MFF w Cannes 2013: nagroda za najlepszy scenariusz, konkurs główny
Nagrody Amerykańskiego Kina Niezależnego Independent Spirit Awards 2013: nominacja - najlepszy film międzynarodowy
FF Abu Dhabi 2013: Nagroda Black Pearl dla najlepszego filmu fabularnego
Jeden z 10 najlepszych filmów 2013 roku w plebiscytach miesięczników
„Sight & Sound” i „Cahiers du Cinéma”
Trzy morderstwa i jedno samobójstwo, a wszystkie popełnione w Chinach. Cztery śmierci, które naprawdę miały miejsce i odbiły się szerokim echem. Na ich kanwie uznany reżyser Jia Zhang-ke, twórca Martwej natury nagrodzonej Złotym Lwem na festiwalu w Wenecji, snuje opowieść o współczesnym Państwie Środka - prężnie rozwijającym się ekonomicznym gigancie trawionym przez przemoc i korupcję. Przedstawia je z różnych perspektyw, w nowelowym stylu, przypominającym najlepsze filmy Roberta Altmana.
Dotyk grzechu to inspirowany tradycyjną pekińską operą, tradycyjnym chińskim malarstwem oraz artystycznymi filmami o sztukach walki Kinga Hu filmowy portret współczesnej chińskiej cywilizacji, która przeobraża relacje i związki międzyludzkie w piekło. Film urzeka doskonałą stylistyka zdjęć, przepełnionych kolorem, dopracowanych w każdym detalu i oddających specyfikę i klimat pokazywanych Chin, bo - jak przyznaje reżyser - ten film ma być wizualną podróżą po tym kraju.
Reżyser o filmie: „Słuchając o tak wielu historiach na temat przemocy, postanowiłem stawić temu w filmie czoło. To prawdopodobnie jedyny sposób, aby zredukować skalę przemocy wokół nas. Dlatego zacząłem myśleć o filmie, który pokazywałby różne obrazy przemocy, a nie opowiadał o historii jednego bohatera. Wybrałem cztery szokujące przykłady przemocy, aby pokazać złożony obraz współczesnych Chin”.
„Inspirując się brutalnymi opowieściami z gazet i Weibo, Jia Zhang-Ke zbudował obraz Chin jako pustynię Dzikiego Zachodu, pełną bezprawia, przemocy i cynizmu.”
The Guardian
„W filmie Dotyk grzechu chiński reżyser Jia Zhang-Ke okazuje się być po raz kolejny jednym z najbardziej wnikliwych kronikarzy Chin. (...) Operator Yu Lik-Waia (...) w przejmujący sposób pokazuje nie tylko naturalne krajobrazy, ale także społeczność chińskich przemysłowych, ponurych górniczych miasteczek lub rozpadające się relikty przeszłości Chin.” The Hollywood Reporter
„Jia jest jednym z najlepszych i najważniejszych reżyserów światowego kina.”
New Yorker
(także: festiwal Letnie Tanie Kinobranie 2014, tydzień 8: Na krawędzi otchłani)
ZWIASTUN: