kpb

51. Krakowski Festiwal Filmowy

51. KRAKOWSKI FESTIWAL FILMOWY
23 - 29 maja 2011

PROGRAM projekcji w Kinie Pod Baranami:

C - Sala Czerwona
N - Sala Niebieska


poniedziałek, 23 maja

C  22.00  DŹWIĘKI MUZYKI 1 
Inni Europejczycy | The Other Europeans
reż. Yvonne Andrä, Wolfgang Andrä, Niemcy 2011, 122’ (dok.)

Kiszyniów, Budapeszt, Jerozolima, Kraków, Austin - miejsca te odwiedzamy wspólnie z grupą muzyków żydowskich i romskich, którzy w ramach muzycznego projektu The Other Europeans próbują odnaleźć niegdysiejszą symbiozę między kulturą swoich narodów. Wspólne muzykowanie to dla nich powrót do przeszłości przerwanej brutalnie przez II wojnę światową. W filmie rozbrzmiewają nostalgiczne rytmy Wschodniej Europy znane krakowskiej publiczności z Festiwali Kultury Żydowskiej.

N  20.45  NOC ETIUD STUDENCKICH 1 (113’)
Wydział Radia i Telewizji im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach

(Ostatni pociąg)
RyszardRichard, reż. Mateusz Głowacki, Polska 2011, 26’ (fab.)
Ryszard jest alkoholikiem i mieszka z kolegami na melinie. Wygrana w totka pomaga mu spełnić marzenia o lepszym życiu. Dawni koledzy nie dają jednak o sobie zapomnieć, a nieszczęśliwy wypadek zmusza go do powrotu do punktu wyjścia.
Zabawy dziecięce | Children’s Games, reż. Olga Kałagate 2011, Polska, 9’ (fab.)
Małe śląskie miasteczko, w którym życie płynie swoim własnym rytmem, a dzieci wciąż jeszcze mogą bawić się na niezbyt ruchliwej ulicy. W tej spokojnie żyjącej społeczności nawet drobny incydent urasta do rangi wielkiego wydarzenia.
Ostatni pociąg | Last Train, reż. Weronika Tofilska, Polska 2010, 14’ (fab.)
Antoni ma otyłą żonę, przygnębiającą pracę i głębokie poczucie niespełnienia. Od dłuższego czasu nie może zasnąć. Właśnie zorientował się, że prawdopodobnie nic lepszego niż dotychczas już go w życiu nie spotka. Żyje wspomnieniem pierwszej miłości.
Spółka z pełną odpowiedzialnością | Family Company, reż. Michał Wawrzecki, Polska 2010, 14’ (dok.)
56-letnia, schorowana Ewa opiekuje się swoim starszym bratem. Ewa i Jan, mimo niełatwych relacji, są nierozłączni. Nigdy nie założyli własnych rodzin. Mieszkają w jednopokojowym mieszkaniu. Zarabiają, pozując studentom ASP. Ewa marzy o lepszym losie.
Wierność | The Fidelity, reż. Daria Woszek, Polska 2011, 30’ (fab.)
Film o pisarzu, który wybiera się w podróż sentymentalną do swojego rodzinnego miasteczka. Wspomnienia i rzeczywistość zaczynają się ze sobą mieszać: co jest przeszłością, a co realnym wydarzeniem?
12 i ½ | 12 and ½, reż. Olga Kałagate, Polska 2011, 20’ (dok.)
Kuba i Jędrek są sąsiadami i przyjaźnią się, odkąd sięga ich pamięć. Choć mają dopiero po 12 lat, przeprowadzka jednego z nich na inne osiedle staje się impulsem do wspomnień i podsumowań. Ale także - do snucia planów na przyszłość.

wtorek, 24 maja
C  14.30  GDZIEŚ W EUROPIE 1
(92’)
Zemsta | Revenge, reż. Arnold Kojnok, Słowacja 2010, 32’ (dok.)

Fikcyjna opowieść o mieszkańcu jednego ze słowackich miasteczek - samotnie wychowującym syna mężczyźnie, który po 24 latach pracy w fabryce szkła musi znaleźć inny sposób na utrzymanie rodziny. Realia są bardzo aktualne - film jest bowiem portretem gospodarczo-ekonomicznego kryzysu, który dotknął dzisiejszą Słowację. W tle - skrywana historia rodzinna. Chłopiec pod żadnym pozorem nie może dowiedzieć się, że jego matka trudni się prostytucją. Kto i na kim chce się zemścić?
Dzień górnika | Miner's Day, reż. Andrei Gryazev, Rosja 2010, 60’ (dok.) 

Opustoszałe, górnicze miasteczko w Rosji. Kilkanaście lat temu było doskonałym miejscem do życia i pracy. Odkąd zamknięto kopalnię, pozostały tylko stare baraki i ludzie, którzy stracili sens życia. W tym wymarłym mieście mieszka rodzina, która wciąż stara się przetrwać mimo trudnych i nieprzyjaznych warunków.

15.30  RETROSPEKTYWA WOJCIECHA WISZNIEWSKIEGO 1 (80’)
Zawał serca, reż. Wojciech Wiszniewski, 1967, 7’ (fab.)
Szkolna etiuda reżysera, przejmująca tym bardziej, że - tematem i tytułem - zapowiada jego przedwczesną śmierć. Ostra i dynamiczna, niewiele ma wspólnego z dokumentalizmem - jeszcze nie reprezentuje przyszłego stylu Wiszniewskiego. W jedynej roli wystąpił brat reżysera, Włodzimierz, wówczas aktor Teatru im. Osterwy w Lublinie.
Jutro. 31 kwietnia – 1 maja 1970, reż. Wojciech Wiszniewski, 1970, 6’ (dok.)
Etiuda szkolna - nakręcona pod opieką pedagogiczną Kazimierza Karabasza - w której zaczynają się konkretyzować tematyczne zainteresowania reżysera. Zawarty w tytule pomysł zderzenia nieistniejącej w kalendarzu daty z oficjalnym komunistycznym świętem polega na tym, że ten sam materiał wizualny, pokazujący szarą łódzką codzienność, zostaje w filmie użyty dwukrotnie. Za pierwszym razem towarzyszy mu adekwatna ścieżka dźwiękowa (potoczne rozmowy robotników pod budką z piwem), za drugim - przekaz propagandowy tworzony przez media.
Opowieść o człowieku, który wykonał 552% normy, reż. Wojciech Wiszniewski, 1973, 25’ (dok.)
Otwarcie kanonu twórczości Wiszniewskiego: reżyser znalazł tu nie tylko swój temat, ale i własną formę. Tytułowym bohaterem jest Bernard Bugdoł: niegdyś słynny górnik, w czasach stalinowskich przodownik pracy, któremu poświęcano pieśni i wiersze. Konstrukcja filmu oscyluje między konwencją tradycyjnego dokumentu o żyjącej postaci, a kreacją przypominającą dawną legendę. Reżyser po raz pierwszy stosuje tutaj charakterystyczne dla siebie długie, statyczne ujęcia. Film pokazano dopiero w 1980 roku w TVP.
Historia pewnej miłości, reż. Wojciech Wiszniewski, 1974, 52’ (fab.)
Nierozpowszechniany w PRL, jedyny film fabularny nakręcony przez Wiszniewskiego, według noweli Leszka Płażewskego Szafo, przemów do mnie. Robotnicza Łódź odsłania tu swoją odrażającą stronę; warstwa muzyczna ironicznie zderza rzeczywistość z jej propagandowym wizerunkiem. Banalna z pozoru opowieść o matrymonialnym niepowodzeniu Edka Wieczorka, któremu rada zakładowa zaoferowała mieszkanie pod warunkiem, że się ożeni, układa się w bezwzględną ocenę życia w świecie „realnego socjalizmu” jako egzystencji nieautentycznej.

17.00  SPOJRZENIE NA HOLANDIĘ 1 (60’)
Nasza gazeta | Our Newspaper, reż. Eline Flipse, 2010, 60' (dok.)

Andrei jest dziennikarzem na bardzo odległej od Moskwy rosyjskiej prowincji. Ludzie są tu biedni i zniesmaczeni polityką i mediami. Andrei zrezygnował z pracy w regionalnej gazecie "Leninowska" ponieważ czuł, że nie może dalej pisać artykułów o niczym. Stworzył własny tygodnik, która ma obecnie około 7000 czytelników. Władze nie są zadowolone, natomiast Andrei jest przekonany, że nie robi nic złego. Kto wygra ten spór?

N  18.15  PANORAMA FILMU POLSKIEGO 1 (105’)
Vakha i Magomed, reż. Marta Prus, Polska 2010, 12’ (dok.)

Vakha i jego dziesięcioletni syn Magomed, czeczeńscy emigranci, mieszkają w ośrodku dla uchodźców. Przybyli do Polski po tym, jak starszy brat Magomeda został zamordowany. Dokument pokazuje ich codzienne starania o normalne życie, z dala od zgiełku ośrodka i od wspomnień straszliwej przeszłości. Wspólne spacery i posiłki oraz czas spędzany na nauce sztuk walki mają zapewnić Magomedowi namiastkę dzieciństwa, którego nie mógłby doświadczyć w rodzinnym kraju.
Niepotrzebnych rzeczy podróż niezwykła, reż. Katja Schupp, Polska / Niemcy 2010, 93’ (dok.)
Opowieść o losie starych i zepsutych przedmiotów, które wylądowałyby na niemieckim wysypisku, gdyby nie intruzi, którzy przybywają nieproszeni, by ofiarować im swoiste „życie po życiu”. Intruzi to Polacy, którzy regularnie jeżdżą za zachodnią granicę. Przywożą stamtąd wszystko, co prezentuje jakąkolwiek wartość. Chwilami zabawny, chwilami refleksyjny - dokument przedstawia pełne dysproporcji relacje polsko-niemieckie, ale też każe zastanowić się nad względnością pojęcia dobrobytu.

C  19.30  KRAKOWSKIE PREMIERY DOKUMENTALNE 1 (87’)
Aranżowane szczęście | Arranged Happiness, reż. Daniela Dar-Creutz, Niemcy / Indie 2011, 87’

W Indiach małżeństwa aranżowane przez rodzinę to zjawisko powszechne. Miłość zawsze schodzi na drugi plan. Najważniejsze, by wypełnić wolę rodziny i zachować wartości przekazywane z pokolenia na pokolenie. Dla obiecującej aktorki i piosenkarki nadchodzi czas, by wyjść za mąż. Poszukiwanie odpowiedniego męża musi nastąpić zgodnie z tradycją - małżeństwo Wahedy będzie organizowane przez jej młodszego brata, Ashiqa, który wydaje na tę okoliczność oszczędności swojego życia. 

N  20.45  NOC ETIUD STUDENCKICH 2 (135’)
Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi
Porwij mnie! | Tear Me!, reż. Agnieszka Borowa, Polska 2010, 6’ (anim.) 
Wypiłam już trzy kawy czekając na Ciebie. Irytująca parka całuje się przed blokiem. Brązowe drzwi. Kolejna wersja Ciebie. Jesteś blondynem, brunetem, jesteś czystą kartką... Porwij mnie!
Wino | The Wine, reż. Krzysztof Szafraniec, Polska 2010, 9’ (anim.) 
Pewien zwykły człowiek narodził się na nowo dzięki sile przyjaźni. Jego życiem wstrząsa jednak utrata kogoś, na kim zależało mu najbardziej. Bohater wpada w pętlę wspomnień i tęskni za wspólnymi chwilami z przyjacielem i z lampką dobrego wina.
Wycieczka | The Trip, reż. Bartosz Kruhlik, Polska 2010, 13’ (dok.) 
Trzynastoletnia Asia wyrusza na kolejną wycieczkę ze swoim dziadkiem. Dziadek uczy ją jazdy na skuterze, pokazuje uroki przyrody. Ma jej też coś ważnego do powiedzenia.
Barbakan | The Barbikan, reż. Bartłomiej Żmuda, Polska 2010, 21’ (fab.)
Emil wraca z pracy z Niemiec. W Polsce czeka na niego Ania, która jest w zaawansowanej ciąży. Powrót Emila ma rozwiązać ich dotychczasowe problemy, nie tylko finansowe. Rzeczywistość krzyżuje jednak te plany
Rozmowa | The Conversation, reż. Piotr Sułkowski, Polska 2010, 16’ (dok).
Obydwoje zostali skazani za morderstwo. Znają się tylko z listów, które piszą do siebie regularnie od ośmiu lat. Dziś Agnieszka wychodzi na przepustkę, podczas której zobaczy go po raz pierwszy.
Żyć, nie umierać | To live, not to die, reż. Maciej Cendrowski, Polska 2011, 20’ (dok.)
Trzy kobiety po pięćdziesiątce i ich historie, które udowadniają, że choć życie nie oszczędza problemów i przykrych niespodzianek, warto cieszyć się każdą pojedynczą chwilą.
Zmartwychwstanie | Resurrection, reż. Klara Kochańska, Polska 2010, 20’ (fab.)
Dwudziestoletnia Ola jedzie odwiedzić mieszkającego za miastem ojca. Chce przedstawić mu swojego chłopaka - Janka. Jest Wielkanoc. Ta wspólnie spędzona noc zaprowadzi ich dalej, niż się spodziewają.
Zaśpiewaj mi do snu | Sing me to sleep, reż. Magnus Arnesen, Polska 2010, 30’ (fab.)
Mężczyzna opiekuje się umierającą na raka matką. Kobieta ma przed śmiercią jedno tylko pragnienie: nie chciałaby pozostawić swojego jedynaka samego. On, by oszczędzić matce przykrości, okłamuje ją zapewniając, że od jakiegoś czasu spotyka się z dziewczyną.

C  22.00  DŹWIĘKI MUZYKI 3 (85’)
Bijelo Dugme, reż. Igor Stoimenov, Serbia 2010, 85’

W połowie lat 70. w Jugosławii z wielką siłą eksplodował rock’n’roll. Muzyczną sceną zawładnął wtedy Bijelo Dugme - zespół, którego liderem był Goran Bregović. Nagrywali płyty na Zachodzie, wprawiali kraj w osłupienie ekscentrycznymi strojami i skandalicznymi wybrykami, a jednocześnie tworzyli po serbsku, bośniacku i albańsku. Muzycy - popularniejsi niż prezydent Tito, hołubieni przez nastolatki i ich babcie - przeorali świadomość socjalistycznej republiki, która właśnie zaczynała drżeć w posadach.

środa, 25 maja 
C  14.30  GDZIEŚ W EUROPIE 2
(77’)
Mój ojciec Evgeni | My Father Evgeni, reż. Andrei Zagdansky, USA/Ukraina, 77‘ (dok.) 

Ojciec i syn. Ojciec był przez wiele lat szefem kijowskiego studia filmów popularnonaukowych. Syn opuścił Związek Radziecki, emigrując do Nowego Jorku, gdzie został reżyserem. To on jest autorem tego osobistego, wielowymiarowego dokumentu, w którym rodzinne relacje stają się tłem do zarysowania społeczno-politycznej historii komunistycznej Ukrainy. Rarytasy kronik filmowych z epoki zostały tu skonfrontowane z materiałami z archiwum reżysera.

