kpb

50. Krakowski Festiwal Filmowy - 6 czerwca

50. KRAKOWSKI FESTIWAL FILMOWY

PROGRAM projekcji w KPB:

C - Sala Czerwona
N - Sala Niebieska

niedziela, 6 czerwca

C  12.00 TOP TEN KRAKÓW 2

- Exodus przez Dunaj | Danube Exodus, reż. Peter Forgács, Węgry/Holandia 1998, 60'

Film montażowy oparty na amatorskich taśmach Sandora Andrasovitsa, niegdyś kapitana statku pływającego po Dunaju. Przed półwieczem dowodzony przez niego statek przewoził do Palestyny kilkusetosobową grupę Żydów ze Słowacji, potem zaś wykonał zupełnie inny kurs... Srebrny Smok (1999).
- Osa | Wasp, reż. Andrea Arnold, W. Brytania 2003, 26'
Zoe, lat 23, jest matką samotnie wychowującą czwórkę dzieci. Rodzina utrzymuje się przy życiu dzięki pomocy socjalnej. Pewnego dnia Zoe spotyka na ulicy przyjaciela, ktorego nie widziała od bardzo dawna. Umawiają się na randkę. W kulminacyjnym momencie pojawia się tytułowa osa. Złoty Smok (2004).
- Upadek domu Usherów | Zánik domu Usherů | The Fall of the House of Usher
reż. Jan Švankmajer, Czechosłowacja 1981, 15'
Adaptacja znanego opowiadania Edgara Allana Poego. Švankmajer - zwany alchemikiem surrealizmu - opowiada mrożącą krew w żyłach historię wyłącznie przy użyciu animowanych poklatkowo przedmiotów i powierzchni. Złoty Smok (1982).
- Flamenco o 5:15 | Flamenco at 5:15, reż. Cynthia Scott, Kanada 1983, 29'


C
  14.30  DŹWIĘKI MUZYKI 1

Red Hot Chili Peppers | Red Hot Chili Peppers: Untitled Documentary
reż. David Hausen, USA 2008, 75’

Gratka dla fanów zespołu Red Hot Chili Peppers. Dokument pokazuje kulisy powstawania teledysków do trzech piosenek z płyty „Stadium Arcadium”. Muzycy nie gwiazdorzą, ale świetnie się bawią przebierając za gwiazdy glam czy punk do teledysku „Dani California”, żartują i robią dowcipy kandydatom na artystów, z którymi nagrywają klip wystylizowany na przesłuchanie i przede wszystkim… grają. Grają tak, że muzyczny huragan wylewa się z pulsującego energią ekranu.

N  15.30  PANORAMA FILMU POLSKIEGO 12
- Dzieci Wehrmachtu, reż. Mariusz Malinowski, Polska 2009, 44’
Dokumentalna opowieść o ludziach, którzy żyją w Polsce, ale ich ojcowie podczas II wojny światowej służyli w niemieckiej armii. Polaków wywodzących się ze Śląska, którzy walczyli w niemieckich mundurach, mogło być nawet 300 tysięcy. Ojciec Alojzego Lysko, bohatera filmu, służył w Wehrmachcie i zginął na Ukrainie. Alojzy Lysko wyruszył z filmowcami na wschód szukać grobu ojca.
Narodzona po raz drugi, reż. Michał Nekanda-Trepka, Polska 2008, 43’

Maria Kowalska urodziła się w 1939 roku w Wilnie. Po wejściu Niemców do miasta rodzina znalazła się w wileńskim getcie. Matka przeprowadziła córkę na aryjską stronę i powierzyła polskiej niani, pani Butkiewicz. Niania, odznaczona medalem Sprawiedliwy Wśród Narodów Świata, zmarła w 1990 roku. Maria umieściła w internecie apel o jakiekolwiek informacje o swojej zaginionej rodzinie. W Hajfie odnalazła krewnych. W 2007 roku pojechała na spotkanie z rodziną.
- Ala z Elementarza, reż. Edyta Wróblewska, Polska 2010, 28’
Portret Aliny Margolis-Edelman, która według autora Elementarza Mariana Falskiego była słynną Alą z jego podręcznika. Alina jako dziecko przeżyła koszmar getta, po wojnie została lekarzem pediatrą. Jej pasją było ratowanie życia i zdrowia dzieci. O tym, czego dokonał jej mąż Marek Edelman, wiedzą wszyscy. O tym, co robiła Ala, nie wie prawie nikt.

