kpb

Donoma

tytuł oryginalny: Donoma

reżyseria: Djinn Carrénard
aktorzy: Emilia Dérou-Bernal, Sékouba Doucouré, Salomé Blechmans, Matthieu Longuatte, Laetitia Lopez, Vincente Perez, Laura Kpegli

czas trwania: 135 min.
produkcja: Francja 2010
premiera: 2013-04-05

info: Francuskie rendez-vous

Prix Louis Delluc 2011 - najlepszy debiut
12. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty we Wrocławiu - nagroda publiczności

Nauczycielka technikum angażuje się w dwuznaczną relację z uczniem swojej klasy. Młoda kobieta, rozczarowana miłością, decyduje się pominąć wszelkie świadome i nieświadome kryteria wyboru ukochanego, angażując się w związek z przypadkowym mężczyzną. Młodziutka agnostyczka staje w obliczu pytań o religię chrześcijańską. Podczas swoich poszukiwań spotyka bardzo religijnego człowieka. Wszystkie te historie krzyżują się ze sobą, lecz nie mają na siebie wpływu. Ich wspólnym symbolicznym mianownikiem jest wschód słońca, od którego pochodzi tytuł filmu: Donoma (“nastał dzień”).

Donoma to produkcja w pełni niezależna, której całkowity budżet wyniósł… 150 euro. Zadebiutowała w programie ACID (Association du Cinéma Indépendant pour sa Diffusion) na festiwalu w Cannes w 2010 roku, gdzie okazała się prawdziwą sensacją. Triumfalny pochód przez międzynarodowe festiwale (m.in. Londyn, Montreal, Busan) zwieńczyło wprowadzenie filmu do dystrybucji kinowej we Francji.

Reżyserska niezależność znajduje odzwierciedlenie jednak przede wszystkim w warstwie artystycznej filmu i jego odważnej formie - debiut fabularny urodzonego na Haiti, a pracującego we Francji Djinna Carrénarda dowodzi talentu, charyzmy i autorskiego stylu twórcy. W 2011 roku Donoma została uhonorowana prestiżową Prix Louis Delluc.

Krytycy zwracają też uwagę na fakt, że Carrénard podąża przetartym już nieco szlakiem francuskich reżyserów: Abdellatifa Kechiche'a tunezyjskiego pochodzenia (Życie Adeli, Unik, Tajemnica ziarna) i Rabaha Ameur-Zaimeche z algierskimi korzeniami (Mieścina numer jeden, Dernier Maquis), pokazując, że pogrobowcy francuskiej nouvelle vague rodzą się dziś nie w dusznych kawiarniach Dzielnicy Łacińskiej, a na paryskich przedmieściach. Sam Kechiche był filmem zachwycony: „Wspaniały, inteligentny, wrażliwy - komentował. Donoma to klasa sama w sobie, zwiastująca nową erę we francuskim kinie. Film bez producenta, czyste dzieło artysty.” (cineuropa.org)

Djinn Carrénard: „Według mnie miłość jest z góry skazana na niepowodzenie. Brak zdolności komunikowania się z drugim człowiekiem, bez względu na to, jakim językiem mówi, sprawia, że miłość zamienia się w walkę o władzę. Tę nieuchronną zmianę wykorzystujemy jako pretekst, by skończyć relację i rozejrzeć się za kolejną, nową, która skończy się dokładnie tak samo.” (raindance.tv)

Pokaz w ramach Francuskiego rendez-vous.

(także: Letnie Tanie Kinobranie 2013, tydzień 8: Czas młodości;
 T-Mobile Nowe Horyzonty Tournée - 2012)


ZWIASTUN (oryginalny):

Bookmark and Share