15.30  RETROSPEKTYWA WOJCIECHA WISZNIEWSKIEGO 2 (79’)
Wanda Gościmińska. Włókniarka, reż. Wojciech Wiszniewski, 1975, 20’ (dok.)
Jeden z dwóch pokazywanych na festiwalu filmów Wiszniewskiego, które w PRL zostały dopuszczone na ekrany. Dawna przodownica pracy, w hieratycznych pozach deklamująca swój życiorys, ukazana została w sztucznym świecie, zaludnionym przez symbole z epoki: postaci górników, rybaków i żniwiarek z kronik, plakatów, banknotów. Dowodząc fałszu czasów stalinowskich, autor starał się zrozumieć ich zdumiewającą trwałość. Brązowy Smok za scenariusz na Krakowskim Festiwalu Filmowym.
Elementarz, reż. Wojciech Wiszniewski, 1976, 8’ (dok.)
Film, pomyślany pierwotnie jako dokument o twórcy polskiego Elementarza, Marianie Falskim, przyniósł zupełnie odmienny rezultat: zdumiewający zapis stanu ducha Polaków lat siedemdziesiątych, przekraczający wszelkie bariery i konwencje gatunkowe ówczesnego kina. W miejsce dawnego, wyidealizowanego Elementarza, ukazanego w pierwszej części filmu, w drugiej autor zaproponował jego współczesny wariant: posępny, bliższy rzeczywistemu klimatowi epoki, zaś w trzeciej stworzył osobliwą wariację na jego temat. Film nagrodzony – już po śmierci autora – Złotym Lajkonikiem na Krakowskim Festiwalu Filmowym.
Stolarz, reż. Wojciech Wiszniewski, 1976, 13’ (dok.)
Na tle sygnałów zwiastujących kolejne epoki polityczne, bohater ciągnie swoją prywatną historię, opowiadaną językiem, w którym ton meldunku wojskowego łączy się z tonem przywatnych zwierzeń.
Sztygar na zagrodzie, reż. Wojciech Wiszniewski, 1978, 12’ (dok.) 
Drugi z filmów przeglądu, dopuszczonych w PRL do rozpowszechniania. Portret autentycznej postaci przedstawiony w sposób fabularny, nawiązujący do poetyki twórczości ludowej i komentowany zza kadru gorzko-żartobliwą przyśpiewką. Emerytowany górnik, przybywający z rodziną na wieś i próbujący podjąć samodzielną działalność gospodarczą, ponosi klęskę, odrzucony przez miejscową społeczność. Kompromitacja stereotypów propagandowych z epoki Gierka. Brązowy Lajkonik na Krakowskim Festiwalu Filmowym.
Szajbus. Film o Wojtku Wiszniewskim, reż. Andrzej Mellin, 1985, 26’ (dok.) 
„Szajbus” to przydomek, jakim obdarzyli Wiszniewskiego koledzy z łódzkiej Szkoły Filmowej. Dokument został nakręcony trzy lata po jego śmierci przez przyjaciół i współpracowników. Zawiera, oprócz fragmentów filmów, oryginalne materiały ikonograficzne (m.in. zdjęcia rodzinne i filmowy wizerunek warszawskiego mieszkania reżysera, nakręcony tuż po jego śmierci), a w ścieżce dźwiękowej - poświęcone Wiszniewskiemu komentarze i zapis rozmowy, którą w 1979 roku przeprowadził z nim Krzysztof Krauze.

17.00  SPOJRZENIE NA HOLANDIĘ 2 (84’)
Młode gangi z Amsterdamu | Crips. Strapped ‘n Strong, reż. Joost Van Der Valk, Mags Gavan, 2009, 84’ (dok.)

Film opowiada o brutalnym życiu gangu Crips w Hadze - grupy składającej się z emigrantów z Surinamu i Antyli, którzy zajmują się napadami z bronią, handlem narkotykami i walką z konkurencyjnymi grupami. Film praktycznie bez cenzury pokazuje kulturę przemocy, na której opiera się wspólnota, którą początkowo łączyła muzyka hip hopowa. Twórcy starają się także sięgnąć głębiej i dotrzeć do przemyśleń i uczuć samych gangsterów, których życiowe ścieżki bywają mocno poplątane.

N  18.15  PANORAMA FILMU POLSKIEGO 2 (101’)

(Zaćmienie)
Magiel, reż. Adrianna Dunin-Wąsowicz, Polska 2010, 16’ (dok.) 
Opowieść o umierających małych polskich biznesach i kończącej się pewnej epoce. Nostalgiczne wspomnienia właścicielki magla. To, co kiedyś wydawało się trwałe i wieczne, okazuje się nieprzydatne w nowym społeczeństwie. Oglądamy prywatną, skromną opowieść o miejscu, które za chwilę nikomu nie będzie potrzebne. Pokolenie urodzone po 1990 roku chyba już nie wie, co to krochmal...
Zaćmienie, reż. Paweł Maślona, Polska, 26’ (fab.)
Do tej pory w życiu Adama wszystko szło zgodnie z planem - żona, dom, syn, który niebawem przyjdzie na świat... Dopiero śmierć matki wytrąca go z bezpiecznych kolein życia - spada na niego obowiązek zaopiekowania się niedołężnym ojcem. Nie chcąc dostosowywać swojej wygodnej egzystencji do nowych okoliczności, postanawia oddać wdowca do domu opieki. Wtedy jeszcze nie zdaje sobie sprawy, że konsekwencje tej decyzji zdeterminują jego własny los.
Darling I lowe ju, reż. Anna Błaszczyk, Polska 2010, 59’ (dok.)
W kurortach egipskich na potęgę kwitnie biznes turystyczno-miłosny. Może to jakiś specjalny rządowy program, w którym zadaniem młodych i pięknych egipskich chłopców jest podrywanie turystek? Każda znajdzie swojego adoratora - wiek nie gra roli. A europejskie kobiety mają pieniądze na finansowanie fikcyjnych chorych matek i kupowanie kart do telefonu. „To jest takie wzruszające, że chłopiec trzyma w objęciach kobietę, która mogłaby być jego matką. Z takim wielkim szacunkiem, z uwielbieniem i powiedziałabym dumą, że on jest mężczyzną tej kobiety” - mówi jedna z bohaterek.

C  19.30  KRAKOWSKIE PREMIERY DOKUMENTALNE 2 (90’)
Karla przychodzi na świat | Karla’s Arrival, reż. Koen Suidgeest, Hiszpania, 90’

Dziewiętnastoletnia Sueylin Aguilar mieszka w niewielkim parku w Managui, wraz z innymi bezdomnymi. Nie zmienia się to nawet wtedy, gdy rodzi córeczkę - Karlę. Jednak po pewnym czasie młoda matka dochodzi do wniosku, że pragnie dla dziecka lepszego życia niż jej własne. Postanawia zacząć wszystko od nowa. Ale nie jest to proste... Kamera towarzyszy matce i córce, tworząc osobisty i intymny zapis życiowej próby, jaką jest dla bohaterki macierzyństwo.

N  20.45  NOC ETIUD STUDENCKICH 3 (148’)
The Netherlands Film And Television Academy 

(Równaj kroki)
Ocalić Doel | Doel Alive, reż. Tom Fassaert, Holandia 2006, 34’ (dok.)
Niedaleko portu w Antwerpii leży wioska Doel. Od dziesięcioleci stała ona na przeszkodzie megalomańskiej ekspansji Antwerpii, a teraz musi w końcu zniknąć. Podczas, gdy wioska powoli umiera, stara Emilienne próbuje zachować pozory normalności.
Z dala od bliskości | Far From Close, reż. Martijn de Jong, Holandia 2010, 24' (fab.) 
W filmie przeplatają się cztery historie o szczęściu i strachu przed nim. Chociaż szczęścia mogą zaznać wszyscy czterej bohaterowie – starzy i młodzi - zbyt duży jest ich strach, który powstrzymuje ich przed poddaniem się mu. 
Obserwując ciemność | Nightwatchers, reż. Menno Otten, Holandia 2008, 10’ (dok.)
Krótki dokument, w którym znajdujemy się w ciemnym pomieszczeniu. Jest to miejsce, gdzie odgłosy nocy stają się muzyką, a rzeczywistość i nieświadomość nie jest zdefiniowana. Nagle budzimy się i musimy się zmierzyć z rzeczywistością. 
Film Jacco | Jacco’s Film, reż. Daan Bakker, Holandia 2009, 18’ (fab.)
Jacco jest naukowcem, wynalazcą, muzykiem, filozofem, architektem i sportowcem. Mieszka z rodzicami, ponieważ ma tylko dziesięć lat. Śledzi świat przez peryskop i pracuje nad wyjątkowym modelem podziemnego pomieszczenia. 
Równaj krokiHold the Line, reż. Sem Assink, Holandia 2005, 6’ (anim.)
Czterech żołnierzy maszeruje poprzez pozostałości zrujnowanego świata. Dyscyplina trzyma ich razem. Kiedy wpadną w zasadzkę zastawioną przez niewidzialnego wroga - znajdą niezawodny sposób, jak go pokonać.
Lukomir- pół roku wolnego | Lukomir - Six Months Off, reż. Niels van Koevorden, Holandia 2010, 30’ (dok.)
Lukomir w Bośni. Ismet, Dervo i Nura są całkowicie odizolowani od reszty społeczeństwa żyjąc w przykrytym śniegiem świecie owiec i nicości. Próbują dalej wieść życie w miejscu, które kiedyś było dobrze prosperującym rodzinnym interesem.
Mo, reż. Eché Janga, Holandia 2010, 26’ (fab.) 
Mo to film o prawdziwej przyjaźni, o dwóch duszach dryfujących przez prądy życia. Chris i Mo są nierozłączni i czują się świetnie, kiedy razem wkraczają w dorosłość. Pojawia się jednak nowa okoliczność, która może zagrozić ich przyjaźni.