C  17.00  FOCUS ON ISRAEL 7
Więzy krwi
| Kirvat DamBlood Relation, reż. Noa Ben Hagai, Izrael 2009, 75’

Przeglądając korespondencję zmarłej babci Noa odkrywa istnienie krewnych, o których dotąd nie wiedziała. Postanawia odnowić rodzinne więzi i rozwikłać tajemnicę Pniny, która w latach 40-tych zniknęła z domu i przez wiele lat nie dawała znaku życia. Noa nawiązuje kontakt z jej rodziną przebywającą na terytorium Palestyny. Problem zacznie się, gdy jedna z córek Pniny zechce powrócić do Izraela. Więzi krwi okażą się nie być wystarczającym spoiwem dla rodziny.

18.15  TOP TEN KRAKÓW 3
- Muzykanci, reż. Kazimierz Karabasz, 1960, 9’
Zapis próby kolejarskiej orkiestry dętej. Portrety niemłodych już ludzi, dla których żywy kontakt z muzyka musi być czymś bardzo ważnym, jeśli poświęcają jej czas po pracy. Złoty Smok Wawelski (1961).
- Labirynt, reż. Jan Lenica, 1962, 14’

Trudno pozostać człowiekiem w surrealistycznej rzeczywistości. Trudno też z niej uciec. Złoty Smok Wawelski (1963).
- Nazywa się Błażej Rejdak. Mieszka we wsi Rożnica w jędrzejowskim powiecie.
reż. Krystyna Gryczełowska, 1968, 16’
Portret tzw. chłoporobotnika - mieszkańca wsi, który uprawia ziemię, ale pracuje także poza wsią, jako robotnik kolejowy. Przenikliwy socjologicznie dokument wypełnia osobisty, pełen ciepła stosunek realizatorów do bohatera. Złoty Lajkonik (1969).
- Apel, reż. Ryszard Czekała, 1970, 7’
Apel w obozie koncentracyjnym. Padają komendy: „Padnij! Powstań!”. Człowiek, który się sprzeciwił, zostaje natychmiast zastrzelony. Wtedy powstają powoli pozostali więźniowie. Giną. Pozostał jeden, który skulił się, gdy inni stali... Brązowy Lajkonik (1971).
- Szkoła podstawowa, reż. Tomasz Zygadło, 1971, 16’
Obraz ideologicznej indoktrynacji zaczynającej się już w podstawówce. Wypowiedzi dzieci, lekcja wychowawcza. Lecz dzieci niekoniecznie okazują się łatwym materiałem dla ideologicznej „obróbki”. Złoty Smok (1971).
- Elementarz, reż. Wojciech Wiszniewski, 1976, 8’
Film ukazuje stan świadomości Polaków lat siedemdziesiątych. Autor zespala tu symboliczny obraz z alfabetem i tkwiącym głęboko w tradycji narodowej wierszem Kto ty jesteś?. Złoty Lajkonik (1981).
- Siedem kobiet w różnym wieku, reż. Krzysztof Kieślowski, 1978, 15’
Subtelna poetycka opowieść o ludzkim przemijaniu pokazana poprzez historie siedmiu baletnic, od młodziutkiej uczennicy po emerytowaną primabalerinę. „Cierpliwe oko” kamery obserwuje momenty triumfu i chwile porażek. Złoty Lajkonik (1979).
- Tango, reż. Zbigniew Rybczyński, 1980, 8’
W czterech ścianach pokoju rozgrywają się równocześnie wydarzenia, będące udziałem różnych jego lokatorów, w różnym czasie. Wyrafinowany formalnie eksperyment, a jednocześnie nośna filozoficznie metafora. Brązowy Lajkonik (1981). Oscar '82 (1983).
- Robotnice, reż. Irena Kamieńska, 1980, 16’
Wstrząsający dokument o kobietach z Krośnieńskich Zakładów Przemysłu Lniarskiego, robotnicach pracujących bardzo ciężko, nisko opłacanych i pozbawionych elementarnych zabezpieczeń socjalnych. Złoty Smok (1981).
- Wszystko może się przytrafić, reż. Marcel Łoziński, 1995, 39’
Sześcioletnie dziecko (w tej roli Tomek, syn reżysera) nawiązuje w parku znajomości z siedzącymi na ławkach starymi ludźmi. Konfrontacja doświadczeń osiemdziesięciolatków z dziecięcą naiwnością i ciekawością świata. Złoty Smok (1985).


Pokazy w ramach 50. Krakowskiego Festiwalu Filmowego.

ZAPRASZAMY!