62. MFF w Berlinie 2012 - Nagroda FIPRESCI, Nagroda Alfreda Bauera za innowację artystyczną
2. miejsce w rankingu najlepszych filmów 2012 roku prestiżowego magazynu „Sight and Sound”
Intrygująca opowieść o miłości, obsesji i pamięci.
Energiczna staruszka Aurora, jej czarnoskóra pokojówka Santa oraz troszcząca się o bliźnich Pilar mieszkają na tym samym piętrze lizbońskiego apartamentowca. Pilar udziela się społecznie, a przy tym stara się wspierać ekscentryczną Aurorę, która przepuszcza pieniądze w kasynie i jest przekonana, że Santa para się czarną magią. Kiedy Aurora podupada na zdrowiu, na łożu śmierci prosi, żeby sąsiadka i służąca odnalazły tajemniczego Gianlucę. Okazuje się, że to dawny ukochany Aurory. Opowiada on kobietom niesamowitą historię o obsesyjnej miłości i zbrodni rodem z filmów przygodowych...
Swoim wspaniałym czarno-białym obrazem Gomes składa hołd klasyce kina, a zwłaszcza kinu niememu. Żartobliwie sięga po doskonale znane elementy, ale bawiąc się nimi tworzy coś nowego i świeżego: film tętniący życiem, oryginalny i romantyczny.
Ta rozpięta między współczesną Portugalią i kolonialną Afryką opowieść zdobyła Nagrodę Alfreda Bauera za innowację artystyczną i Nagrodę FIPRESCI na Berlinale 2012.
Film kompletnie oryginalny i nieskończenie nowatorski. Urszula Lipińska, Stopklatka.pl
Witajcie w kinie pełnym magii. Nikola Grozdanovic, Indiewire
Filmowy klejnot. Delikatny, ekscentryczny, obdarzony charakterystycznym rodzajem niewinności - a do tego czarujący i zabawny. Peter Bradshaw, „The Guardian”
Mielibyśmy szczęście, gdyby film taki jak Tabu pojawiał się co roku: dzieło, które zna kino na wylot i wykorzystuje tę wiedzę do stworzenia czystej magii. Tim Robey, „The Daily Telegraph”
Pokaz w ramach Przeglądu Nowego Kina Portugalskiego Kino.pt.
ZWIASTUN: