kpb

52. KFF: 10 filmów, które trzeba zobaczyć

1) CZARNA ROBOTA | Pitch Black Heist
reż. John Maclean, Wielka Brytania, fab., 14'


* 30 maja | środa | Mikro | 16.30
* 2 czerwca | sobota | Kijów.Centrum | 12.30

Międzynarodowy Konkurs Krótkometrażowy
Premiera polska 

Opuszczony magazyn wypełniają stosy pudełek, tworząc tajemniczy labirynt. W takim to otoczeniu dwóch śmiałków o nieprzeciętnej zręczności będzie przygotowywać włamanie do biurowego sejfu. Michael i Liam jeszcze się nie znają, lecz od dobrej współpracy tego błyskawicznie skojarzonego duetu zależeć będzie powodzenie zlecenia. Jest ono tym bardziej trudne, że zakłada działanie w zupełnej ciemności. Czarna robota jest przykładem błyskotliwej komedii charakterów z nieoczekiwanym zwrotem akcji. Film zdobył tegoroczną nagrodę BAFTA w kategorii filmu krótkometrażowego.


2) KORZENIE | Roots
reż. Carlo Luglio, Włochy, dok., 60'


* 29 maja | wtorek | Agrafka | 16.30
* 3 czerwca | niedziela | Kino Pod Baranami | 17.00

Spojrzenie na Włochy
Premiera polska

Carlo Luglio snuje barwną opowieść o włoskim muzyku Enzo Gragnagniellim. W filmowej podróży Enzo szuka swoich muzycznych korzeni, odwiedzając miejsca i wracając do wspomnień, które ukształtowały jego artystyczną wrażliwość. Razem z bohaterem odkrywamy różnorodne wpływy łączące się w jego twórczości w spójną całość - począwszy od soulu, na włoskich pieśniach ulicznych kończąc. Jak mówi bohater: "zadaniem sztuki jest to, by przypominała nam kim jesteśmy" - i o tym właśnie odkrywaniu siebie mówi muzyczny dokument Luglio. 


3) KRÓTKI FILM O ZABIJANIU ŚWINI | About Killing the Pig
reż. Simone Massi, Włochy, anim., 6’


* 28 maja | poniedziałek | Kijów.Centrum | 21.00
* 31 maja | czwartek | Mikro | 13.30


Międzynarodowy konkurs filmów krótkometrażowych
Premiera polska

„Na początku stycznia mężczyźni wchodzą do chlewni i zawiązują świniom pyski. Gdy zwierzęta są wyciągane na zewnątrz na ubój, mają okazję zobaczyć niebo i rzeczy Świata.” Rozpoczynający się tymi słowami film Simone Massiego to zmuszający do refleksji poemat o tym, jak zwierzęta są traktowane przez ludzi. Zamiast oskarżycielskiego krzyku oglądamy intrygującą, wysmakowaną plastycznie i operującą zmianami skali animację w tonacji czarno-białej z elementami czerwieni. Nastrój uzupełnia znakomita muzyka.


4) MARLEY
reż. Kevin Macdonald, USA/Wielka Brytania, 144'


* 28 maja | poniedziałek | Kijów.Centrum | 18.00
- polska premiera z osobistym udziałem Kevina Macdonalda
* 31 maja | czwartek | Kino Pod Baranami | 22.00


Dźwięki muzyki
Premiera polska

Rewelacyjny, dynamiczny, wibrujący muzyką dokumentalny portret Króla Reggae.

Kim był człowiek, który próbował swoją muzyką pociągnąć za sobą cały świat? Co sprawia, że do dziś jego przesłaniu mówiącemu: Everything's gonna be alright, tak jak kiedyś chętnie wierzy tak wielu? Z jego muzyką i ideałami dorastają kolejne pokolenia. On sam ma miliony fanów na Facebooku, a jego piosenki miliardy odtworzeń na YouTube.

Stworzony przy udziale rodziny Marleya film jest rzadką okazją wzięcia udziału w niezwykłej podróży do czasu, miejsc i wiecznie żywej muzyki Króla Reggae oraz poznania najbliższych mu osób, które przywołają jego obecność w najbardziej osobistych, często kontrowersyjnych wspomnieniach.
Po entuzjastycznym przyjęciu na tegorocznym Berlinale, dokument otworzy 52. Krakowski Festiwal Filmowy przy osobistym udziale Kevina Macdonalda - laureata Oscara za One Day in September oraz nagrody krakowskiej publiczności za Jeden dzień z życia, który okazał się absolutnym hitem na całym świecie.


