kpb

51. Krakowski Festiwal Filmowy: 24 maja

51. KRAKOWSKI FESTIWAL FILMOWY

PROGRAM projekcji w Kinie Pod Baranami
:

C - Sala Czerwona
N - Sala Niebieska


wtorek, 24 maja

C  14.30  GDZIEŚ W EUROPIE 1
(92’)
Zemsta | Revenge, reż. Arnold Kojnok, Słowacja 2010, 32’ (dok.)

Fikcyjna opowieść o mieszkańcu jednego ze słowackich miasteczek - samotnie wychowującym syna mężczyźnie, który po 24 latach pracy w fabryce szkła musi znaleźć inny sposób na utrzymanie rodziny. Realia są bardzo aktualne - film jest bowiem portretem gospodarczo-ekonomicznego kryzysu, który dotknął dzisiejszą Słowację. W tle - skrywana historia rodzinna. Chłopiec pod żadnym pozorem nie może dowiedzieć się, że jego matka trudni się prostytucją. Kto i na kim chce się zemścić?
Dzień górnika | Miner's Day, reż. Andrei Gryazev, Rosja 2010, 60’ (dok.) 

Opustoszałe, górnicze miasteczko w Rosji. Kilkanaście lat temu było doskonałym miejscem do życia i pracy. Odkąd zamknięto kopalnię, pozostały tylko stare baraki i ludzie, którzy stracili sens życia. W tym wymarłym mieście mieszka rodzina, która wciąż stara się przetrwać mimo trudnych i nieprzyjaznych warunków.

15.30  RETROSPEKTYWA WOJCIECHA WISZNIEWSKIEGO 1 (80’)
Zawał serca, reż. Wojciech Wiszniewski, 1967, 7’ (fab.)
Szkolna etiuda reżysera, przejmująca tym bardziej, że - tematem i tytułem - zapowiada jego przedwczesną śmierć. Ostra i dynamiczna, niewiele ma wspólnego z dokumentalizmem - jeszcze nie reprezentuje przyszłego stylu Wiszniewskiego. W jedynej roli wystąpił brat reżysera, Włodzimierz, wówczas aktor Teatru im. Osterwy w Lublinie.
Jutro. 31 kwietnia – 1 maja 1970, reż. Wojciech Wiszniewski, 1970, 6’ (dok.)
Etiuda szkolna - nakręcona pod opieką pedagogiczną Kazimierza Karabasza - w której zaczynają się konkretyzować tematyczne zainteresowania reżysera. Zawarty w tytule pomysł zderzenia nieistniejącej w kalendarzu daty z oficjalnym komunistycznym świętem polega na tym, że ten sam materiał wizualny, pokazujący szarą łódzką codzienność, zostaje w filmie użyty dwukrotnie. Za pierwszym razem towarzyszy mu adekwatna ścieżka dźwiękowa (potoczne rozmowy robotników pod budką z piwem), za drugim - przekaz propagandowy tworzony przez media.
Opowieść o człowieku, który wykonał 552% normy, reż. Wojciech Wiszniewski, 1973, 25’ (dok.)
Otwarcie kanonu twórczości Wiszniewskiego: reżyser znalazł tu nie tylko swój temat, ale i własną formę. Tytułowym bohaterem jest Bernard Bugdoł: niegdyś słynny górnik, w czasach stalinowskich przodownik pracy, któremu poświęcano pieśni i wiersze. Konstrukcja filmu oscyluje między konwencją tradycyjnego dokumentu o żyjącej postaci, a kreacją przypominającą dawną legendę. Reżyser po raz pierwszy stosuje tutaj charakterystyczne dla siebie długie, statyczne ujęcia. Film pokazano dopiero w 1980 roku w TVP.
Historia pewnej miłości, reż. Wojciech Wiszniewski, 1974, 52’ (fab.)
Nierozpowszechniany w PRL, jedyny film fabularny nakręcony przez Wiszniewskiego, według noweli Leszka Płażewskego Szafo, przemów do mnie. Robotnicza Łódź odsłania tu swoją odrażającą stronę; warstwa muzyczna ironicznie zderza rzeczywistość z jej propagandowym wizerunkiem. Banalna z pozoru opowieść o matrymonialnym niepowodzeniu Edka Wieczorka, któremu rada zakładowa zaoferowała mieszkanie pod warunkiem, że się ożeni, układa się w bezwzględną ocenę życia w świecie „realnego socjalizmu” jako egzystencji nieautentycznej.

17.00  SPOJRZENIE NA HOLANDIĘ 1 (60’)
Nasza gazeta | Our Newspaper, reż. Eline Flipse, 2010, 60' (dok.)

Andrei jest dziennikarzem na bardzo odległej od Moskwy rosyjskiej prowincji. Ludzie są tu biedni i zniesmaczeni polityką i mediami. Andrei zrezygnował z pracy w regionalnej gazecie "Leninowska" ponieważ czuł, że nie może dalej pisać artykułów o niczym. Stworzył własny tygodnik, która ma obecnie około 7000 czytelników. Władze nie są zadowolone, natomiast Andrei jest przekonany, że nie robi nic złego. Kto wygra ten spór?

N  18.15  PANORAMA FILMU POLSKIEGO 1 (105’)
Vakha i Magomed, reż. Marta Prus, Polska 2010, 12’ (dok.)