C  22.00  DŹWIĘKI MUZYKI 5
Wiatr od wschodu
| Eastern Wind: the Film, reż. György Szomjas, Węgry 2010, 80’

Miqueu jest muzykiem. Wraz z żoną i synami mieszka w Prowansji. Pasjonuje się tradycyjną muzyką swojego regionu lecz także muzyką węgierską – stamtąd pochodzi. Gdy otrzymuje zaproszenie, by zagrać koncert wspólnie z węgierskimi muzykami – Miqueu wyrusza do Budapesztu, by skompletować zespół. To dla niego znakomita okazja, by po latach spotkać starych przyjaciół. Ich rozmowy, wspomnienia i próby to przygrywka do finałowego koncertu, w którym zabrzmią pieśni prowansalskie, francuskie i węgierskie.

czwartek, 26 maja
C  14.30  GDZIEŚ W EUROPIE 3
(95’)
Szyb nr 8 | Pit no. 8, reż. Marianna Kaat, Estonia/Ukraina 2010, 95’ (dok.) 

W sercu kwitnącego niegdyś regionu kopalnianego na Ukrainie, prawie wszyscy wydobywają węgiel: emeryci, bezrobotni, a nawet dzieci. Zdesperowane władze postanowiły zakazać tego procederu, co ma wpływ na życie większości mieszkańców. 15-letni Yura pracuje w nielegalnym szybie, by utrzymać dwie siostry, za które czuje się odpowiedzialny. Jego marzeniem jest własna kawiarnia, gdzieś daleko od domu. Niestety, warunki ekonomiczne odsuwają marzenia chłopca w odległą przyszłość.

N  15.30  PANORAMA FILMU POLSKIEGO 3 (93’)

(Czekając na sobotę)
Snępowina, reż. Marta Pajek, Polska 2011, 13’ (anim.)
Wieloznaczny, zachęcający do kilkukrotnej lektury film, w którym główną rolę odgrywa sen. Narysowany charakterystyczną kreską i rozegrany w trzech przestrzeniach - abstrakcyjnej, sennej i realistycznej - film Marty Pajek zwodzi widza i nieustannie prowokuje do szukania odpowiedzi na pytanie o wzajemne związki przedstawionych rzeczywistości. Narzucający skojarzenia z pępowiną tytuł filmu może sugerować, że to sen jest naszym jedynym łącznikiem z niedostępną naszym oczom realnością.
Królowa śniegu, reż. Klara Kochańska, Polska 2010, 9’ (dok.)
Dokument jest impresją na temat życia nowoczesnej, dobrze sytuowanej singielki z dużego miasta. Jej codzienność na pierwszy rzut oka wydaje się perfekcyjnie poukładana - regularne ćwiczenia, sterylne mieszkanie, odpowiedzialna praca. Jednak jest w niej jakaś rysa, która uniemożliwia jej doświadczanie szczęścia. Królowa Śniegu z baśni Andersena była niezdolna do ciepła i uczuć. Czy jej współczesnej odpowiedniczce uda się pokonać brak bliskości i poczucie wyobcowania?
Czekając na sobotę, reż. Jerzy Morawski, Irena Morawska, Polska 2010, 70’ (dok.) 
Ten dokument to niepowtarzalna okazja spojrzenia na świat, który dla wielu jest obcy i zapomniany. Film ukazuje mniej atrakcyjną twarz Polski - współczesną prowincję. Na żyjących tu ludziach swoje piętno wyciskają wszechobecna nuda i brak perspektyw. Bohaterowie, nie mając nic lepszego do roboty, żyją sobotą: dniem, w którym spotykają się na dyskotece. Mogą wtedy się odstresować, napić i pooglądać erotyczny show. Czekanie na kolejną sobotę, wspominanie minionych imprez i bójek - to właśnie wyznacza teraz ich sens życia.

C  17.00  SPOJRZENIE NA HOLANDIĘ 3 (90’)
Pożegnanie | Farewell, reż. Ditteke Mensink, 2009, 90’ (dok.) 

W 1929 roku dziennikarka lady Grace Drummond-Hay została zaproszona do wzięcia udziału w pierwszym locie dookoła świata na sterowcu LZ-127 Graf Zeppelin. Niedawno owdowiała i znudzona pisaniem o damskiej modzie lady Grace skorzystała z okazji, aby zostać jedyną kobietą na pokładzie, co wzbudziło zrozumiałą sensację. Powróciła do Ameryki jako gwiazda, ale jej sprawozdania z podróży publikowane na pierwszych stronach gazet Hearsta opowiadały tylko część historii. W swoim pamiętniku zanotowała o wiele bardziej intymną relację z podróży - zmagania o przerwanie romansu z żonatym towarzyszem podróży. Film jest spektakularnym połączeniem archiwalnych zdjęć z podróży przez Nowy Jork, Syberię, Tokio i Pacyfik oraz opowieści z artykułów i pamiętników lady Drummond.

N  18.15  PANORAMA FILMU POLSKIEGO 4 (112’)
Bossak. Kronika wypadków filmowych, reż. Małgorzata Burzyńska-Keller, Polska, 68’ (dok.)
Film dokumentalny o Jerzym Bossaku, wielkim autorytecie polskiego kina, który nadał kształt rodzimej kinematografii po II wojnie światowej. Ceniony za wszechstronność i przenikliwość rozumienia materii filmu, jako założyciel zespołu filmowego Kamera kierował produkcjami takich twórców jak Has, Munk, Wajda, Polański czy Skolimowski. Film powstał z okazji setnych urodzin Bossaka - wybitnego człowieka i mentora twórców filmowych.
Alfred Schreyer z Drohobycza, reż. Marcin Giżycki, Polska 2010, 44’ (dok.) 

W doświadczeniach życiowych urodzonego przed II wojną światową tytułowego bohatera odbija się niezwykła historia Kresów. Alfred Schreyer, śpiewak i skrzypek, opowiada o atmosferze przedwojennej koegzystencji Polaków, Żydów i Ukraińców oraz czasach szkolnych, gdy jego nauczycielem był Bruno Schulz. Ten świat definitywnie zakończyły okrucieństwa wojny i późniejsze czasy Związku Radzieckiego. Mimo to Schreyer do dziś pozostał wierny rodzinnym stronom, nosząc w sobie świadectwo niezwykłych losów tej części Europy.

C  19.30  KRAKOWSKIE PREMIERY DOKUMENTALNE 3 (68’)
Solartaxi | Solartaxi - Around the World With the Sun, reż. Erik Schmitt, Niemcy 2010, 68’

Louis Palmer rozpoczął swoją pełną niespodzianek przygodę w lecie 2007 roku. Wtedy to stworzył prototyp pojazdu napędzanego energią słoneczną. W ciągu 18 miesięcy odwiedził nim 40 krajów udowadniając, że samochód o zerowej emisji spalin, zasilany wyłącznie przez słońce, to nie sen. Przekonywał do tej idei wszystkich, których spotkał w swej podróży: gwiazdy filmowe, polityków, naukowców, ale również zwykłych ludzi. W tym swoistym kinie drogi widzimy, jak dawne dziecięce marzenia dziś stają się rzeczywistością.

