kpb

52. KFF: Retrospektywa Heleny Třestíkovej 1 (29 maja): Cud; Dotyk światła; Słodkie gorycze Lidy Baarovej

RETROSPEKTYWA HELENY TŘEŠTÍKOVEJ (59')

Cud
| Zázrak | The Miracle
reż. Helena Třeštíková, Czechosławacja 1975, 15’ (dok.)
Debiut dokumentalny, którego projekt powstał podczas studiów na FAMU. Autorka chciała obserwować kobietę, która oczekuje dziecka, towarzyszyć jego narodzinom i pierwszym chwilom życia. Koleżanka reżyserki, która właśnie kończyła socjologię, wyszła za mąż i oczekiwała dziecka, zgodziła się wystąpić w filmie. Zdjęcia ukończono, gdy jej syn miał sześć miesięcy, ale konsekwencją tego doświadczenia była inspiracja, by filmować Honzę aż do jego pełnoletności.

Dotyk światła | Dotek svĕtla | A Touch of Light
reż. Helena Třeštíková, Czechosłowacja 1979, 14’ (dok.)
Silny, nasączony emocjami portret niewidomych dzieci, które od dawna są wdzięcznym tematem dla dokumentalistów. Autorka obserwuje ich relacje ze światem. Wybiera dwoje z nich - które śledzi z większą uwagą i bardziej intymnie.

Słodkie gorycze Lídy Baarovej | Sladké hořkosti Lídy Baarové | Lída Baarova's Sweet Bitters
reż. Helena Třeštíková, Czechy 1995, 30’ (dok.)

Im bardziej okrutne jest dla nas życie, tym bardziej je kochamy, śpiewa Lída Baarová. Żadna z jej najbardziej dramatycznych ról nie wytrzymuje porównania z jej życiem. Gwiazda przedwojennego kina wybrała karierę w Niemczech i to przypieczętowało jej los. Gdyby nie zaproszenie do Hitlera na herbatę, znajomość z zakochanym w niej Goebbelsem i odmowa wyjazdu do Hollywood - jej los potoczyłby się zupełnie inaczej. Reżyserka rozmawiała z nią w 1995 r. W Salzburgu, gdzie aktorka spędzała samotnie swoje ostatnie lata.

Fotos: Cud

Pokaz w ramach 52. Krakowskiego Festiwalu Filmowego.

Bookmark and Share