Vakha i jego dziesięcioletni syn Magomed, czeczeńscy emigranci, mieszkają w ośrodku dla uchodźców. Przybyli do Polski po tym, jak starszy brat Magomeda został zamordowany. Dokument pokazuje ich codzienne starania o normalne życie, z dala od zgiełku ośrodka i od wspomnień straszliwej przeszłości. Wspólne spacery i posiłki oraz czas spędzany na nauce sztuk walki mają zapewnić Magomedowi namiastkę dzieciństwa, którego nie mógłby doświadczyć w rodzinnym kraju.
Niepotrzebnych rzeczy podróż niezwykła, reż. Katja Schupp, Polska / Niemcy 2010, 93’ (dok.)
Opowieść o losie starych i zepsutych przedmiotów, które wylądowałyby na niemieckim wysypisku, gdyby nie intruzi, którzy przybywają nieproszeni, by ofiarować im swoiste „życie po życiu”. Intruzi to Polacy, którzy regularnie jeżdżą za zachodnią granicę. Przywożą stamtąd wszystko, co prezentuje jakąkolwiek wartość. Chwilami zabawny, chwilami refleksyjny - dokument przedstawia pełne dysproporcji relacje polsko-niemieckie, ale też każe zastanowić się nad względnością pojęcia dobrobytu.

C  19.30  KRAKOWSKIE PREMIERY DOKUMENTALNE 1 (87’)
Aranżowane szczęście | Arranged Happiness, reż. Daniela Dar-Creutz, Niemcy / Indie 2011, 87’

W Indiach małżeństwa aranżowane przez rodzinę to zjawisko powszechne. Miłość zawsze schodzi na drugi plan. Najważniejsze, by wypełnić wolę rodziny i zachować wartości przekazywane z pokolenia na pokolenie. Dla obiecującej aktorki i piosenkarki nadchodzi czas, by wyjść za mąż. Poszukiwanie odpowiedniego męża musi nastąpić zgodnie z tradycją - małżeństwo Wahedy będzie organizowane przez jej młodszego brata, Ashiqa, który wydaje na tę okoliczność oszczędności swojego życia. 

N  20.45  NOC ETIUD STUDENCKICH 2 (135’)
Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi
Porwij mnie! | Tear Me!, reż. Agnieszka Borowa, Polska 2010, 6’ (anim.) 
Wypiłam już trzy kawy czekając na Ciebie. Irytująca parka całuje się przed blokiem. Brązowe drzwi. Kolejna wersja Ciebie. Jesteś blondynem, brunetem, jesteś czystą kartką... Porwij mnie!
Wino | The Wine, reż. Krzysztof Szafraniec, Polska 2010, 9’ (anim.) 
Pewien zwykły człowiek narodził się na nowo dzięki sile przyjaźni. Jego życiem wstrząsa jednak utrata kogoś, na kim zależało mu najbardziej. Bohater wpada w pętlę wspomnień i tęskni za wspólnymi chwilami z przyjacielem i z lampką dobrego wina.
Wycieczka | The Trip, reż. Bartosz Kruhlik, Polska 2010, 13’ (dok.) 
Trzynastoletnia Asia wyrusza na kolejną wycieczkę ze swoim dziadkiem. Dziadek uczy ją jazdy na skuterze, pokazuje uroki przyrody. Ma jej też coś ważnego do powiedzenia.
Barbakan | The Barbikan, reż. Bartłomiej Żmuda, Polska 2010, 21’ (fab.)
Emil wraca z pracy z Niemiec. W Polsce czeka na niego Ania, która jest w zaawansowanej ciąży. Powrót Emila ma rozwiązać ich dotychczasowe problemy, nie tylko finansowe. Rzeczywistość krzyżuje jednak te plany
Rozmowa | The Conversation, reż. Piotr Sułkowski, Polska 2010, 16’ (dok).
Obydwoje zostali skazani za morderstwo. Znają się tylko z listów, które piszą do siebie regularnie od ośmiu lat. Dziś Agnieszka wychodzi na przepustkę, podczas której zobaczy go po raz pierwszy.
Żyć, nie umierać | To live, not to die, reż. Maciej Cendrowski, Polska 2011, 20’ (dok.)
Trzy kobiety po pięćdziesiątce i ich historie, które udowadniają, że choć życie nie oszczędza problemów i przykrych niespodzianek, warto cieszyć się każdą pojedynczą chwilą.
Zmartwychwstanie | Resurrection, reż. Klara Kochańska, Polska 2010, 20’ (fab.)
Dwudziestoletnia Ola jedzie odwiedzić mieszkającego za miastem ojca. Chce przedstawić mu swojego chłopaka - Janka. Jest Wielkanoc. Ta wspólnie spędzona noc zaprowadzi ich dalej, niż się spodziewają.
Zaśpiewaj mi do snu | Sing me to sleep, reż. Magnus Arnesen, Polska 2010, 30’ (fab.)
Mężczyzna opiekuje się umierającą na raka matką. Kobieta ma przed śmiercią jedno tylko pragnienie: nie chciałaby pozostawić swojego jedynaka samego. On, by oszczędzić matce przykrości, okłamuje ją zapewniając, że od jakiegoś czasu spotyka się z dziewczyną.

C  22.00  DŹWIĘKI MUZYKI 3 (85’)
Bijelo Dugme, reż. Igor Stoimenov, Serbia 2010, 85’

W połowie lat 70. w Jugosławii z wielką siłą eksplodował rock’n’roll. Muzyczną sceną zawładnął wtedy Bijelo Dugme - zespół, którego liderem był Goran Bregović. Nagrywali płyty na Zachodzie, wprawiali kraj w osłupienie ekscentrycznymi strojami i skandalicznymi wybrykami, a jednocześnie tworzyli po serbsku, bośniacku i albańsku. Muzycy - popularniejsi niż prezydent Tito, hołubieni przez nastolatki i ich babcie - przeorali świadomość socjalistycznej republiki, która właśnie zaczynała drżeć w posadach.


Filmy prezentowane w ramach 51. Krakowskiego Festiwalu Filmowego.

ZAPRASZAMY!