N  20.45  NOC ETIUD STUDENCKICH 4 (64’)
Mistrzowska Szkoła Reżyserii Filmowej Andrzeja Wajdy

(Przyrzeczona)
Przesłuchanie | Interrogation, reż. Adam Palenta, Polska 2010, 9’ (dok.)
Poruszająca opowieść żołnierza AK, skazanego w czasach stalinowskich. Mężczyzna opowiada o okrutnym traktowaniu w ubeckich kazamatach, wielogodzinnych torturach i poniżaniu. Wyjątkowy w swej formie film o woli życia i okrucieństwie totalitaryzmu.
Czarna córka | Black Daughter, reż. Anna Skorupa, Polska 2011, 24’ (dok.)
Filmowane w pięknych plenerach spotkanie ze starą Cyganką, która w dzieciństwie wędrowała ze swoją rodziną. Dziś wraca na pewną leśną polanę na Mazurach, gdzie 50 lat temu obozował jej tabor. Las i woda otwierają jej pamięć. Dzieli się dumą z tego, że jest Cyganką.
Viva Maria!, reż. Agnieszka Smoczyńska, Polska 2010, 17’ (dok.)
Dokument poświęcony Marii Fołtyn, wybitnej polskiej śpiewaczce i reżyserce operowej, założycielce Towarzystwa Miłośników Muzyki Moniuszki. To właśnie z miłości do opery, a przede wszystkim Moniuszki śpiewała niegdyś przed Józefem Stalinem czy Fidelem Castro. Dzisiaj, gdy najlepsze lata kariery scenicznej ma już za sobą, koncentruje się na pracy dydaktycznej, z wielką pasją i niespotykaną energią wychowując swoją następczynię. To także symboliczna historia przekazywania głosu.
Przyrzeczona | Little Bride, reż. Leszek Dobrucki, Polska 2010, 14’ (dok.) 
Jesteśmy świadkami szokującej historii młodej Turczynki wysłanej do Niemiec i wydanej za mąż w wieku zaledwie trzynastu lat. Okazało się jednak, że najgorsze było dopiero przed nią, bowiem niedługo po ślubie rozpoczęła się prawdziwa gehenna dziewczynki, która była regularnie bita i maltretowana. Po kilku latach szczęśliwie udało jej się uciec, jednak do dziś musi się ukrywać. Film zrealizowany został w ramach programu „Jerozolima–Warszawa–Kolonia. Dialog w trójkącie”.

C  22.00  DŹWIĘKI MUZYKI 4 (90’)
Rockman z Korsyki | Rock’n’Roll…Of Course!, reż. Lionel Guedj, Stéphane Bébert, Francja 2010, 90’

Pirat z Korsyki, który podgrzewał mleko dla syna Stinga, a w londyńskich barach nie miał godnego siebie przeciwnika. Francuski gitarzysta algierskiego pochodzenia, członek The Police, Henry Padovani jest bohaterem i narratorem filmu. Prowadzi widza przez meandry rock’n’rolla lat 70. i 80. ubiegłego wieku, zaś jego sławni przyjaciele - Sting czy Kim Wilde - oprowadzają nas po życiu człowieka, którego niezwykle cenią za oddanie i lojalność. A wszystko przy wtórze gitar The Clash, The Who, The Pretenders i The Police.

piątek, 27 maja

N  8.30  FESTIWAL DZIECIOM
POLSKIE KINO MŁODEGO WIDZA. STOWARZYSZENIE FILMOWCÓW POLSKICH PREZENTUJE.
Jutro będzie lepiej, reż. Dorota Kędzierzawska, Polska / Japonia, 118’

Historia trójki bezdomnych chłopców, mieszkających na dworcu kolejowym w jednym z rosyjskich miast. Dwaj bracia i ich kolega, któregoś dnia postanawiają uciec przez zieloną granicę do Polski. Wydaje im się, że czeka tam na nich lepsze życie - dom, szkoła oraz życzliwi ludzie.

N  11.30  FESTIWAL DZIECIOM
POLSKIE KINO MŁODEGO WIDZA. STOWARZYSZENIE FILMOWCÓW POLSKICH PREZENTUJE.
Jutro będzie lepiej, reż. Dorota Kędzierzawska, Polska / Japonia, 118’


C
  12.00  SHORT MATTERS 1 (103’)
Tussilago, reż. Jonas Odell, Szwecja, 15' (anim.)

EFA Short Film Nominee Krakow 2010
Norbert Kröcher, pochodzący ze Wschodnich Niemiec lider Frakcji Czerwonej Armii, w 1976 roku planuje operację Leo. Jej celem jest porwanie szwedzkiej minister ds. imigracji i wymienienie jej na osadzonych w więzieniu członków grupy. Z punktu widzenia A, dziewczyny Kröchera, cała ta działalność przypomina dziecięcą zabawę. Jednak zabawa się kończy, a grupę rozbija szwedzka policja. A zostaje aresztowana, osadzona w areszcie i przesłuchiwana. Po ponad trzydziestu latach opowiada swoją historię.
Łasica | The Little Snow Animal, reż. Miia Tervo, Finlandia 2009, 19' (dok.)

EFA Short Film Nominee Tampere 2010
Nie ma nic złego w pragnieniu miłości - wystarczy jej poszukać we właściwym miejscu.
Wenus kontra ja | Venus vs Me, reż. Nathalie Teirlinck, Belgia 2009, 27' (fab.)

EFA Short Film Nominee Berlin 2010
Uwikłana w świat własnych myśli 12. letnia Marie ma problemy z dorastaniem. Kiedy jej młoda matka przyprowadza do domu nowego przyjaciela, pytania pozostają bez odpowiedzi, a komunikacja wydaje się niemożliwa. Marie szaleńczymi wysiłkami próbuje odzyskać uwagę matki, a ciche ukojenie przynosi jej świat wspomnień.
Odczep się | Stay, Away, reż. Paloma Aguilera Valdebenito, Holandia 2009, 24' (fab.) 

EFA Short Film Nominee Angers 2010
Pięć fragmentów opisujących problemy występujące w relacjach pomiędzy trzema członkami rodziny, a zwłaszcza szamotanie się matki rozdartej pomiędzy partnerem a córką.
Randka w Stella Plage | Rendez-Vous in Stella-Plage, reż. Shalimar Preuss, Francja 2009, 18' (fab.)

EFA Short Film Nominee Sarajevo 2010
Pochówki nieznanych lub zapomnianych osób, które zmarły organizowane są przez ochotników. Stella-Plage. W budce telefonicznej na plaży dzwoni telefon. Para młodych ludzi, która przechodzi obok, podnosi słuchawkę. Po drugiej stronie jest matka, usiłująca skontaktować się ze swoją córką.

C  14.30  GDZIEŚ W EUROPIE 4 (60’)
Prawie poślubiona | Almost Married, reż. Fatma Bucak, Włochy / Turcja, 60’ (dok.)

25-letnia Fatma, reżyserka filmu, podejmuje ogromne wyzwanie: po kilku latach nieobecności postanawia odwiedzić rodzinę, by zakomunikować, że wychodzi za mąż. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że Fatma jest Turczynką i pochodzi z rodziny, w której wciąż praktykowane jest tradycyjne aranżowanie małżeństw. Film jest bardzo osobistą próbą nawiązania kontaktu z autorytarnym ojcem, od którego kilka lat wcześniej dziewczyna uciekła. W tle obserwujemy życie tureckich kobiet uwikłanych w więzy kulturowych zależności.

N  15.30  PANORAMA FILMU POLSKIEGO 5 (116’)
Poeta emeritus, reż. Andrzej Sapija, Polska 2010, 59’ (dok.) 
Ja nie znam w całości ani jednego mojego wiersza - wyznaje na początku dokumentu jego bohater, Tadeusz Różewicz. A my? Na ile znamy Różewicza? Okazuje się, że Poeta Emeritus, jak sam siebie określił w jednym z wierszy, konsekwentnie unikający szumu wokół własnej osoby, wcale nie pozostaje w spoczynku. Chwilami nostalgiczny, chwilami humorystyczny film pokazuje prawdziwego Tadeusza Różewicza, który tworząc - wciąż potrafi powiedzieć dużo o nas samych.
Trzeba uderzać we właściwe klawisze, reż. Ignacy Szczepański, Polska 2011, 57’ (dok.)
Film nie tylko dla wielbicieli talentu Adama Makowicza. Dokument daje możliwość bliższego poznania światowej sławy jazzmana, pianisty i kompozytora. Bohater, który pod koniec lat siedemdziesiątych XX wieku wyjechał do Nowego Jorku i do teraz żyje w rozjazdach między Polską i USA, opowiada m.in. o okolicznościach, w jakich znalazł się w mekce jazzu. Całość uzupełniają wywiady z ludźmi takimi jak Tomasz Stańko czy Ryszard Horowitz, którzy mieli okazję poznać Makowicza na różnych etapach jego długiej i owocnej kariery.

C  17.00  SPOJRZENIE NA HOLANDIĘ 4 (78’)
Wśród koni i ludzi | Among Horses and Men, reż. Marjoleine Boonstra, 2010, 78' (dok.)

Położony w bezludnym centrum pustyni Nevada ośrodek poprawczy prowadzi program resocjalizacji skierowany do więźniów kończących długoletnią odsiadkę. Ostatnim krokiem powrotu do życia na wolności ma być dla nich praca przy tresurze dzikich mustangów. Wielomiesięczny trening i konfrontacja ze zwierzętami stanie się dla mężczyzn szkołą charakteru i nauczy ich, jak ponownie budzić i zdobywać zaufanie.

N  18.15  PANORAMA FILMU POLSKIEGO 6 (107’)
Mrożek i Baltazar, reż. Tadeusz Śmiarowski, Polska 2010, 54’ (dok.)

Dokument ten jest niecodzienną okazją do odbycia ze Sławomirem Mrożkiem podróży przez jego życie - od lat sześćdziesiątych XX wieku aż po chwilę obecną. Przedstawia wybitnego dramatopisarza i prozaika przez pryzmat jego dzienników i opowieści znajomych. Rozterki młodego pisarza, późniejsze rozczarowania i sukcesy, ostre, satyryczne spojrzenie na rzeczywistość - to wszystko splata się z obrazem życia osobistego twórcy Emigrantów, serią przystanków na jego nomadycznej drodze.
tadeusz.kantor@europa.pl, reż. Krzysztof Miklaszewski, Polska 2010, 53’ (dok.) 

Tadeusz Kantor niezmiennie cieszy się mianem jednego z najbardziej oryginalnych i wpływowych artystów w historii powojennej Polski. Film podejmuje próbę wytłumaczenia fenomenu Kantora, stawiając kwestie nieustającej fascynacji jego twórczością i wielkiego zainteresowania jego podejściem do sztuki poza granicami Polski.

C  19.30  KRAKOWSKIE PREMIERY DOKUMENTALNE 4 (70’)
Sześćdziesiątka w wielkim mieście | Sixty and the City, reż. Nili Tal, Izrael 2010, 70’

Życie zaczyna się po sześćdziesiątce - tak przynajmniej twierdzi Nili Tal, reżyserka i bohaterka filmu, która zamiast niańczyć wnuki, postanowiła znaleźć przez Internet partnera na resztę swoich dni. Chętnych nie brakowało - na ofertę odpowiedziało aż 1300 mężczyzn. W ten sposób atrakcyjna starsza pani odbyła ponad 50 randek w różnych częściach świata. Czy były to poszukiwania owocne? Jedno udało się na pewno: Nili zarejestrowała kamerą swoje perypetie, tworząc film przełamujący stereotypy związane z podeszłym wiekiem.

N  20.45  PANORAMA FILMU POLSKIEGO 7 (84’)
Koniec lata, reż. Piotr Stasik, Polska 2010, 32’ (dok.)
Film Piotra Stasika to spojrzenie na współczesną Rosję poprzez obserwację codziennego życia uczniów szkoły kadetów w Penzie oddalonej 700 km od Moskwy. Reżyser skupia się na kilku bohaterach, pokazując, jak pobyt w szkole wpływa na ich życie, jak się zmieniają, jakie są ich pragnienia. Szkoła jawi się tutaj jako poważna instytucja, która w pewien sposób kładzie kres beztroskiemu dzieciństwu. Znakomite zdjęcia zapewniły Stasikowi Złotą Żabę na Festiwalu PLUS CAMERIMAGE.
Mały lalkarz | La machina, reż. Thierry Paladino, Polska/Francja 2010, 52’ (dok.)
Niezwykła opowieść o wyobraźni, wrażliwości i sztuce. Oto mały chłopiec z rozbitej rodziny trafia na dwa wakacyjne tygodnie pod opiekę mistrza sztuki lalkarskiej. Razem wędrują z przedstawieniami po miasteczkach południowej Francji. W międzyczasie opiekun odkrywa przed chłopcem magiczny świat jego własnej wyobraźni. Sny i sztuka stają się dla młodego adepta prawdziwą terapią, pomagając mu zapomnieć o problemach i ograniczeniach.

C  22.00  DŹWIĘKI MUZYKI 6 (117’)
Pieśni ulicy | Songs from the Street, reż. Mali Finborud Nøren, Norwegia 2010, 58’

Kent, Clas i Charlie żyją na ulicy i każdego dnia zmagają się ze skutkami uzależnienia narkotykowego oraz obojętnością przechodniów. Z inicjatywy magazynu „Oslo”, który powstał z myślą o pomocy środowiskom narkomanów, mężczyźni biorą udział w muzycznym projekcie The Street Record. Wykonane przez nich piosenki, klucz do zrozumienia ich doświadczeń, zostają wydane w formie albumu i skierowane do sprzedaży. Zaangażowany dokument Mali Finborud Nøren śledzi losy tego nowatorskiego projektu.
Z serca Odessy | From the Heart of Odessa, reż. Andre Schreuders, Holandia / Ukraina 2007, 59’

Alec Kopyt, muzyk z Amsterdamu, przyjeżdża do Odessy na zaproszenie towarzysza z dawnych lat, by ponownie śpiewać pieśni na Mołdawiance - w dawnej żydowskiej dzielnicy. Alec kompletuje zespół, by wystąpić w nowo otwartej przez przyjaciela restauracji. Wspólnie z nim wędrujemy po Odessie odwiedzając miejsca, które opuścił 15 lat temu. Odżywają jego wspomnienia - i to one stanowią o sile tego bardzo osobistego filmu.

sobota, 28 maja
12.00  SHORT MATTERS 2
(110’)
ŚwiatłaLights, reż. Giulio Ricciarelli, Niemcy 2009, 14' (fab.) 

EFA Short Film Nominee Valladolid 2010
Film Światła jest komedią. Opowiada historię policjanta z małego miasteczka, który marzy o tym, aby zostać bohaterem. Jedyny szkopuł leży w tym, że w tej spokojnej wiosce na końcu świata nie ma możliwości na wykazanie się bohaterstwem. A więc postanawia on wziąć sprawy w swoje ręce.
Droga Marii | Maria's Way, reż. Anne Milne, Wielka Brytania / Hiszpania 2009, 16’ (dok.)

EFA Short Film Nominee Edinburgh 2010
Droga Marii
to dokument z kategorii obserwacji, w którym możemy zobaczyć kim jest nowoczesny pielgrzym oraz kobieta oczekująca na ich przybycie na swoim małym odcinku Camino de Santiago.
Tu jestem | I’m Here, reż. Bálint Szimler, Węgry 2010, 36' (fab.)
EFA Short Film Nominee Drama 2010
Viktor nie może spać, a więc spaceruje po całym mieście. Spotyka różnych przyjaciół, jak również nieznane osoby. Czegoś szuka. Podobnie jak my wszyscy.
Z miłości | Out of Love, reż. Birgitte Staermose, Dania 2009, 29' (dok.)

EFA Short Film Nominee Rotterdam 2010
Łącząc dokument i fabułę, film Z miłości przedstawia życie dzieci próbujących przetrwać po wojnie w Kosowie sprzedając papierosy na ulicach. Poprzez monologi dzieci wygłaszane na tle upiornej Pristiny, poznajemy ich wciągającą i smutną historię pamięci, utraty i strachu.
Świat zewnętrzny | The External World, reż. David O'Reilly, Niemcy 2010, 15' (anim.)

EFA Short Film Nominee Venice 2010
Chłopiec uczy się grać na pianinie.

C  14.30  GDZIEŚ W EUROPIE 5 (59’)
Cały świat jest wąskim mostem | The Whole World Is a Narrow Bridge, reż. Dušan Hudec, Słowacja / Izrael, 59’ (dok.)

