Ponad czasem
tytuł oryginalny:
Chun nyun hack
reżyseria: Im Kwon-taek
czas trwania:
106 min. |
MFF w Toronto 2007, MFF w Cannes 2007, MFF w Wenecji 2007, MFF w Karlowych Warach 2007, MFF w Stambule 2007, Festiwal Kina Azjatyckiego w Deauville 2007
Najnowszy film nestora azjatyckiego kina Im Kwon-taeka jest dokładnie setnym tytułem w jego karierze. To epickie, pełne klasycznej elegancji i malarskiego piękna dzieło stanowi znakomity dowód na to, że nikt poza tym autorem nie potrafi w tak poetycki sposób portretować na dużym ekranie duchowej i kulturowej historii tego kraju. Film stanowi adaptację prozy jednego z najwybitniejszych koreańskich pisarzy - Lee Cheong-joona. Historia zawiera kontynuację wątków podjętych w Sopyonje - jego najsłynniejszej powieści, zekranizowanej przez Kwon-taeka kilkanaście lat wcześniej. W Beyond the years reżyser powraca do motywu pansori (tradycyjnej opery ludowej), wokół którego rozwija słodko-gorzką historię o niemożliwych powrotach do utraconej przeszłości. W latach 60. ubiegłego wieku zainteresowanie tymi spektaklami zaczęło zanikać - dzieło koreańskiego reżysera stanowi tym samym nostalgiczny hołd dla sztuki, która powoli odchodzi w zapomnienie.
Główny bohater, były muzyk pansori, przyjeżdża po latach do miasteczka, w którym spędził swoje dzieciństwo. Niegdyś ożywione, pełne kupców i wędrownych muzyków, dziś wydaje się opuszczone, zastygłe w tęsknocie za dawną świetnością. Mężczyzna poszukuje tu śladów obecności pewnej pięknej śpiewaczki - swojej przybranej siostry, z którą niegdyś musiał się rozstać, gdy wyruszył w świat. Skrawki jego tajemniczych wspomnień przeplatających się z teraźniejszością składają się na osobistą wizję historii kraju - rozdartego przez wojnę i żyjącego w cieniu gwałtownych polityczno-społecznych zmian.
Magdalena Bartczak
Im Kwon-taek
Urodził się w 1936 roku w Changsong (dzisiejsza Korea Północna). Na początku wojny koreańskiej wyjechał w poszukiwaniu pracy do Pusan, a w 1956 roku zamieszkał w Seulu, gdzie został asystentem reżysera Chunga Chang-Hwa. Od swojego debiutanckiego utworu Farewell to the Duman River (1962) do końca lat 70. realizował głównie lżejsze tematycznie kino gatunkowe. Przełom w jego twórczości przyniosła Genealogia (1979) i Mandala (1981), w których zaczął wnikliwiej przyglądać się historii i tradycjom swojego kraju. Najpopularniejszymi i najwyżej cenionymi filmami z jego dorobku stały się zaś późniejsze Sopyonje (1993) i Chunhyang (2000) - w obu oś fabuły stanowiły historie opowiadane w rytmie tradycyjnych pieśni pansori. Od ponad trzydziestu lat uchodzi za jedną z najbardziej znaczących postaci w dziejach koreańskiej kinematografii.
Film prezentowany w ramach 4. Festiwalu Filmowego Pięć Smaków.
ZWIASTUN: