrospektywa Bogdana Dziworskiego 1 (28 maja)
|
RETROSPEKTYWA BOGDANA DZIWORSKIEGO 1 | BOGDAN DZIWORSKI RETROSPECTIVE 1, 96'
KRZYŻ I TOPÓR | THE CROSS AND THE AXE
reż.|dir. Bogdan Dziworski, PL 1972, 14' (dok.)
Bohaterem tego krótkometrażowego filmu, zrealizowanego według pomysłu Stanisława Janickiego, jest Zamek Krzyżtopór w Ujeździe. Dziworskiemu udało się w efektownych scenach uchwycić wygląd i aurę ruin zamku. Ciekawym rozwiązaniem jest zastosowany tu rodzaj komentarza: zdjęciom towarzyszy ludowa ballada o historii zamku, którą śpiewa wiejski chór z Iwanisk.
(opis na stronie KFF)
TREN DLA MIASTA SZYDŁOWA | THRENODY FOR THE SZYDŁÓW TOWN
reż.|dir. Bogdan Dziworski, PL 1974, 10' (dok.)
Liryczny portret Szydłowa, dawnego miasta, a dziś wsi na Kielecczyźnie, był dla dokumentalisty kolejnym krokiem na drodze poszukiwania własnej, autorskiej tematyki i stylu. Zaskakujące formy kadrowania, odkształcony zapis dźwięku, ruch zwolniony, przyśpieszony i wsteczny, brak komunikacji werbalnej i nadrzędna rola obrazu - w jednym z pierwszych filmów Dziworskiego odnajdujemy zapowiedzi tego, co uzyskało swą pełnię w kolejnych etapach rozwoju jego twórczości.
(opis na stronie KFF)
PODRÓŻE GEORGA PHILIPPA TELEMANNA Z ŻAR DO PSZCZYNY
| GEORG PHILIPP TELEMANN’S TRAVELS FROM ŻARY TO PSZCZYNA
reż.|dir. Bogdan Dziworski, PL 1974, 14' (dok.)
Filmowa podróż śladami niemieckiego kompozytora, Georga Philippa Telemanna, który w 1704 roku został powołany na stanowisko kapelmistrza na dworze grafa Erdmanna von Promnitza w Żarach, gdzie zafascynował się polską muzyką ludową. Z całego filmu najbardziej zapada w pamięć scena, przedstawiająca różne etapy unoszenia się balonu lotniczego. Udało się ją nakręcić dzięki specjalnej kamerze i przymocowanego do obiektywu szerokokątnego „judasza”.
(opis na stronie KFF)
PIĘCIOBÓJ NOWOCZESNY | MODERN PENTATHLON
reż.|dir. Bogdan Dziworski, PL 1975, 8' (dok.)
W swoim pierwszym „sportowym” filmie Dziworski sfilmował Janusza Pyciaka-Peciaka, zanim ten został mistrzem świata i mistrzem olimpijskim. Ale Pięciobój nowoczesny to przede wszystkim mały traktat o fizycznych możliwościach człowieka. Odnosimy wrażenie, że bohaterowie znajdują się w jakimś dziwnym transie: wylewają siódme poty na treningu, startują w morderczych zawodach, walczą aż do kresu wyczerpania, po czym znów wracają do monotonnych ćwiczeń.
(opis na stronie KFF)
O KRASNOLUDKACH I SIEROTCE MARYSI | THE DWARFS AND ORPHAN MARY
reż.|dir. Bogdan Dziworski, PL 1975, 10' (dok.)
Jedyny w swoim rodzaju film dokumentalny, którego głównymi bohaterami są tytułowe „krasnoludki”. Życie amatorskich aktorów-liliputów zostało ukazane w dwóch sferach: zawodowej i prywatnej. Podróż ciasnymi wagonami mieszkalnymi przez wsie i miasteczka przeplatają komiczne występy na scenie. Obserwujące wszystko dzieci raz wybuchają śmiechem, innym razem są śmiertelnie poważne.
(opis na stronie KFF)
HOKEJ | HOCKEY
reż.|dir. Bogdan Dziworski, PL 1976, 12' (dok.)
„Nie interesują mnie filmy przyjmujące punkt widzenia siedzącego na trybunie kibica” - mówi Dziworski. W przypadku tego dokumentu cała ekipa realizacyjna wzięła sobie jego słowa do serca (nawet producent musiał założyć łyżwy!). Wiele efektowych scen nakręcono z perspektywy hokejowego krążka, tuż nad taflą lodowiska. Dodatkowej wymowy dodaje filmowi obecność młodych adeptów szkółki hokejowej, którzy dopiero poznają tajniki tego męskiego sportu.
(opis na stronie KFF)
OLIMPIADA | OLIMPICS
reż.|dir. Bogdan Dziworski, PL 1978, 17' (dok.)
To efektowne obserwacje z zawodów narciarskich dla dzieci w Zakopanem, a jednocześnie mały traktat o dorastaniu. Niewinna zabawa na śniegu szybko zmienia się w prawdziwy wyścig, w którym wygrywa tylko najlepszy. W rywalizację swych pociech angażują się dorośli, zmuszając je do morderczego wysiłku. Całość doskonale uzupełnia dźwięk tykającego stopera. W finale jeden z chłopców buntuje się i opuszcza trasę. Świat dorosłych jeszcze go nie interesuje.
(opis na stronie KFF)
DWUBÓJ KLASYCZNY | BIATHLON
reż.|dir. Bogdan Dziworski, PL 1978, 11' (dok.)
Kolejny „sportowy” film, dzięki któremu widz pokonuje barierę dzielącą go od uczestników zawodów. Do historii kina przeszły sceny skoków narciarskich. Wszystkie wykonał Adam Krzysztofiak, olimpijczyk, uczestnik mistrzostw świata i wielokrotny mistrz Polski. Warto zaznaczyć, że kamera i podwójny akumulator ważyły wówczas 30 kilo. Po zdjęciach popularny „Góral” dziękował Bogu, że uda mu się zjeść z żoną kolację.
(opis na stronie KFF)
Pokaz w ramach 54. Krakowskiego Festiwalu Filmowego.
Fotos: Hokej