Osnuta wokół pamiątkowych fotografii prywatna historia społeczności słowackich Żydów; opowieść poświęcona postaci Jána Mozoláka, który w trakcie wojny uratował życie czternastu spośród nich. Czy Jossi Steiner byłby dziś rabinem Koszyc, gdyby nie znalazł schronienia w piwnicy "słowackiego Schindlera”? Wzruszająca i równocześnie gorzka opowieść o przetrwaniu, intymna Lista Mozoláka.

N  15.30  PANORAMA FILMU POLSKIEGO 8 (106’)
Niewidzialna granica, reż. Haukur M Hrafnsson, Polska 2011, 9’ (dok.)
Mówi się, że jesteśmy narodem indywidualistów. Ten dokument pokazuje konsekwencje tak sformułowanej konstatacji. Ulica Cyganka, na której mieszkają bohaterowie filmu, to współczesna Polska w pigułce. Młodzi i starzy, biedni żyjący naprzeciwko bogatych. Każdy z inną historią, wszyscy pozamykani we własnych, małych światach i nie potrafiący zbudować lokalnej społeczności. Obserwacje twórcy dokumentu, obcokrajowca, zdają się sugerować, że Polaków oddziela od siebie jakaś niewidzialna granica.
Świetlik. Spółdzielnia usług wysokościowych, reż. Jacek Knopp, Polska 2010, 52’ (dok.)
W 1983 roku, w czasie stanu wojennego, grupa absolwentów studiów prawniczych postanowiła założyć w Gdańsku spółdzielnię usług wysokościowych „Świetlik”, której celem było w dużej mierze pomaganie osobom represjonowanym. Nikt wtedy nie przypuszczał, że wśród pracowników znajdą się przyszli posłowie, senatorowie, marszałkowie Sejmu i Senatu oraz premier RP. Film opowiada historię spółdzielni, która połączyła losy wielu znanych ludzi. 
Wciąż wierzę, reż. Magdalena Mosiewicz, Polska 2011, 46’ (dok.)
Ewa Hołuszko to postać niezwykła. W latach 80. XX wieku, jeszcze jako Marek Hołuszko, była czynnym działaczem Solidarności. Po 1989 roku nie skorzystała jednak w pełni z wywalczonej wolności – miejsce komunizmu zajął inny, trudniejszy do pokonania wróg: nietolerancja i wykluczenie. Dokonana korekcja płci uświadomiła jej, jak dużo jeszcze brakuje polskiemu społeczeństwu do pełnej wolności. Mimo to wciąż wierzy, że możliwe jest życie w innej Polsce – wolnej od stygmatyzacji, szykanowania i uprzedzeń wobec innych.

C  17.00  SPOJRZENIE NA HOLANDIĘ 5 (73’)
Moja długoletnia przyjaciółka | My Long Distance Friend, reż. Carina Molier, Maria Mok, 73’

OG jest piękną, młodą kobietą, która błąkała się po Europie odkąd wyjechała z Zimbabwe w wieku 9 lat. Od tego czasu walczy o przetrwanie, ciągle poszukując równowagi w życiu. Stara się także odzyskać opiekę nad córką, którą jej odebrano w młodości. Reżyserka Carina Molier - jej długoletnia przyjaciółka - towarzyszy swojej bohaterce w dążeniu do zjednoczenia z dzieckiem. Moja długoletnia przyjaciółka to film o wykorzenieniu, tęsknocie za bezpieczeństwem i bliskością w zglobalizowanym i nieprzyjaznym świecie.

N  18.15  PANORAMA FILMU POLSKIEGO 9 (97’)
Protozoa, rez. Anita Kwiatkowska-Naqvi, Polska 2010, 6’ (anim.)

Przez okular mikroskopu obserwujemy rozgrywający się na laboratoryjnym szkiełku niesamowity, abstrakcyjno-figuratywny spektakl. Jego bohaterem jest człowiek, który oglądany w tak dużym powiększeniu odsłania swoje zwierzęce oblicze. Studentka Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi w swoim pierwszorocznym filmie umiejętnie połączyła klarowność narracji z eksperymentalną, animowaną w kisielu, plastyką. 
Co się wydarzyło na wyspie Pam, reż. Eliza Kubarska, Polska 2010, 30’ (dok.)

Eliza Kubarska i David Kaszlikowski to para polskich alpinistów - i para także w życiu. Wyruszają w głąb fiordów południowej Grenlandii, żeby zdobyć najwyższy klif świata. Ściana klifu dostępna jest tylko od strony morza: muszą podpłynąć pod nią kajakami, żeby rozpocząć wspinaczkę. Są zdani tylko na siebie. Realizacja ich celu to tylko jeden z tematów filmu, śledzimy też historię o miłości, wolności, walce ze swoimi słabościami. Film realizowany był przez trzy lata, w trakcie dwóch wypraw na Grenlandię.
Twarze, reż. Sylwester Mazurek, Polska 2010, 9’ (anim.)

Enigmatyczny, unikający dosłowności animowany traktat na temat unifikacji i problemu tożsamości. Zagubiony w labiryncie powiązań i samotny w tłumie jednakowych postaci bez twarzy, bohater próbuje ocalić swoją podmiotowość. Surrealistyczna, nawiązująca do mitologii, nieśpieszna narracja, rozegrana w łączącej różne techniki animacji plastyce, rozbrzmiewa w pełni dzięki refleksyjnej muzyce Emila Wojtackiego.
Druga strona plakatu, reż. Marcin Latałło, Polska 2010, 52’ (dok.)

Film dokumen­talny o prze­mianach i wpływie przeszłości na współczesne społeczeństwo polskie. A wszystko opowiedziane przez pryzmat pol­skiego plakatu. Bohaterka, studentka grafiki odkrywa przed widzem teraźniejszość, lecz również dzieje jednego z istotniejszych nurtów grafiki XX wieku: polskiej szkoły plakatu. Film porusza zagadnienia artystyczne, które często są odzwierciedleniem sytuacji historycznej i opowiadają o spo­łeczeń­stwie, kul­turze i historii we współ­czesnej Europie.

C  19.30  KRAKOWSKIE PREMIERY DOKUMENTALNE 5 (72’)
Kochając Sophię | Loving Sophia, reż. Ohad Itach, Izrael, 72’

Sophia jest córką mołdawskich emigrantów, którzy na początku lat 90. przenieśli się do Izraela. Dziewczyna, która wychowywała się w rodzinie o artystycznych aspiracjach szybko związała swoje losy z muzyką, występując jako liderka kapeli folk-rockowej. Narkotykowe uzależnienie przerwało błyskotliwą karierę zespołu, a Sophię popchnęło do prostytucji. Film jest historią jej zmagań z nałogiem, a nade wszystko przejmującym świadectwem starań matki, która walczy o życie swojej jedynej córki.

N  20.45  PANORAMA FILMU POLSKIEGO 10 (102’)

