kpb

Taksówkarz

tytuł oryginalny: Taxi Driver

reżyseria: Martin Scorsese
aktorzy: Robert De Niro, Jodie Foster, Albert Brooks, Harvey Keitel

czas trwania: 114 min.
produkcja: USA 1976

W trzydziestą piątą rocznicę premiery, odnowiona cyfrowo wersja jednego z najsłynniejszych filmów amerykańskich lat 70. - zdobywcy 5 nagród BAFTA, Złotej Palmy w Cannes dla Martina Scorsese oraz 4 nominacji do Oscara.

Zaprezentowana przez Martina Scorsese i Roberta De Niro opowieść o człowieku, którego do przemocy kieruje samotność i desperacja - weszła na stałe do historii kina.

Travis Bickle (Robert De Niro), emocjonalnie niestabilny weteran wojny w Wietnamie, cierpi na bezsenność i każdej nocy snuje się bez celu po ulicach Nowego Jorku. Odkrywa brutalne i mroczne oblicze miasta, gdzie rządzi przemoc. Postanawia oczyścić miasto z wszelkiego zła. Jego pierwszą ofiarą ma być kandydat na stanowisko burmistrza Nowego Jorku.

Film odrestaurowano po zeskanowaniu wszystkich klatek negatywu 35mm. Odnowiono go cyfrowo, dokonano korekty barwy i dźwięku, usunięto rysy i zniszczenia - wszystko pod okiem reżysera i autora zdjęć, Michaela Chapmana.

Zrekonstruowany film miał premierę w nowej wersji podczas festiwalu filmowego w Berlinie 2011.

Film prezentowany w ramach przeglądu Kino Pod Baranami – w nowym wymiarze!


O CYFROWEJ REKONSTRUKCJI

Światowa premiera nowej, odnowionej cyfrowo kopi Taksówkarza miała miejsce podczas Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Berlinie w lutym 2011, niemal 35 lat po amerykańskiej premierze w 1976 r.

Kultowy klasy poddany został pełnej cyfrowej restauracji aż do 4K (w Kinie Pod Baranami wyświetlany w 2K), pod kierunkiem Grovera Crispa z Sony Pictures.

Na początku 2010 r., oryginalny negatyw został zeskanowany w rozdzielczości 4K (4.000 pikseli w podstawie). Dokonano korekcji koloru i pełnego cyfrowego odnowienia filmu w 4K.

Po zeskanowaniu, pliki przeniesiono do instytucji, która zajmuje się cyfrową odnową Colorworks, gdzie poddano film obróbce koloru (Scott Ostrowsky), aby uzyskać zaakceptowaną przez reżysera kolorystykę. Działo się to też pod okiem autora zdjęć do filmu, Michaela Chapmana.

Kiedy pracowano nad kolorem, pliki 4K zostały przetransferowane do MTI Film, gdzie rozpoczęło się cyfrowe oczyszczanie obrazu, usuwanie brudów, naprawianie naderwanych kadrów I usuwanie rys.

Po ostatecznej akceptacji kolorów oraz kadrowania przez reżysera, Martina Scorsece, cyfrowa restauracja była gotowa w styczniu 2011 r.

Na nowym cyfrowym nośniku (DCP) zawarta jest także nowa wielokanałowa ścieżka dźwiękowa w stereo, zaakceptowana przez reżysera i odtworzona z oryginalnych nagrań.



ZWIASTUN kinowy:


Bookmark and Share