5) MIESZKANIE | The Flat
reż. Arnon Goldfinger, Israel, doc., 97’


* 29 maja | wtorek | Mikro | 11.00
* 31 maja | czwartek | Kijów.Centrum | 18.00


Międzynarodowy konkurs dokumentalny
Premiera polska

W Berlinie lat 30. XX wieku możliwa była przyjaźń pomiędzy nazistą i syjonistą. Dowiaduje się o tym Arnon Goldfinger, kiedy po śmierci babki, w mieszkaniu pełnym osobistych drobiazgów, odkrywa nieznany rozdział swojej rodzinnej historii. Jego dziadków, należących do przedwojennej żydowskiej inteligencji, łączyły z pewnym niemieckim małżeństwem ciepłe relacje, trwające również po wojnie. Czy zdawali sobie sprawę, że von Mildenstein był oficerem SS, przełożonym Eichmanna i bliskim współpracownikiem Goebbelsa?


6) RENÉ
reż. Helena Třeštíková, Czechy, doc., 83


* 30 maja | poniedziałek | Kijów.Centrum | 18.00

Smok Smoków: Retrospektywa Heleny Třeštíkovej

Dokumentalny powrót do bohatera cyklu Powiedz mi coś o sobie. René po latach jest postacią bardziej mroczną i niepokojącą. Chory i nieprzeciętnie inteligentny, lepiej czuje się w więzieniu niż na wolności, publikuje książki i po raz kolejny okrada reżyserkę. W tle zmienia się rzeczywistość, Czechy wstępują do Unii, a René Plášil czuje się odrzucony i sam odrzuca ludzi, jakby chciał wypełnić przeznaczenie. Film nagrodzony Europejską Nagrodą Filmową dla najlepszego dokumentu i Złotym Gołębiem w Lipsku.


7) TAM GDZIE ROSNĄ PORZECZKI | Wild currants
reż. Leo Kantor, Polska, dok., 34'


* 31 maja | czwartek | Kijów.Centrum | 15.00
* 1 czerwca | piątek | Mikro | 13.30


Konkurs polski

Niełatwe są powroty do miejsc utraconych. Przekonuje się o tym Leo Kantor, emigrant Marca`68 roku, reżyser i bohater filmu w jednej osobie. Jego historię - dziecka ocalałego z Zagłady - poznajemy z fragmentów dokumentalnego monodramu, wystawianego m.in. w warszawskim Teatrze Rozmaitości. Po latach Kantor postanawia odwiedzić Strzegom, w którym po wojnie spędził dzieciństwo. Mimo upływu czasu pamięć tego miejsca pozostała w nim ciągle żywa, również w odniesieniu do dawnych niemieckich sąsiadów.


8) UMIERAMY | We Die
reż. Josephine Links, Niemcy, dok., 14’


* 29 maja | wtorek | Mikro | 16.30
* 1 czerwca | piątek | Kijów.Centrum | 10.00


Międzynarodowy konkurs dokumentalny
Premiera polska

Niezwykle dojrzała impresja na temat nieuchronności upływającego czasu, a wreszcie i samej śmierci. Młoda studentka szkoły filmowej im. Konrada Wolfa kręci intymny dokument poświęcony własnej babci. By odkryć, jak ściśle losy ich obu są splecione, staje również sama przed kamerą. Pomimo zupełnie różnych doświadczeń kobiety znajdują płaszczyznę porozumienia. Śmierć w filmie Josephine Links jest oswojona - strach ustępuje miejsca zaufaniu i bezgranicznemu zrozumieniu.


9) WIRTUALNA WOJNA | Man at War
reż. Jacek Bławut, Polska, doc., 70'


* 1 czerwca | piątek | Kijów.Centrum | 18.00

Krakowskie premiery dokumentalne

Pożegnanie Bławuta z dokumentem? Jeśli, to niezwykle efektowne. Kamera obserwuje międzynarodowe środowisko internetowych graczy, którzy na symulatorach lotów rozgrywają powietrzne batalie, próbując w wirtualnym świecie zmienić bieg historii. Ich pasja staje się niepostrzeżenie uzależnieniem, a oni sami stworzonymi przez siebie awatarami. Kunszt mistrza dostrzec można zarówno w ciepłym portretowaniu ludzkich słabostek, jak i inscenizacyjnym rozmachu wojennych zmagań.


10) ŻEGNAJ NIKARAGUO! | Last Chapter. Goodbye Nicaragua
reż. Peter Torbiörnsson, Hiszpania/Szwecja, dok., 102’


* 1 czerwca | piątek | PWST. Scena Wyspiańskiego | 20.00
* 2 czerwca | sobota | Agrafka | 16.30


Laureaci festiwali

„Kiedy wybucha bomba, najpierw czujesz uderzenie fali gorąca. Potem przerażający dźwięk przewierca ci bębenki w uszach”. Niemal 30 lat, które upłynęło od zamachu bombowego na konferencji prasowej w La Penca, nie zatarło w świadomości Petera Torbiörnssona wypadku, w którym straciło życie 7 ludzi, a 21 zostało rannych i okaleczonych. Reżyser desperacko próbuje odsłonić kulisy zamachu sprzed lat, którego tropy wiodą na współczesne salony polityczne obu Ameryk.

Filmy prezentowane w ramach 52. Krakowskiego Festiwalu Filmowego.

Bookmark and Share