(Za czapkę gruszek)
3 dni wolności, reż. Łukasz Borowski, Polska 2011, 27’ (dok.)
Spojrzenie na świat z perspektywy głównego bohatera uzmysławia, jak łatwo przywykamy do ciągle zmieniającej się rzeczywistości. Po piętnastu latach spędzonych za więziennymi murami Piotr wychodzi na swoją pierwszą przepustkę. Trzy dni wolności, które mu przysługują, okazują się niezwykle intensywne. Bohatera na każdym jego kroku zaskakuje otaczający świat, który w ciągu tych kilkunastu lat bardzo się zmienił. Zresztą tak jak i on sam, co uświadamia sobie podczas wizyty u swojej siostry.
Konkurs, reż. Jakub Cuman, Polska 2010, 11’ (dok.)
Konkurs jest dokumentalną obserwacją eliminacji Konkursu Chopinowskiego odbywającego się w 2010 roku. Reżyser świetnie uchwycił wielkie emocje, jakie towarzyszą uczestnikom konkursu. W swoim filmie stawia jednak pytanie o celowość i sens rywalizacji w sztuce, która oceniana kategoriami sportowymi i pozbawiana jest swoich najważniejszych cech: intymności, niezależności i indywidualności.
Przyjęcie, reż. Maciej Bochniak, Polska 2011, 11’ (dok.)
Te dni zaliczą z pewnością do najważniejszych w swoim życiu: młodzi ludzie gromadzą się w pewnym miejscu w ustalonym wcześniej czasie, by odprawiać dziwne rytuały. Przechadzają się długimi korytarzami, tańczą, wydają nieartykułowane dźwięki, by ostatecznie zniknąć w czeluści za budzącymi trwogę drzwiami. Tam dostaną swoją szansę, która może zdecydować o ich przyszłości. Wielu z nich pewnie wróci tu za rok, tylko na nielicznych czeka nagroda - adnotacja przy swoim nazwisku: „przyjęty”.
Za czapkę gruszek, reż. Dominika Montean, Polska 2010, 17’ (dok.)
Film o trzech hokejowych weteranach, sędziwych panach koło osiemdziesiątki, którzy od ponad półwiecza związani są z zespołem Cracovii. Przez te wszystkie lata nie wygasła w nich ani (czasem uszczypliwa) przyjaźń, ani pasja do hokeja. Tą drugą starają się teraz zarazić najmłodszych adeptów tego sportu. Zdawało by się, że przepaść pokoleniowa uniemożliwi dotarcie do chłopców wychowanych w innej epoce. A jednak - pewne wartości, takie jak sportowy duch, okazują się uniwersalne.
Zagraj ze mną, reż. Rafał Skalski, Polska 2010, 30’ (fab.)
Hania i Paweł to młode małżeństwo, które przeżywa swój pierwszy poważny kryzys. On jest wyrośniętym rockandrollowcem marzącym o nagraniu płyty, ona myśli o ustatkowaniu się i założeniu rodziny. Niemożność pogodzenia tych dwóch światów sprawia, że Hania ucieka w świat gry komputerowej, w której stwarza swoją wizję idealnego faceta - Lucjana. Sytuacja komplikuje się jeszcze bardziej, gdy pewnego dnia Lucjan materializuje się... i zamieszkuje z Hanią i Pawłem.

22.00  DŹWIĘKI MUZYKI 2 (105’)
Klezmatics: na świętej ziemi | The Klezmatics: On Holy Ground, reż. Erik Greenberg Anjou, USA 2010, 105’

The Klezmatics to nowojorski, „za duży na małe sale koncertowe” zespół, który łączy muzykę klezmerską z elementami jazzu, gospel i rocka. Ich energetyczne koncerty porywają do tańca tłumy, o czym kilkakrotnie można było się przekonać na ulicy Szerokiej w Krakowie, podczas Festiwalu Kultury Żydowskiej. Dokument portretuje członków grupy, którzy starają się pogodzić swoją pasję do muzyki z innymi zainteresowaniami i życiem rodzinnym. Podczas światowej trasy zdobywcy nagrody Grammy odwiedzili też Polskę.


niedziela, 29 maja
C  12.00  SHORT MATTERS 3
(116’)
Tajne zakłady | Talleres Clandestinos, reż. Catalina Molina, Austria / Argentyna 2010, 40' (fab.)

EFA Short Film Nominee Vila do Conde 2010
Juana, młoda Boliwijka, ma niezwykłe szczęście, że zdobyła posadę szwaczki w Argentynie. Ale wkrótce zdaje sobie sprawę z tego, że autobus do Buenos Aires nie zabierze jej dziecka ani męża i że nic nie można na to poradzić. Po szybkim pożegnaniu Juana zostawia męża i płaczące dziecko. Talleres Clandestinos - tajne zakłady - to film o ludziach, których wybory naprawdę oznaczają brak jakiegokolwiek wyboru.
Hanoi - Warszawa | Hanoi-Warsaw, reż. Katarzyna Klimkiewicz, Polska 2009, 30' (fab.)

Przejmująca historia młodej Wietnamki Mai Anh, która nielegalnie przedostaje się do Polski przez zieloną granicę. Realizacja marzeń, czyli odnalezienie narzeczonego, z którym od jego wyjazdu nie miała żadnego kontaktu, i lepszego życia nabiera dla niej wyjątkowo gorzkiego smaku, bowiem podróż przez Polskę naznaczona jest piętnem upokorzeń i przemocy. Dziewczynie udaje się uciec z rąk brutalnych przewoźników i bez grosza przy duszy, znajomości języka za wszelką cenę próbuje dostać się do stolicy. 
Dwuwładza | Diarchy, reż. Ferdinando Cito Filomarino, Włochy 2010, 20' (fab.) 
EFA Short Film Nominee Locarno 2010
Giano i Luc prawie się nie znają. Jadą przez las z zamiarem schronienia się przed deszczem w ogromnej willi należącej do Luca. Gdy dojdzie do złagodzenia napięcia dzięki rozmowie i sprzeczce, zaczynają dla zabawy się mocować, ale nagle dochodzi do wypadku.
Amor, reż. Thomas Wangsmo, Norwegia 2009, 14' (fab.)

EFA Short Film Nominee Ghent 2010
Pięć minut. Tysiąc dolarów. Wszyscy są szczęśliwi. W mieście, gdzie młodzi, bogaci ludzie wydadzą tyle ile potrzeba, aby dostać to, czego oczekują, Thomas świadczy im usługi, których nikt inny nie wykona.
Ślimaki Josepha | Joseph's Snails, reż. Sophie Roze, Francja 2009, 12' (anim.)

EFA Short Film Nominee Cork 2010
Joseph jest nieśmiałym, zamkniętym w sobie chłopcem, który zbiera ślimaki. Pewnego dnia zostaje połknięty przez swój własny pępek i odkrywa niepokojący świat „obserwatorów pępków” - osób, które tylko poprzez komunikację z własnym pępkiem zwijają się wewnątrz siebie i zamieniają się w ślimaki.

C  14.30  GDZIEŚ W EUROPIE 6 (83’)
Wioska bez kobiet | Village Without Women, reż. Srdjan Šarenac, Francja / Chorwacja, 83’ (dok.)
 
Trzej bracia Janković - Dragan, Zoran i Rodoljub poszukują albańskich kobiet, które zgodzą się ich poślubić i zamieszkać w serbskiej wiosce Zabrdhe. Jednak zadanie nie jest proste - głównie ze względu na nieustający konflikt serbsko-albański, ale odstraszają też skromne warunki, w jakich żyją mężczyźni. Wspólna sypialnia, na ścianach zdjęcia wycięte z pornograficznych gazet - nie jest to wymarzone domostwo dla przyszłych żon...

N  15.30  PANORAMA FILMU POLSKIEGO 11 (74’)
Rachunek szczęścia, reż. Irek Dobrowolski, Polska 2010, 74’ (dok.) 
Żyłam w świecie muzyki - powie po latach bohaterka filmu, wybitna pianistka Stella Czajkowska, wspominając dzieciństwo w Wolnym Mieście Gdańsku w latach 30. XX wieku. Żydówka, uczennica niemieckiego konserwatorium, nie dostrzegała coraz aktywniejszych bojówek Hitlerjugend na ulicach miasta. Do dziś pamięta zapach woskowanych, dębowych podłóg i kubki gorącego kakao, które jej matka przygotowywała zimą dla zmarzniętych córek. Fascynującą biografię Czajkowskiej ilustrują kolaże łączące animację z filmami archiwalnymi i rysunkami.

C  17.00  SPOJRZENIE NA HOLANDIĘ 6 (85’)
Gracz | The Player, reż. John Appel, 2010, 85’ (dok.) 

Hazard stał się dla wielu ludzi nałogiem zdolnym pozbawić zdrowego rozsądku, a nawet zagłuszyć najsilniejszy instynkt samozachowawczy. John Appel portretuje sylwetki trzech graczy, którzy raz wkroczywszy na ścieżkę ryzyka nie mogą już żyć tak jak dotąd. Reżyser w rozmowach z bohaterami szuka wskazówek prowadzących do źródeł hazardowego uzależnienia, a przede wszystkim kręci film poświęcony swojemu ojcu, dla którego ryzyko zawsze było najważniejszym życiowym drogowskazem.


Filmy prezentowane w ramach 51. Krakowskiego Festiwalu Filmowego.

ZAPRASZAMY!

Bookmark and Share